Redesign Eura detailně
Poprosili jsme studio Marvil o více informací k redesignu týdeníku Euro; na důkladný popis průběhu práce i samotné nové podoby časopisu a spoustu krásných ukázek se můžete podívat v tomto článku.
Východiska
Euro je ekonomicko-politický týdeník přinášející analytické texty pro náročnější čtenáře; více než 90 % čtenářů má vysokoškolské vzdělání a přes polovinu z nich tvoří lidé v řídících funkcích. Nejde tedy o časopis pro běžné prolistování, ale spíš pro soustředěnější četbu.
Hlavním problémem předchozí grafické úpravy – kromě archaického vzhledu – byla značná nepřehlednost: články byly více či méně nahodile zalomeny na dva až čtyři sloupce, proměnlivá velikost titulků neodrážela prioritu článku, ale potřebu zaplnit prostor. Totéž se týkalo i fotografií: jejich velikost většinou neurčovala ani obrazová kvalita a ani obsah, ale volný prostor.
Nová grafická úprava musela respektovat personální a časové možnosti výroby: časopis připravují 3-4 grafici, k dispozici jsou dva ilustrátoři a na kompletní výrobu mají 3-4 dny, přičemž většina textů má uzávěrku 2 dny před tiskem.
Obálka a logo
Logo časopisu vzniklo úpravou písma Stag. Zachování červené barvy bylo nejen přáním zadavatele, ale i výsledkem racionální úvahy: v současné nabídce periodik nelze najít unikátní nezaměnitelnou barvu a žádná z alternativ nebyla lepší než stávající stav. Odlišení vzhledu bylo tedy nutné vyřešit jiným způsobem.
Obálka je základem pro celou grafickou úpravu a lze říci, že uvnitř časopisu nejsou použity žádné jiné grafické prostředky než na obálce. Šablona obálky je stanovena zcela striktně: dominantním prvkem je dvoubarevná textová upoutávka na hlavní téma čísla a je fixována přímo pod hlavičku. Obrazová složka je proměnlivá a přizpůsobuje se pevně dané typografii, nikoliv obráceně, jak je běžným zvykem. Výsledkem je udržení charakteristického vzhledu bez ohledu na formální proměnlivost obrazového motivu.
Struktura časopisu a vzhled stránek
Hlavní prioritou nové grafické úpravy bylo zpřehlednění a zvýšení čtivosti textů. Týdeník je barevně rozčleněn do pěti pravidelných tematických oddílů (šestým oddílem jsou příležitostné tematické přílohy). Každý oddíl je uvozen dvoustránkou s obsahem příslušné kapitoly a hlavním článkem s dominantní (často celostránkovou) ilustrací či fotografií.
Články byly podle významu a délky rozděleny do čtyř kategorií, kterým odpovídá i velikost titulků. Titulky mají na stránce své pevné místo. Text je kompletně vysázen na tři sloupce. Volný prostor, který byl v předchozí úpravě rozptýlen do různě velkých okrajů a poněkud neúsporné sazby, jsme koncentrovali v horné třetině stránky. Do tohoto prostoru nevstupuje základní sazba, ale pouze fotografie, ilustrace a drobnější informační boxy. Vzniká tak pevný rámec stránky, který limituje možné individuální vlivy zpracovatelů.
Ukázka z čísla 25:
Písmo a grafické prvky
Týdeník je kompletně vysázen z rodiny písem Guardian od Christiana Schwartze. Základem je tmavá širší egyptienka, kterou v kratších textech a infografice doplňuje kondenzovaný sans-serif. Asi nejcharakterističtějším typografickým prvkem časopisu je ignorování běžných pravidel pro střídání velikostí v titulku a perexu – jsou totiž vysázeny z opticky stejně velkých stupňů písma. Titulek je od podtitulku odlišen pouze barvou (na obálce), resp. tmavostí řezů (v článcích).
S výjimkou tiráže na poslední straně, není v časopise použit žádný podtisk. Jediným grafickým prvkem jsou tak horizontální linky, které člení záhlaví stránek a oddělují drobnější texty. Barevnost sekcí se opakuje v drobných prvcích jako je ukončovací puntík, nebo barevná záhlaví článků a infoboxů.
Oč úspornější jsou základní grafické prvky, o to výraznější je doplňková infografika. Všude, kde to dává smysl, jsou tabulky nahrazovány grafy a datovými mapami. Vzhled těchto prvků využívá jasných kontrastních barev ze základního barevného schématu. Mapy a grafy jsou vytvářeny do velké míry individuálně podle charakteru prezentovaných informací.
(ukázky z přílohy č. 23)
Shrnutí
Výsledná podoba časopisu naplňuje beze zbytku obecný princip, který se snažíme ve studiu při navrhování uplatňovat, tedy dosáhnout maximálního účinku s minimem prostředků. Úspornost není samoúčelná - jednak dobře koresponduje s žánrem „business“ časopisu a jednak zaručuje dobrou převoditelnost návrhu do každotýdenní praxe.
Proces návrhu od zadání až po vydání prvního čísla trval 4 měsíce. Kromě samotného časopisu byl přepracován design dalších produktů jako je newsletter Euro24, design reklamní kampaně a korporátní design celého vydavatelství Euronews, a.s. Návrhy vytvořil tvůrčí tandem Jiří Karásek a Pavel Zelenka za vydatného přispění Jany Vahalíkové a ostatních kolegů ve studiu. Cenné připomínky a postřehy poskytli Radek Sidun a Tomáš Brousil.
Zdroj: studio Marvil
Komentáře k článku
26. 6. 2011 13:10 pavel
25. 6. 2011 01:18 petr
Nad novým layoutem (možná i obsahem) by se měl zamyslet také např. časopis Týden. Po delší době jsem si ho koupil a fakt se to nedá...
24. 6. 2011 13:55 petr krejzek
22. 6. 2011 13:25 stoupa.bat
Ale pokud jde o provedení vnitřních listů časopisu, nemám žádné výhrady, je to kvalitní čístá práce ;-)
21. 6. 2011 15:11 stope
21. 6. 2011 14:27 Ondřej
Palec nahoru
21. 6. 2011 13:03 adam P
21. 6. 2011 02:18 budlix.cz
různé grafy, různé popisky atd., a přitom stále vše drží fazónu.
obálky jsou bonusovky, snad jim kreativita vydrží.
vše nej přeji.