ČSÚ vyhlásil výsledky soutěže na nové logo
V soutěži na nové logo Českého statistického úřadu, kterou spolupořádala Unie grafického designu, zvítězil návrh Jiřího Tomana (Toman Graphic Design).
Český statistický úřad (ČSÚ) začne od 1. ledna 2012 používat nové logo. Vítězný návrh Jiřího Tomana vybrala v anonymní veřejné soutěži komise složená ze zástupců úřadu a odborníků na grafický design.
Soutěž na vytvoření značky a jednotného vizuálního stylu ČSÚ byla vyhlášena na jaře letošního roku ve spolupráci s Unií grafického designu a zúčastnilo se jí na 400 grafiků a designérů. Do druhého kola postoupilo šest návrhů, z nichž nejvíce zaujalo funkční a snadno aplikovatelné zpracování vizuálního stylu Jiřího Tomana.
Nová značka je výtvarně a typograficky čistá, snadno identifikovatelná a disponuje maximální kvalitou technického provedení. „Nosným motivem je symbol sloupcového grafu, který zrcadlí samotný název instituce. Rozšíření motivu pruhů v různých aplikacích značky připomíná graf s plusovými i minusovými hodnotami, který v kombinaci s fotografiemi, texty a dalšími grafickými prvky pokaždé zdůrazňuje poslání úřadu,“ říká člen hodnotící komise a tiskový mluvčí Unie grafického designu Filip Blažek.
Nový logotyp vychází ze samotné činnosti Českého statistického úřadu. „Statistika odráží realitu a pomáhá skládat ucelený a čitelný obraz její mnohovrstevnatosti. I proto jsme v našem návrhu využili symbol grafu, který přesně zrcadlí obrazec názvu,“ představil nový znak jeho tvůrce Jiří Toman. „Na všech materiálech se snažíme zdůraznit a dále rozvíjet hlavní myšlenku podporující poslání úřadu – získávat a zpracovávat údaje pro statistické účely.“
Podle slov Tomana obě části nového znaku – graf i název, spolu velice těsně souvisejí. Jsou vlastními zrcadlovými odrazy tvořícími přísně symetrický obraz. V aplikacích je však tato symetrie záměrně a systematicky nabourávána tím, že název doplňující pruhy je zarovnáván vždy na levou hranu textového pole logotypu. To zajišťuje dynamiku projevu a větší variabilitu pro budoucí použití. V novém logotypu je využito písmo Futura od Paula Rennera z roku 1927. Svojí jednoduchostí a elegancí pomáhá podtrhnout kultivovanou racionalitu značky.
Na některých základních tiskovinách se princip zrcadlení znaku přenese na dvě strany papíru. Graf je pak na jedné straně a název na druhé. Podobným způsobem může být řešeno umístění značky na budovu úřadu. Logotyp je umístěn na rohu budovy tak, že symbol grafu je na levé stěně a název na druhé straně rohové fasády. Označení je tak viditelné ze dvou úhlů.
Náklady na nový jednotný vizuální styl jsou zohledňovány ekonomickými možnostmi úřadu. Za samotnou značku a grafický manuál zaplatí úřad 300 tisíc korun. Nové logo se bude implementovat postupně a s maximálním ohledem na efektivitu.
Komentáře k článku
10. 10. 2011 19:46 BakOS
Osobne mi tato sutaz skoro usla, stihol som sice poslat 3 navrhy avsak neboli dopracovane podla mojich predstav:
http://www.bakos.sk/CSU-V1.jpg
http://www.bakos.sk/CSU-V2.jpg
http://www.bakos.sk/CSU-V3.jpg
Posielal so to 2 dni pred deadline ale postou zo Slovenska a asi to do uzavierky nestihlo byt dorucene. UGD to podla mna zvladla dobre avsak nabuduce by mal rohodovat datum odoslania a nie dorucenia (ved aj danove priznania tak funguju) - ale to len na okraj :)
Gratulujem p. Toman
10. 10. 2011 13:26 lh>ondrej
9. 10. 2011 16:57 Václav
8. 10. 2011 16:12 miretc
7. 10. 2011 23:40 stará páka
7. 10. 2011 22:15 Ondřej Rytíř
7. 10. 2011 15:41 Hanka
Ano, názory se mohou lišit, ale úroveň rozborů, mudrcování, připomíná spíš stoku klasické české závisti. Navíc je mi smutno z toho, že se tu probírá důvěryhodnost unie, "rozptýlení pochybností" atd. ... U příspěvků pana Kotulána nevím nikdy zda se smát nebo brečet.
