Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Redesign u SAGEM

Francouzská telekomunikační společnost Sagem, vyrábějící mj. i mobilní telefony, představila úpravu svého loga. Jak jinak – nastoupily „trendy“ efekty…

Tato významná nadnárodní firma ale podle všeho poněkud neprofesionálně užívá různé podivné podoby značky. Na ukázkách jsou další varianty z aktuálních webových stránek společnosti. Snad aktuální redesign vnese do jednotného vizuálního stylu koncernu opravdu jednotnost, systém a koncepci… :-)

Nám se původní symbol jakéhosi oka líbil, ale ta typografie kolem byla špatná a nemoderní. Nyní je typografie názvu moderní, ale symbol, horizontálně stlačený a navíc se zbytečnými 3D efekty, je méně výrazný a elegantní… Takže z bláta pod okap.

Jak se vám značka líbí?


Komentáře k článku

8. 6. 2009 20:47 Michal Malina:. /  michmal(zavinac)centrum.cz

> minduser

Mohl bych vyuzit nabidky a poprosit vas o par cisel O.pen v pdf? Docela by me to zajimalo. Predem diky

8. 6. 2009 16:30 minduser

> Lukáš V.

JJ, ale přece můžu vyjádřit svůj, byť radikální, byť nesouhlasný názor i bez toho, abych se osobně navážel do ostatních diskutujících. A on to udělal, pro mě dost nepříjmeným způsobem, nejméně čtyřikrát napříč celým příspěvkem. A navíc zjevně účelově tak, aby svým argumentům dodal váhu. A takhle se prostě kultivovaná diskuze nevede... (A to ji ještě hezky proložil komerčními odkazy :))

8. 6. 2009 15:59 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ja bych se Jiřího zastal, protože ho znám osobně, Radime, on určite jak píšeš nečetl všechny příspěvky pozorně, a myslím že hlavně právě řešil čistě zde zobrazene logo. Ta diskuze se dostala do te jine roviny nejspis z meho impulzu, a nerad bych aby kvuli memu radikalismu z toho byli za ty spatne lide co za to nemohou.

Jirka chtel nejspis vratit diskuzi ci rict nazor na SAGEM logo.
Radime neprestavej diskutovat. Prezdivky se nevzdavej, ale nediv se ze ne kazdy bude vedet ze pod tou prezdivkou neni anonymni buřič.

Myslím že i Jirkův příspěvek má své kvality, a v urcitych chvilich kazdy znas pusobi jakoby vedel vse nejlepe.

Ale prece nebudeme diskutovat zpusobem: je to ciste muj nazor, ale myslim si, teda ciste z meho pohledu ne ze by to byl apravda sveta, proste ja ot vidim takto, ale je to jen muj pohled atd atd...

Ja osobne mam rad, kdyz ten prispevek ma trochu koule, a je to pevny nazor. To ze s nim nemusim souhlasit je prece pravo kazdeho znat.

8. 6. 2009 15:02 minduser

> Jiri Mocicka

Už mě to pomalu začíná unavovat, ale již poněkolíkáté se na tomto webu těm, kteří ho čtou jen příležitostně a ještě ani ne důkladně (dokonce i v jednom z příspěvků níže mé jméno jasně zaznělo) představím svým jménem – jmenuji se RADIM DVOŘÁK a svůj nick mám opravdu rád a budu ho používat i nadále ;)

Jestli si chcete prohlédnout O.pen, rád vám několik čísel v PDF zašlu, pokud mne o to požádáte. Zmínil jsem ho ne proto, abych se jím chlubil, ale abych čtenářům uvedl "mindusera" do určitých souvislostí...
http://www.prklub.cz/index.php?show_page=str/zlatystrednik/05_2008_01

Ad rohlíky, je více než patrné, že jste nečetl celé fórum, které se diskuzí od samotného loga SAGEM značně vzdálilo, a to do rovin teoreticko/filozofických, jestli to tak mohu nazvat. Na rozdíl od Vašich "definitivních" (asi tomu rozumíte nejlépe na světě) názorů jsem se tak sanžil vést diskuzi. A věřte mi, že po takovéto zkušenosti to byl dost možná pokus poslední...

6. 6. 2009 12:32 Jiri Mocicka

Zdravím do Čech.

Pominu-li, že knaks mluví o velmi schopném manažerovy jezdícím v A8, kingtheking o čistém grafickém umění (kde se nám tu vzalo), namestii cituje wikipedii a konec minduser srovnává rohlíky s designem a cachá se O2-kou, která není vidět - rozprava o logu SAGEM je ta tam.
Před tím, než budeme(te) logo posuzovat určeme si kritéria takových soudů, páč za chvíli se nám může stát, že budeme přesně tam kde jsme teď.

Pavel z Atype má pravdu - pseudo 3D v jakékoli podobě škodí čitelnosti a to nejen samotného objektu, ale i jeho následné asociaci (hlouběji nepújdu páč by jsme opět skončili u rohlíků).

Napadá mne v tomto směru však další věc, a sice funkčnost samotného logotypu (reakce na wikipedii - náměsi). Nemusíme chodit ani tak daleko a v krásné knize pana Jana Michla nalezneme odpověď na formu, která nám následuje funkci (http://www.kosmas.cz/knihy/121103/tak-nam-pry-forma-sleduje-funkci/) - doporučuji přečíst. Pak jistě řada lidí změní pohled na slovo funkce a funkčnost jako takovou. Funkčnost se neměří užitečností, maketingem nebo ziskem, ale užitkovostí / použitelností.

Dále pak něco málo k umění a estetice - tohle je design pane kolego a ne umění (jak by správně poznamenal doc. JHK nebo Dr. Niederle z FAVU). Jestli ale mohu něco navrhnout, vem sobě do ruky namísto ranní Mladé Fronty kniknihu od Kulky - Umění a Kýč (http://www.kosmas.cz/knihy/101007/umeni-a-kyc/) třeba nalezneš odpověď na to, proč lidi reagují odlišně na (vizuální) hodnoty, které jsou jiným (Vám / nám) naprosto zřejmé.

