Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

ČSÚ vyhlásil výsledky soutěže na nové logo

V soutěži na nové logo Českého statistického úřadu, kterou spolupořádala Unie grafického designu, zvítězil návrh Jiřího Tomana (Toman Graphic Design).

Český statistický úřad (ČSÚ) začne od 1. ledna 2012 používat nové logo. Vítězný návrh Jiřího Tomana vybrala v anonymní veřejné soutěži komise složená ze zástupců úřadu a odborníků na grafický design.
Soutěž na vytvoření značky a jednotného vizuálního stylu ČSÚ byla vyhlášena na jaře letošního roku ve spolupráci s Unií grafického designu a zúčastnilo se jí na 400 grafiků a designérů. Do druhého kola postoupilo šest návrhů, z nichž nejvíce zaujalo funkční a snadno aplikovatelné zpracování vizuálního stylu Jiřího Tomana.

Nová značka je výtvarně a typograficky čistá, snadno identifikovatelná a disponuje maximální kvalitou technického provedení. „Nosným motivem je symbol sloupcového grafu, který zrcadlí samotný název instituce. Rozšíření motivu pruhů v různých aplikacích značky připomíná graf s plusovými i minusovými hodnotami, který v kombinaci s fotografiemi, texty a dalšími grafickými prvky pokaždé zdůrazňuje poslání úřadu,“ říká člen hodnotící komise a tiskový mluvčí Unie grafického designu Filip Blažek.

Nový logotyp vychází ze samotné činnosti Českého statistického úřadu. „Statistika odráží realitu a pomáhá skládat ucelený a čitelný obraz její mnohovrstevnatosti. I proto jsme v našem návrhu využili symbol grafu, který přesně zrcadlí obrazec názvu,“ představil nový znak jeho tvůrce Jiří Toman. „Na všech materiálech se snažíme zdůraznit a dále rozvíjet hlavní myšlenku podporující poslání úřadu – získávat a zpracovávat údaje pro statistické účely.“

Podle slov Tomana obě části nového znaku – graf i název, spolu velice těsně souvisejí. Jsou vlastními zrcadlovými odrazy tvořícími přísně symetrický obraz. V aplikacích je však tato symetrie záměrně a systematicky nabourávána tím, že název doplňující pruhy je zarovnáván vždy na levou hranu textového pole logotypu. To zajišťuje dynamiku projevu a větší variabilitu pro budoucí použití. V novém logotypu je využito písmo Futura od Paula Rennera z roku 1927. Svojí jednoduchostí a elegancí pomáhá podtrhnout kultivovanou racionalitu značky.

Na některých základních tiskovinách se princip zrcadlení znaku přenese na dvě strany papíru. Graf je pak na jedné straně a název na druhé. Podobným způsobem může být řešeno umístění značky na budovu úřadu. Logotyp je umístěn na rohu budovy tak, že symbol grafu je na levé stěně a název na druhé straně rohové fasády. Označení je tak viditelné ze dvou úhlů.

Náklady na nový jednotný vizuální styl jsou zohledňovány ekonomickými možnostmi úřadu. Za samotnou značku a grafický manuál zaplatí úřad 300 tisíc korun. Nové logo se bude implementovat postupně a s maximálním ohledem na efektivitu.

 


Komentáře k článku

10. 10. 2011 19:46 BakOS

Mne sa nove logo paci - aj jeho aplikacia bude podla mojho nazoru v poriadku (nebudem hodnotit narychlo urobene navrhy - pockam si na finalne aplikacie...)

Osobne mi tato sutaz skoro usla, stihol som sice poslat 3 navrhy avsak neboli dopracovane podla mojich predstav:
http://www.bakos.sk/CSU-V1.jpg
http://www.bakos.sk/CSU-V2.jpg
http://www.bakos.sk/CSU-V3.jpg

Posielal so to 2 dni pred deadline ale postou zo Slovenska a asi to do uzavierky nestihlo byt dorucene. UGD to podla mna zvladla dobre avsak nabuduce by mal rohodovat datum odoslania a nie dorucenia (ved aj danove priznania tak funguju) - ale to len na okraj :)

Gratulujem p. Toman

10. 10. 2011 13:26 lh>ondrej

Libi moc.

