Hradec Králové má novou identitu
V soutěži na nový vizuální styl města zvítězil návrh Petra Štěpána a Bohumila Vašáka ze studia superlative.works. Nový vizuální styl Hradce Králové bude aplikován na přelomu letošního a příštího roku.
„Nový vizuální styl je založený na hodnotách našeho města, ale protkaný moderním pojetím. Vracíme se k tradičním městským barvám i neodmyslitelným symbolům našeho města,“ uvádí primátorka města Hradce Králové Pavlína Springerová.
Právě důležité symboly města zohlednili ve svém návrhu vítězové soutěže. „Inspirací pro nové logo Hradce Králové je hradecký heraldický znak. Redukovali jsme ho na základní geometrické tvary svatováclavské koruny a verzálky G, což z historického emblému vytváří přirozeného nástupce, esteticky současnou značku, která splňuje požadavky na bezproblémovou aplikaci pomocí množství technologií včetně displejů. V základní barevné verzi značku vnímáme jednobarevnou. Prosté černé a bílé provedení dává logu sebevědomí a nadčasovost. V doplňkové negativní verzi, jejíž používání doporučujeme omezit na reprezentativní komunikaci magistrátu města, značka respektuje heraldickou barevnost rudého štítu, zlaté koruny a stříbrného lva, který je zastoupen iniciálou. Základním prvkem vizuálního stylu je unikátní písmo Hradec, jehož autorem je renomovaný český typograf Tomáš Brousil,“ popisuje za superlative.works Petr Štěpán.
„Naše řešení vizuální identity města velikosti Hradce Králové a celé rodiny městských společností spojuje protichůdné potřeby jasné identifikace a zároveň dostatečné diverzifikace systému. Systém pojímá všechny druhy a úrovně komunikace a přitom má potenciál nekonečného množství variací, aby se dlouhodobě neokoukal. Je rozpoznatelný, ale zároveň dostatečně pružný, pro užití v rozmanitých prostředích městských firem a na různých úrovních jejich prezentace. Jsme přesvědčení, že jeho pravidla jsou dostatečně lapidární a aplikace nevyžaduje komplikovaná schémata, která by bylo nutné dlouho studovat,“ dodává Bohumil Vašák.
Hodnocení poroty vyzdvihuje hned několik pozitivních aspektů návrhu. „Důstojnost a nadčasovost značky zaručuje dlouhodobou životnost symbolu svým obsahem mířícím za obyvateli města, kteří znají jeho historii, a komunikuje s nimi srozumitelným jazykem. Heraldický znak redukovaný na základní geometrické tvary s výraznou literou G a unikátní písmo Hradec fungují ve vzájemné tvarové rovnováze. Základní barevnost vychází z městského znaku. Porota oceňuje širokou škálu prvků, využitelnou při aplikaci navrženého systému,” uvádí hodnotící zpráva poroty, jíý za odbornou část tvořily kapacity oboru grafického designu Kristýna Fišerová, Karel Haloun, Radek Sidun a Filip Blažek.
O soutěži
Kompletní organizaci soutěže pro město zajišťovali Fantasticate, konkrétně Pavel Svoboda a Lukáš Steklík.
Příprava soutěže začala v létě 2023. Na veřejnou výzvu zareagovalo neuvěřitelných 100 subjektů, které projevily zájem se soutěže účastnit. Z přihlášených grafických studií bylo vybráno pět soutěžících. Hodnotila se kvalita portfolií, odborného renomé, i úspěchů na poli grafického designu. Výběr pěti vyzvaných byl zároveň zvolen tak, aby zaručoval pestrost přístupu v návrzích. Vyzváni byli: Anymade, Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, Studio Marvil, superlative.works a Symbiont. Do druhého kola porota vybrala Josefinu Karlíkovou a Mateje Vojtuše, Studio Marvil a superlative.works. Konečné pořadí stanovila porota takto: 3. místo Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, 2. místo Studio Marvil a vítězem soutěže se stalo se svým návrhem studio superlative.works. Výsledky soutěže již schválila rada města, celý proces trval bezmála půl roku.