Design je vizualní komunikace - předání validní informace v co nejkratším možném čase. Přimět pozrovatele si pamatovat daný objek - asociovat. Objek je posuzvám vždy z několika hledisek, které nakonec skončí u komunikace a čitelnosti. Provázanost s cenou a marketingem jsou vedlejši - páč tohle není marketingový server, ale designerský! Bavíme se o vizuální hodnotě a ta je bohu dík stále subjektivní.

No a teď k samotnému logu - princip loga je písmeno S s asociací OKA
- splnuje to? ano
- provázanost myšlenky ano ale vágní
- čitelnost objektu? ne
- tloušťka čar? bohužel ne
- aplikovatelnost? ano ale vágní
- soudržnost s brand identity? ne (a jestli ano ukažte mi kde)
- 3D efekt? ne
- validita / hodnota 3D efektu? ne

Z toho nám jednoduše vyplývá jaká je samotná kvalita loga. Redakci bych rád navrhnul k budoucímu posuzování vytvořit jednoduchou anketu na které bude jasné co je špatně a co ne. Bude tak zřejmé jaká je hodnota. Kretavni ředitel SAGEMU jistě nebude číst tohle FONT fórum, ale bude ho zajímat statistika kolik designerů řeklo ANO a NE a proč. Když chcete aby vám někdo rozuměl musíte mluvit jeho jazykem.

Nakonec snad jen jedna drobnost, která upoutala moji pozornost a sice jména. Cením si názorů těch jenž dali v sázku své jméno a web. Jelikož pak je jasné kdo si za svým slovem stojí a kdo jen tak tlachá a čeří vodu v OUTWO(O2).

Baječný den do Čech a na Moravu.

06.06.2009 Londýn
Jiri Mocicka
givision.net

5. 6. 2009 21:58 miretc

ale nejvíc je v tomto "oboru" Mercedes se svým "odnepaměti" 3D logem, ze kterého v době vlny trojrozměrnizace udělali siluetu...Tak to myslím funguje, prostě flexibilně vtipně, ať zakázník ví, že je "doma"..:)

5. 6. 2009 15:09 Roman Kysely

... co jeste dodat? Snad jen, at zijou "placky"!

5. 6. 2009 13:47 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Například logo Sony Erricsonu je perfektní. Je prostrové samo o sobě. Má geniální ideu v sobě, pevné kovové pouzdro (hardware a technolgie) v sobě ukrývá zelenou éterickou energii (software a funkce). V animacích či na samotných telefonech se s tím jako s 3D pracuje.

Logo SAGEM je oproti tomu o ničem.

5. 6. 2009 13:42 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Kingtheking: To je trochu kostrbaté, nicméně se s tím dá souhlasit, že prostorové logo, může někdy být pro člověka lépe zapamatovatelné než 2D placka.

Ovšem, jádrem sporu zde, nejsou 3D loga jako takové, ale ty laciné efekty viz toto logo SAGEM. Kde logo samo prostorové není, ale právě naopak, 2D tvar se vystinoval a oleskoval, aby pusobil 3D, ale přitom to žádný 3D tvar svoji konstrukcí netvoří. Z mého pohledu, to nové logo prostor popírá, zatímco původní čistá značka, byla možná více prostorová než redesign.

5. 6. 2009 13:38 kingtheking

já bych ještě doplnil, že snad žádná velká společnost nevyleze s novým logem aniž by si neudělala průzkum. Jako hlavní kritérium se bere zapamatovatelnost loga. Z pohledu lidské představivosti jsou pak 3D loga lépe identifikovatelná (vychází to z lidského vnímání prostředí okolo sebe) a díky tomu si i zákazník lépe spojí značku s logem.

Lidé si to prostě žádají...

Dle mého názoru je logo jednoznačně součástí businessu firmy a proto musí ctít požadavky trhu. Požadavky umělecké uzavřené skupiny do které 99% kupujících nevidí nejsou v tomto případě relevantní. Opakem by bylo, kdyby to 1% dělalo 100% tržeb :-)

5. 6. 2009 13:34 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Já jsem to nemyslel konkrétně. Ostatně, jestli je zájem o osobní diskuzi, a neodradil jsem kolegy svým radikálním přístupem, pořádám nepravidelné workshopy www.pellico5.cz, kam zvu zajímavé lidi z našeho oboru.

Nemyslím si, že by zde někdy byl workshop na téma 3D logo efekty :) ale prostor pro diskuzi o čemkoliv zde je.

5. 6. 2009 13:29 minduser

Kdo sleduje tato fóra delší dobu, už asi vytušil z mých komentářů jaký mám vkus (naposledy jsem se rozplýval nad Brněnskou filharmoníí). Přesto jsem ale nikdy žádné 3D logo nepohanil, právě z důvodů vyplývajících z mých předešlých příspěvků (nad tím Citroenem jsem myslím jen "kroutil hlavou" :). A jestli někdo nějak mluví a jinak koná, pak je to hlupák a nestojí za pozornost.

Ještě bych se ale dovolil ohradit proti výrazu "prasárny". Nechci si nijak fandit, ale troufnu si tvrdit, že žádnou "prasárnu" v mých pracích (nikdy) nenajdeš. I když... každý tak asi definuje něco jiného :)) Samozřejmě tu vnímám jako hendikep, že nemám osobní web, kterým bych se mohl odprezentovat a dodal tak svým příspěvkům "další rozměr". Je to ale z důvodu povahy mé dosavadní praxe, kdy jsem v podstatě od počátku působil vždy jako art direktor a osbní web prostě k životu nepotřebuji. Myslím že ale první místo ve Zlatém středníku 08 v kategorii Nejlepší interní časopis, za časopis O.pen, který jsem kompletně nadesignoval a stále tvořím pro Telefónika O2 CR, dává tušit, že "prasárny" nejspíš nedělám ;) Mimochodem, byl to docela porod navrhnout něco svěžího a originálního s jejich neskutečně limitujícím manuálem vizuálního stylu. Jestli jste pro ně něco dělali, víte o čem mluvím...

