Pořad v ČT o logách – jéžiši!!!
Včera večer ve 22:30 vysílala Česká televize pořad POKR (POstřehy, Komentáře a Rady pro podnikatele), ve kterém Jiří Mikeš (lektor VŠE) a Doc. Jitka Vysekalová (Česká marketingová společnost) vysvětlovali, jak má vypadat dobré logo. Ach ouvej!
Bohužel tak činili nevhodně a na naprosto špatných příkladech. Jako kvalitní logo zde tito marketingoví teoretici ukazovali kýčovité řešení fiktivní stavební firmy, postavené (jak originální a nezaměnitelné!) na symbolu cihel. Nemluvě o hrozné typografii jak z 80. let…
Jiří Mikeš se zde navíc velmi pohrdlivě vyjadřoval o graficích:
„Já když vidím nějaké ty návrhy od grafiků a oni aby dostali snad více peněz, tam udělají spoustu kudrlinek a tak. To je naprostý nesmysl. Podívejte se na velké mezinárodní firmy, zaprvé ty jejich názvy jsou dokonalé, dají to do počítačů, aby se náhodou neopakovaly, jsou jednoduché, jsou v podstatě z fontů.“ Myslí tím třeba jablíčko Apple? Nebo panáčka od Michelina? Hvězdu Mercedesu nebo symbol Nike?
Již vícekrát se pan Mikeš vyjadřoval v televizi k různým logům. Nevím, kde tento pán (při vší úctě) bere odvahu se vyjadřovat ke grafickému designu (a proč se ho na to vlastně někdo ptá). Zdá se totiž, že je odborníkem na vše (i na VŠE :-).
Citujeme z tisku:
„Jiří Mikeš je jedna z nejvýraznějších postav české reklamy, Adman roku 2004 a ředitel soutěže Duhová kulička. Jiří Mikeš mluví dnes na téma regulace dětské reklamy…“
Budiž, teoretik a bývalý funkcionář z asociace reklamních agentur (které mimochodem například dodnes v řadě případů na reklamách nerespektují klientovo korporátní písmo, protože neví, co to je, nebo je ani nenapadne si přečíst grafický manuál) mluví zasvěceně o grafickém designu.
Proč ale v pořadu nebyl alespoň JEDEN grafik – profesionál? Možná by zazněly i jiné názory na to, jak má kvalitní logo vypadat. Přitom takovéto pořady jsou velmi zapotřebí.
Grafický designér není přece nějaký „umělec“, který si „maluje kudrlinky“. Provozuje užitou grafiku, tedy náročný obor, který musí sloužit klientovi. A k tomu, aby sloužil, musí být výsledné dílo (logo, plakát, výroční zpráva) nejen estetické, ale musí splňovat i řadu dalších kritérií.
To si pan Mikeš a paní Vysekalová opravdu myslí, že designéři, kteří dělají komplexní vizuální styl od loga přes grafický manuál, nezohledňují například obor působení, čitelnost značky a další podmínky kvalitního loga?
Zajímalo by mne, zda i průmysloví designéři, kteří třeba navrhují tvar auta (takový Pininfarina), potřebují radit od teoretiků, kteří auto nikdy ani nenakreslili… Vždyť i tito designéři přece „nemalují autíčka“, ale musí při navrhování designu znát dokonale i technologie a materiály…
V grafickém designu nejde o nějaké nahodilé umění. Grafik zná nejlépe principy a podmínky kvalitního loga, zná třeba i technologie tisku a značku navrhuje i s ohledem na bezproblémovou reprodukovatelnost atd.
Podívejte se sami na ukázky ze zmíněného pořadu.
Škoda, že tam nejsou vidět i ty jejich ukázky „kvalitních značek“…
Jaký je váš názor? Může podle vás kvalitní logo vytvořit profesionální grafik nebo byste tuto práci nechali raději na marketingových teoreticích?
-OK-
Komentáře k článku
28. 3. 2008 09:25 Milan Drobek
28. 3. 2008 09:15 Milan Drobek
27. 3. 2008 14:13 4 Milan Drobek
aha takže dobré je jen z Prahy? jací ubožáci si tady honí triko?
Ještě že znám hlavní město, jinak bych tady nemohl napsat :-)
25. 3. 2008 13:53 Roman
24. 3. 2008 23:52 Milan Drobek
V tomto ohledu (s přihlédnutím k nižší cenové skupině – nebo chcete-li cílové skupině) se mi příspěvek zdál docela užitečný, ačkoli opravdu poněkud degraduje grafiky. To je nepříjemné. Ale ona většina „grafiků“ na této úrovni (synkové majitelů atd.) opravdu šílených je. A přiznejme si, stále tvoří většinu užité grafiky u nás.
