Soutěž na obal čokolády Kofila má vítěze
Ilustrace, aktuální trendy, respekt k tradici, citlivá integrace písma, dekorativní plochy a barevnosti – tak by se daly charakterizovat nejlepší návrhy, které si vybojovaly vítězství v soutěži Kofila v limitovaném obalu. Příležitost českým a slovenským ilustrátorům a grafikům daly společnost Nestlé a CZECHDESIGN, kteří za soutěží stojí.
Původní návrh obalu tyčinky Kofila z pera Zdenka Rykra, 1923. Zdroj: Nestlé
Stávající design obalu.
PRVNÍ MÍSTO: KATEŘINA KYNCLOVÁ
Ilustrátorka, absolventka Uměleckoprůmyslové školy v Praze (obor ilustrace)
Autorka vítězného návrhu splnila nejlépe podle poroty soutěže její zadání navázáním na tradici obalů tyčinky Kofila dané Zdenkem Rykrem. Ten totiž dokázal obdivuhodně propojit polohu progresívního, avantgardního umělce a reklamního profesionála, respektujícího vizuální a uživatelskou příjemnost obalů. Porota ocenila inspiraci Rykrovým vysoce dekorativním a zároveň imaginativním přístupem stejně jako citlivou integraci písma, ilustrace, dekorativní plochy a barevnosti do jednotného výrazu. I když je návrh tvořen v souladu s nejaktuálnějšími trendy v ilustraci, nevytrácí se z něj Rykrův duch, čímž si porotu jednoznačně získal.
„Jsem velký staromilec, takže jsem měla radost z požadavku zachovat tradici. Protože byl Rykrův obal skutečně velmi dekorativní, rozhodla jsem se pokrýt celou tyčinku opakujícím se jemným dekorem z barevných puntíků, srdíček, kávových zrnek a čtyřcípých hvězd, jimiž jsem nahradila logo. Celý obal je ručně kreslený pomocí barevných fixů a při jeho realizaci budu trvat na zachování této ‚nedokonalosti‘.“
Návrh Kateřiny Kynclové, který se umístil na prvním místě v soutěži Kofila v limitovaném obalu. Zdroj: archiv soutěže
DRUHÉ MÍSTO: MARKÉTA MICHÁLKOVÁ
Ilustrátorka, absolventka Escola Massana v Barceloně (obor ilustrace)
Tradicí ručního zpracování se inspirovala i Markéta Michálková, jejíž návrh obsadil druhé místo. Její dekorativní motiv tvořený kávovým zrnkem zaplnil celou plochu obalu tyčinky a jasně evokuje původní Rykrovy návrhy. Autorka ručně překreslila kromě dekoru i písmo, které výrazně vystupuje z typického žlutého pozadí.
Návrh Markéty Michálkové, který se umístil na druhém místě. Zdroj: archiv soutěže
TŘETÍ MÍSTO: LUKÁŠ TOMEK
Ilustrátor, absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (obor animace)
Jiný přístup zvolil Lukáš Tomek z dua Tomski Polanski, který se ve svém návrhu výrazně inspiroval reklamní grafikou a ilustrací z třicátých let minulého století. Jednoduchá vektorová grafika lemuje ostře řezané mouřenínovy rysy a představuje specifický ilustrátorský styl, který návrh odlišuje od současného vizuálního stylu tyčinky Kofila.
Návrh Lukáše Tomka, který se umístil na třetím místě. Zdroj: archiv soutěže
HLEDAL SE NOVODOBÝ ZDENEK RYKR
Designérskou soutěž Kofila v limitovaném obalu vyhlásila společnost Nestlé, majitel čokoládovny Orion, ve spolupráci s CZECHDESIGN, organizací dlouhodobě rozvíjející design v České republice. „Dlouhodobě se věnujeme organizaci soutěží pro designéry a máme velkou radost, že společnost Nestlé přistoupila k této formě výběru designéra pro svoji limitovanou edici. Důvěra v mladé designéry a zájem o spolupráci s nimi je z našeho pohledu jeden z největších benefitů tradice, jejíž základy dala čokoládovna Orion a Zdenek Rykr. Soutěž ukázala, že i přes striktní podmínky a vysoce nastavenou laťku dokáží čeští a slovenští designéři přijít s originálním řešením. Jen tak dál" sdílí Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN.
Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr. Ve svých dvaceti letech určil Rykr nejen podobu tyčinky Kofila, ale i vizuální styl všech produktů Orion. Kromě typické čtyřcípé Orion hvězdy nás na obalech Kofily dodnes provází také Rykrův mouřenín. A jako neodmyslitelné ztělesnění značky rezonoval novodobý mouřenín i na drtivé většině soutěžních návrhů.
V porotě zasedli kromě zástupců Nestlé a manažerky CZECHDESIGN také Iva Knobloch, teoretička a kurátorka designu, a Aleš Najbrt, grafický designér. Soutěž byla vyhlášena v souvislosti s výstavou Zdenek Rykr a továrna na čokoládu, kterou pořádá Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. Zde byly zároveň 14. 6. 2016 nad knihkupectvím Koenig Books slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže a představeno 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Fotoreport z akce naleznete zde.
Vítězové soutěže Lukáš Tomek, Kateřina Kynclová a Markéta Michálková před prezentací 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Foto: Lucie Nohejlová
Soutěž Kofila v limitovaném obalu probíhala v termínu 26. 4. – 26. 5. 2016. Účastnilo se jí 169 soutěžících z Čech i Slovenska, dohromady zaslali 404 návrhů. Vítězové soutěže na prvních třech příčkách si odnesli odměny v hodnotě 70 000, 20 000, 10 000 Kč.
Zdroj a více zde.
Komentáře k článku
14. 1. 2017 11:29 jirkadaniel
13. 9. 2016 12:01 Filip Sladký
24. 7. 2016 12:35 Petr
Jako nerozporuji, ze mohla udelat svuj model nebo aspon vyretusovat logo shutter, ale prijde mi trochu nekolegialni, hlavne v pripade takoveto absolutne nedulezite a pomijive souteze, na to vsechny upozornovat.
Pokud by slo prokazatelne o nejake poruseni pravidel nebo neco v takovem smyslu, tak samozrejme naprasit, ale tohle jsou fakt detaily.
20. 7. 2016 10:23 Michal
Co sa tyka stahovania a pouzivania nahladov, ak je ich pouzitie opodstatnene, suhlasim s Petrom, nic na tom nie je. Je to ako demo hry, ked sa osvedci, kupis si plnu verziu. Tento koncept je uplne v poriadku. Nikto k ujme neprichadza. Niekto by mohol oponovat uz tradicne v zmysle ze u pekara tiez neochutnas pecivo a kupis si ho len ak ti chuti. Vtedy by sa stalo to ze by sa to dane pecivo znehodnotilo a vnikla by ujma, lebo by uz bolo nepredajne. V tom je zasadny rozdiel. V digitalnom svete k niecomu podobnemu dojst nikdy nemoze, kde kvantita je neobmedzena. Teda tu sa podobne prirovnanie pouzit neda, ak by to aj niekoho napadlo:)
A inak sa mi navrh vobec nepaci, je taky, na pol ceste niekam. Ale to je len o subjektivnom vnimani a profesnej deformacii:)
4. 7. 2016 12:38 Petr
Takže mám tomu rozumět, že vy, když děláte návrh, tak klientovi prezentujete vše s již koupenými fotkami?
3. 7. 2016 23:24 Karel Skoroamatér
2. 7. 2016 10:21 Karel Skoroamatér
1. 7. 2016 17:08 Pavel
30. 6. 2016 16:31 Petr
Proč jinak by dávali tak velké náhledy?
A její finální dílo budou otevřená data nebo tiskové PDF s 2D grafikou pro tiskárnu, přece. Ne tato vizualizace.
