Font

archiv

Výběr jazyka

cs / en

 

Soutěž „Komunista na Hradě? V žádném případě!“

Občanské sdružení Dekomunizace vyhlašuje grafickou soutěž s názvem „Komunista na Hradě? V žádném případě! aneb po kikině v mikině“. Soutěž navazuje na dřívější úspěšné projekty „Trikem proti komunismu (2005)“ a „Nechci mít na triku další totalitu (2008)“.

Soutěž reaguje na stále vzrůstající vliv komunistů a ochotu ostatních politických stran s nimi aktivně spolupracovat na všech úrovních správy České republiky. S blížící se prezidentskou volbou navíc existuje reálná hrozba, že pozice hlavy státu bude obsazena bývalým komunistou.

Soutěž „Komunista na Hradě? V žádném případě!“ poskytuje prostor jak profesionálním designérům a grafikům, tak široké veřejnosti, vyjádřit svůj názor na tuto situaci. Ti ostatní se mohou zapojit hlasováním pro své oblíbené motivy a sdílením obrázků na sociální síti Facebook. Soutěž probíhá od 12. do 31. 12. 2012, kdy mohou autoři prostřednictvím webového rozhraní přihlašovat libovolný počet návrhů. 1. ledna 2013 proběhne sčítání hlasů veřejnosti a rovněž hlasování odborné poroty.

Podrobnější pravidla naleznete na http://www.dekomunizace.cz/soutez/pravidla.

Vítězové každé z kategorií získají prohlídku Pražského hradu – za předpokladu, že prezidentské volby nevyhraje (bývalý) komunista.

Předchozích soutěží „Trikem proti komunismu“ a „Nechci mít na triku další totalitu“ se v letech 2005 a 2008 zúčastnilo v součtu 266 grafiků, kteří přihlásili celkem 641 motivů. Během dvou let pak bylo vyrobeno několik desítek tisíc dekomunizačních triček. S ohledem na roční období chtějí autoři projektu tentokrát bojovat proti plíživému komunismu pomocí mikin. A přidávají citát zesnulého zakládajícího člena Dekomunizace, o. s. Ivana Medka: „Bojovat proti komunismu je nutno, pořád od rána do večera, všemi prostředky, které jsou k dispozici“.

Kontakt: Libor Kleček, tel: 724 046 864, e-mail: dekomunizace (at) mowshe.cz


Komentáře k článku

17. 1. 2013 10:30 Font OK

PS: tento blog jest financován mj. z předplatného časopisu Font. Kdo články tady čtete (a třeba rádi), prosíme vás o podporu. Předplaťte si náš časopis!
Všem předplatitelům děkujeme!!!

17. 1. 2013 10:03 Font OK

homo sapiens> Respektujeme vaše rozhodnutí, i když zde nejde o žádnou revoltu mládí :-) (jsme starší než vy). O tomto jsme ve Fontu psali již před 12 lety úplně stejně (na výročí 10 let od revoluce). Takže od nás nic nového...
Ale píšeme zde občas také třeba o tom, že by se lidé měli umět (a nebát) i na takovémto odborném blogu pod své názory podepsat. :-)
Hlavně se ale věnujeme grafickému designu a u toho také zůstane.
Mějte se fajn.

17. 1. 2013 00:11 homo sapiens

revolta patří k mládí a chápu to.. je mi třicet a musím říct že i když jsem chtěl reagovat na některé výroky FONTU neudělám to, a jen mu popřeju úspěšnou kampaň a krásný nový rok s co vždycky nejplnějším nákupním košíkem toho nejpotřebnějšího zboží na světě. Připojuji se k Delboyovi.

5. 1. 2013 23:42 Karel

Fonte, v podstatě nejsme ve při. Ale jde o fakta; co jsem vyjmenoval, bylo konstatování, ne interpretace. Nakonec např. i v Itálii (leckde) panují mafiánské poměry, a jak se tam (mnohým) krásně žije!

5. 1. 2013 15:31 Aleš Bulva

Fonte: Tohle je debata na několik dlouhých zimních večerů, nicméně pokusím se k tomu ještě něco napsat.

Žiju v Praze, je mi 30, jsem živnostník - grafický designer. Vězte, že opravdu nejsem komunista. Po celkem dlouhém pobytu v zahraničí jsem se vrátil do ČR a musel se rychle zorientovat, což vyústilo v to, že jsem před volbami - pravděpodobně také - přemlouval bábu a dědka. Nicméně po nich mi to nedalo a začal jsem se do toho postupně více a více nořit.

Po dvou letech klikání, čtení a mluvení s lidmi si myslím dostávám objektivní názor na celou situaci. A musím říct, že to byl dost bolestiví proces.
Tím chci říct, že Vám rozumím, ale už s Vámi nesouhlasím.

