Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Soutěž na logo města Martin

Milý časopis Font, obraciam sa na Vás s jednou prosbou. V našom meste Martin sa práve vyhodnocuje súťaž o logo mesta, pričom do užšieho výberu sa dostali tri vítazné návrhy (bližšie v prílohe, ale pohromade ich nájdete na nižšie uvedenej stránke)…

Som len prostý obyvateľ mesta Martin, a neviem či mám veľmi dobré grafické cítenie, no opravte ma ak sa mýlim, že návrh číslo 2 je absolútne po všetkých stránkach nevhodný a určite sa do mestského života len tažko dostane, pochybujem že sa s mestom "zžije". Nanešťastie práve ten návrh v internetovom hlasovaní vyhráva. Myslím, že to bude tým, že všeobecne populárny motív kvetu, či motýľa proste u obyčajných ľudí hlavne staršieho veku vždy vedie. Čo je v tomto prípade podľa mňa nie je moc šťastné, keďže pri logu ide hlavne o budúcnosť, modernosť, jednoduchosť a účelovosť, a to podľa mnňa návrh číslo 2 nespĺňa. A to ani nespomínam, že motív kvetu a motýľa nemá s našim mestom nič spoločné a asi len ťažko si predstaviť človeka, ktorého pri pohľade naň napadne plašť svätého Martina. Aký je Váš názor na jednotlivé návrhy? Myslíte si, že je možné z Vašej strany aj zahlasovať a teda odborne pomôcť v budúcej kvalitnej propagácii mesta, ktoré patrí do desiatky najväčších na Slovensku? Ďakujem Vám ze Váš čas.
S pozdravom Peter Bodnár, obyvateľ mesta Martin. Pridávam samozrejme internetový link kde hlasovanie prebieha a nájdete tam aj jednotlivé návrhy:
http://www.martin.sk/?s=anketa_logo&ankOdp_logo=3

 

Lukáš Cafourek nám zaslal návrh studia PORTA DESIGN.
na stránkách Fontu jsem si všiml debaty o novém logu pro město Martin. Vzhledem k faktu, že jsme se soutěže minulý rok také zúčastnili, posílám pro zajímavost a srovnání náš návrh, který, jak říká porota „nespĺňa všetky požadované parametre na logotyp mesta ako je jednoduchá identifikácia, moderný charakter, nová moderná symbolika“ :-) Jsem zvědavý na názory čtenářů..

 
Pro vysvětlení: Vlastní logotyp sestává z obrazové značky a typografického logotypu. V základním logotypu je kompozice značky a typografického logotypu pevně daná. Na některých aplikacích však lze tyto dvě konstanty od sebe oddělit a pracovat s nimi jako se samostatnými prvky. Tím je umožněno měnit poměrové vztahy mezi logotypem a značkou a přizpůsobit je přesně na míru konkrétní aplikaci.
 
Zdraví

Lukáš Cafourek
PORTA DESIGN s.r.o.
www.portadesign.cz
 

Pro zvětšení klikněte na obrázek.

Zde je v PDF (564,5 KB) ke stažení prezentace.


Komentáře k článku

20. 6. 2009 01:56 Spiletto

nehnevajte sa na mna...ale to nevyzera ani ako logo ale skor ako ciarovy kod...beriem to ako nepodareny, ale ako velmi nepodareny vtip...ten clovek co to navrhoval, snad ani nikdy v martine nebol...

11. 6. 2009 12:41 Ps1cho

Logo Ivy Pechmanové se mi líbí jednoznačně ze všech nejvíc, na rozdíl od ostatních něco vyjadřuje - má hlavu a patu. Co se mi nelíbí je chybějící příčka u A - to mi v tomto případě příjde zbytečné.

11. 6. 2009 11:14 font

Provedli jsme opravu v nadpisu. Pan Cafourek nám návrh neposlal jako svůj, ale jako návrh studia Porta Design.
Font

10. 6. 2009 21:48 peter bodnar

A ja som panovi Cafourkovi pre zmenu poplietol meno, tak sa ospravedlnujem:)

10. 6. 2009 21:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz

To logo co zaslal p. Cafourek, ale přece vytvořila pro Porta Design grafička Iva Pechmanová (http://www.pinxit.cz/en/design/)

Neštastnou náhodou zde o ní není ani zmínka a logo se v diskuzi připisuje p. Cafourkovi (jenž je v Porta Design projekt managerem).
To je škoda. Iva je totiž moc šikovná.

10. 6. 2009 19:16 Martin John

Do soutěže už asi nezasáhnu, ale logo udělám, bude to Martin pre Martin... :-))) (Do portfolka na zkoušky). Jinak logo od Lukáše Cafourka je fakt dobrá třída. Tohle mělo vyhrát.

