Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Pořad v ČT o logách – jéžiši!!!

Včera večer ve 22:30 vysílala Česká televize pořad POKR (POstřehy, Komentáře a Rady pro podnikatele), ve kterém Jiří Mikeš (lektor VŠE) a Doc. Jitka Vysekalová (Česká marketingová společnost) vysvětlovali, jak má vypadat dobré logo. Ach ouvej!

Bohužel tak činili nevhodně a na naprosto špatných příkladech. Jako kvalitní logo zde tito marketingoví teoretici ukazovali kýčovité řešení fiktivní stavební firmy, postavené (jak originální a nezaměnitelné!) na symbolu cihel. Nemluvě o hrozné typografii jak z 80. let…

Jiří Mikeš se zde navíc velmi pohrdlivě vyjadřoval o graficích:

„Já když vidím nějaké ty návrhy od grafiků a oni aby dostali snad více peněz, tam udělají spoustu kudrlinek a tak. To je naprostý nesmysl. Podívejte se na velké mezinárodní firmy, zaprvé ty jejich názvy jsou dokonalé, dají to do počítačů, aby se náhodou neopakovaly, jsou jednoduché, jsou v podstatě z fontů.“ Myslí tím třeba jablíčko Apple? Nebo panáčka od Michelina? Hvězdu Mercedesu nebo symbol Nike?

Již vícekrát se pan Mikeš vyjadřoval v televizi k různým logům. Nevím, kde tento pán (při vší úctě) bere odvahu se vyjadřovat ke grafickému designu (a proč se ho na to vlastně někdo ptá). Zdá se totiž, že je odborníkem na vše (i na VŠE :-).

Citujeme z tisku:

„Jiří Mikeš je jedna z nejvýraznějších postav české reklamy, Adman roku 2004 a ředitel soutěže Duhová kulička. Jiří Mikeš mluví dnes na téma regulace dětské reklamy…“

Budiž, teoretik a bývalý funkcionář z asociace reklamních agentur (které mimochodem například dodnes v řadě případů na reklamách nerespektují klientovo korporátní písmo, protože neví, co to je, nebo je ani nenapadne si přečíst grafický manuál) mluví zasvěceně o grafickém designu.

Proč ale v pořadu nebyl alespoň JEDEN grafik – profesionál? Možná by zazněly i jiné názory na to, jak má kvalitní logo vypadat. Přitom takovéto pořady jsou velmi zapotřebí.

Grafický designér není přece nějaký „umělec“, který si „maluje kudrlinky“. Provozuje užitou grafiku, tedy náročný obor, který musí sloužit klientovi. A k tomu, aby sloužil, musí být výsledné dílo (logo, plakát, výroční zpráva) nejen estetické, ale musí splňovat i řadu dalších kritérií.

To si pan Mikeš a paní Vysekalová opravdu myslí, že designéři, kteří dělají komplexní vizuální styl od loga přes grafický manuál, nezohledňují například obor působení, čitelnost značky a další podmínky kvalitního loga?

Zajímalo by mne, zda i průmysloví designéři, kteří třeba navrhují tvar auta (takový Pininfarina), potřebují radit od teoretiků, kteří auto nikdy ani nenakreslili… Vždyť i tito designéři přece „nemalují autíčka“, ale musí při navrhování designu znát dokonale i technologie a materiály…

V grafickém designu nejde o nějaké nahodilé umění. Grafik zná nejlépe principy a podmínky kvalitního loga, zná třeba i technologie tisku a značku navrhuje i s ohledem na bezproblémovou reprodukovatelnost atd.

Podívejte se sami na ukázky ze zmíněného pořadu.

Škoda, že tam nejsou vidět i ty jejich ukázky „kvalitních značek“…

Jaký je váš názor? Může podle vás kvalitní logo vytvořit profesionální grafik nebo byste tuto práci nechali raději na marketingových teoreticích?

-OK-


Komentáře k článku

28. 3. 2008 09:25 Milan Drobek

Ještě jednou se omlouvám za nevhodně volená slova. Chtěl jsem jen upozornit že vzhledem k obecné kvalitě materiálů, jimiž se především malé firmy a podnikatelé prezentují, je i takto kontroverzní pořad přínosem.

28. 3. 2008 09:15 Milan Drobek

Nejsem z Prahy a zkušenosti mám z malé reklamky v zapadákově, kde jsem pracoval. V personálu nabyl NIKDO s libovolným odborným grafickým vzděláním. Nejlepší bylo moje - a já jsem tiskař:-). Nechtěl jsem urazit nepražáky kteří to umí.