9. 10. 2011 16:57 Václav

Prostě super!

8. 10. 2011 16:12 miretc

..tak geniální, že nezbylo než to prostě schválit...:)))) jsem fakt rád

7. 10. 2011 23:40 stará páka

Ondřej: tu typografii chválím...

7. 10. 2011 22:15 Ondřej Rytíř

Pro zajímavost náš koncept...

http://preview.refresh.cz/csu.jpg

7. 10. 2011 15:41 Hanka

Myslím, že je to velmi povedená práce. Logo rozhodně není prvoplánové, stojí na pevném myšlenkovém základě, je čisté jednoduché.. Půjde určitě dobře variabilně rozpracovat...
Ano, názory se mohou lišit, ale úroveň rozborů, mudrcování, připomíná spíš stoku klasické české závisti. Navíc je mi smutno z toho, že se tu probírá důvěryhodnost unie, "rozptýlení pochybností" atd. ... U příspěvků pana Kotulána nevím nikdy zda se smát nebo brečet.

6. 10. 2011 21:09 davidkotulan

To je fonte v bodě 5. Tam patří právě zkušenosti studia, perfektní práce studia, schopnost naplnit i docílit výsledku atp.

6. 10. 2011 17:43 pavelsebek.blogspot.com

Kubo ty máš teda odvahu )

6. 10. 2011 11:21 Kuba Velička

6. 10. 2011 10:24 Hela

to Jan Vybíral:

Ja myslím, že my všichni, co se o "branding" zajímáme a co navštěvujeme stránky Fontu víme, že CI není jen logo. Naopak si Vás ještě dovolím poopravit - CI je dokonce ještě firemní kultura, komplex komunikace firmy (dovnitř i ven) a dokonce i její produkt. Zde se bavíme "pouze" o designu. Design nerovná se CI.

Dám ruku do ohně za to, že za 2-3 roky bude v ČSÚ z proužků doslova na "zvracení". Věřím však ve spoustu omezení, které studio při tvorbě muselo brát v potaz (zejména při práci pro státní organizaci) a možná i právě proto zkrátka vznikl průměr s průměrnou flexibilitou designu do budoucna....

U nás v čechách tomu tak zkrátka je, proto nevyhráváme žádné evropské ceny. Šel byste s tímto designem do evropy? :-)))

H.

6. 10. 2011 00:01 Pepa

Moc prvoplánový

5. 10. 2011 19:40 font

David Kotulan > když se podíváte na aplikace ČSÚ, naleznete tam významný podíl materiálů, publikací atd., které komunikují v cizím jazyce Tento úřad prostě není jen pro Čechy, jak píšete. Dosud to bylo tak, že pod zkratkou ČSÚ (které nikdo nerozuměl), musel být duplicitně vypsaný i celý název (v angličtině, ale dokonce i v češtině). Proto je logické, že zadavatel chtěl změnu – kombinovanou značku (nesbo systém) umožňující různé verze názvu, a že tím pádem vizuální styl nestojí jen na těchto třech písmenech (navíc opatřených těmi zpropadenými diakritickými znaménky :-) ). Myslíme si, že je dobře, když se podařilo najít otevřený vizuální koncept, který funguje třeba i v azbuce... Princip je zde jasný, jde o zrcadlení konkrétního nápisu v podobě grafu. Tečka.
Jinak proti vašemu žebříčku nic nemáme, bohužel to tak často je, naopak se nám líbí :-) Jen prosíme, přesuňte v tomto případě studio Toman do bodu 7 – návrh se objektivně porotě zdál nejlepší a nejvhodnější. Respektujte to. :-)

5. 10. 2011 19:39 Petr S.

Mě příjde dobré všechno - logo i aplikace. Bude to fungovat. Anglické logo samozřejmě vypadá lépe (bez diakritiky a absence strašlivého slova "úřad"), ale také mi příjde zbytečné, nemám moc rád vícejazyčné verze log.