10. 6. 2009 17:22 peter bodnar

Lukas Kafourek: Tak teraz si ma dost sokoval, ten Vas navrh je velmi pekny , moderny a presne nejak tak som si logo Martina predstavoval ja. Ani si to nemal ukazovat, ja cheeeeem take logo :(
Ti nasi radni su fakt divni, stavim sa, ze to hodnotia svojim pohladom a nie s odbornou porotou, lebo inak by ten Vas navrh urcite vyhral

10. 6. 2009 13:48 font

Přidali jsme návrh našeho čtenáře. Jak se vám líbí?

10. 6. 2009 08:32 anatar

to MartinJohn:
přesně si vystihl mé pocity :-))
Ale je pravda, že za takovou "odměnuů jsou ty návrhy dobrý :)

9. 6. 2009 02:05 miretc

aha....no ja sem to moc nesjížděl....tak je to cajk, potom...:)

9. 6. 2009 00:29 peter bodnar

Mozno by si mohol nieco navrhnut aj ty John Martin :P Mozno este dokazes odvratit bliziacu sa katastrofu :D Ale co, nemyslim si ze by to bolo zas o tolko horsie ako su uz fungujuce loga miest, napriklad to prve mi celkom pripomina to Bratislavske, ktore tusim aj vyhralo cenu za dizajn a to tretie zase Prazske, hehe:))

8. 6. 2009 21:13 Martin John

JÉŽÍŠMARJÁ... CO TO JE?????, 1.) KÓD PRO ROBOTA - MART N 2.) LEVNÁ CESTOVKA 3.) ODDYCHOVKA PRO LIDI DO IQ 60, MAR - TIN (TO JAKO ABY TO POCHOPILI).

Sorry za versálky, ale Martin je moje skoro-rodný město. Tak je to srdeční záležitost.

7. 6. 2009 23:22 peter bodnar

No jo, tak vidim, ze z toho mate asi tiez taky bordel v hlave ako ja:)
Vyzera to az tak zufalo? Tusim, ze tie loga sa asi budu este dotahovat, lebo aj tie aplikacie mi pridu len take narychlo robene, len aby na sme mali co ukazat.
A nezabudnite, ze mozte na stranke mesta tiez vyjadrit svoj nazor, to snad nieje zakazene aj ked v Martine nezijete, alebo ano? ;)

6. 6. 2009 01:03

nechci byt puntickar, ale dole je ta anketa a vede navrh c.1 a ne navrh c.2 :)

5. 6. 2009 21:49 miretc

...vstupenka, nebo také známka kterou nalepíš na pozdrav s Martina, a když hodně uletím, tak vločky padající na lyžařské středisko nad městem..;)...Každopádně jde o volnou vstupenku a je na Vás, jestli obětujete něco za cestu...)Mají tam v poho opravené náměstí s INfocentrem a hory okolo a taky golf hřiště a krasné baby však?! Obyvatelé Martina asi zvolí číslo 2, protože taková je prostě atmoška města - hory, louky-příroda....jediný, pro mě, v logu existující motýl třepatá křídly v trentinu...

5. 6. 2009 16:35 a.g. (musim ab, abstinencia by sa mi zisla...)

Az teraz citam aka je vyhra. Oukej tak s tou porotou to beriem spat, hocake logo bude dobre ;)

5. 6. 2009 16:19 a.g. (synchronizovane plavanie, na mol, divka snu ma spravy primo z chmu, ma spravy z chmu, musim ab

Ked uz sa vyhlasi sutaz a nevyberie kamarat ci kamaratova firma, ako to maju vo zvyku nase ministrestva, tak aspon zabudnu na porotu. Vseludove hlasovanie? Odkial maju ludia vediet ktore logo je dobre? Je to sucast vseobecneho vzdelania uz na zakladnej? Tak tu cast som prespal

http://www.bienale-logo.sk/sk/index.php?clenovia_poroty

5. 6. 2009 16:07 Lukas Veverka / www.parasite.cz

No, to je pravda, co jsi napsal ohledně těch soutežích veřejných. To tu řesíme opakovaně. Můj názor vyšel mimochodem i na stránkách tištěného fontu (dvě čísla zpátky).

Já právě nemám to řešení. Nevím sám jak odpovědět na to nakolik má logo kraje města být podmíněno erbem, zemí ve které se nachází, státníma barvama či znaky (třeba v holandsku je každá firma, kterou ovládá královská rodina, povina mít u loga symbol království - korunku). A to se mě zdá jako systémově skvělá věc. Spotřebitel tak lehce pozná, kteoru službu dotuje stát, nebo za který prodkut se stát takto zaručuje. To je třeba příklad dobré koncepce.