5. 6. 2009 12:33 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Líbí se mě, že například náměstí a jeho příspěvky, ač se trochu tady bitkaříme, mě pokrytecké nepříjdou. Od začátku tvrdí že někdy to je opodstatněné. A to je fér. A to se mě libí i když v určité rovině se neshodnem. Mě mrzí ti, jenž proti tomu v diskuzích vystupují tak agresivně, zaslepeně a radikálně jako třeba já, ale ve skutečnosti to pak ve stínu svého kanclu klientům servírují.

5. 6. 2009 12:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Radime já sem ti nechtěl nic podsouvat, to se omlouvám. Vymlouvání se na klienta tam nikde přímo nemáš, ale byla to moje reakce na tvoje 'klientovo chrochtání blahem' jenž jsem si vyložil jako tvůj argument legitimnosti občas se prasárny dopustit.

Velké reklamky, markeťáci atd, team, více hlav ví ví, to vše samozřejmně souhlas. Nesmíš ovšem zapomenout, že tyto velké celky, naprosto neefektivně utápějí peníze svých klientů v nesmyslných kampaní a postupech.

A dělají to naprosto záměrně. Je samozřejmně výhodnější pro reklamku udělat tendenční logo citroenu, který příjde za dva roky znovu. Ovšem sílu a hodnotu té značky to snižuje, a vynaložené náklady na její podporu zvyšuje = super pro reklamku, klient zapláče. Tak se to dělá. Každej ví, že nejvíce vydělávají ty věci, kvůli kterým se musí zákazník často vracet a jsou na jedno použití.

A znovu, to mě právě zajímá, od nás, designérů, když pak v diskuzích všichni řeknou hnusnej 3D efekt, a jde se dál, proč se pořád dělají. Myslím že tato diskuze lehce ukazuje, že ve skutečnosti, do diskuze píšou grafici že je to humus, ale klientovi to rádi a s dobrým pocitem prodávají. Z mého pohledu je to pokrytecké. A krátkozraké. Ale neříkám že to tu nemá místo. Ovšem můj názor na to je takový.

5. 6. 2009 12:25 namestii

to Lukas:
My si rozumíme, myslím .-) , a zbytečně se tlačíme do extrémů...
Jediné, proč se zde pouštím do diskuse je, že jsem chtěl být obohacen o názory zavrhovačů 3D efektů.
Pokud to mohu shrnout, tak říkáte, že je to neoriginální, laciné, zaměnitelné, …
.. já říkám ano je to tak, ale když to funguje, tak proč ne!!!

5. 6. 2009 12:23 yawn | inkink.cz

Pardon. Samozřejmě: originalita a sdělovat :)

5. 6. 2009 12:16 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Určitě přeceňuji v rámci této diskuze logo jako takové a jeho vliv na výsledný výdělek firmy. Nicméně, právě proto jsem na začátku tuto diskuzi takto vyvolal. Jsou tady určité názory na správné logo, se kterýma se stotožňuji. To jak moc nebo jak málo má špatné logo negativní vliv na fungovaní firmy na trhu atd, mě nikdy nemůže legitimovat k tomu, abych jim prodal špatné logo, s odůvodněním, že jim je to stejně jedno. Tento přístup se mě zdá nezdravý.

Ty napriklad popiras ty zakladni predpoklady, jenz by melo dobre logo splnovat, a argumentujes tim, ze trhu to je jedno a nebo naopak, že pro trh jsou více žádoucí ta loga, jenž nesplňují ty kriteria - tedy ta která označuji za špatná.

No a to mě právě příjde zajímavé. Nesprávné. Divné. Ale zajímavé.

Co se automobilových log a efektů týka, naprosto nesouhlasím. Pro mě je to pouze trend, manýra, laciný efekt, kterého se zoufale snaží chytnout průmysl, jenž má dlouhodobě sestupnou tendenci. Najdou se tam vyjímky. Z mého pohledu je jedním z mála fungujících korporatu, s dlouhodobou perspektivou například Mercedes. Který ovšem žádné tenddenční znaky nevykazuje. Navíc konečně začal oddělovat typografii od ideogramu (hvezy) a za čas pravděpodobně zůstane jen u té hvězdy. Která právě díky své nadčasovosti toto umožnuje.

5. 6. 2009 12:16 yawn | inkink.cz

namesti: firma přece nepřežívá nebo nekrachuje kvůli logu, ale orginalita pomůže firmu si zapamatovat, takže když je logo orginální = + pro firmu.
Estetika je jednou z funkcí loga - logo má něco zdělovat, pokud udělám růžové logo třeba pro právníka tak tím řeknu že právník kašle na konvence takže tou estetikou něco říkám = funkce.

5. 6. 2009 12:08 minduser

Lukáši, myslím, že co jsem se snažil říct, sis nevyložil jak bylo zamýšleno. Prvně jsem netvrdil, že textík UGD je nesmysl, to jsi mi dost nepěkně podsunul až ty. Chtěl jsem tím říct, že textem jen utvrzuješ svůj pohled z "grafické" strany barikády, ale pro smysluplnou diskuzi je podstatné znát názor protistrany (spotřebitelů), a ten tu nepadl. Taky jsem se nesnažil nikoho obhajovat, nadhodil jsem přece onu "filozofickou otázku" (kterou jakoby všichni nějak ignorovali :). A že bych něco překrucoval... věř, že moje názory jsou konzistentní, jen možná o něco "komplexnější" a ne tak jednostranné.

Můj uváděný rozdíl mezi designéry, jsi nejspíš také nepochopil tak, jak jsem ho myslel. Prostě "výstupy" z velké agentúry nebývají výsledkem práce jednoho člověka, ale týmu specialistů několika oborů. A pokud má mít výsledek komerční úspěch, je názor marketingových oborníků vysoce relevantní. "Designérský svět" a "marketingový svět" se od sebe natolik liší, že jen málo jedinců dokáže po všech stránkách excelovat v obou oborech. A to je také důvod, proč půjde nadnárodní společnost (které jde o komerční úspěch) do velké agentury a ne za grafikem jednotlivcem. A jsem přesvědčen že i tady platí rčení "víc (odborných) hlav, víc ví".