Podle reakcí, které jste napsali jde vidět, že si svůj názor tvoříte na základě emocí a vizuálních obrázků šedi a zmaru. Což je vlastně sympatické, jelikož jsme lidi a ne roboti + jste stejně jako já estéti, jinak byste nemohli dělat tuhle práci. (Mě taky ser.., když si jdu např. zaplavat do Podolí a pak vylezu do toho jejich bufetu, který vypadá pořád jak za normalizace a místo nějakýho dobrýho salátu mi nabídnou pečený koleno nebo okoralej párek - hned mi nastoupí pocit asociace ze školní jídelnou a pocit hnusu.)

Nicméně politika nemá s emocemi často nic společného. Jde mi o to abyste se zamysleli nad následujícím.

Komunismus nemá v dnešní době šanci. To je prostě reálný fakt. V době globalizace pod hlavičkou neoliberální ideologie (škoda že taky nemá logo podobně jako sovětský komunismus, alespoň by to bylo vidět, že nějakou ideologii žijeme), kdy jsou všechny ekonomiky světa navzájem propojené prostě ani nemůže fungovat. To byste museli mít silného světového hráče, podobně jako Rusko v minulém století o kterého by se ten systém mohl opřít a navzájem se ekonomicky doplňovat - obchodovat a mít vojenskou sílu toto území ubránit. To ale není a politici to moc dobře vědí.

Tzn. jestliže politici vědí, že toto není z technického hlediska možné, proč o tom mluví jako o reálné hrozbě? Není tam opravdu něco podstatnějšího co se tím snaží zakrýt? Tzn. komu se ten antikomunismus hodí? Nebo vykašleme se už na komunismus, tohle řešit v dnešní době je prostě absurdní.

Co je ještě reálné je syntéza mezi dvěma ekonomickými směry - komunismem a kapitalismem - tzv. sociální stát. Tzn. na jedné straně máte volný trh, ale na druhé silný stát, který dokáže velký byznys regulovat. Tzn., že když si nějaká korporace usmyslí, že má chuť dolovat třeba uhlí na území státu a stačí ji k tomu zkorumpovat pár členů vlády a pár starostů, kteří přesvědčí lidi, že alespoň bude práce, ale neřekne, že zůstanou nenávratné ekologické škody a 99% zisku odteče jinam na dividendách takže stát na tom nevydělá ani korunu, tak tomu se určitě silný stát nedá říct. Nebo reálné - teď můžeme pozorovat, že vzorové sociální státy, které krizi odolaly nejlépe v Evropě, jako je Německo a Skandinávské země, začínají svoji bitvu prohrávat.

Takže jinak položená otázka, která alespoň odpovídá realitě. Komu nejvíc vadí sociální stát?

Jsou to za A) Obyčejný lid, jelikož ten nesnáší chodit k doktorovi zadarmo, chtěl by si platit hasiče kdyby něco, osobní ochranku, platit opravu komunikace před barákem. Mateřská je nesmysl, jelikož táta to utáhne, když přijdu o práci rodina mě podrží a na důchod mi choděj prachy z nájmu bytů mých třech domů v Praze.

B) Velkým korporacím a finančním skupinám, jelikož stát furt pindá něco o monopolu a daních. A co naše pojišťovny a bankovní domy a burzy atd. Přece se nebude o důchod starat nějakej stát ne, dyť v tom je balík jak prase. Na tom se musí přece vydělat.

Hele, ale jak přesvědčit lidi aby se nechali okrást? Jako v Česku jo? Si děláš pr... ne? Jim tam hoď hrozbu návratu komunismu a volnou ruku trhu=svoboda a máš to. Easy ne vole?

No jsem se rozepsal. Jednoduše situace je taková, že mocní hráči hoděj sem tam kostičku pod stůl aby se lid nažral a kompradorská buržoazie (rozumněj moderní politik) už vytvoří dojem, že na víc nemáme a že jsme si to prožrali a že za to můžou socky páč nemakaj. Atd.

to je fakt na dlouho.

Nicméně poslední dloubák na konec. Jelikož znám moc dobře pražskou kavárnu a vím kdo je jejich volba pro nastávající volbu prezidenta, ptám se: Jestliže se oháníte návratem komunismu, nevadí vám že, Schwarzenberg je - no hodně v uvozovkách - předsedou strany, která je zpola tvořena členy KDU-ČSL, tedy strany, která byla jako jediná povolená za minulého režimu?

Ale jak se to ego začne bránit co?

5. 1. 2013 10:59 Delboy

Vážený Fonte, hluboce respektuji vaše svobodné rozhodnutí začleňovat do odborného média politickou tematiku. Pevně věřím, že i vy budete mít pochopení pro mé svobodné rozhodnutí neobjednávat od vás už žádné další tiskoviny.

