Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Ještě k logu Zoo Olomouc

Robert Štencl ze studia Bastart nám do redakce v reakci na diskuzi nad vítězným logem poslal pro zajímavost i návrh, „za kterým jsme stáli, který byl však vedením zoo odmítnut pro přílišnou infantilitu.

Dále posílám manuál, ať je logo možné vidět v souvislostech. Sluší se dodat, že autorem vítězného návrhu je Jiří Ďuriš, tu kreslenou verzi připravila Tereza Urbášková, oba mí kolegové ze studia BastArt.cz.
Typografii mám na svědomí já :-)”

Robert Štencl
Designer / Creative Director

Pro ukázku černobílá podoba vybraného návrhu (Robert Štencl ji považuje za lepší, než je ta 3D barevná varianta).

Zde je ke stažení manuál v PDF (2.1 MB).

Kterou variantu byste si vybrali vy?


Komentáře k článku

23. 7. 2009 16:22 Víťa Kimr (VFK)

Hm...
...tak jsem si to zkusil zaměnit v té "vertikal" variantě (BTW nemělo to být spíš horizontal?) a pomůže to výrazně jen v tom plošným negativu, resp. pomůže to i v pozitivu a v barvě, ale ne s takovým významem, jak moc mi to nesedí zaměněné v té variantě základní, když je to zaměněné nad logotypem.
Jinak bych přístě doporučil autorovi i jiným pozamykat PDF před zveřejněním. Přeci jen jsme v čechách a upřímně moc v moc českého práva nevěřím, kdyby dolšo na lámání chleba ;-)

23. 7. 2009 15:09 Víťa Kimr (VFK)

Je to prima práce a dobrý nápad.
Osobně bych oko s kulatou panenkou posunul na poslední místo. V základní variantě loga by to (dle mého názoru) nevadilo. Avšak ve tvarové variantě "vertikal" by to logotyp příjemně opticky-významově dělilo na dvě slova, neb ty dvě oči se zúženými panenkami jsou si opticky velmi podobné a oko s kulatou panenkou by začínala slovo olomouc.
Pokud to tu už někdo psal tak sorry... jen mě to tak napadlo

20. 6. 2009 14:00 Lukas Veverka / www.parasite.cz

No vida, Venco, ani to nebolelo. Za mě dobrý. :)

19. 6. 2009 23:11 Venca Kazda

Tak to jste mi to pánové Kafko a Veverko opravdu nandali :-). Já nejsem grafik, tak proč bych Vám měl něco ukazovat? Podložil bych tím snad nějak více obsah svého tvrzení? Jediné, o co mi šlo bylo, že mi vadí, když někdo sebejistě tvrdí, že něco dělá na té nejvyšší úrovni. Tento způsob vytahování mi opravdu vadí i kdyby to byla sebevětší pravda.

Logo ZOO Olomouc je z mého pohledu laika úplný omyl, který se naprosto nepotkává z cílovou skupinou (děti a jejich rodičě), ale tento svůj subjektivní názor bych si nechal pro sebe, nebýt právě výroků pana Štencla. Když je někdo opravdu dobrý, tak to přece o sobě netvrdí..

p.s.: Moje koule jsou díky bohu tam, kde mají být. Jak jste na tom Vy? :-)

19. 6. 2009 15:15 minduser

> zou

Dobře, dobře, už jsem toto za sebe několikrát řešil u předchozích diskuzí. Když je to tak žáoucí, budu tedy s nickem u prvního příspěvku v pořadí vždy uvádět i své jméno...

Radim Dvořák

19. 6. 2009 15:00 Radek Holík / about(at)my-self.cz

Zdravim,
posledni dva je diskuze presmerovana jinam, ale chtel bych se vyjadrit k logu, coz by melo byt dle meho nazoru ucelem diskuze, nikoliv kdo co rekl v jake souvislosti.