"Výmluvy na klienta", tak tohle ohrané klišé jsi na můj příspěvek vyloženě narouboval. Když se bavíme v teoretické rovině a ne o konkrétních jednotlivých pracích, je tahle laciná hříčka v diskuzi kontraproduktivní.

Poznámka o omlouvání řadových grafiků plyne čistě z nepochopení toho, co jsem se pokusil lépe rozvés výše. Nicméně koment od namestii o "zkaženém" masu co chutná všem je dobrý :)

Ještě rozvinu svoje úvahy dál. I když tak střílím do vlastních řad, myslím, že se tu role grafického designu přeceňuje. Dost by mě zajímalo, Lukáši (a další), jestli, když si jdeš koupit rohlíky, zajímáš se nejprve z jaké že pekárny jsou. Když zjistíš, že z Michelské pekárny (která má příšerné logo), půjdeš někam, kde prodávají rohlíky od Delty (jejihž vizuální styl považuji za kvalitní)? Pochybuji. A podobně. Máš v ulici řezníka, je to prima sympatickej chlap se kterým je radost prohodit pár slov, nikdy tě neošidí a má vždycky kvalitní čerstvý maso. Jenže jeho logo a vývěsní šťít jsou totální amaterská patlanina. Je to důvod chodit pro maso jinam? A naopak. Asi si nepověsíš na zeď některý z praporů třetí říše jenom proto, že motiv svastiky a celý vizuální styl NSDAP a říše je čistě z grafického pohledu geniální. To prostě ne, protože tahle "CI" je jednou pro vždy grafikou něčeho nezměrně odporného. Chci těmito příklady také říct, že podle mě není moudré při kritice té či které grafické práce uplatňovat pouze jeden omezený úhel pohledu. A už vůbec ne v rovině teoretické, což je přesně tahleta debata nad 3D efekty v logotypech.

Prostě si myslím, Lukáši, že jsi ve svých názorech až moc radikální a neškodilo by připustit, že svět tvoří mnoho odstínů šedé, ne jen černá a bílá ;)

Fůůů, nad tímhle by se dalo debatovat hodiny, ale fakt bych dal přednost dialogu, než ťukání do keyboardu...


> Michal Malina

Ano, ale některé filmy osloví pár desítek tisíc příznivců a jiné stovky milionů. A jsme kde jsme byly. Nikdo vám přece nebrání svobodně určovat podobu designu. Otázkou ale je, jestli ta podoba zaujme také někoho jiného, než váš "pracovní stůl". Nechci vám brát ten váš entuziazmus, ale já osobně jsem z vykřikování idealistických hesel třímajíc zástavu vítězství v pravé ruce již vyrostl. A opravdu nemám za potřebí nutit někomu něco, co se mu nemusí líbit. Dostaňte se doparlamentu a předložte návrh zákona o tom, že výslednou podobu zakázky MUSÍ určit jedině grafik a klient jen za dílo zaplatí. :) To by byla pohodička, co?

5. 6. 2009 11:55 namestii

to Lukáš:
Pokud dáváš takový důraz na originalitu, tak by měla spousta firem dávno zkrachovat. Ale přitom se tak neděje. Jak je to možné?
Nepřeceňuješ něco?

5. 6. 2009 11:49 namestii

to Michal:
Já si myslím, že je třeba to odlišovat. Má snad nějaký grafik patent na rozum?

S tím 3D efektem je to přesné. Já si myslím, že běžným spotřebitelům se to líbí a proto je třeba to dělat. Samozřejmě ne všude.
Je to nejsnazší cesta, ale neznamená to, že je špatná.
Když si to trh žádá, tak jim to klidně dám... .-)
Až se tím trh zahltí, tak přijde něco jiného… nevidím problém. .-)

Funkcí loga není estetika, neblbni .-)
Jsou pravidla jak vytvořit kvalitní (funkční) logo, je to spíš ale návod. Obráceně to nejde.
Když mám funkční logo, tak nemusí být vůbec vkusné. A vlastně ani vkusné logo nemusí být funkční .-) Tak že jak se zdá, tak vkus a estetika nemusí hrát vůbec roli ve funkčnosti .-)

Já říkám, že „hnusné“ logo s 3D efektem se může spotřebitelům líbit … a proto bych je nezatracoval.

Píšeš: "Moje prace je i klienta presvedcit o vhodnosti loga..."
Vím jak to myslíš, ale to není tvoje práce. Tvoje práce je vytvořit životaschopnou značku. ...
Nejsi v pozici učitele. … ale vím jak to myslíš a máš vlastně pravdu .-)

5. 6. 2009 11:24 Michal Malina:.

> Namestii

Reaguju na tvuj prispevek, ktery jsi pripsal Veverkovi.

"já tvrdím, že funkce je důležitější než estetika." Vzdyt prece v ramci loga je funkcí ta estetika a estetikou ta funkce, je to vzajemne propojene... Jasne, dalsi funkce jsou krasne rozepsany v odkaze UGD.
"raději upřednostním požadavky trhu před svým pocitem…"
Rozumim co tim myslis, pro me je samozrejme funkcnost take dulezita, ale radeji to risknu a udelam logo, s kterym budu 100% spokojeny a budu verit v jeho funkci.
Moje prace je i klienta presvedcit o vhodnosti loga, coz mohu delat s klidnym svedomym pokud i ja budu 100% verit tomu, co jsem udelal. Myslim si proste, ze neni potreba oddelovat to co se libi me a to co se libi trhu.

5. 6. 2009 09:11 janzabransky.cz

yawn - dík za zajímavý odkaz ...

