Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

LFŠ 2009: soutěž a její výsledek

Od našeho čtenáře, Martina Hrdiny z Brna, jsme dostali e-mail s úvahou o vizuálu 35. Letní filmové školy Uherské Hradiště 2009. Martin Hrdina našel podobnost jeho návrhu a vítězného vizuálu studia G2, konkrétně TV znělky.
V obou případech je totiž použit motiv kaleidoskopu.

"Na těchto stránkách se už psalo a diskutovalo o výběrovém řízení na zpracování vizuálu Letní filmové školy v Uherském Hradišti 2009. Rád bych tuto diskuzi znovu oživil po zveřejnění znělky festivalu.

Sám jsem se zúčastnil soutěže s návrhem založeným na motivu kaleidoskopu (viz příloha článku), který nepostoupil do druhého kola. S tím každý soutěžící počítá. Zvítězil návrh Zdeňka Hejdy s konceptem tiskových rastrů a comicsu, inspirovaný dílem Roye Lichtensteina. Minulý týden ale byla zveřejněna znělka festivalu (WMV 4,85 MB) Ondřeje Mencla, která mne překvapila nejen rozvinutím motivu kaleidoskopu (!), ale i velkou podobností s mým původním návrhem (PDF 1.7 MB).

Tisková mluvčí festivalu, paní Lenka Zemánková, která zasedala v komisi výběrového řízení, mne v odpovědi na můj e-mail s dotazem na tuto podobnost ujistila, že vítěz soutěže návrhy z prvních kol neviděl. Nemám důvod jí nevěřit. Může se mi sice zdát zvláštní, že jeden a tentýž koncept je odmítnut jako nevhodný k rozvinutí v dalších kolech soutěže, aby se pak stal hlavním motivem znělky festivalu, ale chápu, že se nápady vyvíjejí, že tečky bylo třeba rozpohybovat a kaleidoskop je jednou z možností.

Přesto mě zaráží, že komise nezasáhla a znělku schválila i přes její podobnost s jiným soutěžním návrhem. Nejenže tím vyvolala tuto mou reakci, ale ještě staví vítěze soutěže do nepříjemné a trapné situace bez jeho vědomí. Proč nebyl na tento fakt upozorněn? Paní Zemánková píše, že sice chtěli jinou znělku, ale schválili ji v časové tísni.

Celý postup mi přijde krajně neprofesionální. Možná je na vině fakt, že v komisi nezasedl jediný grafik, a tak úvahy o profesních pravidlech a autorských právech účastníků soutěže nedostaly mnoho prostoru. Každopádně tato situace zbytečně podkopává důvěryhodnost tak příjemné akce, jakou LFŠ bezpochyby je, a obecněji vyvolává otázky o regulérnosti grafických soutěží u nás.

Byl bych rád, kdyby se čtenáři Fontu mohli k tomuto problému vyjádřit."

Martin Hrdina


Komentáře k článku

5. 1. 2010 21:39 veronika

ahoj lidičky, neznáte někdo toho Martina osobně? Sháním kontakt. Veronika

30. 7. 2009 20:23 HEHE

po přečtení článku a komentářů jsem měl očekávání... které vystřídal úsměv po otevření pdf pana Hrdiny. Je docela možné že někdo z porotců si řekl... "hele ten kaleidoskop by byl dobrej nápad kdyby to neudělal tak blbě"... no ale hlavně u oficiální znělky nevidím moc provázanost barev a tvarů vizuálu s kaleidoskopem v převažující "starorůžové". No a už vůbec nevidím podobnost ve zpracování "kaleidoskopů. Pane Hrdino... já pochybuji dokonce že jste se někdy skz kaleidoskop díval... s přihlédnutím k Vašemu výtvoru... chtělo by to trochu více sebereflexe a méně paranoie

30. 7. 2009 11:26 Gubeee

Tak visuálně nemají tyto dva počiny kromě kaleidoskopu nic společného...a ten se používá opravdu hojně...

30. 7. 2009 09:31 Martinez

Přivlastňovat si kaleidoskop jako nápad je šílené. Vždyť ho v komunikaci a designu použili už tisíce lidí. Pokud se pan Hrdina chce zbavit pocitu, že jeho práci někdo okopíroval, bude lepší přístě vymyslet něco originálnějšího.

