Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Divadlo X10 představuje nový vizuální styl

uvodni-ix10

Pražské Divadlo X10 představí v nadcházející sezóně nový vizuální styl, který vznikl v rámci spolupráce s ateliérem Grafický design 1 Fakulty umění a designu UJEP. Z finální trojice studentských projektů byl vybrán návrh Alexe Halčinského (3. ročník BcA, GD1 FUD UJEP). Nová identita vychází z estetiky ostrého pixelu a principů kreativního kódování; je variabilní, snadno rozpoznatelná a připravená pro rychlou aplikaci napříč médii. 

Po zhruba šesti letech od poslední úpravy identity, která provázela přesun divadla ze Strašnic do centra Prahy, se Divadlo X10 rozhodlo vizuální styl znovu aktualizovat. Cílem bylo vytvořit řešení, které je jednoznačně rozpoznatelné, přitažlivé pro mladší cílové skupiny a zároveň věrné povaze X10 — syrové, apelativní a současné.

„Cítíme, že X10 si po několika sezónách zaslouží vizuál, který je výrazný, konzistentní a praktický. Většinu propagace dnes děláme na sociálních sítích — nový systém je pro ně navržený: je rychlý na aplikaci, variabilní, a přitom drží jasnou tvář značky. Zároveň odpovídá tomu, jaké X10 je: ostré, neuhlazené, kritické a odvážné,“ říká Lenka Havlíková, ředitelka Divadla X10. 

 

klauzury

Foto z výstavy v ateliéru GD1 FUD UJEP v průběhu letních klauzur 2025:  Elis Kondelíková.

 

Spolupráce s FUD UJEP navázala na zimní semestr věnovaný kreativnímu kódování a jeho využití v současné vizuální komunikaci. Studenti ateliéru GD1 řešili reálné zadání — update vizuální identity X10. V průběhu semestru probíhaly konzultace s vedením divadla a postupné prezentace.

„Bylo pro nás cenné ověřit principy kreativního kódování na konkrétním zadání. Divadlo si vybralo tři studentské projekty, které by všechny obstály v praxi. Finální volba Alexe Halčinského je vzhledem k povaze značky X10 logická — společným jmenovatelem je promyšlený systém, škálovatelnost a schopnost reagovat na kontext,“ komentuje spolupráci Adam Uchytil, vedoucí ateliéru GD 1. 

 

mockup-wall

Vítězný návrh Alexe Halčinského staví na estetice ostrého pixelu jako symbolu kritického, „neuhlazeného“ ducha X10. Vizuální jazyk je drzý, současný a sebevědomý; pracuje s generativními postupy (pixelizace fotografií/ilustrací a tvorba obrazových podkladů prostřednictvím kódu), což zajišťuje živost a variabilitu při zachování jednotného výrazu. Nový vizuál zároveň znamená začátek dlouhodobější spolupráce s autorem návrhu; jeho prvky bude divadlo zavádět postupně a organicky během celé sezóny.

Odkaz na showreel: https://www.facebook.com/watch/?v=804509368901763

 

2. místo: Valérie Fenhlová (1 BcA), Michaela Zdeňková (2 BcA)

Klíčovým prvkem návrhu nové vizuální identity pro Divadlo X10 je motiv „X“, který je generován pomocí kreativního kódu. Aktualizované logo vychází z upravené typografie a je dostupné i ve dvou zkratkových verzích. Typografický systém plakátů staví na pevné gridové struktuře, která proporčně vyvažuje text s generovaným „X“. Vizuální styl je postaven na kontrastu fluorescenční žluté a černé, doplněném o šedou barvu odkazující na betonovou architekturu budovy.

02_ZDENKOVA_FEHNLOVA_8_kratsi

 

 

3. místo: Anna Miřátská (3 BcA), Filip Kudláček (1 BcA), Ludmila Půrová (3 BcA)

Redesign vizuální identity Divadla X10 staví na kontrastu černé, bílé a červené, výrazné typografii a znaku X, který je ústředním symbolem celého vizuálu. Projekt stojí na dvou hlavních pilířích. Prvním jsou fotografie tváří herců, na něž je promítán znak X, čímž vznikají silné a nezaměnitelné vizuální obrazy. Druhým pilířem je kreativní kódování. Vytvořený nástroj, umožňující převádět jakoukoliv fotografii na rastr ze znaků X, což otevírá nové možnosti pro digitální komunikaci a práci s obrazem v online prostředí. Oba světy – fotografie s projekcí i obrazy generované kódem spojuje právě znak X, který je pojítkem celého vizuálního systému a propisuje se napříč všemi výstupy projektu.

03_MIRATSKA_PUROVA_KUDLACEK_2


Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.