5. 6. 2009 08:19 yawn | inkink.cz

Můj pohled na:

Autor vs. trh: Jde o to jak na sebe jako na designera pohlížíš. Buď jako na toho kdo chce vydělat a proto si odpustíš prosazování toho o čem seš přesvědčený že je správně s úmyslem uspokojit klienta. Nebo na člověka který o problému (často) ví víc než klient a tvojí motivací je hlavně (v rámci svých možností) co nejkvalitnější práce, kdy dokážeš rozeznat krátkodobou funkčnost na trhu (trendy móda) oproti dlouhodobě stabilnímu vývoji. Snažím se o to druhé a mám pocit a výdělek za každou cenu může být trochu falešný a kontraproduktivní. Pokud má k dispozici klient tvrdá data že pro jeho cílovku je nejlepší 3D potom je to jasné a je na tobě udělat to 3D smysluplně.

2D vs. 3D: Rozhodně uznávám že 3d má v některých situacích opodstatnění. Samozřejmě když samotná myšlenka symbolu je 3D o tom tady ale asi nikdo nepolemizuje. Pak jsou tady 2d značka na kterých jsou plácnutý lesky_stíny_blesky a většinou jsou neopodstatněné, ale tvrdím že jsou případy kdy význam mají. Příklad všechny ty automobilky (když už se tady mluvilo o Citrónech). Jejich hlavní komunikační kanál je logo na kapotě které samotné je 3D, takže přizpůsobení se vzhledu loga na webu, v tisku… je podle mě opodstatněné, ba i žádoucí.

Jinak, včera jsem četl docela zajímavý článek na tohle téma, takže kdyby měl někdo zájem: http://www.alistapart.com/articles/indefenseofeyecandy

5. 6. 2009 05:07 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:) Odstavec s litovanim je od Maliny. To jen pro poradek. Zkažené maso opravdu nikomu nechutná, ale o to tam nejde, příběh s kuchařem a provozním jsem použil jako metaforu k přenášení viny na nadřízeného. A tohle je přesně to, co jsem myslel tím překrucováním.

Argumentace neni důkaz jak tvrdis.
Co je to argumentace? Argumentace, slovy Monty Pythona,
je "navazující skupina vět, které směřují k určitému definitivnímu výroku."
Existují celkem tři fáze argumentace: předpoklad, odvození a závěr.

Předpoklady:
Víme, že dobré logo musí splňovat celou řadu identifikačních vlastností.
Patří mezi ně nezaměnitelnost (originalita), rozpoznatelnost (snadnost identifikace), zapamatovatel­nost, nápaditost, nadčasový vzhled.
Originalita (nezaměnitelnost) značky je jednou z nejdůležitějších vlastností loga.

Odvozeni:
Aplikace 3D efektů o kterých tu vedeme spor, není moc originální a už vůbec ne nadčasová ani nápaditá.

Závěr:
Z toho vyplývá, že loga 'vylepšena' 3D efektem nesplňují 3 z 5 kriterií dobré a fungující značky.

5. 6. 2009 02:18 namestii

Na úvod – tuto diskusi beru hlavně jako obohacení sama sebe, nechci nikoho přesvědčovat o své pravdě. Předložte mi důkaz vašich tvrzení a já to vemu.
Nejsem zastáncem 3D efektu všude a všem. Jen tvrdím, že někam patří, ale rád se nechám přesvědčit, že tomu tak není…

To Lukáš:
Na každý odstaveček se dá reagovat.
Vyberu tedy jen ty největší „špeky“. Ono to bude asi tak 90 % .-) …

Lukáš píše:
„Pokud budou vsechana loga prelite 3D efektikem...”
Reakce:
Zatím tomu tak není. Jinak souhlasím, pro všechny obory se 3D efekt nehodí…

Lukáš píše:
„…ale dle logickeho mysleni, je snad vice nez jasne ze soucasny trend 3D efektu funkci loga poskozuje, ne esteticky, ale marketingove.”
Reakce:
Co prosím? Logického myšlení? Toto nechápu, dle mě ho poškozuje právě esteticky, nikoli marketingově. Marketing je celkem dobře měřitelný, máš nějaký výstup?

Lukáš píše:
„Me to prijde ze tu chcete obhajovat urcity postoj, a prekrucujete si prispevky jak se hodi. To nefunguje.”
Reakce:
Myslím si to samé o tvých názorech. Na základě toho vzniká diskuse… Dej argument (výzkum, statistiku, …), který ti nebudeme moci vyvrátit a máš mě na tvé straně! … Žádná trendy loga!!! … Máš nějaký?

Lukáš píše:
„Takze kdyz ti kuchar uvari jidlo z zkazeneho masa, muze za to provozni restaurace ktery maso nakoupil? To pochybuji. Vinu nese i ten kuchar, on je ten kdo vam to serviruje na stul.”
Reakce:
Jen že, co když je v té restauraci plno a to zkažené maso lidem chutná?
Převedu – dle tebe zkažené logo, dle jiných je to k „sežrání“… CO PAK? ZNAMENÁ TO NĚCO?

Lukáš píše:
„Namestii, nechci po tobe seriozni studii ze 3D efektova vlna nesnizuje originalitu log a ze naopak pomaha marketingu a prodeji, nejsem naivni, abyhc neco takoveho po tobe chtel. Me by stacil alespon jeden argument, ktery to muze podporit. Ze si to preje klient jsme tu uz slyseli. :)”
Reakce:
Zkusím… Trh?! … kdyby 3D efekt nefungoval, tak další taková loga nepřibývají…

Lukáš píše:
„Kdyz vytvoris logo, jsi sam presvedceny o tom, ze to bude fungovat a stejne tak to budes i prezentovat klientovi.
Z toho co pises chapu, ze delas 3D loga jenom proto, ze to je trendy i kdyz se ti to nelibi. Pokud to je pravda, pak te lituju...
Reakce:
Lituješ mě za to, že tvořím věci, o kterých jsem přesvědčen, že budou fungovat? Jsme opět u toho, já tvrdím, že funkce je důležitější než estetika. Ty ne? Jsem placen za to, že to bude fungovat, ne za to, co se mi to líbí… když se to spojí, je to pecka, uznávám .-) …
Čistě teoreticky: raději upřednostním požadavky trhu před svým pocitem…

Lukáš píše:
„Rozpor neni v tom jeslti je ta funkce dulezita nebo ne. Samozrejmne ze je nejdulezitejsi. Fungovat to musi. Spor je v tom, ze pro me to tim 3D efektem prestava prave fungovat. Viz argumenty v prispevcich dole.”
Reakce:
Jaké argumenty? Myslíš názory? Názor není důkaz. Dejte někdo nezlomný důkaz (argument), př. výzkum o škodlivosti 3D efektu.. .-)
Dle tebe to přestává fungovat. Zkus to rozvést na nějakém příkladu…


Podobné diskuse se objevují pod každým logem s 3D efektem. Stále dokola. To je zvláštní.
Nebude se někde pořádat real. diskuse? Rád by se zúčastnil.

