Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

DOX otevřen

Po dlouhých přípravách bylo otevřeno holešovické Centrum současného umění DOX. Po Praze jsme již zaregistrovali vylepené plakáty, na kterých upoutá především výrazný geometrický logotyp DOX…

Autory logotypu, většiny tiskovin, webových stránek a orientačního systému jsou Aleš Najbrt a Mikuláš Macháček ze Studia Najbrt. Architektem celé budovy je Ivan Kroupa.

V Centru byla také otevřena kavárna, knihkupectví a designový obchod, kde mimo jiné najdete také značku mojemoje Studia Najbrt. Výstavní program centra a doprovodné akce najdete na internetu. Zahajovací výstavu Vítejte v kapitalismu! tvoří čtyři monumentální instalace, jejichž autory jsou José-María Cano, Michael Bielicky a Kamila Richter, Matej Krén a Jiří Hůla ve spolupráci s Dominikem Langem.

Naše hodnocení:
Maximálně jednoduchá geometrická typografie tří písmen DOX je výrazná až úderná. Na plakátech okamžitě upoutá a divák si značku po prvním "přečtení" a pochopení rychle zapamatuje (tak funguje dobrá typografická hříčka). Skoro se proto zdá, že název vznikl až na "objednávku" grafiků (kéž by to tak někdy šlo). :-)
Geometrická stylizace znaků svou bauhausovskou jednoduchostí trochu připomíná značku TDE či práci Ladislava Sutnara… Grafik se plácne přes čelo: „Sakra, to je ale jednoduchý nápad! Na to bych přece taky musel přijít!“ :-)Vizuální styl DOX se nám velmi líbí. Gratulujeme i odvážnému klientovi k volbě tohoto nadčasového řešení.

Pro zajímavost:
Podobnou trojici základních geometrických prvků – čtverec, kruh a trojúhelník jste již možná někde viděli. Tato trojice symbolů byla od pradávna využívána v mnoha kulturách a náboženských učeních (kružnice jako symbol Slunce, věčnosti či nekonečna; rovnostranný trojúhelník pro Stvořitele či Nebe; čtverec je zpravidla spojován se zemí). Více zde.

Slavná malba japonského zenového mistra Sengai Gibona (1751-1837) ilustruje velký význam těchto primárních tvarů i ve východních filozofiích. Zde je jedním z možných výkladů vyjadření mysli, těla a ducha.

Ale i toto vysvětlení (byť s křížkem místo trojúhelníku) se ke galerii současného umění hodí…

A jak se vám DOX líbí?


Komentáře k článku

27. 11. 2008 19:38 Martin

25. 11. 2008 14:47 D

Když už tu padlo to téma vykrádání a slepých uliček, tak asi jeden naprosto jednoznačný příklad za všechny, který je tak výmluvný. Rok 1999 a Aleš Najbrt – http://www.najbrt.cz/cs/prace/knihy-a-periodika/rudolf-netik/

Jeden obraz může být víc, než 1000 slov? :))

10. 11. 2008 19:00 David

Tak teda Martině, to si mne dostal. Tohle logo jsem neznal a teď jen zírám s otevřenou pusou... tak tohle je moc... Mám to brát tak, že DOX je pobočkou OGV? Najbrte, Najbrte... styď se

5. 11. 2008 17:42 Martin Pecina

Dělat jednoduchý až minimalistický design už ze zásady vyžaduje:

1) odvahu čelit nařčením z nepůvodnosti
2) postrádat elementární slušnost, pokud jsem nepůvodní vědomě

Vtip je v tom, že některé věci jde zkrátka použít jen jednou. K Sutnarovi a Playstation už snad jen dodejme do třetice něco českého — Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě od Marvilu — ať to máme kompletní.

4. 11. 2008 05:47 David

Nedá mi to napsat ještě jednou...

