Ekofilm má nové logo
Novinkou letošního půlkulatého 35. ročníku je nové logo Ekofilmu spojené s novým festivalovým designem, včetně podoby webových stránek. Grafické proměny se ujala mladá výtvarnice Věra Marešová, vítězka soutěže na nové logo a grafiku Ekofilmu.
„Při tvorbě nového loga jsem vycházela z názvu ekofilm, zvolila jsem přístup, který bude pracovat se samotným nápisem EKO“, říká Věra Marešová a dodává: „Dále začaly vznikat různé varianty s písmeny EKO. Po dlouhé hře a tvoření několika variant vznikl piktogram – kytka, která je samotným nápisem EKO. Symbol – kytka je jednoznačně čitelná a nezaměnitelná ve vztahu s obsahem a zaměřením festivalu, je výrazná, emotivní a tvárná.“
Absolventka Střední školy uměleckých řemesel Brno a Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, Ateliér grafického designu a vizuální komunikace na sebe ve své prozatím krátké profesionální kariéře upozorňuje svými úspěchy. Je například autorkou loga a jednotného vizuálního stylu Statutárního města Brna či Ministerstva dopravy ČR, vytvořila také logo a grafiku pro Filmovou školu Uherské Hradiště a mnoho dalších. Za své projekty získala Národní cenu za design 2005 a Studentský design a cenu za dobrý design 2007. Zúčastňuje se výstav a od roku 2008 externě spolupracuje s Českou televizí.
Věra Marešová při prezentaci nového designu. (foto: Libor Sváček)
Převzato z www.ekofilm.cz
Komentáře k článku
26. 9. 2009 22:55 GIVISION | Jiri Mocicka
za čas se podívám na FONT - FÓRUM a vždy jsem upřímně překvapen jak "my" Češi jsme neskonalí odborníci v kritice lidí, kteří opravdu něco dělají. Ba co více, někteří zcela anonymně znehodnocují práci jedince či skupiny aniž by znaly celou problematiku projektu.
Věrku jsem osobně nepotkal, ale z práce která je mi známa usuzuji, že nepatří k lidem, kteří by něco "zbouchali" za večer a ráno v komatu k tomu napsali sedmistránkovou obhajobu. A jen vzápětí vyhráli.
Domnívám se, že její práce jako celek má své kvality a jeho hodna nespočívá pouze v konotaci, ale zejména v asociaci tvarů a jejich grafického vyjádření. Co tím přesně myslím vysvětlím v vzápětí. Jako první příklad uvedu asociaci květiny. Ta jako symbol vyjádření sympatie mezi mužem a ženou, je v první řadě rostlina a jako taková vyrostla v prostředí o které tady jde "primárně" nebo ne?
Takže Věrčina (mohu-li to tak osobně prezentovat) úvaha byla správná a já se s ní plně ztotožňuji. Jako další příklad zde můžu uvést Vámi prezentovaný - Mezinárodní Den Žen - což v jistém slova smyslu evokuje vztah k matce (přírodě chcete-li) nebo naopak úctu k prostředí ve kterém jsme vyrostli atd.
Mohl bych pokračovat daleko podrobněji, ale to není mým cílem ani záměrem - jistě víte o čem mluvím.
Zaslechl jsem tady také něco o mainstream(u) a evokaci 70 let.
Asi použil hlavní proud nebo směr, ale pokud dotyčný právě skončil short brainstorming se svým brand director(em) a creative manager(em) ve jejich úžasném board room(u) pak chápu odkud vítr vane. Na druhé straně bych 70. léta nebral zase jako takovou prohru (po vizuální stránce - brněnský samizdat a typografie pana Valocha jsou úžasné ...). V jistém smyslu jsou nám stále neskonalou inspirací mnohdy velmi povedených grafických interpretací v APK FAVU vedené panem Doc. J.H. Kocmanem
Jistě by jste si měli poslechnout přednášku jednoho z předních japonský designerů, Kenya Hara (http://www.youtube.com/watch?v=PG4uRmTJUU8), který hovoří o sociálním propojení umění a designu v asociaci na prostředí ve kterém daný designér vyrostl. Jde pak nádherně vidět jak se populární design (umění, produktový design atd.) neustále opakuje. A jen ti nejlepší dokáží zdokonalit to co už tu je a přinést tomu novou formu či význam.