4. 6. 2009 22:03 miretc

jo a k uměni, designu a funkci...V historii je nemalo umělcu, kteří byli umělci i dobrými řemeslniky a byli i komerčně úspěšní napadá mě ustaraný Michelangelo, neboí Dürer, a dnes se vystavuje i kubík čokolády s okousanými rohy, tady je funkce nepopiratelná:) Ikdyž je to už starší kus. A prototypy dnešní doby jsou pro mě lidé jako pan Kaplický, Max Velčovsky, pan Sopko a další..nadšení, nadějní studenti všech možných uměleckých škol,a plno jiných vnímavých vtipných, kteří musí, nebo chtějí hledat a dávat nám nové oči, uši a hmaty, někdy i čichy, a všem taky přeju, aby v tomto světovém mumraji našli, co hledají a ty co hledají je, což v době kdy ti schopní bez problému stírají hranice mezi obory tak, že kritikům dochází škatulky, je ohromná výzva, inspirace a taky vzrušujicí sakrapráce...

4. 6. 2009 21:31 miretc

Inovovat se musí! Další trojrozměrnizace loga. Font mi příjde takový "novosecesní" a škoda toho "okolamu", který se z té chromové nádhery vytratil...logo, no

4. 6. 2009 19:47 Lukas Veverka / www.parasite.cz

No vidis, ja to automaticky cetl jako ze 3D loga jsou marketingove uspesna protoze se lidem libi. Sam jsem uvedl priklad kdy se me osobne 3D libi. Budu se tesit.

4. 6. 2009 19:41 namestii

Nepochopil jsi obsah sdělení.
Já netvrdím, že je 3D lepší, já tvrdím, že není automaticky horší.
Vadí mi automatické odsuzování 3D efektu…

Někde je 3D mimo, někde je to přesný zásah.

… musím teď běžet. V noci si sednu a budu reagovat na tvé příspěvky obsáhleji …
.-)

4. 6. 2009 19:35 Lukas Veverka / www.parasite.cz

A jeste k Designu a Umeni. Dyt to s tim vubec nesouvisi. Neni v tom ani rozpor. 'Umeni' neni preneseny vyraz pro 'nefunkcni'. Existuji vrcholne umelecka dila, jenz jsou zaroven stoprocentne funkcni.
A zase by jsme resili jestli jsou designeri umelci nebo ne. To by jsme se tu zase se Skakalou dohadovali o vyznamu slov.

Rozpor neni v tom jeslti je ta funkce dulezita nebo ne. Samozrejmne ze je nejdulezitejsi. Fungovat to musi. Spor je v tom, ze pro me to tim 3D efektem prestava prave fungovat. Viz argumenty v prispevcich dole.

4. 6. 2009 19:30 Michal Malina:.

> Namestii

Kdyz vytvoris logo, jsi sam presvedceny o tom, ze to bude fungovat a stejne tak to budes i prezentovat klientovi.
Z toho co pises chapu, ze delas 3D loga jenom proto, ze to je trendy i kdyz se ti to nelibi. Pokud to je pravda, pak te lituju...


> Radime,

Podobu designu urcujou designeri, tak jako podobu filmu urcujou filmari, podobu literatury spisovatele, proste lide, kteri se dane oblasti tvurcne venuji, nebo si snad myslite, ze tu podobu urcuji konzumenti? A zminka o svobode se tyka prave toho, ze clovek ktery neco vytvari bude verit hlavne sobe a svym napadum, ne tomu co je zrovna trendy a mohlo by fungovat, protoze uz to je proslapana cesta. Takze ano: "musíme určovat my"

4. 6. 2009 19:25 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Nicmene, libi se me co napsal Radim ohledne toho, ze se autor tohoto redesignu nema za co stydet.
Je to castecne odpoved na moji otazku, ohledne toho jestli tu jsou designeri, kterym to prijde naprosto ciste a v poradku.

Protoze tohle me celkem zajima.

4. 6. 2009 19:19 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Odkaz na clanek na UGD neni mimo miso. Pokud budou vsechan loga prelite 3D efektikem, pak zcela jiste na masu pusobi podobne, a logo ve sve zakladni funkci prestava fungovat, a sice ze neni originalni, ale presne naopak zamenitelne.

Seriozni vyzkum nemam. Ale chapu to teda tak, ze podle Radima a jakehosi namestii je zaklad textu na ktery jsem odkazal nesmysl, a dali by prednost 'seriozni studii'? Jasne, nejspis hovno vim, ok, v pohode, ale dle logickeho mysleni, je snad vice nez jasne ze soucasny trend 3D efektu funkci loga poskozuje, ne esteticky, ale marketingove.

Me to prijde ze tu chcete obhajovat urcity postoj, a prekrucujete si prispevky jak se hodi. To nefunguje.

Radime, opravdu nerozlisuji mezi 'designerem' a 'designerem'. Delal jsem v nekolika pracovnich vztazich, v teamu, sam, ve dvojici, jako zamestnanec, radovy grafik, artdirektor atd, a kdykoliv jsem citil ze jdu proti sobe, tak jsem prace zanechal, a pokud to uz bylo tak daleko ze to neslo, tak jsem se zpetne rozhodne nevymlouval na klienta, nebo na sefa, ale slo o ciste moje osobni selhani.