6. 10. 2011 21:09 davidkotulan
6. 10. 2011 19:50 blok
6. 10. 2011 17:43 pavelsebek.blogspot.com
6. 10. 2011 11:21 Kuba Velička
6. 10. 2011 10:24 Hela
Ja myslím, že my všichni, co se o "branding" zajímáme a co navštěvujeme stránky Fontu víme, že CI není jen logo. Naopak si Vás ještě dovolím poopravit - CI je dokonce ještě firemní kultura, komplex komunikace firmy (dovnitř i ven) a dokonce i její produkt. Zde se bavíme "pouze" o designu. Design nerovná se CI.
Dám ruku do ohně za to, že za 2-3 roky bude v ČSÚ z proužků doslova na "zvracení". Věřím však ve spoustu omezení, které studio při tvorbě muselo brát v potaz (zejména při práci pro státní organizaci) a možná i právě proto zkrátka vznikl průměr s průměrnou flexibilitou designu do budoucna....
U nás v čechách tomu tak zkrátka je, proto nevyhráváme žádné evropské ceny. Šel byste s tímto designem do evropy? :-)))
H.
6. 10. 2011 00:01 Pepa
5. 10. 2011 19:40 font
Jinak proti vašemu žebříčku nic nemáme, bohužel to tak často je, naopak se nám líbí :-) Jen prosíme, přesuňte v tomto případě studio Toman do bodu 7 – návrh se objektivně porotě zdál nejlepší a nejvhodnější. Respektujte to. :-)
5. 10. 2011 19:39 Petr S.
Dost se mi líbí vizitky. Teď už jen doufat, že se logo bude správně používat. Jak ale bylo vidět na akci Sčítání, tento úřad si správné následné užívání CI pohlídat umí a umí si i dobrý vizuální styl vybrat a to za férových podmínek.
5. 10. 2011 17:15 jiri
5. 10. 2011 16:09 Ondřej Panoch | quickdesign.cz
http://www.behance.net/gallery/Czech-statistical-office-logo-concept-LOGO-GENERATOR/1464567
5. 10. 2011 13:54 * Karel *
5. 10. 2011 13:28 davidkotulan
5. 10. 2011 12:44 Jan Vybíral
asi jste nezaznamenala, ale jak tady už bylo napsáno fontem, klient už nechtěl znovu dominantní zkratku ČSÚ (tu měl), která v zahraničí nefunguje, ale systém fungující nezávisle na háčku a čárce (v různých mutacích názvu). Z tohoto pohledu se mi vítězné řešení líbí – jde o systém (CI není jen logo)
5. 10. 2011 12:29 Hela
tak toto: http://designsvec.com/?p=5
je pro mne povedene logo ČSÚ - nápad, jiskra, styl, myšlenka
Vizuální identita studia p. Tomana se mi zdá obecně zdařila, zaměřím-li se ale na detaily, tak získávám pocit tuctovosti - kolorované foto, snaha "potvrdit" vizuální prvek střídavých grafů na obalu VZ (dle mě se tluče s logem a prvek je tak výrazný v prostoru, že zbytek plochy by už snesl méně) ...atd...atd., nehledě na fakt - někdo zde již zmínil, že je to prostě zdvižený prostředníček v leže.
Na druhou stranu si umim představit jak takové návrhy a finalizace identity probíhá, klient mnohdy tlačí do tisíců úprav a původní originální a svěží myšlenka se ztratí. Kdo ví, jak to bylo tentokrát........
Hela
5. 10. 2011 12:03 font OK
A pokud píšete, že "celkový dojem působí jako zklamání", pak mluvte prosím za sebe: "já hk jsem zklamán". Máme naštěstí i pozitivní ohlasy a dokonce jsou tací, kteří mají pro činnost UGD i slova uznání. A já osobně považuji tuto soutěž za profesionálně zvládnutou. :-)
5. 10. 2011 10:58 hk
1. Rozpory se objevily už ve jmenování poroty, kam se nepodařilo pozvat někoho z odborníků mimo UGD
2. Ikdyž to může vyplývat z přání zadavatele, tak nebyly zveřejněny a diskuzi nabídnuty výsledky prvního kola, přestože v drtivé většině dvoukolových soutěží se tak děje.