Dost se mi líbí vizitky. Teď už jen doufat, že se logo bude správně používat. Jak ale bylo vidět na akci Sčítání, tento úřad si správné následné užívání CI pohlídat umí a umí si i dobrý vizuální styl vybrat a to za férových podmínek.

5. 10. 2011 17:15 jiri

musím přiznat, že pro mne je nové logo zklamáním. čekal jsem víc. příspěvek od hildur zmiňuje podobné logo mezipatra. srovnání je zajímavé a jednoznačně vyznívá ve prospěch mezipater, originální, čisté a aplikace jsou prostě báječné

5. 10. 2011 16:09 Ondřej Panoch | quickdesign.cz

5. 10. 2011 13:54 * Karel *

font OK / 09:00: V kritériích soutěže, pokud si dobře pamatuji, nestálo nic o tom, že by značka měla být řešena pro anglický název. A trochu mě zarazilo i to, že logo je zde prezentované nejprve v anglické formě.

5. 10. 2011 13:28 davidkotulan

Fonte neodsuzuji ani neobviňuji, jen sem vypsal jeden žebříček a v umístění mého výběru není nic špatného. Jen by mě hodně zajímala jedna věc co jsi zmiňoval. proč anglicky? Já myslel že jsme český stát a statistiky se týkají českých občanů pro české občany. Nebo už se teď musíme učit anglicky, aby nám za pár let na úřadě rozuměli a nebo za to může nový trend, zahraniční firma bez absolutní znalosti místního jazyka (chápu investory, ale bežte podnikat třeba do venezuely jen s češtinou)? Nebo se snad informace prodávají ambasádám do zahraničí? Ty si snad překlad zajistí ne? Proč tedy anglicky?

5. 10. 2011 12:44 Jan Vybíral

to Hela:
asi jste nezaznamenala, ale jak tady už bylo napsáno fontem, klient už nechtěl znovu dominantní zkratku ČSÚ (tu měl), která v zahraničí nefunguje, ale systém fungující nezávisle na háčku a čárce (v různých mutacích názvu). Z tohoto pohledu se mi vítězné řešení líbí – jde o systém (CI není jen logo)

5. 10. 2011 12:29 Hela

to Tereza:

tak toto: http://designsvec.com/?p=5
je pro mne povedene logo ČSÚ - nápad, jiskra, styl, myšlenka

Vizuální identita studia p. Tomana se mi zdá obecně zdařila, zaměřím-li se ale na detaily, tak získávám pocit tuctovosti - kolorované foto, snaha "potvrdit" vizuální prvek střídavých grafů na obalu VZ (dle mě se tluče s logem a prvek je tak výrazný v prostoru, že zbytek plochy by už snesl méně) ...atd...atd., nehledě na fakt - někdo zde již zmínil, že je to prostě zdvižený prostředníček v leže.

Na druhou stranu si umim představit jak takové návrhy a finalizace identity probíhá, klient mnohdy tlačí do tisíců úprav a původní originální a svěží myšlenka se ztratí. Kdo ví, jak to bylo tentokrát........

Hela

5. 10. 2011 12:03 font OK

hk > proboha!, kdo chce psa bít, hůl si najde, že? Koukám, že v té naší kotlině prostě nikdy nelze "rozptýlit všechny pochybnosti". Přijďte raději pomoci (zvu vás na schůzi UGD) a můžete zasednout v další komisi pro další soutěž... ale pak byste musel "rozptylovat pochybnosti", třeba o sobě, vaší kvalifikaci, nestrannosti a bůhví jaké další.
A pokud píšete, že "celkový dojem působí jako zklamání", pak mluvte prosím za sebe: "já hk jsem zklamán". Máme naštěstí i pozitivní ohlasy a dokonce jsou tací, kteří mají pro činnost UGD i slova uznání. A já osobně považuji tuto soutěž za profesionálně zvládnutou. :-)

5. 10. 2011 10:58 hk

Komentář ke značce nechám stranou. To, co je v této diskuzi třeba zmínit je jeden důležitý fakt. Soutěž pomáhala spoluorganizovat UGD, její zakládající členové zasedli ve výběrové porotě. Nemýlím-li se, tak to byla pro UGD první významná akce tohoto druhu. Po letech neprůhledných kamárčoftů se očekávalo jak se nová UGD eticky postaví k organizaci velkých veřejných soutěží. V malých českých poměrech něco jako anonymita jen těžko funguje. Je možné, že výběr návrhu CI ČSU proběhl nestranně, ovšem UGD se přesto nepodařilo jasně rozptýlit všechna možná podezření. Zdá se mi, že UGD značně podcenila fakt, že její premiérové účinkování v danné věci bude ostře sledované i s určitými nadějemi, které se nepodařilo naplnit.