Vybrane logo je podle meho nazoru podstatne lepsi nez to kreslene, castecne to prameni s minimalismu, ktery mam v oblibe, ale take z druhe strany veci a tou je na koho ma logo pusobit. Kdyz vezmete dite do ZOO zajimaji ho predevsim zvirata a logo je mu NAPROSTO ukradene. Logo by tedy melo prevazne pusobit na rodice a obchodni partnery ZOO. Co souvisi s detmi primo je doprovodny vizualni styl loga, ktery s billboardu ve meste musi pritahnout pozornost deti (viz vizual na ktery ukazuje Ondra 16. 6.), ale ten prozatim neni predmetem diskuze a zatim tu nebyl ukazovan. Myslim, ze rozdil mezi logem ci chcete-li znackou a doprovodnym vizualnim stylem tu neni vsem jasny.

Co se tyce samotneho symbolu, prijde mi dotazeny, vyjadruje celou skalu zvireci rise. Zminovane a leckdy proklinane odlesky tu, jako u jednoho z mala log, maji smysl. Vyjadruji totiz jaky lesk v ocich, coz mi prijde velice trefne (pokud by nekdo nevedel o cem mluvim, at se vecer podiva kocce do oci).

Dalsim bodem je serioznost logotypu. Ano je strohe, ale nerekl bych smutne. Kazdopadne olomouc jiz nekolik let investuje do rozvoje olomoucke ZOO velike prostredky a jeji uroven za poslednich 5 let vzorstla geometrickou radou. Ovsem dojem ktery vzbuzuje pro neznale, jez nenavstivili je: my tady mame takovej parcik a par zviratek. Coz rozhodne neodpovida pravde. Proto urcita vaznost jez je patrna z loga je podle me na miste.

Jedinou vytku mam k vizitkam, v cemz souhlasim s nekterymi, ze mohli byt vice promyslene, aby nove logo melo vice prostoru vyniknout.

Posledni veci je, ze ackoliv tu zninujete jak jednoduche je vyjadrit logo ZOO, nikdo z vas nevyhral soutez o nove logo prazske ZOO a ta pro nedostatecnou kvalitu navrhu soutez dokonce zrusila:)

19. 6. 2009 14:08 jir_ka /www.zou.cz

> font
> lukáš
> venca a ostatní...

Myslím, že by to měl být opravdu standard, podepsat se pod svůj názor. Díky za Lukášovu neúnavnost na tenhle nešvar neustále upozorňovat - nese to ovoce a má to určitě smysl.
Pro věčné okecávače - není nutné aby ten kdo přispívá měl nutně nějaké portfolio či ukazoval svoji práci - nemusí býti vůbec grafik, ale podepsat se - je to vážně takový problém?

19. 6. 2009 13:27 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Souhlas s fontem. Na mě to pak může působit milným dojmem, že Venca nemá koule a jen tak kecá ... :)

19. 6. 2009 11:10 font

Venco, když se takto kriticky obracíte na konkrétního člověka, zkuste se pod to také konkrétně podepsat. Ať čtenáři vědí, jaká práce mluví za vás. :-)

19. 6. 2009 00:14 Venca

Pane Štencle, chápu že lidi jsou různí, ale já být na Vašem místě, tak se teda rozhodně nebudu chvástat tím stylem, že něco děláte na té nejvyšší úrovni. V kontextu nového loga pro ZOO OLOMOUC, to z mého pohledu vypadá spíš přesné naopak. Myslím si, že za každého grafika/agenturu by měla mluvit především jeho práce...

18. 6. 2009 23:30 Michal Malina:.

minduser nemusí mít (ačkoliv má :) paměť jako slon. Ten článek o novém logu MDO si pamatuju jako dnes.

Nechápu komentář R.Š.: "Už jsem asi dementní, ale nevpomínám si, že bych někde napsal (nebo říkal) něco ve smyslu „nejvyšší úroveň tvorby..."

Proč se také ke svému "částečnému" výtvoru nevyjádří obhajobou autor, pan Jiří Ďuriš???

18. 6. 2009 23:13 Kachle

teda minduser, vy máte paměť jako slon! rok starej výrok a pořád živej! ten štencl vám musí ležet v žaludku!