Omlouvat takto radove grafiky je celkem smesne. Takze kdyz ti kuchar uvari jidlo z zkazeneho masa, muze za to provozni restaurace ktery maso nakoupil? To pochybuji. Vinu nese i ten kuchar, on je ten kdo vam to serviruje na stul.

Namestii, nechci po tobe seriozni studii ze 3D efektova vlna nesnizuje originalitu log a ze naopak pomaha marketingu a prodeji, nejsem naivni, abyhc neco takoveho po tobe chtel. Me by stacil alespon jeden argument, ktery to muze podporit. Ze si to preje klient jsme tu uz slyseli. :)

4. 6. 2009 18:36 minduser

"musíme určovat my"

Ajaj, to mi připomíná něco moc moc fuj... Zmínka o svobodě pak působí vyloženě hloupě...

S takovými ultimativními názory se tedy rozhodně neztotožňuji...

4. 6. 2009 18:35 namestii

to Michal Malina:.
Definice slova design (wikipedia):
Cílem designu je co nejúčelněji propojit funkční a estetickou složku navrhovaného předmětu.

A to je přesné.
Musí to nějak vypadat, ale taky to musí FUNGOVAT.
Když bude na trhu více fungovat 3D logo, pak je to více DESIGN !!!

Reklama je o fungování, umění je o estetice…
Teď si jen musí každý grafik uvědomit, jestli je dělníkem reklamy nebo umělcem !!!

Zkuste klientovi říct, todle by sice více fungovalo, ale todle je více umění .-)))
Jak se rozhodne?

4. 6. 2009 18:24 Michal Malina:.

> namesti

Paklize chceme, aby design obecne byl umeleckou disciplinou, to co se ma libit musime urcovat my designeri a ne prosty lid. Umeni je svobodne, jestlize se design logotypu dela striktne podle zadani investora a nechava se inspirovat trendem nebo tim co se v dane oblasti klientum libi, design nikdy nebude svobodny a nebude ani umenim.

4. 6. 2009 18:14 Namestii

Až se tu zas objeví další hodnocení 3D efektů u log, tak jen zkopírujeme tvůj příspěvek .-))
No, sakra ale… to je konec diskusí na Fontu … tak to ti teda pěkně děkuji !!!
.-)))

4. 6. 2009 18:04 minduser

Citovat mě? No problem :)

4. 6. 2009 17:57 namestii

To minduser:
Děkuji, můžu tě někdy citovat (Ctrl+C Ctrl+V) ?

4. 6. 2009 17:49 minduser

Lukáši, obávám se, že link na UGD je mimo mísu. Pro kvalitu diskuze je potřeba dodat názor z "druhé strany barikády", tedy názor šedé masy/spotřebitele, ne dalších grafiků se stejným úhlem pohledu.

Lukáši, z Vašich (nebo jestli si už můžem tykat, já jsem Radim :) – tvých tvrzení mám dojem, že když mluvíš o designérech, nevidíš mezi nimi žádný rozdíl. Já bych tu ale v této souvislosti jeden rozlišující faktor měl. A sice rozdíl mezi designérem, který má své vlastní studio a logicky tak prodává svou vlastní vizi grafického designu, a mezi designéry, kteří pracují pod značkou větší agentury (a sami tak víceméně zůstávají v anonymitě). Když by jsi pátral, odkud všechna ta nablýskaná "3D" loga pocházejí, troufnu si odhadnout, že zjistíš, že téměř všechna pocházejí právě z "velkých" studií či agentur. A už tento rozdíl myslím dává tušit, proč něco z tvého pohledu tak diletantského, vychází ven na svět a velmi často v případě velkých nadnárodních korporací (viz třeba nedávno Citroen). Je to prostě marketing – pokud chci mít úspěch u vetšiny, musím se přizpůsobit většinové představě hezké/ošklivé. Společnost s takovýmto typem loga v pohodě přežije averzi dvaceti Lukášů Veverků a Radimů Dvořáků, když bude mít obchodní úspěch (a to bude) u dvou tisíců Lojzů Vomáčů. (A to jsem si v poměru počtu lidí s vkusem vs lídí bez vkusu ještě hodně fandil :).

Osobně na to narážím v podstatě denně. Zjednodušeně –> I když část mého já tím tiše trpí, přidáme do návrhů (nemyslím teď teda logotypy) klientovy stínek nebo úkos a reliéf a ten začne chrochtat blahem. A teď se dostáváme k filozofickému jádru problému. Nadneseně –> Je lepší spokojený jeden grafik co prosadil svou s nespokojeným zástupem klientových zákazníků, nebo grafik co trochu zapřel sebe, ale udělal spokojenými stovky lidí? Já osobně si mislím, že se dá vyhovět klientovi s těmito ústupky a současně se dá odvést řemeslně kvalitní práce, za kterou není důvod se stydět. A já si nemyslím, že by se autor nového loga Sagem měl za něco stydět... Nepochybuji o tom, že drtviá většina zaměstnanců Sagem je z nového třpitivého symbolu nadšená a právě tak i jejich zákazníci...

4. 6. 2009 17:30 namestii

to Lukas V:
Nemluvím o definici loga, ale o seriózním výzkumu, který by jasně dokazoval, že změnou loga na 3D efekt došlo k poklesu prodeje u značky - když jsou ty 3D efekty tak špatné.

Já tvrdím, že škaredé debilní hnusné 3D logo, které je blíže prostému davu (pravděpodobně prodá více) je lepší než kvalitní umělecké super logo, které se ale líbí jen 1 % cílové skupiny. Já si myslím, že 3D efekt se lidem prostě líbí…

A jelikož tu nikdo žádným takovým výzkumem neargumentuje, můžeme se potom bavit skutečně jen „já si myslím“ (neboli „já ho*no vím“) … .-)

4. 6. 2009 16:46 Lukas Veverka / www.parasite.cz

4. 6. 2009 16:34 namestii

Kde jste vyčetli, že se to běžnému spotřebiteli nelíbí? Kde jste vyčetli, že to nepomáhá v prodeji, nebo dokonce snižuje prodej?
Umění (líbí vs. nelíbí) a reklama (prodává vs. neprodává) je rozdíl !!!

