Font

archiv

Výběr jazyka

cs / en

 

Výstava Identita – příběh českého grafického designu začíná

Identita 01_homepage

Obor, na který mohou být Češi právem hrdí už sto let, představuje hlavní podzimní výstava Musea Kampa Identita – příběh českého grafického designu, jež zároveň splácí dluh profesionálům i široké veřejnosti. Zcela a historicky poprvé reprezentuje české grafické univerzum v celé jeho šíři ve všech třech patrech Musea Kampa. To se od 12. října 2024 do 2. února 2025 promění v muzeum této vizuální disciplíny, která zároveň slouží veřejnosti. Návštěvníkům nabízí několik stovek exponátů od začátku 20. století po současnost: ikonické plakáty, špičkové upravené knihy a časopisy, desítky logotypů, vývoj státních symbolů a navigačních systémů nebo výjimečné příklady grafického designu z epochy audiovizuálních médií. Kurátory výstavy jsou Filip Blažek a Linda Kudrnovská, komisařem David Korecký.


Identita 02


Expozice představuje jak stálice české grafické tvorby, na nichž se shodla většina odborníků, tak díla původně určená jen malému okruhu diváků. Návštěvníci například zhlédnou detailní porovnání orientačních systémů pražského metra ze 70., 80. let a ze současnosti v reálné velikosti, první vydání slavných dětských knih od Josefa Lady, Karla Čapka nebo Karla Poláčka, na vlastní oči uvidí i dvacetikilovou knihu Šumava umírající a romantická, kterou napsal, ilustroval, vysázel i vytiskl Josef Váchal, či slavnostní provedení československé ústavy z roku 1932 od Josefa Sejpky. Vystavený zde je také například ilegální Preissigův časopis V boj, slavné filmové plakáty ze 60. a 70. let minulého století, jako například ten k filmu Flashdance od Zdeňka Zieglera, ale také třeba vinné etikety či obaly známých produktů vysoké estetické kvality. Nechybí graficky hodnotné obaly hudebních alb od Garáže přes Master’s Hammer po Vladimira 518. V Museu Kampa jsou však k vidění díla stovek autorů, mezi nimi jsou Petr Babák, Adolf Born, Tomáš Brousil, Karel Haloun, Clara Istlerová, Klára Kvízová, Zuzana Lednická, Tomáš Machek, Alfons Mucha, Aleš Najbrt, Květa Pacovská, Martin Pecina, Marek Pistora, Jiří Rathouský, Zdeněk Rossmann, Zdeněk Rykr, Jan Solpera, Ladislav Sutnar, Karel Teige, Jana Vahalíková nebo Rostislav Vaněk.

 

Identita 07


I pro lepší orientaci je prostor členěn do šesti různých barev, autory promyšleného propojení grafického designu s architektonickým řešením jsou Jan Kloss, Matěj Činčera a Adam Blažek. Za grafickým zpracováním stojí Studio Marvil.

 

Identita 03

Identita 04


Přízemí
Musea Kampa je věnované státnosti a propagandě, veřejnému prostoru, firemní identitě a navigaci v prostoru – seznámí s tvorbou autorů, které totalitní moc vmanipulovala do služeb vlastní propagandy i těch, pro něž státnost nebyla prázdným pojmem, expozice veřejného prostoru prezentuje logotypy a vizuální identity současných firem či institucí, téma veřejného prostoru je představeno prostřednictvím navigačních systémů ulehčujících orientaci v prostoru a vizuálních identit.

V prvním patře se návštěvníci seznámí skrze čtyřicet vybraných děl s historií plakátu, vystavená kolekce ukazuje nejen obrovskou šíři výtvarných stylů, ale také díla významných osobností proslavených tímto žánrem. Výběr ilustruje proměnu technologií od litografie k současnému špičkovému digitálnímu tisku, zároveň je tu naznačený vývoj grafického designu v následujících letech. Součástí je i projekční místnost věnovaná současnému motion designu pod vedením spolupracujícího kurátora Víta Zemčíka.

 

Identita 09


Druhé patro
představuje graficky unikátní knihy pro dospělé i děti a periodika od období před druhou světovou válkou přes totalitu až po současnost. Kurátorský výběr nabízí graficky nejlépe upravené knihy ze všech těchto období. Zároveň je zde možné zhlédnout tzv. extenze grafického designu, jako jsou obaly, LP desky, móda, produkty a papírenské zboží. 

 

Identita 06

 

Museum Kampa, od 12. října 2024 do 2. února 2025, denně 10−18 hodin.

Více na www.museumkampa.cz.


Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.