Takže pokud Věrka jako designér na volné noze (freelance = pro našeho mainstreamistu) navrhla, zpracovala a dodala koncept který "XYZ" rada schválila, nezbývá než jí poblahopřát.
Ale teď věcně k jednotlivým částem prezentace.
LOGO - Logo splňuje svou funkci v horizontální provedení. U vertikálního provedení si nejsem zcela jist zda-li to byl požadavek nebo záměr propojit písmo s asociací květiny. Pokud ano pak bych asi ve Věrčině případě volil vice "ženské tvary" přece jen kytka je dost industriální a příroda je vnímána více amorfně. Co se, ale týče propojení funkce a přenesené informace - domnívá se, že Věrka uspěla na výbornou. Takže - A
STRÁNKY - a to je pro mne trochu oříšek.
Odpojím se proto teď trochu od vizuální podoby a položím jednoduchou otázku jenž v podstatě odpoví na daný problém. "Byla Věrka najmuta jako webdesignér nebo jako někdo kdo vyhotoví vizuální koncept?" Pravděpodobně ne. Věrka není informační architekt, vedoucí on line projektu a ani PHP programátor - je grafik, a v našem případě dobrý grafik.
A ten web - nevíme zda-li mají vlastní informační sytém, který je z roku 1 firmy která neexistuje - viz. developer veltrusky.com/ (Unable to connect ... ), takže se pak nemůžeme divit, že to dopadlo takhle. Materiály, které jsou dostupné na na serveru jsou celé v Helvetice a provedené velmi dobře - takže tady něco nesedí ...
Věřím, že Věrka dokáže dodat lepší web (jak ostatně prezentovala několikrát) i přesto, že není specializovaný média designér / web designér. Takže - B
Nakonec ke kvalitě FONT FORUM obecně. Někde jsem mezi řádky zaslechl, že je úroveň špatná a že bychom měli přinést více Českých snů od Štěpána Malovce. Český sen je fajn, ale v Londýne při posledním promítáni na něm bylo cca 50 lidí z 300 mstného sálu - tak teď nevím. Štěpánova práce je výborná a sic Londýnské promítání na BFI - British Film Institute pro mne bylo trochu zklamáním stále si myslím, že mají co říci. Na druhé straně jaký byl rozpočet ve srovnání s Věrkou. Nemůžete srovnávat orchestr se sólistou. Ale zpět k fóru.
Fórum tvoří jeho dopisovatelé. Psát může kde kdo a kde co - aby to mělo úrověň musí se to editovat, musí se to spravovat, musí se lidi registrovat. No a nakonec z pohledu Fontu to bude asi placené, což se v ČR moc nenosí ... bylo by fajn přes SYMBIO rozjet dotazník, zda-li to má být tak či onak, ale to je na redakci FONTu.
Já jsem s FONTEM 15 let a stále i přesto, že žiji více jak 5 let v zahraničí mi mají stále co říct.
@FilipBlažek: plně s tebou souhlasím blogy některých zajímavých českých studií doplňují jedenkrát za měsíc když moc. Londýnská studia 3x týdně to je trochu rozdíl ...
GIVISION | Jiří Močička
Londýn 26.09.2009
26. 9. 2009 10:37 MH
Naprostý souhlas, supr nápad ;-) ale web katastrofa...
S Věrkou bych chtěl kamarádit :)
24. 9. 2009 12:17 Filip Blažek
Protože se o nich Font prostě nedozvěděl. Často vidím skvělé práce některých svých kolegů, které ale nejsou vidět, protože jsou určené jen pro velmi úzkou skupinku lidí, třeba odborníků v nějaké málo známé profesi. Font nemá povinnost denně procházet weby 50 studií, jestli se něco nového neobjevilo.
Každý grafik může o zakázce, o jejíž kvalitě je přesvědčen, vydat tiskovou zprávu a poslat ji do Fontu nebo do Designportalu. Do časopisu Typo nám ze zahraničí proudí tiskové zprávy grafických studií každý týden. Z českých studií nám nepřišlo dosud nic. Babák, Bosák nebo Jansa buď propagaci nechtějí, nemají na to čas, je jim to jedno, nebo nevědí, že by to mohli dělat. Je to škoda, ale je to jejich volba.