18. 6. 2009 12:05 Robert Štencl

Dobrý den.
1.) Už jsem asi dementní, ale nevpomínám si, že bych někde napsal (nebo říkal) něco ve smyslu „nejvyšší úroveň tvorby...“
2.) To první zvířátko je kříženec opice a krávy.

17. 6. 2009 17:28 minduser

Tak když jsem přispíval i do předchozí diskuze...

Ondra, na kterého jistě žádný kámen neletěl, to dobře vystihl.

Když jsem projel manuálem, ze kterého mimochodem jasně vyplývá, že všechny "3D" podoby jsou omyl, až k merkantiliím, taky jsem zamrkal, co že za image to bastarti podstrčili zoologické zahradě. Tohle má být ta "nejvyšší úroveň" tvorby (citace Roberta Štencla)? OMG. Si říkám, byl někdo z nich někdy v ZOO? Zvířátka, příroda, pohodička, oddech... Tohle je prostě CI krematoria... Aha, jasně – Odpočívej v pokoji!

Neschválená verze – ideově za mě také rozhodně ano, ztvárnění je ale slabé...

17. 6. 2009 17:08 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) prace designera je kreativni ze sve podstaty prece. To je dneska doba. Sami designeri volaji po tom aby jejich prace nemusela byt kreativni.:D Jiste. Ono to da jiste usili byt kreativni. Mnohem jednodusi je nebyt kreativni a sekat v tovarne jeden plech za druhym. Hezky remeslne. Ale to uz asi nebude graficky design ale jakesi 'repro'.

17. 6. 2009 16:48 o.o.o

Je tak moc nutné, aby logo bylo vždy tak moc kreativní??? To první sice je, ale na úkor jeho čitelnosti při zmenšení. To druhé (bez zbytečného rádoby 3D efektu) má výbornou aplikovatelnost hlavně v negativu. Přece nejde jen o nějaký meganápad, i jakási řemeslnost návrhu je mnohdy důležitější.
První logo mi vůbec nepřipadá jako logo, ale tak možná dětská omolovánka.
Na druhém logu by to chtělo také víc zapracovat (jednobarevnost, odstranění přechodů...)

17. 6. 2009 16:39 Kanibal

17. 6. 2009 14:39 Monika

To infatilní se mi líbí, k tomu vítěznému bylo již vše řečeno...

17. 6. 2009 14:05 panpug

Souhlas s Ondrou. Jjestli si za tímhle stojí, tak to je vážně smutné.
První návrh je logo nějakého dětského koutku v maloměstském obchoďáku, druhé je i s manuálem vyloženě slabé. "3D" varianta už je snad jen vtip, připomíná mi to výtvor člověka který po MS paintu objeví Corel a je nadšený z všch těch přechodů a barviček.

17. 6. 2009 11:04 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ve vší úctě s trochou srandy: první zvířátko je prasopice

V evropě je mají jen v olomouci... :)

17. 6. 2009 10:50 Matúš

čo je to za zvieratko, to prvé

17. 6. 2009 10:02 PeťaN   |   www.urviho.cz

Infatilní verze mi příjde tisíckrát lepší než ta, která byla nakonec vybrána. Přeci jen působí více přátelským dojmem a láká k návštěvě zoo mnohem více než ten strohý minimalismus.

17. 6. 2009 08:56 adam P

souhlas s lukášem - ten manuál mě v podstatě pouze utvrdil v tom, že logo není dotažené. nápad jakž-takž, ale zpracování bez invence. což jenom potvrdil manuál. škoda, no. jinak souhlasím také s připomínkami k minimáči - je to OK, ale pravdou je, že zoo navštěvují hlavně děti. a ti asi minimal moc neocení ...

17. 6. 2009 08:41 Jirka

Oči v černobílé verzi na mě působí možná lépe než v barevné, zvlášť na tom černém podkladě. Ovšem "přílišně infantilní" návrh se zvířátky u mě jako u laika a Olomoučana jednoznačně vede. Jako by ne mě dýchla poetika Wallace a Gromita. Vybavuejete si zcénu z "Wrong trousers", kde je tučňák v okně s mřížemi, a když kamera odjede, vidíme že černé okno je vnitřek písmena O z mápisu ZOO? :)

17. 6. 2009 00:08 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Jestli ten manual mel vylepsit pohled na predstaveny logotyp, tak alepson u me se to vubec nepovedlo. Skoda. Prostor kde mohlo vzniknout neco zajimaveho zustal nevyuzit. Ale zase alespon clovek vidi, kudy ne. To je taky dobre videt.