30. 7. 2009 09:28 pavla

Souhlasím s PZ. Návrh pana Hrdiny nebyl vybrán ze zjevných důvodů. Graficky neni úplně špatný, ale na tuto letní akci se moc nehodí. Je to celé studené a až smutné. Možná by to bylo vhodné na akci v planetáriu.
Návrh pana Hrdiny byl vyřazen v prvním kole jako desítky ostatních pravděpoodbně už při první rychlé selekci, co je vhodné a co vůbec ne. Porota si pak nemůže pamatovat všechny motivy.

30. 7. 2009 00:40 rastr

Souhlas s TJ

Porota si měla vybrat něco originálnějšího a vyhnula by se pochybnostem.
To struhadlo na plakátu má být inspirace Lichtensteinem??
Tak si pořádně jeho rastry prohlédněte.Možná tak přes ten kaleidoskop.
Celek mi přijde děsně formální až banální, bez vztahu k obsahu LFS.
Takové hraní o ničem.Hlavně, že je to barevné a líbivé.Pěkná nuda.

29. 7. 2009 17:37 PZ

to všem pochybovačům:

Když se podívám na páně Hrdinův návrh, tak úplně chápu, proč si jej porota nevybrala. Co ale nechápu, jsou ta autoritativní tvrzení některých přispěvatelů, že nejde o náhodu. Oba návrhy mají společné maximálně tak slovní označení "kaleidoskop", ale formálně jsou to dva různé světy. Tedy žádný plagiát.

29. 7. 2009 16:52 skakala

Podle me to bylo takhle:
1.) vyhlásila se soutěž
2.) vybral se vizuální styl
3.) na základě tohoto vizuálního stylu bylo zadáno vytvoření znělky

Návrh Martina Hrdiny nebyl přijat, neboť porota zvolila jiný vizuální styl. A pouze to bylo předmětem té soutěže ne?
Navíc jedinou podobnost vidím v tom, že je použit kaleidoskop a to ještě na animace (jo kdyby byl kaleidoskop na plakatě – a tedy jakožto nosná myšlenka, pak je to jiná). No a když si vzpomenu na Markizu před cca dvěma lety, nebo se náhodou mrknu na Primu dnes, pak použití kaleidoskopu nevidím jako zrovna ultra originální...

Tak nevím. Já souhlasím s Lukášem i s Ondřejem Menclem s tím, že to loupež století nebude a ani nevidím zásadní pochybení od vyhlašovatelů soutěže.
Přeci jen by bylo potřeba, aby si porotci pamatovali všechny přihlášené návrhy – a to i ty, které se jim buď nelíbily, nebo nedokázaly zaujmout natolik, aby byly hodni zapamatování.

29. 7. 2009 15:33 Radek

Nedá mi, abych se neozval. Přijde mi zvláštní, že jeden návrh s kaleidoscopem neprojde, ale vítězná znělka je na kaleidoscopu celá postavena. To rozhodně nelze nepovažovat za náhodu. Výmluvy na časovou tíseň výběrové komise lze brát opravdu a pouze jako výmluvy. Jinak souhlasím s Kanibalem. Není to náhoda.

29. 7. 2009 13:37 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Divný. Chápu to tak, že návrh pana Hrdiny nepostoupil do druhého kola z různých důvodů. Princip znělky může být v pohodě. Ale třeba zbytek vizuálu jim nevyhovoval. A i kdyby princip znělky byl sebelepší, tak to prostě nestačilo.

Měli by snad pořadatelé vyškrtnout všechny řešení co byli v soutěži a neuspěli?
To by asi moc nešlo. Co by jim zůstalo?

Zpětně si stěžovat, že v porotě nebyli profesionálové, je trochu smutné. Je to dobrovolné. Stačilo se nezůčastnit když vám toto vadí.

Podobné to je. Ale to je prostě tak. Možná se ozvou ještě další lidé s podobným návrhem co také neuspěli.