Například i firmy soukromé, jako TNT, jenž dnes v holandsku prakticky zastupují roli státní pošty, mají u svého loga tu korunku. http://www.inhabitat.com/wp-content/uploads/bloomingstamps.jpg

5. 6. 2009 15:39 yawn | inkink.cz

Souhlasím s barvama a volbou tvůrce se účastnit, ale třeba kraj nebo okres jsou daleko méně konkrétní a jednoznačně pochopitelné jednotky než město nebo stát, takže pokud jsi dal návrh jednotit dle kraje (jestli jsem to správně pochopil) tak s tím nemůžu souhlasit.
Pokud pak narážíš na kvalitu návrhů v soutěžích, pak si myslím že je to neřešitelné (každý - od nejhoršího po nejlepšího designera si velmi pravděpodobně myslí že posílá něco solidního). A u soutěží jak se dnes vypisují si zadavatel vymiňuje že on rozhodne výherce, tím pádem v tomhle případě opravdu leží největší zodpovědnost na něm a musí si být jistý že zvolí správně (proto taky tam má odborné poradce). Nemluvím o všelidovém hlasování na téma nejlepší logo, to je hodně špatné.

5. 6. 2009 15:25 Michal Malina:.

> Ps1cho

Dobry postreh, taky to nechapu jak se to muze nekomu stat - tezko to mel byt zamer a pritom se staci pred odeslanim na to jen podivat, ze?

5. 6. 2009 15:23 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Chtěl jsem tím říct, že ty loga prostě nemají žádnou koncepci a návaznost třeba na tu heraldiku alespoň barevnou (barva je také symbol). Pokuď je zřizovatelem obcí stát, nebo kraj, pak bych neviděl nic fašistického na tom, že se komunikace podřizuje pravidlům toho kraje nebo státu. Je to jako s čímkoliv jiným. Ta nesystémovost znepřehledňuje lidem navigaci v informacích. Dnes člověk neví, jestli kouká na inzerát cestovní kanceláře nebo informační leták města.

Řešení nemám. Ale vadí mě pořád to kritizování laiků a klientů. Je pochopitelné, že klient nevzdělaná to osoba bude vždy chtít věci, jenž jsou proti zdravému rozumu, jediným řešením pro mě osobně je ty nekoncepční věci nedělat.

Konkrétně loga pro města. Vždy to záleží přece na zadání. Pokuď zadání je nesmyslné, tak to jako deisgnér nebo studio přece vždy můžu odmítnout dělat.

5. 6. 2009 15:13 info@inkink.cz

Lukáši a co jsi tím chtěl říct? U ministerstev, městských částí a jiných podskupin celku je to jasné. Máš ale představu že by i jednotlivá města měli být zahrnutá nějakém jednotícím systému? Ačkoliv s těma prvníma věcma souhlasím tak toto by už bylo trochu fašos, nemyslíš?

5. 6. 2009 15:05 SKAKALA

Souhlas s Lukasem.

5. 6. 2009 15:03 Ps1cho

Všichni píšete číslo 3, ale všiměte si, že v aplikacích je jiná typografie, než na originálním logu! Je to opravdu velmi trapné, a osobně vůbec nechápu, jak se něco takového mohlo stát. Aplikace jedničky jsou svým způsobem vtipné a docela se mi líbí, ale z této nabídky bych si opravdu nevybral :(

5. 6. 2009 14:55 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tak to nedělejme. Ta nekoncepčnost není jenom na straně klienta, ale opět, jako u všeho, především na straně těch co loga realizují. Když grafikům nevadí tvořit tyto 'pseudokreativni paskvilnosti' tak se není čemu divit.

Bohužel většina z našich kolegů v tom vidí příležitost a možnost mít logo města nebo čehokoliv v portfoliu. Klient si vymyslí co ho napadne. Klient by nejraději chtěl, aby na logu byla polonaha dívka, ta nejlépe prodává, že.

Většina našich kolegů jsou holt bezpáteřní. To se nedá nic dělat. Ty zodpovědní, jako UnieGrafického Designu, lidi co vydávají časopisy, publikují nebo vyučují, prostě ti druzí, ti se snaží aby tu nějaký systém byl, jenže pořád je tu více těch, co za pět tisíc vytvoří kytičku kterou si pak lide na net diskuzi odsouhlasej.

5. 6. 2009 14:22 SKAKALA

Obecne to ale otevira tema log pro mesta. Prijde mi to jak nejaka moda. Nerikam, ze to nema smysl, ale zivelnost, nekoncepcnost a velmi casti absolutni amaterizmus v tomto smeru z toho delaji nefunkcni pseudokreativni paskvilnosti. Kazde (nebo alespon naprosta vetsina) mesto ma heraldickej znak. Ten se pak uziva soubezne a casto naprosto chaoticky. U vetsich mest ma pak i kazda mestska cast nejakou tu znacku, ktera temer pravidlene vubec neodkazuje na logo mesta. Pak ma znacku kraj, okres, starosta, starostova firma, co postavila pul mesta...

