Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Soutěž na obal čokolády Kofila má vítěze

Ilustrace, aktuální trendy, respekt k tradici, citlivá integrace písma, dekorativní plochy a barevnosti – tak by se daly charakterizovat nejlepší návrhy, které si vybojovaly vítězství v soutěži Kofila v limitovaném obalu. Příležitost českým a slovenským ilustrátorům a grafikům daly společnost Nestlé a CZECHDESIGN, kteří za soutěží stojí.

 

Původní návrh obalu tyčinky Kofila z pera Zdenka Rykra, 1923. Zdroj: Nestlé

 

Stávající design obalu.

 

PRVNÍ MÍSTO: KATEŘINA KYNCLOVÁ
Ilustrátorka, absolventka Uměleckoprůmyslové školy v Praze (obor ilustrace)

Autorka vítězného návrhu splnila nejlépe podle poroty soutěže její zadání navázáním na tradici obalů tyčinky Kofila dané Zdenkem Rykrem. Ten totiž dokázal obdivuhodně propojit polohu progresívního, avantgardního umělce  a reklamního profesionála, respektujícího vizuální a uživatelskou příjemnost obalů. Porota ocenila inspiraci Rykrovým vysoce dekorativním a zároveň imaginativním  přístupem stejně jako citlivou integraci písma, ilustrace, dekorativní plochy a barevnosti do jednotného výrazu. I když je návrh tvořen v souladu s nejaktuálnějšími trendy v ilustraci, nevytrácí se z něj Rykrův duch, čímž si porotu jednoznačně získal.

„Jsem velký staromilec, takže jsem měla radost z požadavku zachovat tradici.  Protože byl Rykrův obal skutečně velmi dekorativní, rozhodla jsem se pokrýt celou tyčinku opakujícím se jemným dekorem z barevných puntíků, srdíček, kávových zrnek a čtyřcípých hvězd, jimiž jsem nahradila logo. Celý obal je ručně kreslený pomocí barevných fixů a při jeho realizaci budu trvat na zachování této ‚nedokonalosti‘.“

Návrh Kateřiny Kynclové, který se umístil na prvním místě v soutěži Kofila v limitovaném obalu. Zdroj: archiv soutěže

 

DRUHÉ MÍSTO: MARKÉTA MICHÁLKOVÁ
Ilustrátorka, absolventka Escola Massana v Barceloně (obor ilustrace)

Tradicí ručního zpracování se inspirovala i Markéta Michálková, jejíž návrh obsadil druhé místo. Její dekorativní motiv tvořený kávovým zrnkem zaplnil celou plochu obalu tyčinky a jasně evokuje původní Rykrovy návrhy. Autorka ručně překreslila kromě dekoru i písmo, které výrazně vystupuje z typického žlutého pozadí.

Návrh Markéty Michálkové, který se umístil na druhém místě. Zdroj: archiv soutěže

 

TŘETÍ MÍSTO: LUKÁŠ TOMEK

Ilustrátor, absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (obor animace)

Jiný přístup zvolil Lukáš Tomek z dua Tomski Polanski, který se ve svém návrhu výrazně inspiroval reklamní grafikou a ilustrací z třicátých let minulého století. Jednoduchá vektorová grafika lemuje ostře řezané mouřenínovy rysy a představuje specifický ilustrátorský styl, který návrh odlišuje od současného vizuálního stylu tyčinky Kofila.

Návrh Lukáše Tomka, který se umístil na třetím místě. Zdroj: archiv soutěže

 

 

HLEDAL SE NOVODOBÝ ZDENEK RYKR

Designérskou soutěž Kofila v limitovaném obalu vyhlásila společnost Nestlé, majitel čokoládovny Orion, ve spolupráci s CZECHDESIGN, organizací dlouhodobě rozvíjející design v České republice. „Dlouhodobě se věnujeme organizaci soutěží pro designéry a máme velkou radost, že společnost Nestlé přistoupila k této formě výběru designéra pro svoji limitovanou edici. Důvěra v mladé designéry a zájem o spolupráci s nimi je z našeho pohledu jeden z největších benefitů tradice, jejíž základy dala čokoládovna Orion a Zdenek Rykr. Soutěž ukázala, že i přes striktní podmínky a vysoce nastavenou laťku dokáží čeští a slovenští designéři přijít s originálním řešením. Jen tak dál" sdílí Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN.

Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr. Ve svých dvaceti letech určil Rykr nejen podobu tyčinky Kofila, ale i vizuální styl všech produktů Orion. Kromě typické čtyřcípé Orion hvězdy nás na obalech Kofily dodnes provází také Rykrův mouřenín. A jako neodmyslitelné ztělesnění značky rezonoval novodobý mouřenín i na drtivé většině soutěžních návrhů.   

V porotě zasedli kromě zástupců Nestlé a manažerky CZECHDESIGN také Iva Knobloch, teoretička a kurátorka designu, a Aleš Najbrt, grafický designér. Soutěž byla vyhlášena v souvislosti s výstavou Zdenek Rykr a továrna na čokoládu, kterou pořádá Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. Zde byly zároveň 14. 6. 2016 nad knihkupectvím Koenig Books slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže a představeno 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Fotoreport z akce naleznete zde.

 

Vítězové soutěže Lukáš Tomek, Kateřina Kynclová a Markéta Michálková před prezentací 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Foto: Lucie Nohejlová

 

Soutěž Kofila v limitovaném obalu probíhala v termínu 26. 4. – 26. 5. 2016. Účastnilo se jí 169 soutěžících z Čech i Slovenska, dohromady zaslali 404 návrhů. Vítězové soutěže na prvních třech příčkách si odnesli odměny v hodnotě 70 000, 20 000, 10 000 Kč.

Zdroj a více zde.


Komentáře k článku

14. 1. 2017 11:29 jirkadaniel

vítězný obal zvítězil právem nicneztratilnic ze své historiea po úpravě je sdílnější a čitelnější, vítězce gratuluji,odvedla výbornou prácina kofile, mé oblíbené pochoutce

13. 9. 2016 12:01 Filip Sladký

Mně se vítězný návrh moc líbí.

24. 7. 2016 12:35 Petr

To ano, mohla si model vytvorit sama, ale mozna to proste neumi (ve studiu je toto spise prace pro dtpaka, obrazkare...), mozna to zkousela proste to nevypadalo dobre. A hlavne je potreba mit na pameti, ze se jednalo o soutez, s velice nejistym vysledkem a vime, jak tady ty souteze probihaji a casto jsou zruseny nebo nejak jinak zkazeny. Dukezity byl zde napad (ktery tedy ja ve viteznem navrhu nevidim). Nevime, kolik na to mela casu, jake podminky...

Jako nerozporuji, ze mohla udelat svuj model nebo aspon vyretusovat logo shutter, ale prijde mi trochu nekolegialni, hlavne v pripade takoveto absolutne nedulezite a pomijive souteze, na to vsechny upozornovat.

Pokud by slo prokazatelne o nejake poruseni pravidel nebo neco v takovem smyslu, tak samozrejme naprasit, ale tohle jsou fakt detaily.

20. 7. 2016 10:23 Michal

Na druhu stranu, je tu vedena debata o moralnosti/legalnosti pouzitia nahladu so shutterstocku ale uz fakt, ze tak jednoduchy graficky motiv si dnes grafik kupuje je zarazajuce. Nie je to nic ine ako lenivost nieco vytvorit. A ked uz nie je napad, zobrat si inspiraciu a dat si tu pracu nieco podobne zrealizovat, ale nie okopirovat samozrejme. Ak sa jedna o tender a clovek cas ma, mal by zrealizovat svoju originálnu víziu a nie shutterstock, to mi príde velká skoda.

Co sa tyka stahovania a pouzivania nahladov, ak je ich pouzitie opodstatnene, suhlasim s Petrom, nic na tom nie je. Je to ako demo hry, ked sa osvedci, kupis si plnu verziu. Tento koncept je uplne v poriadku. Nikto k ujme neprichadza. Niekto by mohol oponovat uz tradicne v zmysle ze u pekara tiez neochutnas pecivo a kupis si ho len ak ti chuti. Vtedy by sa stalo to ze by sa to dane pecivo znehodnotilo a vnikla by ujma, lebo by uz bolo nepredajne. V tom je zasadny rozdiel. V digitalnom svete k niecomu podobnemu dojst nikdy nemoze, kde kvantita je neobmedzena. Teda tu sa podobne prirovnanie pouzit neda, ak by to aj niekoho napadlo:)

A inak sa mi navrh vobec nepaci, je taky, na pol ceste niekam. Ale to je len o subjektivnom vnimani a profesnej deformacii:)

4. 7. 2016 12:38 Petr

Karel Skoroamatér: Prosim? A na tohle jsi prosim tě přišel jak na takovou kravinu?

