Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Redesign Eura detailně

Poprosili jsme studio Marvil o více informací k redesignu týdeníku Euro; na důkladný popis průběhu práce i samotné nové podoby časopisu a spoustu krásných ukázek se můžete podívat v tomto článku.

 

Východiska

 

Euro je ekonomicko-politický týdeník přinášející analytické texty pro náročnější čtenáře;  více než 90 % čtenářů má vysokoškolské vzdělání a přes polovinu z nich tvoří lidé v řídících funkcích.  Nejde tedy o časopis pro běžné prolistování, ale spíš pro soustředěnější četbu.

Hlavním problémem předchozí grafické úpravy – kromě archaického vzhledu – byla značná nepřehlednost: články byly více či méně nahodile zalomeny na dva až čtyři sloupce, proměnlivá velikost titulků neodrážela prioritu článku, ale potřebu zaplnit prostor. Totéž se týkalo i fotografií: jejich velikost většinou neurčovala ani obrazová kvalita a ani obsah, ale volný prostor.

Nová grafická úprava musela respektovat personální a časové možnosti výroby: časopis připravují 3-4 grafici, k dispozici jsou dva ilustrátoři a na kompletní výrobu mají 3-4 dny, přičemž většina textů má uzávěrku 2 dny před tiskem.

 

 

Obálka a logo

 

 

Logo časopisu vzniklo úpravou písma Stag. Zachování červené barvy bylo nejen přáním zadavatele, ale i výsledkem racionální úvahy: v současné nabídce periodik nelze najít unikátní nezaměnitelnou barvu a žádná z alternativ nebyla lepší než stávající stav. Odlišení vzhledu bylo tedy nutné vyřešit jiným způsobem.

Obálka je základem pro celou grafickou úpravu a lze říci, že uvnitř časopisu nejsou použity žádné jiné grafické prostředky než na obálce. Šablona obálky je stanovena zcela striktně: dominantním prvkem je dvoubarevná textová upoutávka na hlavní téma čísla a je fixována přímo pod hlavičku. Obrazová složka je proměnlivá a přizpůsobuje se pevně dané typografii, nikoliv obráceně, jak je běžným zvykem.  Výsledkem je udržení charakteristického vzhledu bez ohledu na formální proměnlivost obrazového motivu.

 

 

Struktura časopisu a vzhled stránek

 

 

Hlavní prioritou nové grafické úpravy bylo zpřehlednění a zvýšení čtivosti textů. Týdeník je barevně rozčleněn do pěti pravidelných tematických oddílů (šestým oddílem jsou příležitostné tematické přílohy).  Každý oddíl je uvozen dvoustránkou s obsahem příslušné kapitoly a hlavním článkem s dominantní (často celostránkovou) ilustrací či fotografií.

Články byly podle významu a délky rozděleny do čtyř kategorií, kterým odpovídá i velikost titulků. Titulky mají na stránce své pevné místo. Text je kompletně vysázen na tři sloupce. Volný prostor, který byl v předchozí úpravě rozptýlen do různě velkých okrajů a poněkud neúsporné sazby, jsme koncentrovali v horné třetině stránky. Do tohoto prostoru nevstupuje základní sazba, ale pouze fotografie, ilustrace a drobnější informační boxy.  Vzniká tak pevný rámec stránky, který limituje možné individuální vlivy zpracovatelů.

 

Ukázka z čísla 25:

 

 

Písmo a grafické prvky

 

Týdeník je kompletně vysázen z rodiny písem Guardian od Christiana Schwartze. Základem je tmavá širší egyptienka, kterou v kratších textech a infografice doplňuje kondenzovaný sans-serif. Asi nejcharakterističtějším typografickým prvkem časopisu je ignorování běžných pravidel pro střídání velikostí v titulku a perexu – jsou totiž vysázeny z opticky stejně velkých stupňů písma.  Titulek je od podtitulku odlišen pouze barvou (na obálce), resp. tmavostí řezů (v článcích).

S výjimkou tiráže na poslední straně, není v časopise použit žádný podtisk. Jediným grafickým prvkem jsou tak horizontální linky, které člení záhlaví stránek a oddělují drobnější texty. Barevnost sekcí se opakuje v drobných prvcích jako je ukončovací puntík, nebo barevná záhlaví článků a infoboxů.

Oč úspornější jsou základní grafické prvky, o to výraznější je doplňková infografika. Všude, kde to dává smysl, jsou tabulky nahrazovány grafy a datovými mapami. Vzhled těchto prvků využívá jasných kontrastních barev ze základního barevného schématu. Mapy a grafy jsou vytvářeny do velké míry individuálně podle charakteru prezentovaných informací.