Nekde se to uz probiralo, jak jsou nekoncepcne resena loga statnich instituci - to je ta sama nekoncepcni zkrumaz obrazku a ikonek. Tohle taky prece nejde jen tak delat, kdyz si starosta usmysli, ze po sobe zanecha nejakou tu pamatku.

5. 6. 2009 14:14 SKAKALA

Ta trojka ma aspon nejakej vyznam, ale prijde mi i tak slaba.

Ale treba u jednicky me pobavilo: "Perforácia symbolizuje aj spájanie a zároveň vytvára asociáciu vstupenky, ktorou Martin pozýva, otvára sa a víta.."
Tak predevsim mi perforace symbolizuje futuralni "rozpajanie" a vstupenku si musim napred koupit, takze zrovna pozitivni asociace nevidim. A navic uz zminene slovo "MART" je proste a jednoduse odkazem na nejaky obchod (viz prispevek od YAWNA).
Dvojka je podivna v kazdem smeru. Martinuv plast tam nema cenu hledat, kdyz to znazornuje motyla nebo palmu. Co se tyka "typografie", tak ta proste neni.

Ale presne to rekl Martin Gross - proc o tom rozhoduji obyvatele nechapu.
Vsadim se, ze to je asi tak jedina vec, kterou nechali rozhodnout lidi.
Akorat to opet ukazuje, jake vedeni (managery) mesto ma.

Budes se muset, Petre, odstehovat, nebo do konce zivota novy logo ignorovat.

5. 6. 2009 13:36 jos24

...strasne, k tomu niet co dodat...

5. 6. 2009 13:34 DRESING

u mě vítězí návrh číslo 3 - jednička mě sice baví víc, ale je pravda, že to evokuje slovo MART... bohužel je chybou města, že rozhodlo, aby o vítězném návrhu hlasovala veřejnost.

5. 6. 2009 12:48 Martin Gross

Vybral by som čislo 3.

Čistota a nadväznosť na ideu a minulosť mesta sa najviac približuje tomuto logotypu. Aj keď samotné prevedenie, typografia by sa dala ešte prepracovať.Ja by som však uvítal vačšiu kreativitu v aplikáciach, pretože aplikácie na ukažkach su príliš "statické" resp. len technické. Ale určite č.3

Trošku ma mrzia tie amatérske aplikácie (okrem trojky, kde však chyba kreativita).

Nie je mi však jasné prečo by mali o logu rozhodovať obyvatelia...

5. 6. 2009 12:46 RS

Kdyby se udělal po vzoru loga LOND ON (http://www.london.gov.uk/images/logos/greener-london-logo-sq.gif) jen typograficky čistý logotyp MART IN (zde pro změnu hříčka, jako že je město IN, dalo by se to pak dobře rozvíjet ve vizuálním stylu), bylo by to lepší než tato veskrze podivná a amatérská dílka...

5. 6. 2009 12:22 DN

Všchny tři návrhy jsou pro mě naprosto nevkusné,
V prívním můžete "vtipně" odtrhnout půlku slova..nechápu jaký to má význam..
Druhý nemá cenu ani komentovat.
Třetímu vůbec nerozumím..

5. 6. 2009 11:58 yawn | inkink.cz

Kdybych měl vybírat bral bych trojku. Nejvíc se mi líbí návrh 1 a je i hodně kreativní, ale docela mi vadí ta evokace obchoďáku (MART) - tada pokud není Martin nějaký výzamný obchodní centrum - to netuším. Ta trojka mi připadá docela solidní a jistě by stím šlo fajn pracovat. Dvojka je šméčko.

5. 6. 2009 11:32 Michal Malina:.

Jestli tomu dobre rozumim, pak nevim jestli je spravne nechat rozhodovat o viteznem navrhu noveho loga mesta Martin jeho obyvatele...

5. 6. 2009 11:22 Vít Nevřela

Mně osobně se docela líbí dynamika 3. návrhu. Nápad s "klínem" se mi líbí, samozřejmě nevím, zda-li to má hlubší smysl ve vztahu s městem Martin, ale je to originální. Určitě by to chtělo trochu dotáhnout, ale celkově na mě toto logo působí koncepčně velmi dobře. Co se týká druhého návrhu, stačilo by říct "no comment". Takovýchto log vidíme všude přehršel. Kombinace květů, motýlů, trávy, apod. je už docela out záležitost a chce to přijít s opravdu velkou dávkou kreativity a nápadu, aby tyto symboly působily "nově a originálně". Ale souhlasím s názorem "obyvatele města Martin", že tyto symboly se především starším lidem vždycky líbit budou. Otázka jen zní, kdo to vlastně na těch stránkách hlasuje?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.