Ano, samozřejmě tu byl čtverec, kruh a křížek dříve, než Playstation, ale z hlediska reklamy jde o to, kdo s použitím těchto symbolů přišel první a jakou formou je použil.
Na Playstationu také "nepařím", ale jako grafik sleduji pole reklamní grafiky a kampaň, kterou Sony rozjelo na začátku příchodu své herní konzole prostě nešlo přehlédnout (dostali za to i několik ocenění).
Fungovalo to přesně stejně jako teď - objevovaly se "záhadné" reklamy s řekl bych až dekadentními fotografiemi a u nich jen velký čtverec, kruh, křížek a ještě samozřejmě trojúhelník v dosti podobném, neřku-li stejném provedení jako je logo DOX. Tento styl marketingu pak nutil zjistit a hledat, co je to za symboly.
Je proto smutné, že jedno z nejlepších grafických studií u nás nedokáže přijít s něčím novým a neotřelým. Dříve tomu tak bylo a byla radost vidět jejich práci. Vždy tam bylo něco nového a inspirativního. Možná, že se začínají dostávat do takové malé slepé uličky, kterou si sami vytvořili a sami nevědí jak ven, aby si nezkazili renomé. Možná, že se opravdu pan Najbrt stává spíše geniálním obchodníkem, než geniálním grafikem. Možná, že je to všechno naopak chtěné a minimalismus až na dřeň se stane hlavním znakem studia - pak se ovšem čím dál častěji budeme setkávat s názory, že už to někde bylo... Možná je to všechno jinak a třeba ani nezjistíme jak... ;-)
Jinak co se týče spojení formy a funkce - dá se o tom také polemizovat. K té nádherné budově to logo jistě sedí, ale že sedí k náplni oné budovy? K modernímu umění? To logo je tak trochu "retro" a zároveň možná až moc nadčasové, aby vyjadřovalo moderní umění. Osobně bych tam viděl nějaké naznačení propojení třeba s videoartem nebo digitálními světy.... Ovšem třeba se pletu.

3. 11. 2008 21:47 Pavlová

můj starej vopčas taky...

3. 11. 2008 21:22 Pavel

Tak jsem si přečetl příspěvky pod článkem a došel jsem k názoru, že někteří přispěvatelé jsou naprostí ubožáci. :-(

3. 11. 2008 21:13 Pavel

Moc.

31. 10. 2008 21:39 Lucie

Ale jděte se všemi výtkami o Playstation. Asi moc paříte. Já ne, tak jsem v tom PSP neviděla ani trochu. Tohle logo ke kulturní instituci naprosto sedí. Uviděla jsem ho poprvé před měsícem a okamžitě mě nutilo zjistit si, co je to zač a navštívit webky. Naprosto dokonale výrazné, zapamatovatelné leč nevlezlé, ladí s budovou i zaměřením instituce.

A už se taky pro jednou vykašlete na nekonečné pomlouvání Najbrtů. Dělají práci dobře, jednou líp, jednou hůř, ale chtěla bych vidět ta vaše originální portfolia plná neotřelých, nikdy nepoužitých nápadů, tvarů, barev!

31. 10. 2008 16:31 Dáša

Základní tvary jako kruh, čtverec, trojúhelník a x zde byly asi dříve než Playstation... Ten kdo zašel do Doxu si nemůže nevšimnout, že k takto funkcionalistické budově zrekonstruované od architekta Kroupy se Najbrtovo logo hodí přímo skvěle. To samozřejmě nepřichází s ničím novým a nemá 3D efekt :), ale o to u loga přeci nejde.
Logo se má přizpůsobit svému majiteli - tedy forma má sledovat funkci.
A to pro mě nové logo spolu s plakáty splňuje!

31. 10. 2008 16:14 Vlado

Nevytahujte tady stále dokola Playstation. Jde prostě o podobné elementární geometrické tvary. DOX je ale užil vhodně a snovým obsahem, takže palec nahoru. Nebo chcete paranoidně naznačit, že i Playstation je zloděj, když to znali již před stovkami let jako symboly náboženství? Přestaňte blbnout, kolegové.

31. 10. 2008 16:05 font -OK-

Jakub> jak to myslíte? A jaké je vaše celé ctěné jméno? Zkuste to a nebojte se.
Anonymní urážky zde budeme mazat...