4. 1. 2013 20:01 Font OK

Karel, Muklik, ovcan... > vaši interpretaci současné situace nesdílím a jsem rád. A přál bych to i vám. Já si také pamatuji, jak to zde vypadalo, nejen ty pověstné fronty na banány (resp. na všechno), oprýskané šedé ulice a zablácené paneláky (dnes česká města proti tomu vypadají o poznání lépe a veseleji), ale především stav morální devastace, všudypřítomné lži (už jako děti nás nutili lhát, nejen ve škole, třeba o roce 1968), strach, na tu všudypřítomnou šikanu KSČ, SSM, LM, STB.. na cenzuru atd... Na to, proč moudří lidé prchali odsud pryč i když při tom riskovali život!... ano, ani tam, kam prchali, není jen ráj nebo ideální svět (přestože měli na rozdíl od nás na klidný vývoj o mnoho desetiletí déle). Nebuďme naivní a krátkozrací... Ve všech demokraciích na světě se v novinách také dočtete o jejich korupčních kauzách (není to jen u nás, jak to někteří nespokojení lidé interpretují)... znamená to ale, že s vaničkou vylejeme dítě a vše je špatně? (Je to někdy jako hledání pihy na krásné dívce). Viděli jste třeba na tomto blogu jak moc mladých grafiků úspěšně funguje, svobodně podniká a cestuje...? Nebo ty plné nákupní koše před Vánocemi? Nemáme se ani přes globální finanční krizi vůbec špatně a ta frustrace a blbá nálada je jako nějaká podivná nemoc... přeji vám proto hodně optimismu, radosti ze života i svobody... a zdravý selský rozum... a také paměť, jen díky které můžeme bránit návratu zla. Někteří z vás patrně zapomínáte... pusťte si třeba (komunisty zakázaný) film Všichni dobří rodáci... to je přece oproti dnešku (se všemi chybami, klientelismem, korupcí, nedostatečným vyrovnáním s minulostí, nedostatečným řešením řady kauz atd.) o úplně jiném světě... který se SNAD už nikdy nevrátí.
Antikomunismus proto NENÍ žádná kouřová clona, ale bolestivá, často krvavá zkušenost této země (jako antifašismus, který snad nikdo soudný za "kouřovou clonu" po holokaustu a 2. světové válce nemůže považovat)... Svoboda projevu, svobodné volby, svoboda podnikání, cestování atd.. to jsou opravdové hodnoty, které jsou přece někde vysooooko nad všemi současnými problémy naší krásné země, o kterých píšete (čímž je nechci omlouvat a ignorovat, ale proboha ani zveličovat!). Ale jestli dnes přední prezidentský kandidát omlouvá své členství v KSČ v 80tých letech tím, že měl děti a chtěl dělat kariéru, tak fuj! Byla to vědomá a dobrovolná kolaborace se zlem... Stokrát horším, než je třeba nějaká současná kauza tuneláře XY (kterému přeji spravedlivý trest)... a na nás všech (voličích) teď bude záležet, jakého člověka (s jakým morálním kreditem a charakterem) učiníme prezidentem této země...

4. 1. 2013 17:21 muklik

font: A ráčil jste si někdo všimnout, kolik lidí už přišlo o práci po roce 89 za to, že si dovolili veřejně kritizovat současné mocné muže/ženy (ať už na radnicích nebo výše). Všimli jste si, kolik lidí/firem bylo zničeno (ekonomicky, lidsky) za to, že se postavili proti špatnostem současného režimu, nebo jen odmítli hrát nabízenou hru? Stačí se dívat kolem sebe a zjistíte, že noty tohoto kakofonického opusu jsou sice jiné než před rokem 89, ale osnovy jsou stále stejné (a v mnoha případech jsou stejní i autoři).
Jsem starší ročník (z pohledu mladých, kteří se snaží "měnit dějiny") a komunismus jsem zažil. Tím spíš plně souhlasím s Karlem.
Nejsem příznivcem komunistů, ale mám pocit, že "boj proti bolševikovi" je jen kouřová clona. Bojovat je třeba hlavně na jiných frontách.

3. 1. 2013 15:14 Karel

oprava : jsou mafiánské manýry

2. 1. 2013 14:16 Karel

omlouvám se za Ctrl+V, ale na původním místě na to nikdo nereagoval.

Přeji všem lidem dobré vůle v dalším mayském cyklu hodně zdraví a trochu toho štěstíčka!