23. 9. 2009 14:11 Ps1cho
23. 9. 2009 11:24 ---
23. 9. 2009 10:39 ---
23. 9. 2009 00:42 xxxxxxxx
22. 9. 2009 21:36 Lukas Veverka / www.parasite.cz
http://www.czechdesign.cz/ilustrace/SoutezonavrhlogafestivaluEkofilm/Soutez%20o%20logo%20fetsivalu%20Ekofilm-final.doc
Zároveň v soutěži na logo sčítání lidu se sešli v komisy například profesoři z konkurenčních vysokých škol ne jen z uprum.
Dane, asi ti to opět bude na mě vadit, ale mě to prostě sere tyhle kecy a obviňování. Očividné bláboly a lži. Já bych byl první kdo by uvítal nějaká reálná fakta, Já sám jsem Xkrát zde ale i například na stránkách tištěného Fontu kritizoval české veřejné soutěže. Ale tohle lhaní k ničemu nepřispívá prostě.
22. 9. 2009 20:53 ---
22. 9. 2009 19:39 Hloubal
22. 9. 2009 16:29 Lukas Veverka / www.parasite.cz
22. 9. 2009 15:40 Dan Friedlaender
22. 9. 2009 13:42 Lukas Veverka / www.parasite.cz
Ale krtizovat redakci Fontu, jenž tento blog živý ve vlastním čase je dost nemístné.
Stejně jako je trapné vyčítat málo odvahy a sám být natolik zbabělý, že se ani nepodepíšete pod svůj názor.
Mě by například zajímalo kdo to napsal. Protože já ten hlad cítím také, i když by mě vůbec nenapadlo to vyčítat Fontu.
Dál mě vadí, že kdykoliv se tu objeví práce studia Najbrt a jim podobných, okamžitě tu anonmní většina kritizuje málo odvahy, málo tamtoho málo toho. Stačí si projít ty diskuze. Když se zde vystaví srovnatelná práce od méně známého autora tak si nikdo takovou ostrou kritiku nedovolí. Dvojí metr. Nejde totiž vlastně ani o kritiku, z nějakého mně nepochopitelného důvodu jsou někteří prostě automaticky proti. Ne z podstaty prezentované práce. Ale z podstaty autora té práce.
To byl konkrétně důvod proč jsem psal sem do této diskuze.
Je mě jasné, že můžu působit na lidi zde, jako někdo kdo se "citi jako vsevedouci mistri sveho oboru, kteri maji patent na rozum". Nemám s tím problém. Píšu co si myslím tak jak si to myslím a podepíšu se bez problému pod to i když to často znamená, že mě chytřejší lidé jako třeba Pavel Zelenka pak lehce sestřelí. Mám pocit, že se zde pořád ještě nenosí řikat lidem svůj názor. Jako kdyby to byla nějaká nabuřelost něco pochválit nebo zkritizovat. Ovšem v anonymitě to dělá kde kdo pak.
Když sem příjdu, a čtu si leckdy zlé, pomlouvačné a závistívé příspěvky, tak na to prostě reaguji, ne proto, že bych se cítil jako vševědoucí mistr, ale prostě mě to nepříjde vůči těm lidem na které se plive ta špína fér. Opravdu nevím co je konkrétně na této práci společného s estetikou 70 let. Stejně tak nevím jak si může někdo dovolit napsat, že třeba ta hudba je příšerná. :) Nebo, Universal Everything - kampan na nokii E71 http://www.youtube.com/watch?v=5CHa_18YaBo Maxima Zhestkova a Matt Pyke a ať každý posoudí sám jestli je tam nějaká podobnost. Navíc, tady ani Maxim Zhestkov není sám kdo tvoří věci v tomto stylu. Je zde například Murat Pak který pracuje s podobnou estetikou nebo třeba v mnojem komerčnějším pojetí Pleix. A mnoho dalších. Napsat, že jde o spatnou kopii Zhestkova stylu svědčí o neznalosti oboru. Stejně tak jako poznámka o příšerné hudbě. Co je to konkrétně za kritérium "příšerná"? Hudba je tuším od Jana Čechtického. Může se někomu zdát například nevhodná k tématu a podobně. Ale napsat příšerná je úroveň kritiky mojí matky v debatě nad vážnou hudbou nebo obrazy od Picassa.
No, a teď si klidně můžete napsat, že jsem snědl patent na rozum. :)
22. 9. 2009 13:36 font
22. 9. 2009 12:08 jir_ka /www.zou.cz
Souhlasím a také se ptám - PROČ?
Už jsem to tu kdysi zmiňoval, jakoby to bylo pro Font (při vší úctě) vyšší dívčí...