31. 10. 2008 16:03 mky

31. 10. 2008 15:17 Wein

Nevytahujte tuhle kartu, prosím. Zjevně nečtete Font apod. anebo máte krátkou paměť. Já vo tom vím nejvíc a zrovna logo Prahy je košer.

31. 10. 2008 15:07 Jakub

TO: nexus .... souhlas a p. Kafka to samé

31. 10. 2008 15:05 nexus

to nie je podobnost s ps, to je proste trapna kradez... najbrt je akurat dobry obchodnik a nic viac. uz mi je aj jasne ako vzniklo logo prahy... do nedavnej doby som si myslel opak, ale stale viac si myslim, ze proste najbrt je prachsprosty zlodej/vykradac....

31. 10. 2008 14:51 Jakub

Po dlouhych vecerech ztravenych hranim her na Playstation uz zbylo zatracene malo casu na to vymyslet neco "odvazneho" .... Ja tedy rozhodne netleskam

31. 10. 2008 08:57 steve

Nkdo tady nemluví o čitelnosti na prvním místě, nevidím ji tam však ani na místě druhém. Playstation by mohl být dobrá inspirace. Jak to ten kluk dělá...

31. 10. 2008 00:14 r!CCi°21

steve > Myslím, že u tohoto loga nebyla čitelnost na prvním místě ;) Tady šlo spíše o vytvoření jakési značky, nikoliv souboru tří písmen.
Jinak pana Kroupu obdivuji, naprosto úchvatná budova. Trošku jsem se v ní cítil jako Alenka v říši divů. Všechno bílé, prázdné a monstrózní.

30. 10. 2008 20:19 steve

Bez vysvětlujícího textu není čitelné. Popisek –Centrum současného umění– název DOX nedělá čitelným.

30. 10. 2008 16:36 font

gry> logo addo-x je právě námi uvedená práce Ladislava Sutnara :-)

30. 10. 2008 16:04 Martin Gross

Taktiež sa mi to páči. Dobre to funguje a perfektne sa to bude dať aplikovať na rôzne aplikácie. Ibaže prvé čo ma napadlo bolo, ako u vačšiny tu prítomných Playstation, nemôžem sa tomu ubrániť...

30. 10. 2008 14:37 font -OK-

Nojo, nevybavil... od toho jsou zde ale vaše komentáře, které Font doplňují :-)

30. 10. 2008 14:12 David

nechápu, že si font vybaví logo tde, ale vůbec ho nenapadne Playstation, jehož piktogramy jsou naprosto stejné a sony je svého času ve své propagaci více, než hojně využíval... ach jo... pěkné to je, což o to, ale originální? No možná tam bude chodit hodně teenagerů, protože se půjdou podívat do "novýho showroomu" playstation....

30. 10. 2008 13:11 Kanibal

Playstation mě napadl taky hned :)

30. 10. 2008 12:59 Robert

Mě se to líbí, mohli by tam prodávat Playstation :-)
http://www.gadgetsbuzz.com/UserFiles/2008/4/3/sony(1).jpg

30. 10. 2008 12:48 Michal Fridrich

Ty vole logo jak od Ládi Sutnara...z 30 let...

30. 10. 2008 12:40 lukas

...nevim jestli soucasne umeni vyjadruji primarni symboly..kdyby to mapovalo prvni polovinu 20. stol v designu tak to mozna sedi...., ale pro soucasne umeni mi to prijde jako nuda, nuda, sed....kdyby to byla ironie, tak to beru....odvazne?, ale, ale...odvazny design v roce 2008 vypada jinak...

30. 10. 2008 12:19 Mo.

Hned jsem si vzpomněla na Váš nedávný článek o novém logu MAD ;-))). I to se mi líbilo, ale tohle vede a opravdu upoutá, moc pěkné, čisté a u nás, jak jste psali, velmi odvážné, za což tleskám.

30. 10. 2008 12:03 nene

Pěkné, líbí.

30. 10. 2008 11:56 yawn

krásný

30. 10. 2008 11:51 mky

Pekne logo, jednoduche, vyrazne. Jen jsem na prvni pohled myslel, ze se jedna o nejakou reklamni akci PlayStation. (jen trojuhelnik se vytratil)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.