16. 6. 2009 23:47 HEHE

Trochu mi to nedalo... a tak přece jen... vítězné logo se mi líbí, ale také mi nepřijde takový strohý minimalismus příliš vhodný pro ZOO. Ovšem, beru to tak že studio odvedlo dobrou práci, nabídlo alternativu k "veselým a hravým" pojetím (která byla v tomto případě jistě nejfrekventovanější)... no a varianta odpovídala vkusu komise. Takže proč tak dramaticky...

16. 6. 2009 23:47 Branodon

I ked je vysledna praca posudzovana komlexne, neda mi nad niektorymi rozhodnutiami trosku ako viac ohrnat nosom - samotna kreativa v nazve mi pride velmi... kreativna? Jednoducho by sa mohli veci posudzovat z viacerych pohladov, hladisk. Ten nazov - Zoolomouc - je "trefa" do cierneho. Samotne spracovanie je tak malicko titerne, ale ako "vyberatel", by som tento napad rozhodne nezahadzoval do kosa. Btw, neviem, ci bolo (je) aj v inych logotypoch, nemam vacsi prehlad.

16. 6. 2009 23:40 d.m.

nuda v brn....olomouci?

16. 6. 2009 23:24 PES

No souhlasim plne s Ondou, manual je docela desivy... A jinak odkaz na belfastzoo- super :)

16. 6. 2009 21:14 miretc

jj, logo je super, ale působí jako "výzkumný ústav"....už tu bylo i minule, že zoo je především o poznání, to znamená především o dětech...

16. 6. 2009 19:50 Ondra

Omlouvám se předem, pokud se někoho dotknu - práce BastArtu se mi obecně poměrně líbí...
Ale to co je k vidění v pdf manuálu je s prominutím hrozné. Alespoň tedy z hlediska nějaké grafické kreativity, moderonosti a estetického cítění. Kdyby mi někdo dal takovou vizitku a řekl, že je ředitel Zoo, vůbec bych mu to nevěřil. Nebo bych si alespoň myslel, že zoo bude stát za houby a nebydlí v něm žádné zvíře kromě ředitele. Vždyť je to skoro jako z nějaké šablony z automatu na vizitky!
Něco jiného je dobrý minimalismus a něco zase prázdnota bez nápadu a elegance. Nezlobte se, ale celé toto logo je alespoň pro mě dost velký omyl.

Vždyť tématika Zoo nabízí tolik prostoru pro kreativitu, barvy, nápady a další rozvoj celé práce... Zoo je živé, svěží, organické, pořád se vyvvíjií a mění. A grafika by měla zvát lidi na návštěvu. Pojďte se podívat, je to tu čisté, zelené, upravené, svěží. Na mě to prostě působí opravdu nevhodně, stroze, smutně a vzhledem k přístupu k tématu Zoologické ZAHRADY možná opravdu (i když mě ukamenujete) v tomto případě neprofesionálně.

Když už, tak mělo vyhrát logo se zvířátky z prvního návrhu. Ale i u něj nevím...

Zkuste se podívat třeba sem:
http://avb-group.com/work/category/belfast-zoo/

a na case study s rolováním do boku:
http://www.avb-group.com/casestudies/belfastzoo/

A pak se vraťte na ten pdf manuál. Neříkám, že v Belfastu je to zcela geniální a dokonalé. Ale pro co byste se rozhodli být majitelem zoo?

16. 6. 2009 19:11 martin

Je to těžké, český národ je poměrně konzervativní, takže chápu že volili B). Je to ale škoda, protože minimalistický trend log začíná být pomalu vyčerpaný. Volil bych taky A), i přesto že se to tváří na první pohled jako logo pro mateřskou školku.

16. 6. 2009 18:35 adam

i po manualu bych bral A)
no, skoda no




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.