30. 6. 2016 12:22 Johny
30. 6. 2016 02:12 Petr
Ano, pokud by Kofila platila skicovne, prosim, pokud by z imagebanky byl nejaky motiv, diky kteremu by vyhrala, dobre. Ale i tak by se zde jiste samozrejme pocitalo s tim, ze fotka se koupi po tom, co se navrh vybere. Nebo ty si taky nejdriv koupis obleceni a pak si ho teprve zkousis? Myslim, ze i to je duvod, proc ted napr. istockphoto poskytuje tak obrovske nahledy zdarma - protoze pocita s tim, ze fotky jsou nejprve soucasti navrhu a kupuji se az nasledne, pri realizaci.
Nechci se zde zastavat autorky nebo navrhu (autorku neznam a z navrhu nejak odvareny nejsem, protoze podle me 99% spotrebitelu ani nezaregistruje, ze se jedna o nejakou limitku), ale tohle hnidopistvi fakt nesnasim.
29. 6. 2016 20:30 Johny
Petr: Jsi legrační :D Šikulka že si platíš CC :D Proč závist opravdu nechápu :-) Nikdo tady přímo na dílo ani autorku neútočí, bavíme se v hypotetické rovině. Její návrh se mi líbí a přeju jí to. Až to budeš dělat jako já nebo Karel (podle stylu jakým píše), pochopíš, že v určité úrovni nějaká závist už nefunguje a spíš si navzájem přejem ;-) Alespoň já to tak vnímam, určitě jsou vyjímky.
29. 6. 2016 17:18 * Karel *
29. 6. 2016 14:15 Petr
Ale ona to na té tyčince má přeci jen pro ilustraci, v reálu tam vizualizace tyčinky nebude, tady fakt nechápu, proč by měla utrácet několik stovek za tu fotku. To je prostě nesmysl. A i kdyby tam použila fotku do soutěže a následně jí koupila až po tom, co si jí klient vybere a bude ochotný zaplatit, tak je to v pořádku. Takto s tím i fotobanky počítají. Kdyby se to tak nedělalo, tak během pár dní zkrachují.
Nezlobte se na mě, nevím, jestli jste se účastnil soutěže, ale spíš mi to vyznívá jako závist...
29. 6. 2016 14:05 * Karel *
Rozhodně je dobře, že zde na to bylo poukázáno a že se trochu ta diskuze rozvinula, myslím, že je o této problematice třeba mluvit. A to, že jsi zmínil nesmyslně vysoké ceny třeba u těch fontů, které řadové autory v podstatě tak nutí k užívání nelegálních kopií je taky dobře. Ostatně, kolik grafiků, kteří mají koupené nějaké fonty, je mají nainstalované jen na daném počtu počítačů a kolik z nich navíc, když dodávají data do tiskárny, respektují licenční podmínky a nedodávají data s přiloženými fonty (aniž by si to třeba i uvědomovali). Je to složitá problematika a rozhodně by bylo dobré, aby došlo v tomto ke změně (zjednodušení a zlevnění).
29. 6. 2016 10:05 Johny
29. 6. 2016 08:00 Holly
Argument, že v téhle zemi snad každý používá nelegální data (doufám, že Petr toho není příkladem :) je právě ten důvod proč o tom mluvit a psát. Trapné je snad jen použít obrázek s vodoznakem, k jakékoli veřejné prezentaci a to je právě to co si každý musí v sobě srovnat.
29. 6. 2016 00:16 Johny
Petr: Je něco jiného když se fotografie použije jako placeholder abych se domluvil se zákazníkem na její koupi, ukázal mu jak funguje v rámci skicy a je rozdíl když ji použiji jako součást svojí vlastní prezentace. Doporučuji si přečíst licence, já tu přeci jen nejsem od toho, abych to školil.
28. 6. 2016 23:32 * Karel *
Johny: Poukazovat na užití nelegálních dat nebo softwaru je namístě a zcela v pořádku.
28. 6. 2016 18:34 Petr
A na co tam tedy podle vas pouzila fotku ze shutter? Na Rykrovy kresby asi ne...
Chyba ne, ze to nevyretusovala, ale to fakt nevidim jako nejakou tragedii.