Redakci Fontu děkuji, že i ve specializovaném profesním časopise neváhá - dokonce v editorialu - reflektovat obecně občanské záležitosti.
Poslední editorial souvisí i s děním v mediálně známém českobudějovickém gymnáziu:
Takže se nabízejí otázky, které měl pan učitel v Českých Budějovicích svým žákům položit/vysvětlit dřív, než je dostal před objektivy kamer TV:
Víte o tom, že KSČM je (ještě stále) politickou stranou řádně evidovanou u MV?
Znáte volební systém České republiky?
Znali jste kandidáty/kandidátky do voleb PŘED volbami?
Víte, jak volili VAŠI rodiče, případně sourozenci?
a hlavně Opravdu si myslíte, že krajský rada pro školství určuje náplň, charakter a způsob výuky na gymnáziu?
Nevadí vám, že ministr spravedlnosti za ODS, Blažek, na stranickém kongresu nabádal k omezení demokratických svobod, volného internetu, aj.?
Nevadí vám, že mezi soudci na všech stupních systému jsou lidé s komunistickou minulostí?
A nevadí vám, že mimo DEU (paní Hromádková) žádná partaj nevystavila stop vstupu lidí, které byly v předlistopadové KSČ? A že jich teď pod pláštíkem nekomunistických stran sedí v parlamentu nepočítaně?
Bohužel, komunistická praxe (násilí, netolerance, teror prostě mafiánské metody) není cizí ani velké části lidí, kteří jsou v současnosti na rozhodovacích místech na všech úrovních. Při vší opatrnosti a rezervovanosti vůči členům KSČM, to, co tuto zemi ohrožuje, je mafiánské manýry - příklady si jistě každý vybaví sám.
Víte, co znamená "vrtěti psem"?

2. 1. 2013 13:56 Karel

> Bulva. Souhlas. (pro font: jsem starší ročník a za bolševika jsem seděl za jednohlavové paragrafy)

23. 12. 2012 16:57 ovcan

Font> Já se ptám, proc nebyly tyhle zlociny po listopadu potrestány. Proc pravda a laska nezvitezila? Proc nám to vadí az ted? Nebyla sametová jeden velký obchod a loutkové divadlo?

23. 12. 2012 14:35 Font

Bulva> jestli jste nezažil ekonomickou situaci a vůbec život před Listopadem, asi byste měl od Ježíška dostat nějakou literaturu... třeba příběhy politických věznů, knihy o tom, jak stovky lidí zemřeli, když chtěli překročit hranice a žít ve svobodě... a pak si vzít dnešní noviny a číst prohlášení současných komunistů, kteří třeba nedávno usedli do vlád v krajích a uvedené praktiky svých předchůdců (nebo přímo své) nadále obhajují...
Apropo, za podobnou kritiku, kterou zde píšete, by Vás soudruzi před rokem 89 zavřeli a vyhodili ze školy nebo zaměstnání....
Přejeme Vám nicméně pohodové a klidné Vánoce v této krásné a svobodné zemi, byť si toho zatím bohužel evidentně vůbec nevážíte...

23. 12. 2012 14:02 Aleš Bulva

23 let propagandy udělalo své. Vymytost a nevzdělanost průměrného občana ČR ještě nedosáhla maxima, ale je na evropské poměry velmi vysoká. Antikomunismus sloužil a slouží v ČR legalizace neoliberalismu. Řek bych dokonce, že jsme jedna se zemí, kde to mají páni z korporací úplně zadarmo, jen díky strachu z návratu komunismu - nebo lépe minulého režimu, který je ale v době globalizace nemožný. Jak chcete izolovat stát ve světě kde je všechno propojené. Ekonomika by nevydržela by ani rok.

Všichni to vědí, jen česká veřejnost ne. A tak se nechá nadále strašit komunisty a na druhé straně se tady dějí krádeže, které neměli ani za min. režimu obdoby. Ale to je v pohodě, alespoň to nepřipomíná socík. Všechno to zprivatizujme, jelikož podnikatel je vždycky lepši hospodář. Osekejme stát, jelikož stát není efektivní. A hlavně škrtat, jelikož nejsou peníze. Alespoň v MMF to říkali.

Tak tu máme kandidáta kopajícího za západní finančně-zbrojní kapitál, ale to je v pohodě, jelikož nebyl ve straně. Nebo kandidáta za GoldmanSachs, ale cajk není to komunista. Anebo kandidáta Gaspromu, který za komančů prokazatelně rebeloval, takže je taky v pohodě.
Takže jo, ať to je klidně lokaj nějaký korporace, ať odsává prachy lidí směr firemní účet. Ať svýho klienta zainteresuji do - pro lidi jistě výhodných - privatizací toho mála co tady ještě zbylo. Ale hlavně proboha ať nemá nic splečnýho s komunistama. Alespoň v MF Dens, Hospodářkách, Lidovkách a dokonce i v Právu to psali.

22. 12. 2012 14:46 ovčan

Havlův bývalý tým poradců se postará, aby se tam ten bývalý komunista dostal. To je mi páničku "paradox"




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.