Takže mám tomu rozumět, že vy, když děláte návrh, tak klientovi prezentujete vše s již koupenými fotkami?

3. 7. 2016 23:24 Karel Skoroamatér

>Petr: Víš proč dávají fotobanky tak velký náhledy? Hlavně proto, aby člověk nekupoval zajíce v pytli. Když za něco platíš a chceš maximální rozměr za maximální peníze, tak chceš vědět, jestli je fotka ok. Nemusíš pak nic reklamovat.

2. 7. 2016 10:21 Karel Skoroamatér

Krást se bude vždycky. Blbý ale je, když je to považovaný za tolerovatelnou věc, ne-li normu. Krade se v malým i velkým, ale nikdy to není dobře. Je jedině dobře, aby se tady poukázalo na fakt, že ani malá krádež (ikdyž možná nevědomá), není správná. Elektronický data nejsou automaticky zadarmo, je to prostě pořád dílo, který někdo udělal a strávil na něm čas. Když na ně nemáte, udělejte si ho sami. Každej může začít sám u sebe a mít vše košer, čistej štít. A počítat s tím, že je mikrokrádež nevymahatelná, ten čin neomlouvá. Můžete stokrát argumentovat tím, že tohle nic není a jsou větší ryby, ale mně přijde správný poukázat i na to málo. Třeba už jenom proto, že je potřeba lidi vzdělávat, upozornit, že existuje něco jako licence a že si mají dávat pozor, s čím pracují.

1. 7. 2016 17:08 Pavel

Nemyslím si, že je takový problém si tvar tyčinky nakreslit a udělat dva tři stíny. Návrh je tady a na dalších stránkách, tedy v médiích a vodotisk je trapný.

30. 6. 2016 16:31 Petr

Johny: Nevím, prostě. Asi ano, když by se to vzalo opravdu do detailu přesně podle licenčních podmínek, tak asi máš pravdu, na druhou stranu si myslím, že i kdyby to Shuttrstock zjistil, tak po nikom nic nebude vymáhat, protože s tímto prostě počítá. A rozhodně tím nevznikla nikomu žádná škoda.

Proč jinak by dávali tak velké náhledy?

A její finální dílo budou otevřená data nebo tiskové PDF s 2D grafikou pro tiskárnu, přece. Ne tato vizualizace.

30. 6. 2016 12:22 Johny

Tak grafička si obrazek vyzkoušela a očividně jí vyhovoval, když ho použila pro své finální dílo. Kdyby to bylo jak ty říkáš, klidně ho mohla nahradit žlutým obdélníkem, že? Ale ona ho použila pro adjustaci vlastního díla. I kdyby to dílo bylo 100x zadarmo, pokud nemá koupenou licenci, nesmí ho použít. Přečti si licenci, rozhodně to není nějaké Creative Commons a i v tom případě většinou musíš uvést zdroj. Obrázek je použit v rozporu s licencí, tečka. Jestli má smysl tohle řešit je věc druhá, ale netvařme se aspoň, že to je úplne košér, protože to není.

30. 6. 2016 02:12 Petr

Johny: Klidne utoc, me to nevadi. ja tady jen poukazuju na to, ze nevidim duvod utracet penize za to, ze si autorka pomohla vizualizaci tycinky do souteze, kde je pravdepodobnost cca 1:400, ze za to dostane aspon neco zaplaceno.

Ano, pokud by Kofila platila skicovne, prosim, pokud by z imagebanky byl nejaky motiv, diky kteremu by vyhrala, dobre. Ale i tak by se zde jiste samozrejme pocitalo s tim, ze fotka se koupi po tom, co se navrh vybere. Nebo ty si taky nejdriv koupis obleceni a pak si ho teprve zkousis? Myslim, ze i to je duvod, proc ted napr. istockphoto poskytuje tak obrovske nahledy zdarma - protoze pocita s tim, ze fotky jsou nejprve soucasti navrhu a kupuji se az nasledne, pri realizaci.

Nechci se zde zastavat autorky nebo navrhu (autorku neznam a z navrhu nejak odvareny nejsem, protoze podle me 99% spotrebitelu ani nezaregistruje, ze se jedna o nejakou limitku), ale tohle hnidopistvi fakt nesnasim.