1. Rozpory se objevily už ve jmenování poroty, kam se nepodařilo pozvat někoho z odborníků mimo UGD

2. Ikdyž to může vyplývat z přání zadavatele, tak nebyly zveřejněny a diskuzi nabídnuty výsledky prvního kola, přestože v drtivé většině dvoukolových soutěží se tak děje.

3. Nejzásadnější je ale fakt, že UGD nedokázala alespoň v tomto premiérovém případě být dost velkorysá a z účasti v soutěži vyloučit alespoň své zakládající členy.

Celkový dojem tak působí jako zklamání z UGD, která těmito možná spíše nezáměrnými chybami jen fixuje stávající stav, kdy různé proti sobě jdoucí zájmové skupiny v první řadě hájí zájmy pouze svých členů. Pro své členy tak může UGD být bezesporu určitým přínosem i díky chvályhodné edukativní činnosti, kterou vyvíjí. Do velké, všemi respektované stavovské oraganizace, fungující něco jako cech nebo komora má však zatím žalostně daleko. Škoda.

5. 10. 2011 09:00 font OK

Byli bychom rádi, kdybyste ve svých soudech vzali jako fakt, že tuto soutěž UGD organizovala důsledně anonymně. Žebříček pana Kotulana je jistě pochopielnou reakcí na mnohé podivné soutěže z minulosti, o kterých jsme zde také psali, ale věřte nevěřte, poslední, co by UGD chtěla, je nařčení z podpory kamarádů. Nikdo v komisi nevěděl, který návrh je od koho.
Navíc je ale vidět i na zaslaných ukázkách, že řešení Jirky Tomana nejlépe splnilo zadání (jistě je možné diskutovat nad tím, jestli by jiné písmo vypadalo lépe atd.) a přináší jasný univerzálně využitelný koncept CD. Ostatní značky, byť zajímavé (třeba ten čárový graf vycházející z háčku na Č a čárky nad Ú), totiž řeší jen zkratku ČSÚ a třeba pro anglický název smysl nedávají (to ostatně měli i předtím a právě třeba v jiných jazykových mutacích nefungovalo).
V příštím Fontu se rádi podíváme na ostatní finalisty (sami jsme je ještě neviděli).

5. 10. 2011 07:58 davidkotulan

kdysi, kdysá a kdysé mi nkdo říkal že u velkých soutěží nebo poptávek po grafickém zpracování či studiu se rozhoduje v tomto žebříčku.

1. Kamarád
2. šábes (půl na půl)
3. úplatek
4. velice známé jméno (studia, grafika)
5. dobré reference/práce/zázemí
6. neznalost poptávajícího

Prej žádná novinka, ale totalitní výchova :-) Teď si mýslím že Toman je ve 4. bodě. Původně jsem si myslel že v 5. bodě, ale po detailním rozboru co tu napsal Honza podemnou (který si všimnul i nejmenších technických nesrovnalostí), už to vidím jinak.

