Font

archiv

Výběr jazyka

cs / en

 

25 metrů čtverečních plakátů Pavla Botky

na homepage

25 metrů čtverečních, jen z plakátů výtvarníka Pavla Botky. Výstava plakátů, která měla proběhnout na podzim 2020. Kvůli COVIDU byla odsunuta na únor 2021, posléze na březen 2021. Pak na duben 2021. Pak na květen… a pak to konečně klaplo. K vidění je ve VisioArt Gallery v Plzni do pátku 20. srpna 2021.

 

dovnitr1

 

Ze stránek Visio Art Gallery:

Pavel Botka. Kdysi se domníval, že udělá díru do světa. Už si to dávno nemyslí. Živí se užitou grafikou, dnes se tomu říká grafický design. Takže taky občas dělá plakáty.

Nuže, výstava plakátů. Výběr za posledních pár let (je zde i pár kousků starších, ale většina je zhruba z poslední pětiletky). Ty plakáty mají jeden společný jmenovatel – Botkovi do nich nikdo nemluvil (tudíž pokud seznáte, že jsou blbé, je to jen a jen jeho vina). Omezení ze strany zadavatele žádné nebo velmi malé. To je vždycky prima – ne, že by si i v méně příznivých případech Botka nechával foukat do polívky, ale je vždycky fajn, když zákazník řekne „udělejte to jak chcete“ nebo „my vám věříme“. Ex post všem takovým zadavatelům autor ještě jednou děkuje (jestli je tato velkorysost způsobena tím, že většina vystavených plakátů inzeruje kulturní či nekomerční počiny, kde většinou moc peněz nebývá a zákazník je rád, že za své drobáky VŮBEC něco dostane, to už je na diskuzi jindy a jinde).
Mít při tvorbě volnou ruku ale automaticky neznamená, že všechny plakáty byly realizovány – většina z vystavených ano, ale občas se stane (stává se to, stávalo a stávat bude), že zákazník, poté co mu Botka ukáže svoje řešení, se vyděsí. Zalituje své původní velkorysosti a velkodušnosti. Lekne se a vycouvá. Je to proto, že předkládané řešení se výrazně liší od jeho původní, sice většinou mlhavé a nejasné, nicméně JEHO představy o tom, co má na plakátu být. Každé takové „NE“ je nepříjemné, i po těch letech v branži – ale je cenné. Nutí k hlubšímu zamyšlení: Skutečně ta věc říká to, co říkat má? Nebo neříká něco, co říkat nemá? Neodvádí pozornost diváka tam, kam nechceme?… Problém často bývá v tom, že si zadavatel neuvědomí, že role plakátu je hrozně jednoduchá – upoutat pozornost, vyvolat reakci. Zastavit diváka v průletu. Plakát není žádný jungiánský ponor do hlubších významů, má to být rána mezi oči. Pro tento účel jsou všechny prostředky, výtvarné či významové, dobré…

Vice na stránkách galerie zde. 

Galerie bývá běžně otevřená od úterý do pátku (10-12, 13-17 hod), vzhledem k prázdninovému režimu je ale lépe před návštěvou ověřit na tel. 606 737 554.

 

dovnitr2

Zdroj z blogu Pavla Botky zde.

 

 

plakaty

Práci tohoto nadaného a velmi plodného grafika a ilustrátora, který zdaleka nevytváří jen plakáty (v jeho portfoliu naleznete třeba i loga nebo obaly knížek) hodláme blíže představit v rozhovoru v některém z nejbližších Fontů.


Komentáře k článku





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.




UGD logo na vysku-box