 

 (ukázky z přílohy č. 23)

 

Shrnutí

 

Výsledná podoba časopisu naplňuje beze zbytku obecný princip, který se snažíme ve studiu při navrhování uplatňovat, tedy dosáhnout maximálního účinku s minimem prostředků. Úspornost není samoúčelná - jednak dobře koresponduje s žánrem „business“ časopisu a jednak zaručuje dobrou převoditelnost návrhu do každotýdenní praxe.

Proces návrhu od zadání až po vydání prvního čísla trval 4 měsíce. Kromě samotného časopisu byl přepracován design dalších produktů jako je newsletter Euro24, design reklamní kampaně a korporátní design celého vydavatelství Euronews, a.s. Návrhy vytvořil tvůrčí tandem Jiří Karásek a Pavel Zelenka za vydatného přispění Jany Vahalíkové a ostatních kolegů ve studiu. Cenné připomínky a postřehy poskytli Radek Sidun a Tomáš Brousil.

 

Zdroj: studio Marvil


Komentáře k článku

26. 6. 2011 13:10 pavel

Nad novým designem by se měl zamyslet snad každý český týdeník. Úroven je strašná. I původně skvělé časopisy Respekt a Reflex dnes vypadají uboze. Speciálně za zprznění Respektu by měl někdo dostat za uši. U Reflexu je mnohem bolestivější ztráta kvalitního obsahu.

25. 6. 2011 01:18 petr

Je to dobré.
Nad novým layoutem (možná i obsahem) by se měl zamyslet také např. časopis Týden. Po delší době jsem si ho koupil a fakt se to nedá...

24. 6. 2011 13:55 petr krejzek

Mimořádně povedená práce! Gratulace! Jen ještě aby textová náplň se vyrovnala tak krásně uvedenému designu.

22. 6. 2011 13:25 stoupa.bat

můj komentář pod minulý článkem byl negativní, a stále u mne zůstává, že nové logo a obálka se mi nelíbí, působí na mě lacině a nepříjemně.
Ale pokud jde o provedení vnitřních listů časopisu, nemám žádné výhrady, je to kvalitní čístá práce ;-)

21. 6. 2011 15:11 stope

Vždycky se mi líbil jednoduchý design Marketing&Media, ale Euro jde se simply&clean layoutem mnohem dál. Dívá se na to pěkně...

21. 6. 2011 14:27 Ondřej

Jsem rád, že dneska už jsou komentáře pozitivní. Pod předchozím článkem to zas vypadalo, že každej druhej čičmunda tu umí udělat lepší noviny než Guardian. Takhle si představuju kvalitní časopiseckej design. Čistej, přehlednej, bez zbytečných kudrlinek. Je vidět, že pan grafik ví, co dělá.
Palec nahoru

21. 6. 2011 13:03 adam P

souhlas, podle mě dobře zvládnuté, u nás zatím vyjímka. bohužel.

21. 6. 2011 02:18 budlix.cz

zvlášť ta infografika mi přijde dobře zvládnutá.
různé grafy, různé popisky atd., a přitom stále vše drží fazónu.
obálky jsou bonusovky, snad jim kreativita vydrží.
vše nej přeji.

20. 6. 2011 22:26 Berni

Nový design mi dosti připomíná mou diplomovou práci, ve které jsem navrhoval vlastní fiktivní časopis. Také jsem vycházel z toho, že „méně je někdy více“.

20. 6. 2011 20:21 Ondra

Zrovna minulý týden jsem viděl obálku s bankéřem naživo na benzinkách a je to fakt pecka. Minimalistické a přitom krásné... Kdybych neměl zrovna jen peníze na benzín, koupím hned jen kvůli designu.

20. 6. 2011 15:55 geek

moc povedeny. skoro bych si koupil vytisk, i kdyz mne zamereni tohoto casopisu moc nezajima:)

20. 6. 2011 15:10 Tomáš Galajda

Kvalitná práca, úhľadná typografia....nie je čo vytknúť....v jednoduchosti je krása a opäť sa to len potvrdilo, že ak niekto vie ako na to, tak to jednoducho vie.

20. 6. 2011 14:54 David Ledl

Radost pohledět!

20. 6. 2011 14:19 Hugo

Veškeré kvality redesignu jsou už popsány v článku. Vedle Respektu další slušný počin. Funkční, jednoduché.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.