5. 10. 2011 01:11 honza | visualscream.net

Oproti původnímu logu to má asi jediné (nicméně významné) plus: funguje to jako základ vizuální identity, která je pravděpodobně důležitější, než logo samo o sobě. Je to extrémně suché, což je u ČSÚ snadno ospravedlnitelné. Myslím si ale, že je suchost a suchost - logo může být významově suché a zároveň graficky silné a nápadité, což se zde dle mého názoru nedaří. Když odhlédnu od základního konceptu, je to způsobeno za a) použitím písma: nic proti futuře, ale myslím, že existuje celá paleta kvalitních, čistých písem, které nejsou tak únavně nudné, stokrát použité a "dated". Za b) jsou to aplikace samotné. Minimalistický potenciál vizuálu je na nich aplikován bez smyslu pro detail a ve svém výsledku to minimalisticky ani čistě vůbec nepůsobí. Nechápu, proč je někde fotka jen uvnitř grafů, jinde přes všechno, proč je někde pod grafem ještě "duhový" proužek, proč jsou někde užité čisté barvy, zatímco u brožury levně působící gradient na pozadí. Zarovnání loga vůči pruhům na aplikacích také pokaždé trochu jiné - občas se zdá, že to reaguje na mezeru mezi pruhy, jindy je to mnohem dál, jindy zase mnohem blíž nejbližšímu pruhu. Občas je logo zarovnané s pruhy levým praporkem textu, jindy pravou hranou grafu. Celé to dorážejí barvy, které jako by vypadly z nějaké CI z 90.let. Nechápu, co znamená, že "značka disponuje maximální technickou kvalitou zpracování" - to jakože ty tři obdélníky nemají ve vektorech žádné uzly navíc?

Nechci aby to znělo jako čirá hnidopišská kritika, doufám a věřím, že aplikace jsou jen rychlé náhledy a ve výsledku se dočkají hlubší grafické péče. Akorát logo bude prostě jen další české logo, které lze snadno obhájit (celkem po právu), ale které je každému dokonale ukradené a netvoří žádnou hodnotu. Skoro jako ČSÚ :)

4. 10. 2011 22:36 Petr Staníček

Pokud to někoho opravdu zajímá, můžu posloužit i svým návrhem: http://pixy.cz/portfolio/img/csu/csu_logo.png (příp. více: http://pixy.cz/portfolio/img/csu/csu_logo.pdf) - šel jsem v zásadě stejnou cestou. Ale do finále to nepostoupilo.

4. 10. 2011 21:46 Tereza

nalezla jsem další koncept loga

http://designsvec.com/?p=5

4. 10. 2011 17:22 lh

Logo me sice nijak nenadchlo - trosku provoplanove otocene grafy, ale zase neni hloupe a poplatne dobe. Co se mi ale libi jsou prave ty aplikace, ktere jsou oproti logu zivejsi a osvezuji vizual. Asi to nebude CI roku, ale je to kvalitni prace.

4. 10. 2011 17:22 eroitbnly.b,dfl

TEORETIZOVANI CLENA HODNOTICI KOMISE V PRIDANEM LINKU.

http://www.typo.cz/logo-prazske-zoo/

KONKRETNI KONANI CLENA HODNOTICI KOMISE V PRIDANEM LINKU.

http://www.font.cz/logo/csu-vyhlasil-vysledky-souteze-na-nove-logo.html

ROZPORY SI NAJDETE SAMI

4. 10. 2011 13:10 stará páka

Za největší slabinu považuji typografii - když už je symbol tak lapidární, že sám o sobe neznamná vůbec nic, měl se autor trochu lépe popasovat s výběrem písma. Geometrických grotesků existuje podstatně víc (a mnohé jsou i dost neokoukané), nemluvě o poměrně zdařiých cross-overech futura-helvetica... Ideální by bylo navrhnout písmo vlastní, jedinčné - ona by skvěle fungovala i nějaká ta egyptienka.

4. 10. 2011 11:38 Karel

:D Aplikace loga jsou vynikající. Napadá mě slogan ve smysli "Česko za mříže" Nebo například "cenzura". Tohle opravdu nenaplňuje mé silné očekávání. Není to vhodné. Jednoduché asi ano, snaha a záměr se jistě se musí ocenit, ale toto logo je velmi, velmi slabé na rok 2011. Výsledek působí komicky.

4. 10. 2011 10:59 font

V chystaném Fontu číslo 119 budou prezenovány všechny práce, které postoupily do finále.