... proc se na tady na fontu (ostatne i na designportal.cz) resi neustale prumerne az podprumerne veci. Jako temer jediny server o grafickem designu v CR by mel mit vetsi zaber a ambice.
Proc tu neni prezentovan genialni vizualni styl NTK od Laboratore Petra Babaka? Troufam si tvrdit, ze to nejprogresivnejsi a nejkomplexnejsi korporatni identita, ktera v CR kdy vznikla.
Jak je mozne, ze se tu nikdy neobjevi skvele plakaty od Petra Bosaka a Roberta Jansy? Treba ty na vystavy v Rudolfinu nebo pro Spermfest, kdyz uz jsme u festivalu.
Proc se tu nikdy neobjevi prace Stepana Malovce pro UPM? Nebo neco od studia Belavenir? Nebo Adama Machacka z welcometo.as?
22. 9. 2009 03:59 HEHE
21. 9. 2009 23:10 ---------------
21. 9. 2009 22:24 ——
Proc tu neni prezentovan genialni vizualni styl NTK od Laboratore Petra Babaka? Troufam si tvrdit, ze to nejprogresivnejsi a nejkomplexnejsi korporatni identita, ktera v CR kdy vznikla.
Jak je mozne, ze se tu nikdy neobjevi skvele plakaty od Petra Bosaka a Roberta Jansy? Treba ty na vystavy v Rudolfinu nebo pro Spermfest, kdyz uz jsme u festivalu.
Proc se tu nikdy neobjevi prace Stepana Malovce pro UPM? Nebo neco od studia Belavenir? Nebo Adama Machacka z welcometo.as?
Vzdyt prace techto lidi jsou na uplne jine a nesrovnatelne lepsi urovni nez to, co se tady bezne prezentuje.
A takto by se dalo jmenovat rada dalsich...nejsme na tom v CR tak spatne, co se grafickeho designu tyka, jen tady dostava neustalou publicitu prave ten mainstream, ktery vyhrava verejne souteze, protoze je prumerny a obor nikam neposouva, nezkouma a nesnazi se byt originalni, snazi se pouze zalibit vetsinove spolecnosti. To rozhodne neni spatne, diky bohu, ze tady je i takovyto design, pokud je remeslne dobre odvedeny. Jen mam pocit, ze lide kolem Fontu ziji v podivne bubline a nevidi ty skutecne designerske perly kolem sebe.
Myslim, ze sama redakce Fontu si muze za to, ze se tu pak designeri jako Lukas Veverka citi jako vsevedouci mistri sveho oboru, kteri maji patent na rozum. Nic proti Lukasovi Veverkovi, svoji praci dela dobre, podobne jako Vera Maresova. Ale myslim, ze pred sebou maji opravdu jeste dlouhou cestu.
Mozna by to chtelo novy magazin nebo blog o grafickem designu. Nejaky, ktery bude psat o skutecnych skvostech grafickeho designu v CR. Na ktery se nebudou stydet prispivat lide jmenovani vyse, na kterem bude probihat skutecna debata odborniku.
A v neposledni rade se nenecha okouzlit kycovitou, nalestenou a naprosto prazdnou praci postprodukcnich remeslniku, jak je tomu v posledni dobe zvykem. Vzdyt design je hlavne o premysleni, inovaci a srozumitelnosti (esteticka hodnota je jeho beznou soucasti, nikoliv tim hlavnim) — ne o tom jak se kdo neuci ve Photoshopu, takove veci prece patri spise do casopisu Pixel.
A k te znelce. Podivejte se na Universal Everything. Ta inspirace je vysmech, kdyby to autor znelky alespon posunul nekam dal, ale toto je spatna kopie neciho stylu.
Konec.
21. 9. 2009 15:50 rokycansky orol
21. 9. 2009 14:10 Robert
21. 9. 2009 13:52 Monika Beitlová
21. 9. 2009 12:55 Zdenek
21. 9. 2009 11:27 lh
21. 9. 2009 10:10 Petr Scuka
21. 9. 2009 09:37 Lenka | www.lenkamelcakova.cz
Ale nejvíce mi vadí nedotaženost grafiky na webu, konkrétně špatně nařezané obrázky, hlavně loga a celkově hlavička je hrozně rozmazaná (za to ale možná nemůže Věra, ale kodér). Působí to hodně neprofesionálně, tak jako se hodiny pracuje nad vizuálem a tiskovinama, tak je třeba brát vážně i webdesign a udělat ho stejně kvalitně jako tiskovinu. Do tisku by jste taky neposlali leták, kde by logo vypadalo tak, jako teď na webu Ekofilmu. Je to velká škoda vůči pěknému logu.