27. 3. 2008 14:13 4 Milan Drobek

.... nebo pracovník malé reklamky v zapadákově ...
aha takže dobré je jen z Prahy? jací ubožáci si tady honí triko?
Ještě že znám hlavní město, jinak bych tady nemohl napsat :-)

25. 3. 2008 13:53 Roman

CMA logo vytvářel Štefan Kratochvíl z DTP Studia Praha

24. 3. 2008 23:52 Milan Drobek

Ad selský rozum: Pokr nesleduji, ale pochopil jsem, že jde o pořad pro podnikatele. 90% „CI“ „stavebních firem“ (tj. s průměrným počtem zaměstnanců dva) v česku, bude navrhovat maximálně soused, který má doma počítač, nebo synek majitele firmy, který to s počítačem umí, nebo pracovník malé reklamky v zapadákově, který má libovolné vzdělání a nějak se v oboru chytil. V takovém případě je opravdu nesmysl poukazovat na VŠ vzdělání profesionálního grafika, podnikateli opravdu stačí selský rozum k posouzení, který z nevzhledných návrhů je nejpoužitelnější… A nevěřím, že se to v dohledné době změní.

V tomto ohledu (s přihlédnutím k nižší cenové skupině – nebo chcete-li cílové skupině) se mi příspěvek zdál docela užitečný, ačkoli opravdu poněkud degraduje grafiky. To je nepříjemné. Ale ona většina „grafiků“ na této úrovni (synkové majitelů atd.) opravdu šílených je. A přiznejme si, stále tvoří většinu užité grafiky u nás.

23. 3. 2008 20:20 Ondra

To Krejza: koukal jsem na stránky a je to děs. Sice se vymlouvají na to, že nová prezentace se chystá, ale vzhledem k tomu, že je to "marketingová" společnost, tento současný stav je nijak neomlouvá. Jejich logo je podle mě příšerné...
S marketingem, designem a reklamou je to ale vždycky těžké - jsou průzkumy, analýzy, teorie, praxe, brainstormingy, monitoringy - ale stejně se najdou lidi, kterým připadá vkusné kdejaké růžové kolečko na zeleném podkladu a naopak ti, kteří to odsuzují. Asi záleží na generaci, sociální oblasti a dalších věcech (viz "marketingová" segmentace trhu), ale právě také na selském a obyčejném rozumu - základním pocitu. A ta rovnováha nebo ideální stav se nikdy nenajde. Stejně jako se nikdy nepřestane válčit, uplácet, ohýbat svět a lidi k vlastnímu prospěchu a zisku.
Jedni prodávají, druzí kupují. Jedni bohatnou, druzí chudnou. Jedni mají informace, druzí nemají. Ale kdo je nakonec šťastnější?

22. 3. 2008 11:34 Michal Wein

Pořad jsem neviděl. Předdiskutéři už řekli mnohé. Prohlédl jsem si ukázku zmíněného pořadu. Zastavím se použití obratu "selský rozum" (slovník říká také "zdravý, prostý, střízlivý") - "Selský rozum opravdu pro začátek stačí." Právě začátek, tedy rozmyšlení, pochopení smyslu, koncepce, rešerše, jsou nejdůležitějším obdobím při vytváření loga a CI. Pak už je to vlastně jen otázka discipliny a důslednosti v realizaci Manuálu; že vidíme nedostatek rozumných sedláků mnohdy i u velkých firem, je jiná věc.
Ošidnost tvorby loga spočívá právě na respektování jeho základní funkce - distinktivnosti, rozlišování, to znamená, jak je vnímán zvenku. Značku nedělám pro své potěšení, ale aby pro mne pracovala na trhu, na veřejnosti. Jestli se mi líbí, není až tak důležité. Pokud v pořadu byla prezentována cihla jako motiv loga stavební firmy, tak je to zcela proti zásadám a doporučení Úřadu průmyslového vlastnictví, které značkám ochranu udílí (někteří sedláci udělené R v kroužku pak používají jako nedílnou součást značky!). ÚPV zcela logicky, "selsky", uvádí, že popisnost vzhledem k předmětu podnikání je na závadu zmíněné základní funkce - rozlišování. Stačí prolistovat inzertní stránky okresních tiskovin a počítat, kolik střech a cihlových zdí bude nabízet služby stavebních firem. Mám za to, že by obor, který se vyučuje na několika vysokých školách jak ekonomických, tak výtvarných, není zrovna parketou pro "selský rozum". A to si nemyslím, že sedlák je synonymum pro hňupa a že študovanej člověk je apriori člověk rozumnej a moudrej.