4. 10. 2011 10:48 Petr Hamala

Tak podle reakcí je to opravdu posun. Festival Mezipatra, neslušné gesto prstů, neůčelné, nejednoznačné logo hodící se opravdu na ročník festivalu. Aplikace loga naprosto neodpovídá vážnosti úřadu. Emblém snadno zaměnitelný, opět samostatně nic neříkající, spíše evokující stagnaci než růst. Skvěle vyhovující ostré a tvrdé a poměrově predimenzované a nekompaktní.
Zajímavostí zůstává, proč nejsou zveřejněny i návrhy, které například nepostoupili do užšího výběru? Možná by bylo zajímavé srovnat, jakým směrem se výběr ubíral?

3. 10. 2011 23:32 * Karel *

Líbí se mi to. Trochu logotyp zavání subjektem, který je spojený s cenzurou. Trochu to může připomínat graf ekvalizéru. Ale jinak je to přesně podle mých představ. Obecně trochu nuda...

Škoda, že někde není k vidění alespoň těch pět dalších vybraných pro finále...

3. 10. 2011 23:17 Petr Staníček

Pro státní instituci dokonalé. Fakt dobrá práce - logo samotné je jednoduché na dřeň, aplikace jsou ale dostatečně kreativní. A hlavně: po dlouhé době konečně něco, co má havu a patu a není to standardní český tendrový průser.

3. 10. 2011 18:06 Tom Laurinec

jana: Ten "fuck" efekt je dobrej a myslím, že se to jednou využije určitě.

3. 10. 2011 16:27 Ondřej Panoch | quickdesign.cz

Osobně bych volil trochu jiné odstíny červené a hlavně modré (možná tmavě modrou), aby logo dostalo trochu jiný feeling (méně rozjásaný). Konkrétně u kombinace modré a červené barvy je poměrně obtížné trefit správný odstín, aby výsledek vypadal stylově. Něco tomu chybí a působí to na mě tak nějak znuděně a typicky "česky" (možná by to chtělo jiné proporce a tím pádem i font). Vizitka se mi vyloženě nelíbí. Myslel jsem, že použití loga to zachrání, ale očekávaný dojem se nedostavil. Po chvíli mám dokonce pocit, že ten graf vypadá jako zdvižený prostředníček. Nápad jako takový mi nepřijde špatný, ale výsledek bych očekával lepší. Pan Toman má v portfoliu povedenější věci než ČSÚ, dle mého názoru.

3. 10. 2011 14:30 jana

Hlavně s těmi tiskovinami nesmí nikdo otočit o 90° po směru hodinových ručiček, jinak ho celý statistický úřad vyfuckuje. Jinak ale dobrý

3. 10. 2011 12:16 davidkotulan

Mezipatra je trošku něco jiného. Tam černé link dorovnávají text do bloku, zde "grafové" modré linky dělají rovnováhu textu naproti.

3. 10. 2011 11:59 Petr

Mě se to moc líbí. Možná je to takové "suché" a nezáživné, ale to je podle mě přesně podstata statistik a průzkumů. Vždycky to budou jen čísla, popisky, sloupečky, grafy... Pokud tohle byl taky trochu autorův záměr, tak za mě tedy rozhodně 10/10 :)

3. 10. 2011 11:08 Hildur

Logo je pěkné, jednoduché...jen se mi hned vybavilo podobné logo pro Mezipatra.

http://www.designportal.cz/loga-corporate_design/QUEER-Film-Festival-Mezipatra.html

3. 10. 2011 11:01 davidkotulan

Jiří Toman je dobrý grafik a je zde vidět co si o našich úřadech myslí, ale jinak je to povedené. Dneska málokdo bere v potaz, že je logo málokdy prezentováno samostatně. Vždy je v nějaké aplikaci a toto logo v to má svojí sílu. Jen místo starých lidí bych použil děti.

3. 10. 2011 10:30 Tom Laurinec

Logo se mi nelíbí moc, aplikace dobrý. Ale nějaká hitparáda to není no. Nudnej ústav, nudná CI. Já myslím, že to je v pohodě.

3. 10. 2011 09:52 Kanibal

Na tom logu není nic špatně... jen se mi moc nelíbí... Ale aplikace jsou pěkné, trošku ale připomínají devadesátá léta...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.