29. 6. 2016 20:30 Johny

Karel: jak jsem řekl, ja v tom nejsem ve při, jen můj osobní přístup je odlišný, sám vidíš, že se zde dostáváš k paradoxu, že by to mělo být levnější, licence jinak a nefunguje to správně. To samé můžeme vysledovat u stocku, kdy třeba Dollar Photo Club skoupilo Adobe a napálili několikanásobně ceny :-) Menší větší kradaření při stahování nelegálního obsahu ale opravdu neřešim :-) Krást se prostě nemá :D

Petr: Jsi legrační :D Šikulka že si platíš CC :D Proč závist opravdu nechápu :-) Nikdo tady přímo na dílo ani autorku neútočí, bavíme se v hypotetické rovině. Její návrh se mi líbí a přeju jí to. Až to budeš dělat jako já nebo Karel (podle stylu jakým píše), pochopíš, že v určité úrovni nějaká závist už nefunguje a spíš si navzájem přejem ;-) Alespoň já to tak vnímam, určitě jsou vyjímky.

29. 6. 2016 17:18 * Karel *

Petr: A k čemu jinému (než jen pro ilustraci) se tenhle obrázek, který nabízí fotobanka dá užít? ...

29. 6. 2016 14:15 Petr

Johny, samozřejmě je v pořádku mít vše legální, já si např. platím Cloud a spoustu dalších aplikací, ale to vůbec nesouvisí s tím, na co tady poukazujete.

Ale ona to na té tyčince má přeci jen pro ilustraci, v reálu tam vizualizace tyčinky nebude, tady fakt nechápu, proč by měla utrácet několik stovek za tu fotku. To je prostě nesmysl. A i kdyby tam použila fotku do soutěže a následně jí koupila až po tom, co si jí klient vybere a bude ochotný zaplatit, tak je to v pořádku. Takto s tím i fotobanky počítají. Kdyby se to tak nedělalo, tak během pár dní zkrachují.

Nezlobte se na mě, nevím, jestli jste se účastnil soutěže, ale spíš mi to vyznívá jako závist...

29. 6. 2016 14:05 * Karel *

Johny: Tady je rozdíl v tom, že pokud stáhneš film a podíváš se na něj, je to jako když koukáš v letním kině přes plot, tedy nešel jsi dovnitř a nezaplatil lístek. Ale pak je ten druhý faktor, kdy nejenom že člověk něco použije/využije/zneužije, ale ještě se na základě toho obohatí (jako kdybys na to místo odkud je vidět na plátno, vodil další lidi a nechával si za to od nich platit). Což je tenhle případ, protože výherci soutěže byly ohodnoceni, navíc finančně. Je to prostě obohacení na úkor druhého autora, který pravděpodobně z toho nic neuvidí. (Jisté to není, je možné, že autorka obrázek skutečně koupila a omylem použila ten náhled s vodoznakem... :) A nebo, přestože je to asi v rozporu s licenčními podmínkami, si obrázek koupí teď dodatečně.)
Rozhodně je dobře, že zde na to bylo poukázáno a že se trochu ta diskuze rozvinula, myslím, že je o této problematice třeba mluvit. A to, že jsi zmínil nesmyslně vysoké ceny třeba u těch fontů, které řadové autory v podstatě tak nutí k užívání nelegálních kopií je taky dobře. Ostatně, kolik grafiků, kteří mají koupené nějaké fonty, je mají nainstalované jen na daném počtu počítačů a kolik z nich navíc, když dodávají data do tiskárny, respektují licenční podmínky a nedodávají data s přiloženými fonty (aniž by si to třeba i uvědomovali). Je to složitá problematika a rozhodně by bylo dobré, aby došlo v tomto ke změně (zjednodušení a zlevnění).

29. 6. 2016 10:05 Johny

Já se vůbec nepřu o tom, že to je špatně. Naopak! Pouze říkám, že pokud sám kradu, je mi trapný nadávat na to, že kradou ostatní. A tady se prostě krade, protože nežijem v zemi, kde bychom si, mimo jiné díky tomu že nekteří lidé zakázky neplatí, mohli dovolit kupovat kvůli třem písmenům celý font, tu dát 70 000 za helveticu, tu dalších 60 za frutiger, koupit si WinRAR... Kdo nikdy nestáhl film z uloz.to, z torrentů nebo na nějaký stažený nekoukal s přáteli, kdo nikdy nestáhl hudbu z nelegálních zdrojů? ;-) A všichni se bijou do hrudí že to je nepostihnutelné. A pak holka použije fotku tyčinky v rozlišení 500x300 px a ejhle, řeknu jí že krade? :D pffff... Já to teda za potřebí nemam (kdyby šlo o mojí věc, budu si ji bránit osobně samozřejmě).