Pro Krycí jméno Vlk: pánové Kafka a Kotyza jsou autoři souboru s názvem Corporate identity set (knížka + 2 CD), který Kafka-Font vydal zhruba před 2-3 lety. Fenomén loga a CI probírá uceleně a poměrně do hloubky s množstvím ukázek; http://www.font.cz/ci-set.html
Prostě na českém trhu publikace na toto téma je (minimálně tato jedna,; že neznám jiné, je moje chyba). Nicméně v době internetu si můžete vybírat české a jinojazyčné stránky na téma logo a CI z desítek adres. Jak praví staronové lidové rčení: Serfuj, serfuj, vygůglaj!

21. 3. 2008 19:57 R a K

"Podívejte se na velké mezinárodní firmy, zaprvé ty jejich názvy jsou dokonalé, dají to do počítačů, aby se náhodou neopakovaly, jsou jednoduché, jsou v podstatě z fontů"

Tak to uz sa k logam mozem „profesionalne" vyjadrovat aj ja a tiez holky z nasi skolky ;) nicnehovoriacejsie vyjadrenie sa uz ani nedalo vymysliet ;)

21. 3. 2008 18:58 m2s

A sakra tak tohle je ryzi amaterismus ze strany tvurcu POKRu! Pritom CT v poradu Styl , venovanem CID a vubec logam oslovila profesionaly, kteri se vyjadrovali jasne a srozumitelne.

21. 3. 2008 15:01 Pavel Pálka

Mohli pozvat přinejmenším Alana Zárubu. S ním má ČT snad dobré vztahy. Ale třeba sama ČT výrobci pořadu (K.A.Production s.r.o.) do práce nemluví a vysílá co se jí podstrčí... Teď deset tisíc podnikatelů věří, že tomu po reportáži rozumí a nás nepotřebují.

21. 3. 2008 14:33 OK

Inu, někteří nevědí, jak se píše „nevědí“ :-)

21. 3. 2008 14:28 pipe

A když jsme u toho pravopisu, tak AGENTURY NEVĚDÍ, pane Kafko.

21. 3. 2008 14:18 Jiřík

zabývající SAMOZŘEJMĚ. Pardon

21. 3. 2008 14:15 Jiřík

Včera jsem ten pořad náhodou zachytil právě ve chvíli, kdy probíhaly ony zmiňované špatné příklady. Takové příklady snesou srovnání s výukou pomocí názorných příkladů na prvním stupni základní školy. Takto do očí bijící zhovadilosti stejně nepomohou neznalému rozlišit kvalitní značku od méně kvalitní. Kdyby raději naznačili postup, jakým by měl klient připravit podklady pro grafika, určit hodnoty, které má budoucí značka prezentovat. Ani nabídka odkazů na weby zabívající se občasným srovnáním návrhů vzniklých pro konkrétní klienty by nebyla na škodu.

21. 3. 2008 14:15 Krycí jméno Vlk

Hlavním problémem těchto a podobných snah je fakt, že neexistuje nic lepšího. De facto vše, co odvisílají naše televizní stanice je nutné brát s jistým despektem, protože to připravují novináři, kteří jsou v lepším případě teoretici, v tom horším pouze lepiči získaných informací, což samozřejmě nemuže být rovno profesionálovi ve svém oboru...

Mrzí mě ale, že na českém internetu neexistuje žádné periodikum, které by se přímo logám a obecně korporátnímu designu věnovalo. I tento blog se zabývá, tedy pokud se zabývá logy, logotypy´, barvami a celkově korporátnímu designu, tak se jedná o upozornění na nové značky, neoriginality a amatérské práce. Nikde žádné rozbory špičkových prací, teorie korp. designu nebo podobně. Jistě, existuje kniha CID SET, kterou jsem zatím nečetl, pár dalších článků, ale nic uceleného v českém jazyce není, což mě docela mrzí.

21. 3. 2008 12:26 Krejza

Meli by se spis zamerit na svuj vlastni web (vcetne loga CMS - treba ten hacek nad C):

Ceska marketingova spolecnost

http://www.cms-cma.cz/




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.