Jinak se mi moc líbí práce Věry.
20. 9. 2009 12:02 baara
Jakmile je však kytka osamocena, asociaci na letící raketku – potažmo mikrofon z pořadu Na stojáka z produkce HBO – se ubránit nelze. Web mi přijde vyloženě nepřehledný, nepatřičný a prostě divný. Což je velká škoda.
20. 9. 2009 10:57 Jan
K vizuálu. Logo je nečitelný, ležící kytka vypadá jako letící koule. Z webu nedostaneš kloudnou informaci, hlavně že na první plán dobrý. Žádnej přesah, nic u čeho bych si řekl WOW.
19. 9. 2009 21:33 jir_ka /www.zou.cz
Drobná glosa:
Nike taky nemá místo fajky (řekne tomu někdo křídlo, byť stylizované?) tenisky...
To by byly anonymní komentáře na adresu tvůrce... "No, to je křídlo, to je spíš nějaká fajka nebo co..."
)
19. 9. 2009 11:51 pipe
19. 9. 2009 11:22 kris
19. 9. 2009 01:29 Tomáš L
18. 9. 2009 23:50 Eva
18. 9. 2009 17:47 HEHE
18. 9. 2009 17:47 Lukas Veverka / www.parasite.cz
18. 9. 2009 17:46 Ukee
Co je ale podle mne masakr je ten web. Něco tak divného jsem už dlouho neviděl. Ten Courier je fakt maso a při delším čtení se mně začínají křížit oči. Připadá mně, že někod vzal wireframe a ten rozřezal do podoby webu ... a to ještě ne moc dobře :(
18. 9. 2009 17:42 Lukas Veverka / www.parasite.cz
A co se tyká socialistické estetiky to jsi prostě pro mě přestřelil, ale to asi musí vidět každý sám. Nicméně jsem si řikal, že by jsi mě mohl ukázkama dokázat že to tam patří. Socialní estetika 70let tak jak jsi to ty definoval mě zní dost jako urážlivej tón. Proto jsem psal to s tím žaludkem. :)
18. 9. 2009 17:25 ---------------
18. 9. 2009 17:24 wiki
http://www.ekofilm.cz/wp-content/uploads/2009/09/ekofilm-2009-logo-245x50-ramecek.gif
http://www.ekofilm.cz/wp-content/themes/ekofilm2009/images/ekofilm/kytka_02.png
18. 9. 2009 17:16 Lukas Veverka / www.parasite.cz
18. 9. 2009 17:11 HEHE
18. 9. 2009 16:52 Lukas Veverka / www.parasite.cz
---------------
Můžeš prosím ukázat na nějakém příkladu (dvou tří věcí) v čem spatřuješ návaznost tohoto vizuálu na socialistickou estetiku 70 let?
At se koukám jak se koukám, tak tam žádnou souvislost nevidím.
A větě o mainstreamu už vůbec nerozumím. Možná by bodlo to trochu vysvětlit co je pro tebe mainstream. Kdyby totiž to co dělá Věra bylo mainstreamem, bylo by to u nás v ulicích radost pohledět. Ale ty jo, byl jsem se projít, a ten mainstream jsem videl venku v ulici trochu jinak. Zkusi jit nekdy od pocitace taky ven.
Spíš to vypadá, že ti dost leží její úspěch v žaludku, nemůžeš to nějak strávit, a nakonec, když se podaří, tak jsi se zapoměl utřít. Nebo nevím co to tu divně smrdí.
18. 9. 2009 16:42 ---------------
18. 9. 2009 16:15 ---
18. 9. 2009 16:00 Jack Penate
18. 9. 2009 15:48 m2s
18. 9. 2009 15:40 TV
18. 9. 2009 15:11 Rosta
18. 9. 2009 15:07 ---------------
18. 9. 2009 14:27 Martinez
18. 9. 2009 14:11 ---
18. 9. 2009 14:09 yawn | inkink.cz
18. 9. 2009 14:09 bambulina
ale celkově se mi logo líbí.. z webu jsem trochu rozpačitá, moc mi nesedí písmo a na můj vkus je tam těch kytiček moc..