29. 6. 2016 08:00 Holly

Je to přesně tak jak píše * Karel *. Poukazovat na to je osvěta zvlášť když jsem sám autorem, který na fotobankách prodává. Mnoho lidí to prostě neví o licenčních podmínkách, nebo si myslí, že na to nikdy nikdo nepřijde. Narážím i na své obrázky s vodoznaky. Je to asi jako kdyby jste dělali grafický návrh čehokoliv, odeslali klientovi jpeg náhled a on řekl paráda takhle mi to stačí, vzal jpeg vytiskl si ho na tiskárně a Vám by nikdo nic nezaplatil. Nebo někdo bude potřebovat vyrobit model čehokoliv ze dřeva, Vám jako truhláři zakázku zadá a pak Vám řekne to je jen prototyp, co bych Vám za to platil. Stejný princip.

Argument, že v téhle zemi snad každý používá nelegální data (doufám, že Petr toho není příkladem :) je právě ten důvod proč o tom mluvit a psát. Trapné je snad jen použít obrázek s vodoznakem, k jakékoli veřejné prezentaci a to je právě to co si každý musí v sobě srovnat.

29. 6. 2016 00:16 Johny

Karel: přesně tak... zvláště, když se nejedná o nějakou pracovní skicu, ale fotka je využita jako merit věci :-) To jestli upozornit nebo ne je věcí osobního vkusu. Jak jsem řekl, mám za to, že v ČR všichni používaji nelegální data a tak z mého pohledu se jedná o nemístné pokrytectví, zvlášť, když je to jediný smysl komentáře k dílu, na druhou stranu ho chápu a proto jsem se k němu původně ani nevyjadřoval a celou dobu to uvádím jako osobní preferenci. Tohle si podle mě musí každý srovnat v sobě.

Petr: Je něco jiného když se fotografie použije jako placeholder abych se domluvil se zákazníkem na její koupi, ukázal mu jak funguje v rámci skicy a je rozdíl když ji použiji jako součást svojí vlastní prezentace. Doporučuji si přečíst licence, já tu přeci jen nejsem od toho, abych to školil.

28. 6. 2016 23:32 * Karel *

Petr, Johny, Holly: Domnívám se, že jakékoliv komerční užití cizí fotky (ať už pro návrh nebo pro cokoliv jiného, ať už v zakázce, nebo v soutěži), bez souhlasu autora nebo majitele, je porušení autorského zákona.
Johny: Poukazovat na užití nelegálních dat nebo softwaru je namístě a zcela v pořádku.

28. 6. 2016 18:34 Petr

Pouziva nelegalni data? Na navrh je snad normalni pouzit nahledovou fotku z imagebanky. Kdyby mel clovek vsechny vsechny fotky na navrh pouzivat, tak by se nedoplatil.

A na co tam tedy podle vas pouzila fotku ze shutter? Na Rykrovy kresby asi ne...

Chyba ne, ze to nevyretusovala, ale to fakt nevidim jako nejakou tragedii.

28. 6. 2016 18:27 Johny

Petr: A na to jste přišel jak? :D To se hluboce tedy mýlíte. Na druhou stranu, tak co... používá nelegální data? Ok, to tady v té zemi snad každej, poukazovat na to mi přijde trochu trapný.

28. 6. 2016 09:44 Petr

Holly: Tak to zřejmě použila jen na tu model tyčinky, kvůli vizualizaci, takže není důvod žádný obrázek kupovat.

27. 6. 2016 21:56 Vojta

Nerad se opakuju, ale protože se všude bez přemýšlení kopírují stejné texty, napíšu to znovu. Věta "Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr" není pravdivá. Rykr vytvořil originální, moderní design. Firma Nestlé naproti tomu nic nového a originálního nechce, což potvrzuje jak zadání, tak vítězný návrh. Netvařme se, že jde o podporu mladých designerů, jde o propagaci produktu Nestlé. To je sice legitimní, ovšem novináři by si toho měli všimnout a alespoň to zmínit. Novinařina by neměla spočívat v bezmyšlenkovitém přebírání PR textů jakýchkoli firem. (Tuto práci nečekám od blogu Fontu, stejné texty se objevily na regulérních zpravodajských serverech.)

27. 6. 2016 11:58 Holly

Vyhrané penízky může autorka příště použít na legální nákup fotografie z fotobanky, namísto použití náhledového obrázku s vodoznakem Shutterstocku. ;)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.