Za nový vizuální styl, značku a licenci město zaplatí 300 tisíc korun bez DPH. Vítězné studio městu zároveň zpracuje grafický manuál v hodnotě 600 tisíc korun, 40 tisíc korun bude stát licence na písmo. Součástí zakázky je také autorská supervize a zapracování úprav vzešlých z praxe v průběhu osmi měsíců v hodnotě 120 tisíc korun a webdesign za 140 tisíc korun.
video k nové identitě zde: https://www.youtube.com/watch?v=6sW_Dk0wNsw
Zdroj a více zde.
Předchozí logo města z roku 2009, o němž jsme psali zde.
Historický znak města obsahuje českého lva s písmenem G.
Rozsáhlý rozhovor s grafickým designérem Petrem Štěpánem jsem publikovali ve Fontu 188.
Co říkáte na novou identitu Hradce Králové, líbí se také vám?
Komentáře k článku
10. 4. 2024 15:38 Font
10. 4. 2024 13:33 Petr
Nebo jsou?
10. 4. 2024 13:31 Petr
28. 3. 2024 14:45 Mírný optimista
Nová úroveň marketingu, když si lze koupit název sportovní ligy, klubu, stadionu, tak vlastně proč ne rovnou města? Někdo s tím musel přijít první a to logo se dá zase vyměnit za čas.
Historické zdůvodnění je snad kromě hsitoriků velmi neuchopitelné, ale když si ho člověk přečte, tak je celkem fajn.
Každopádně na první dobrou bych neřekl, že jde o Hradec, pokud tam skutečně nesídlí Google.
19. 3. 2024 12:52 Pavel
Pokud bych videl samotny symbol, tak naprosto netusim, ze se jedna o Hradec. Ale spis o nejaky kralovsky Google (A ano G tu bylo davno predtim, ale tohle ma bohuzel skoro stejne provedeni). Proste mi jen prijde ze to neslo dobrym smerem, na kvalitu zpracovani nemam slov, ta je samozrejme profesionalni.
16. 3. 2024 16:30 Kreveta
15. 3. 2024 16:45 Pes Laika
14. 3. 2024 14:53 Jaromír
14. 3. 2024 11:19 eix
13. 3. 2024 00:51 Hrabě X
A že by základní vlastností loga mělo být, aby bylo poznat co představuje? To je většinou cesta do grafického odpadu. Takových měst s obrázkem kostela, radnice, věže, stavebních firem s domečkem, stříškou, autobazarů se siluetou auta, případně textem zdeformovaným do tvaru auta, a tak dále, a tak dále, známe mnoho.
No nic, už musím končit, jdu do Lacoste kupovat krokodýla...
12. 3. 2024 15:41 OMG
Pro další, kteří budou luštit identitu HK jako křížovku. >
Ve znaku HK je stříbrný dvouocasý lev ve skoku se zlatou korunou držící písmeno G (Gretz ,Gradec, Grätz),z čehož se vyvinulo Hradec.
Vytrhnout část znaku a udělat z toho logo fakt dává smysl, to jistě všichni pochopí, bude manuál za 600 tisíc, tam se dočtete víc.
Lev před tím radši zdrhnul.:)
Hlavní je mít na své straně jistě odbornou a nestrannou část poroty, když jí znáte, to pak jde všechno samo.:)
12. 3. 2024 13:45 M
12. 3. 2024 12:40 Ondřej
12. 3. 2024 11:30 Michal
12. 3. 2024 10:50 Pavel
11. 3. 2024 20:38 ondrej
Přijde mi, že identita o městě nic nevypovídá, naopak přidává ještě víc otázek. Proč se to G aspoň nesnaží vypadat jako na erbu? Samozřejmě chápu, že by znak poté nefungoval, ale tohle vážně vypadá jako logo Googlu. Proč se nepracovalo víc se symbolem kruhu, když už se objevuje jak v písmu, tak na plakátech a dalších materiálech? Byl vůbec potřeba ten symbol G, nestačila by jen koruna? A bylo vůbec tohle celé potřeba?