DOX otevřen
Po dlouhých přípravách bylo otevřeno holešovické Centrum současného umění DOX. Po Praze jsme již zaregistrovali vylepené plakáty, na kterých upoutá především výrazný geometrický logotyp DOX…
Autory logotypu, většiny tiskovin, webových stránek a orientačního systému jsou Aleš Najbrt a Mikuláš Macháček ze Studia Najbrt. Architektem celé budovy je Ivan Kroupa.
V Centru byla také otevřena kavárna, knihkupectví a designový obchod, kde mimo jiné najdete také značku mojemoje Studia Najbrt. Výstavní program centra a doprovodné akce najdete na internetu. Zahajovací výstavu Vítejte v kapitalismu! tvoří čtyři monumentální instalace, jejichž autory jsou José-María Cano, Michael Bielicky a Kamila Richter, Matej Krén a Jiří Hůla ve spolupráci s Dominikem Langem.
Naše hodnocení:
Maximálně jednoduchá geometrická typografie tří písmen DOX je výrazná až úderná. Na plakátech okamžitě upoutá a divák si značku po prvním "přečtení" a pochopení rychle zapamatuje (tak funguje dobrá typografická hříčka). Skoro se proto zdá, že název vznikl až na "objednávku" grafiků (kéž by to tak někdy šlo). :-)
Geometrická stylizace znaků svou bauhausovskou jednoduchostí trochu připomíná značku TDE či práci Ladislava Sutnara… Grafik se plácne přes čelo: „Sakra, to je ale jednoduchý nápad! Na to bych přece taky musel přijít!“ :-)Vizuální styl DOX se nám velmi líbí. Gratulujeme i odvážnému klientovi k volbě tohoto nadčasového řešení.
Pro zajímavost:
Podobnou trojici základních geometrických prvků – čtverec, kruh a trojúhelník jste již možná někde viděli. Tato trojice symbolů byla od pradávna využívána v mnoha kulturách a náboženských učeních (kružnice jako symbol Slunce, věčnosti či nekonečna; rovnostranný trojúhelník pro Stvořitele či Nebe; čtverec je zpravidla spojován se zemí). Více zde.
Slavná malba japonského zenového mistra Sengai Gibona (1751-1837) ilustruje velký význam těchto primárních tvarů i ve východních filozofiích. Zde je jedním z možných výkladů vyjadření mysli, těla a ducha.
Ale i toto vysvětlení (byť s křížkem místo trojúhelníku) se ke galerii současného umění hodí…
A jak se vám DOX líbí?
Komentáře k článku
27. 11. 2008 19:38 Martin
25. 11. 2008 14:47 D
Jeden obraz může být víc, než 1000 slov? :))
10. 11. 2008 19:00 David
5. 11. 2008 17:42 Martin Pecina
1) odvahu čelit nařčením z nepůvodnosti
2) postrádat elementární slušnost, pokud jsem nepůvodní vědomě
Vtip je v tom, že některé věci jde zkrátka použít jen jednou. K Sutnarovi a Playstation už snad jen dodejme do třetice něco českého — Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě od Marvilu — ať to máme kompletní.
4. 11. 2008 05:47 David
Ano, samozřejmě tu byl čtverec, kruh a křížek dříve, než Playstation, ale z hlediska reklamy jde o to, kdo s použitím těchto symbolů přišel první a jakou formou je použil.
Na Playstationu také "nepařím", ale jako grafik sleduji pole reklamní grafiky a kampaň, kterou Sony rozjelo na začátku příchodu své herní konzole prostě nešlo přehlédnout (dostali za to i několik ocenění).
Fungovalo to přesně stejně jako teď - objevovaly se "záhadné" reklamy s řekl bych až dekadentními fotografiemi a u nich jen velký čtverec, kruh, křížek a ještě samozřejmě trojúhelník v dosti podobném, neřku-li stejném provedení jako je logo DOX. Tento styl marketingu pak nutil zjistit a hledat, co je to za symboly.
Je proto smutné, že jedno z nejlepších grafických studií u nás nedokáže přijít s něčím novým a neotřelým. Dříve tomu tak bylo a byla radost vidět jejich práci. Vždy tam bylo něco nového a inspirativního. Možná, že se začínají dostávat do takové malé slepé uličky, kterou si sami vytvořili a sami nevědí jak ven, aby si nezkazili renomé. Možná, že se opravdu pan Najbrt stává spíše geniálním obchodníkem, než geniálním grafikem. Možná, že je to všechno naopak chtěné a minimalismus až na dřeň se stane hlavním znakem studia - pak se ovšem čím dál častěji budeme setkávat s názory, že už to někde bylo... Možná je to všechno jinak a třeba ani nezjistíme jak... ;-)
Jinak co se týče spojení formy a funkce - dá se o tom také polemizovat. K té nádherné budově to logo jistě sedí, ale že sedí k náplni oné budovy? K modernímu umění? To logo je tak trochu "retro" a zároveň možná až moc nadčasové, aby vyjadřovalo moderní umění. Osobně bych tam viděl nějaké naznačení propojení třeba s videoartem nebo digitálními světy.... Ovšem třeba se pletu.
3. 11. 2008 21:47 Pavlová
3. 11. 2008 21:22 Pavel
3. 11. 2008 21:13 Pavel
31. 10. 2008 21:39 Lucie
A už se taky pro jednou vykašlete na nekonečné pomlouvání Najbrtů. Dělají práci dobře, jednou líp, jednou hůř, ale chtěla bych vidět ta vaše originální portfolia plná neotřelých, nikdy nepoužitých nápadů, tvarů, barev!
31. 10. 2008 16:31 Dáša
Logo se má přizpůsobit svému majiteli - tedy forma má sledovat funkci.
A to pro mě nové logo spolu s plakáty splňuje!
31. 10. 2008 16:14 Vlado
31. 10. 2008 16:05 font -OK-
Anonymní urážky zde budeme mazat...
31. 10. 2008 16:03 mky
http://uk.playstation.com/copyright-info/
31. 10. 2008 15:17 Wein
31. 10. 2008 15:07 Jakub
31. 10. 2008 15:05 nexus
31. 10. 2008 14:51 Jakub
31. 10. 2008 08:57 steve
31. 10. 2008 00:14 r!CCi°21
Jinak pana Kroupu obdivuji, naprosto úchvatná budova. Trošku jsem se v ní cítil jako Alenka v říši divů. Všechno bílé, prázdné a monstrózní.
30. 10. 2008 20:19 steve
30. 10. 2008 16:36 font
30. 10. 2008 16:24 gry
30. 10. 2008 16:04 Martin Gross
30. 10. 2008 14:37 font -OK-
30. 10. 2008 14:12 David
30. 10. 2008 13:11 Kanibal
30. 10. 2008 12:59 Robert
http://www.gadgetsbuzz.com/UserFiles/2008/4/3/sony(1).jpg