Font

písmo

Výběr jazyka

cs / en

 

Periodická tabulka písem

Za jakési nezbytné grafikovo minimum by se mohla považovat znalost základních písem obsažených v této zajímavé tabulce. Znáte je všechna? Pokud ne, můžete si ji vytisknout a umístit před sebe na zeď…

Zdroj: http://www.squidspot.com/Periodic_Table_of_Typefaces/Periodic_Table_of_Typefaces_large.jpg

Znáte všechna uvedená písma?


Komentáře k článku

20. 3. 2009 17:55 budlix

joj, toho comic sansu je skoda. :-) a ze to nerespektuje mendelejovu formu taky.
Asi by se to nemelo jmenovat "periodic", ale oku-lahodici to jest.
Pro pobaveni proc ne, ze?
PS: PZ - nenech si kalet na hlavu, mas pravdu!!

18. 3. 2009 13:45 BacilZakerny

S odlhiadnutim k systematickosti, je tento ťahák v rámci triedenia, náhľadu resp. klasifikácie celkom dobrá vec. Žiadna bible a už vôbec MPSP, každopádne každá snaha o kultivovanie všadeprítomného patlalstva.

18. 3. 2009 13:37 BacilZakerny

Dobry sposob ako znizit uroven diletantstva v designerskej bandzi.

Dik.

:-)

17. 3. 2009 21:39 Michal

Velice vecna diskuze, do ktere se nechci zapojovat. Jen dodam, ze to co pise Lukas Veverka a hlavne "PZ" je pravda, ktera je mimoradne inspirujici a zajimava... kdyby do techto diskuzi psali takove osobnosti jako PZ a LV tak to tu ctu jako knihu, nekolikrat za sebou, abych si to vychutnal.

17. 3. 2009 19:23 miretc

hmm, celé je to k ničemu.....neni tam Comic sans...:/

17. 3. 2009 18:47 Lukas Veverka / www.parasite.cz

No, PZ to ma v hlave srovnane a ma ve vsem pravdu. Nikdy nepise ze by to nebylo pekne. Zcela vecne napsal ze je diletanstvi nabastlit na urcity system nesystemove data, a tim poprit cely vtip ktery tam mohl byt, notabene kdyz se to dalo velmi jednoduse vymyslet.
Graficky design je o srozumitelnem predavani informaci.

Veta: "Fajn. Když designéři tleskají nesmyslům, pak se nemohou divit, že je veřejnost nebere vážně." to ilustruje zcela presne. Ja jsem nejdrive take pochvalil vzhled atd, a priznavam ze jsem se vubec nezamyslel nad smyslem, a jsme rad ze PZ se nenechal osalit zrakem a myslel hlavou. Misto abyste byli radi ze nam nekdo otevrel oci, a uznali ze ma pravdu, tak ho vyzivate aby se uklidnil. hm.

17. 3. 2009 18:29 Petr

Je to pekny, nechapu proc v tom hledate nejakej sytem... Typografie neni chemie a tento obrazek neni soucasti ucebnic, tak se uklidnete :)

17. 3. 2009 18:25 PZ

Jde přece o to, jestli slova mají nějaký význam: když vytvořím dílo z oblastiinformačního designu s názvem "Periodická tabulka", tak bych očekával, že v uspořádání naleznu nějaké periodické opakování. Ale v tabulce nic takového není. Tvůrce prostě převzal nějakou formu uspořádání informací, která dávála smysl, a tuto formu naplnil nesmyslnými daty. Vypadá to hezky a hlavně sofistikovaně. Takže se tomu bez uvažování zatleská.

Pokud by se jednalo o volné umění, pak prosím - mám docela rád litografii od Simona Pattersona "The Great Bear", která si zahrává s mapou londýnského metra a svádí k různým interpretacím. Ale uvedená tabulka není tento případ.

Fajn. Když designéři tleskají nesmyslům, pak se nemohou divit, že je veřejnost nebere vážně.

17. 3. 2009 18:05 aj

...no to fakt nejde namontovat – písmo přece nemá žádné vlastnosti, příbuznost s jiným ani vývoj :-D

17. 3. 2009 17:17 Mates

Koukam ze se tu zase vyzaduje vedecke zanaseni vysledku....ktere nakonec ani na pismo namontovat nejde....misto aby jste ocenili dobry napad a vtipek.

17. 3. 2009 17:09 speedy

OK, zkus to předělat :-)

17. 3. 2009 17:06 aj

> to speedy <
jasně, že to není závazný, ale mnohem líp by se to učilo, kdyby to bylo srovnaný podle klasifikace písem a né páty přes devátý podle oblíbenosti

..a to platí obzvlášť, když je to naroubovaný na funkční tabulku

17. 3. 2009 16:45 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ale jo, PZ ma pravdu. Ja sem v tom usporadani logiku taky nenasel.
Me se to libi i tak, ale bylo by to stokrat lepsi kdyby to melo tu logiku (ale treba ji jen nevidim).

17. 3. 2009 16:42 speedy

vy jste fakt věčný šťouralové. Není to přece žádný závazný zákon, je to JEN taková blbina, fórek, který ale může dobře posloužit k tomu, aby se každý naučil rozeznat základních pár písem. Tečka.

chytráci...

17. 3. 2009 16:34 aweek

Přijde mi to jako dobrý nápad.
Je v tom v tip i smysl. Dám si to na nástěnku, líbí se mi to

17. 3. 2009 16:31 aj

souhlas s PZ,
taky jsem to otevírala s nadšením, že to bude tříděno podle klasifikace písem a bude tam možné sledovat vývoj a postupné prolínání se antikvových písem s lineárními...

věc na nic. ach jo

17. 3. 2009 15:31 PZ

Mně to připadá hloupé.
Je evidentní, že autor nechápe, v čem spočívá kouzlo Mendělejevova uspořádání - totiž v tom, jak řadí do sloupců (period) prvky s obdobnými vlastnostmi a že na základě takové tabulky je možné pochopit chování jednotlivých prvků.

Obdobná tabulka pro typografii by asi nemohla vypadat stejně, ale rozčlenit systematicky písmo do sloupců (period) třeba podle konstrukčního základu a do řádek podle roku vzniku - to by mohlo být zajímavé a taková tabulka by k něčemu byla. Tohle je úplně zbytečná práce bez přidané hodnoty a 100 nejpopulárnějších písem mohli klidně vysázet do řádek pod sebe.

Je to taky typická ukázka povrchního přístupu k designu, kdy si tvůrce vybere nějakou formu, aniž by rozuměl hlubší podstatě, a naplní ji obsahem, který v daném kontextu nedává smysl. Hlavně, že to "hezky vypadá".

17. 3. 2009 15:01 Lukas Veverka / www.parasite.cz

To je pekne. :) A super bod pro slovensko (respektive Bilaka) za Fedru. Na to jak je tam tech fontu relativne malo, je fajn ze tam dali prostor i Bilakovi. Zaslouzene.

17. 3. 2009 14:58 Jirka

Díky.
Neznám.

17. 3. 2009 14:31 Rejpal

Krásná věc, díky!




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.