Holešovická tržnice představuje svůj vizuální styl
Známou tržnici v pražských Holešovicích čeká nová éra. Po představení architektonicko-krajinářského konceptu na jaře letošního roku přichází nyní s odtajněním nové vizuální identity od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše, kteří zvítězili v designérské soutěži pořádané organizací Czechdesign.
Vítězný koncept od designérů Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše nejvíce zaujal svým netradičním pojetím vizuálního stylu založeným na samolepkách či cenovkách s výrazným písmem a barevnou škálou.
„Koncept vizuální identity Holešovické tržnice definujeme jako ozvuk tradice lidového, nejen obchodního, ale také kulturního, společenského a kulinářského života. Vidíme v tržnici možnost setkávat se a na jednom místě zažívat rozličné zážitky. I proto jsme zvolili v návaznosti na různé ‚zóny‘, které se v tržnici vyskytují, širokou škálu a možné využití barev. Pražská, resp. Holešovická tržnice je jakýmsi ‚městem ve městě‘ a s touto základní myšlenkou jsme i uvažovali nad celým grafickým řešením,“ popisují koncept autoři.
Vybrané písmo Animo (od české písmolijny Heavyweight) a grafické motivy odkazují na typické architektonické prvky tržnice, ale také na typickou estetiku prodejních míst – cenovky, vývěsní štíty, ukazatele nebo tabule. Ty mohou také evokovat ruch a rozmanitost trhového prostranství.
„Tyto motivy se v kombinaci s písmem jeví jako ideální a přehledné řešení pro následnou tvorbu orientačního systému, který bude v tržnici výjimečně důležitý s ohledem na rozlehlost celého prostoru a šíři služeb,“ doplňují autoři.
Při výběru písma byl pro autory důležitý odkaz k minulosti, ale také přesah do současného světa. „Ve vizuálním stylu se snažíme uchopit, co pro člověka může představovat tržnice i v dnešní době, ideálně prostor, který není určen jen k nákupu, hromadění a spěchu, ale slouží především jako místo plné zážitků,“ doplňují.
Celý koncept pracuje s názvem Holešovická tržnice, označením, kterým se bude areál nově prezentovat. Pro známý zeleninový trh používá již zažité označení Hala 22 jako podznačku celého systému.
První výstupy v novém stylu plánuje zadavatel realizovat již na jaře příštího roku.
O soutěži
Soutěž na vizuální identitu byla koncipována jako kombinovaná. V prvním, anonymním kole mohl svůj návrh předložit kdokoliv z řad grafických designérů nebo studií, přičemž jmenovitě byli na základě pečlivé rešerše vyzváni Vaněk.Studio, Klára Kvízová, Pavel Fuksa a publikum.design. Kromě grafického konceptu a systému vizuální identity museli soutěžící předložit též návrh plakátu, mapy a propagačních předmětů.
Z 38 návrhů porota vybrala do druhé fáze soutěže tři postupující: duo Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, studio Sharp Objects (Richard Bakeš) a Vaněk.Studio. Všichni své koncepty, které zahrnovaly i grafické zpracování programu a navigačního systému, představovali již osobně.
Porota, v níž za nezávislou část hodnotili grafičtí designéři Bohumil Vašák, Petr Babák a Jiří Toman, na základě prezentací a odevzdaných návrhů rozhodla o tomto pořadí:
- místo – Josefina Karlíková a Matej Vojtuš,
- místo – Sharp Objects (Richard Bakeš),
- místo – Vaněk.Studio
Vyzvaní účastníci a postupující do druhé fáze za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězové pak zakázku na vypracování nové vizuální identity a její implementaci.
Více zde.
Za nás vydařená práce! Více o soutěži a nevítězných návrzích se dozvíte v některém z nejbližších tištěných vydání Fontu.
A jak se výrazný a hravý vizuální styl tržnice v pražských Holešovicích líbí vám?