29. 7. 2009 13:03 Martin Hrdina

Dekuji. Vite, ja mam trochu pocit, ze organizatori LFS (a nejen oni) si tak z pleziru vypisi soutez na vizual ("grafiku je vsude dost"), ale neuvedomuji si, ze pro ucastniky je to profese, zivnost, a jako takova ma nejaka pravidla. Musi je respektovat vsechny zucastnene strany, tedy i vypisovatel. Byt vami, tak se na ne obratim taky. Dokud si grafici nezacnou stezovat na nekorektni postupy v techto pripadech, nic se k lepsimu nezmeni.

29. 7. 2009 12:57 Jan Forejt

myslím si, že pokud zadavatel viděl u jiného než vítězného návrhu kaleidoskop a pak se ho rozhodl použít, mělo by to být s vědomím autora toho návrhu a měla by mu být vyplacena alespoň symbolická odměna.

29. 7. 2009 12:55 ondrej mencl

Chapu a v podstate souhlasim.
Ondrej

29. 7. 2009 12:50 Martin Hrdina

Pane Mencle,
dekuji vam za vase vyjadreni.
Myslim, ze z meho textu jasne vyplyva, ze ja VAS ani v nejmensim z niceho neobvinuji. Explicitne je tam receno, ze si myslim, ze vyberova komise souteze mela zasahnout, nebo alespon upozornit zucastnene strany, ze kaleidoskop se uz objevil v jinem navrhu. Organizatori LFS tak stavi nejen mne, ale i vas do neprijemne situace. Nejde tu o originalitu napadu s kaleidoskopem, jde o to, ze probehla soutez mezi ruznymi navrhy, a znelka je ted velmi podobna jednomu z nich, za coz nemuzete ani vy, ani ja.

29. 7. 2009 12:20 ondrej mencl

Dobrý den, jako autor znělky se musím naprosto ohradit proti nařčení z plagiátorství a kradení konceptů!!!! Byl jsem osloven agenturou GREY, která vyhrála soutěž na ztvárnění 35. ročníku LFŠ. Nebyl jsem tudíž součástí tenderu na výtvarný návrh, ale agenturou mi byl ukázán pouze vítězný návrh – rastr / tečky. Při zadávání bylo zmíněno, že návštěvníci festivalu budou obdarování kaleidoskopem (byl to návrh tudíž nevím jak dalece se realizoval) Z mé strany byli prezentovány celkem 3 storyboardy, každý s jiným zpracováním motivu teček. To že finální návrh je kaleidoskop, je rozhodnutí ze strany pořadatelů LFŠ nikoliv moje. Pokud i nadále bude někdo mít pochybnosti a psát články o vykrádání, nechť mne klidně kontaktuje a můžeme si to povysvětlit. Ostatně nemyslím si, že motiv kaleidoskopu obecně je natolik originální, že by se proto musel pan grafik Hrdina zlobit. Kaleidoskpů najdeme v grafickém prostředí více než dost.
Ondřej Mencl

29. 7. 2009 11:53 TJ

Mně osobně se kaleidoskopová znělka vůbec nehodí k jednoduchým motivům tečkovaných rastrů (inspirovaných Lichtensteinem??). To že se tam na začátku a na konci objeví to nezachraňuje. Rozpohybovat tečky je jedna věc, ale zrovna takhle mi to nepřipadá nejvhodnější a pokud autor nevěděl o podobnosti s jiným soutěžním návrhem (jakože nejspíš ne), měla ho zarazit komise, výmluvy na časovou tíseň jsou dost ohrané mám pocit :) Kdoví jestli za tím nebylo něco jiného, například: "A co kdyby jsme zkusili něco jako kaleidoskop, to by mohlo být hezké, viděl jsem to v jiném návrhu a docela se mi to zamlouvá."

Teď koukám, že Kanibal to napsal jednodušeji a hlavně kratší :)

29. 7. 2009 11:32 jarda

tak to je tedy hustýýý

29. 7. 2009 11:23 Kanibal

Nevím, trošku mi to připadá, že se LFŠ nelíbily návrhy znělky, až někdo "dostal nápad" udělat to jako kaleidoskop... Možná to bylo netušené, možná to byla lehkovážná chyba... ale úplně jako náhoda mi to nepřipadá.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.