23. 3. 2008 20:20 Ondra
S marketingem, designem a reklamou je to ale vždycky těžké - jsou průzkumy, analýzy, teorie, praxe, brainstormingy, monitoringy - ale stejně se najdou lidi, kterým připadá vkusné kdejaké růžové kolečko na zeleném podkladu a naopak ti, kteří to odsuzují. Asi záleží na generaci, sociální oblasti a dalších věcech (viz "marketingová" segmentace trhu), ale právě také na selském a obyčejném rozumu - základním pocitu. A ta rovnováha nebo ideální stav se nikdy nenajde. Stejně jako se nikdy nepřestane válčit, uplácet, ohýbat svět a lidi k vlastnímu prospěchu a zisku.
Jedni prodávají, druzí kupují. Jedni bohatnou, druzí chudnou. Jedni mají informace, druzí nemají. Ale kdo je nakonec šťastnější?
22. 3. 2008 11:34 Michal Wein
Ošidnost tvorby loga spočívá právě na respektování jeho základní funkce - distinktivnosti, rozlišování, to znamená, jak je vnímán zvenku. Značku nedělám pro své potěšení, ale aby pro mne pracovala na trhu, na veřejnosti. Jestli se mi líbí, není až tak důležité. Pokud v pořadu byla prezentována cihla jako motiv loga stavební firmy, tak je to zcela proti zásadám a doporučení Úřadu průmyslového vlastnictví, které značkám ochranu udílí (někteří sedláci udělené R v kroužku pak používají jako nedílnou součást značky!). ÚPV zcela logicky, "selsky", uvádí, že popisnost vzhledem k předmětu podnikání je na závadu zmíněné základní funkce - rozlišování. Stačí prolistovat inzertní stránky okresních tiskovin a počítat, kolik střech a cihlových zdí bude nabízet služby stavebních firem. Mám za to, že by obor, který se vyučuje na několika vysokých školách jak ekonomických, tak výtvarných, není zrovna parketou pro "selský rozum". A to si nemyslím, že sedlák je synonymum pro hňupa a že študovanej člověk je apriori člověk rozumnej a moudrej.
Pro Krycí jméno Vlk: pánové Kafka a Kotyza jsou autoři souboru s názvem Corporate identity set (knížka + 2 CD), který Kafka-Font vydal zhruba před 2-3 lety. Fenomén loga a CI probírá uceleně a poměrně do hloubky s množstvím ukázek; http://www.font.cz/ci-set.html
Prostě na českém trhu publikace na toto téma je (minimálně tato jedna,; že neznám jiné, je moje chyba). Nicméně v době internetu si můžete vybírat české a jinojazyčné stránky na téma logo a CI z desítek adres. Jak praví staronové lidové rčení: Serfuj, serfuj, vygůglaj!
21. 3. 2008 19:57 R a K
Tak to uz sa k logam mozem „profesionalne" vyjadrovat aj ja a tiez holky z nasi skolky ;) nicnehovoriacejsie vyjadrenie sa uz ani nedalo vymysliet ;)
21. 3. 2008 18:58 m2s
21. 3. 2008 18:38 Michal Fridrich
21. 3. 2008 18:32 lpr
21. 3. 2008 15:01 Pavel Pálka
21. 3. 2008 14:33 OK
21. 3. 2008 14:28 pipe
21. 3. 2008 14:18 Jiřík
21. 3. 2008 14:15 Jiřík
21. 3. 2008 14:15 Krycí jméno Vlk
Mrzí mě ale, že na českém internetu neexistuje žádné periodikum, které by se přímo logám a obecně korporátnímu designu věnovalo. I tento blog se zabývá, tedy pokud se zabývá logy, logotypy´, barvami a celkově korporátnímu designu, tak se jedná o upozornění na nové značky, neoriginality a amatérské práce. Nikde žádné rozbory špičkových prací, teorie korp. designu nebo podobně. Jistě, existuje kniha CID SET, kterou jsem zatím nečetl, pár dalších článků, ale nic uceleného v českém jazyce není, což mě docela mrzí.
21. 3. 2008 12:26 Krejza
Ceska marketingova spolecnost
http://www.cms-cma.cz/