4. 6. 2009 15:42 kingtheking

Lukáši, naprosto souhlasím. Tedy kromě toho, že to je nešťasné řešení. Odráží to poptávku a líbivost je pro mnohé důležitější než jiné faktory.

Já se jen podivuju nad tím, jak jsou z toho všichni nešťastní a nedokáží se na to podívat z jiného úhlu pohledu a přizpůsobit se tomu.

Ono to ale vždy je o tom, že kvalitní grafik odvede kvalitní práci. U takhle velkých společností by mne napadlo, že mají dostatek prostředků tu kvalitu zaplatit...

4. 6. 2009 15:04 Lukas Veverka / www.parasite.cz

To King: No, ale tady jde přece o to, že mu to právě nepomáhá. Trendy odlesk, je podle mě, jak jsem psal níže, právě z hlediska marketingu spíše neštastné řešení. Neřeším to z pohledu hezké, líbí, umění, neumění nebo co.

Takovýto 'trend' je ustupkový, nefunkční, což si myslím třeba já. Pokud vznikne 3D logo, nebo někdo z starého 2D ideogramu vytvoří nový, čistě 3D, prostorový ideogram, pak mě nic nevadí. Například prastaré logo Silicon Graphics. U něj přerod do odlesků nijak nevadí, tam stejně to 3D vždy bylo.

A řeším to, proč když designéři vědí, že je to závada, to stejně prodávají. Klient to přece nemůže nikdy rozhodnout za nás. On si vybírá z naši nabídky. Architekt by přece taky nedal do základů místo betonu polystyren, protože by barák spadl lidem na hlavu.

4. 6. 2009 14:49 kingtheking

Podle mne je složité najít cestu mezi marketingem a mezi čistým grafickým uměním. Všichni zde brečíte jak to není čisté aplikovat odlesky a jak byste to zakázali.

To vás zatím nikdy nenapadlo, že ty trendy odrážejí poptávku ve společnosti? Že se firmy za každou cenu snaží být moderní a prodávat? Kolik lidí ve společnosti dokáže ocenit čistý logotyp? Není to náhodou tak, že jakákoliv změna / redesign pomáhá firmám se držet v popředí zájmu.

Sorry, ale nic než to, že si tu pobrečíte vám nezbyde, stále budou všichni kdo platí grafiky požadovat z vašeho pohledu prasárny, z pohledu businessu jim to třeba pomůže být úspěšnější.

A ano, když už to dělat, tak to dělat dobře. Tahle změna mne moc nezaujala...

4. 6. 2009 14:37 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Já myslím, že na to existuje jednoduché pravidlo. Nikdo nás přece nemůže nutit dělat něco, čemu nevěříme :)

Nicméně já se ptal spíš na to, zda je tu někdo z designérů, kterým se to líbí.

To, že klient požaduje 3D, nebo odlesky, ještě přece neznamená, že se to nedá udělat dobře. Je to jen jedno z mnoha přání, jaké musíme u každé zakázky reflektovat. Já se právě obávám, že vina je jenom na naši straně. Klient nejspíš bude i chtít, aby jste to udělal zadarmo. Tam asi neustoupíte. Ale ve vlastním grafickém názoru ano? Divné.

4. 6. 2009 14:35 čadis

Vidim dva duvody.

Zaprve ve me uziti 3D efektu vzdy vzbuzovalo pocit, ze se tim zakryva slabost samotneho logotypu.

Zadruhe tam vidim velky vliv klienta na "trendy logo".

4. 6. 2009 14:22 knaks

to lukas V.: Zadny napad. Jen efekt. .. no a to je presne ono. efekt! mel jsem moznost mluvit s vysokym manazerem velke firmy (opravdu velic schopny manazer) o grafickem designu a vubec jsme si nerozumeli. U vyrazu jako graficka skratka, metafora apod. se sice tvaril jako ze mi hrozne rozumi, ale kdyz jsme se dostali k tomu at mi rekne co se mu libi, tak kvazi3D loga byli na prvnim miste. Dle nej je to moderni, jine a lidi to zaujme. A je to pro firmu dobre. On prece tu firmu vede a vede ji dobre, jezdi v A8 a ja s grafickymi skratkami, napady a metaforami jezdim v 5letem renoltu. Tak to je. EFEKT vladne a vitezi. ne napad. smutna realita.

4. 6. 2009 13:50 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Je zajimave, ze se designeri vsude na svete vicemene shodnou na nazoru ohledne 3D efektovani puvodne 2D ideogramu. Nemame to radi. Ime ze je to vetsinou prasarna, zvlast v pripade jako je tento, kde je absence prostoru, linky jsou jen vytazene do 3d ale 'objekt' sam je porad 2D. Kdyz se tedy shodneme, tak kdo tyto prasarnicky realizuje?

Je tu nekdo, komu prijde legitimni tento druh zasahu do loga? Nekdo kdo ma pocit ze to necemu pomaha? Ja v tom vidim jenom same negativa. Jednak je takhle zprzneno tech log hrozne moc. Tim, ze nejde o grafickou zkratku, ale v podstate ciste o efekt, tak je napodobeni a jednoduchost aplikovani prakticky na jakykoliv tvar velmi snadne. Loga pusobi jak systemove ikonky. Je tak tezke rici klientovi ne? Nebo jde o lenost designeru? Tohle muze trvat hodinu, maximalne dve. Zadny napad. Jen efekt.

4. 6. 2009 13:21 Dan

Souhlas s knaksem. Ten "odlesk" je naprosto zbytecna blbina.

4. 6. 2009 13:06 yawn | inkink.cz

Původní lepší. Jen bych se vykašlal na tu kurzívu. Kolukám že střídání mínuskovýho a verzálkovýho typu v kapitálkovym řezu je čím dál populárnšjší. Taky už jsem si to vyzkoušel :)

4. 6. 2009 12:31 knaks

starý symbol doplněný o novou typošku a byl by z toho docela slušný průměrný logotyp. takhle je to levný prodejce mobilů na národce.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.