3. Nejzásadnější je ale fakt, že UGD nedokázala alespoň v tomto premiérovém případě být dost velkorysá a z účasti v soutěži vyloučit alespoň své zakládající členy.
Celkový dojem tak působí jako zklamání z UGD, která těmito možná spíše nezáměrnými chybami jen fixuje stávající stav, kdy různé proti sobě jdoucí zájmové skupiny v první řadě hájí zájmy pouze svých členů. Pro své členy tak může UGD být bezesporu určitým přínosem i díky chvályhodné edukativní činnosti, kterou vyvíjí. Do velké, všemi respektované stavovské oraganizace, fungující něco jako cech nebo komora má však zatím žalostně daleko. Škoda.
5. 10. 2011 09:00 font OK
Navíc je ale vidět i na zaslaných ukázkách, že řešení Jirky Tomana nejlépe splnilo zadání (jistě je možné diskutovat nad tím, jestli by jiné písmo vypadalo lépe atd.) a přináší jasný univerzálně využitelný koncept CD. Ostatní značky, byť zajímavé (třeba ten čárový graf vycházející z háčku na Č a čárky nad Ú), totiž řeší jen zkratku ČSÚ a třeba pro anglický název smysl nedávají (to ostatně měli i předtím a právě třeba v jiných jazykových mutacích nefungovalo).
V příštím Fontu se rádi podíváme na ostatní finalisty (sami jsme je ještě neviděli).
5. 10. 2011 07:58 davidkotulan
1. Kamarád
2. šábes (půl na půl)
3. úplatek
4. velice známé jméno (studia, grafika)
5. dobré reference/práce/zázemí
6. neznalost poptávajícího
Prej žádná novinka, ale totalitní výchova :-) Teď si mýslím že Toman je ve 4. bodě. Původně jsem si myslel že v 5. bodě, ale po detailním rozboru co tu napsal Honza podemnou (který si všimnul i nejmenších technických nesrovnalostí), už to vidím jinak.
5. 10. 2011 01:11 honza | visualscream.net
Nechci aby to znělo jako čirá hnidopišská kritika, doufám a věřím, že aplikace jsou jen rychlé náhledy a ve výsledku se dočkají hlubší grafické péče. Akorát logo bude prostě jen další české logo, které lze snadno obhájit (celkem po právu), ale které je každému dokonale ukradené a netvoří žádnou hodnotu. Skoro jako ČSÚ :)
4. 10. 2011 22:36 Petr Staníček
4. 10. 2011 21:46 Tereza
4. 10. 2011 17:22 lh
4. 10. 2011 17:22 eroitbnly.b,dfl
http://www.typo.cz/logo-prazske-zoo/
KONKRETNI KONANI CLENA HODNOTICI KOMISE V PRIDANEM LINKU.
http://www.font.cz/logo/csu-vyhlasil-vysledky-souteze-na-nove-logo.html
ROZPORY SI NAJDETE SAMI
4. 10. 2011 13:10 stará páka
4. 10. 2011 11:38 Karel
4. 10. 2011 10:59 font
4. 10. 2011 10:55 jean
4. 10. 2011 10:48 Petr Hamala
Zajímavostí zůstává, proč nejsou zveřejněny i návrhy, které například nepostoupili do užšího výběru? Možná by bylo zajímavé srovnat, jakým směrem se výběr ubíral?
3. 10. 2011 23:32 * Karel *
Škoda, že někde není k vidění alespoň těch pět dalších vybraných pro finále...
3. 10. 2011 23:17 Petr Staníček
3. 10. 2011 18:06 Tom Laurinec
3. 10. 2011 16:27 Ondřej Panoch | quickdesign.cz
3. 10. 2011 14:30 jana
3. 10. 2011 12:16 davidkotulan
3. 10. 2011 11:59 Petr
3. 10. 2011 11:08 Hildur
http://www.designportal.cz/loga-corporate_design/QUEER-Film-Festival-Mezipatra.html