Obrázky z písmenek – loga
Slova Peace / War ve tvaru obličeje George Bushe, nápis Panthers v podobě hlavy pantera, slova Dead / Alive ve tvaru Bin Ladina – to jsou jen první ukázky kreseb a log z různě tvarovaných písmenek. Volně tímto článkem navazujeme na článek Obrazy z písmenek.
Podívejte se na další zajímavé ukázky…
Ukázky na žlutém podkladu jsou z reklamní kampaně brazilského magazínu Veja.
Zleva: Castro – Tirany or Freedom, Saddam – Threat / Pretext a dva nápisy skryté v sobě: Victory / Defeat.
Tyto inzeráty zpracovala agentura AlmapBBDO ze Sao Paula a získala za ně stříbrnou a zlatou medaili Clio Awards
v roce 2005.
Více ukázek na: http://teo.esuper.ro/advertise/veja-magazine-get-both-sides-campaign/
Asi nejznámějším logem na motivy "typogramu" (jak se tyto kresby z písma také někdy označují) je značka energy drinku Shark – vpravo dole (více o energy drinkách ve Fontu 83). Toto slovo ale zlákalo k podobnému ztvárnění
i další grafiky.
Další známé logo z nápisu ve tvaru kytary má kapela The Monkees (dole je parodie Drunkees – asi mají rádi alkohol :-)
Tvarování písma do podoby nějakého obrázku se také říká figurální kaligrafie (viz také zoomorphic caligraphy nebo metamorphosing letters). Zvláště v arabském světě jsou tyto obrazy již po staletí velmi populární. Kaligrafie
v podobě zvířete může obsahovat i celou báseň. Dole je holubička míru (Love and peace – Houb Salaam).
Podívejte se na: http://bibliodyssey.blogspot.com/2006/06/zoomorphic-calligraphy.html
Vlevo vidíte tři známé logotypy od světově proslulého typografa Herba Lubalina.
Vpravo jsem zařadil i ukázky z naší praxe – starší návrh VLK od kolegy Pavla Hrycha a již hodně stylizovaný obrázek klíče z názvu Key Production od kolegy Aleše Navrátila (slovo Production představuje zuby na klíči). Vpravo dole je pak další (psané/kreslené) zvíře – had v logu firmy Whitesnake.
Když jsem psal tento článek, napadl mne jako příklad slon… Slovo má výhodu, že počáteční S by se dobře „změnilo“ v chobot. K podobné kresbě musíte mít vhodné slovo (počet písmen, jejich tvar).
Jak vidíte, kresby z písmenek mohou být použité v podobě celých obrazů (jako vizuály v reklamních inzerátech), kaligrafovaných básní, ale i jednoduchých, moderních a vtipných značek.
Pokud se podobné logo podaří a splní dvě základní podmínky – čitelnost slova a rozpoznatelnost kresby, je velmi dobře zapamatovatelné a rozpoznatelné mezi ostatními logy. A to je v současné době, kdy mnoho značek obsahuje jen nějaký jednoduchý geometrický symbol (kolečko, tři kolečka, čtvereček, kolečko ve čtverečku atd. :-) velmi ceněné.
Lidé si rádi takovou značku s více významy prohlédnou a mají pak podvědomou radost, že „na ten rébus v logu přišli“.
V tu chvíli si logo dobře zapamatují (a to stačí, když jej uvidí jen jednou). Existují na druhou stranu značky, které i když vidíte podesáté, stejně si je nepamatujete (třeba jen nějaká červeně podtržená zkratka – FG&C atd.). Tyto značky pak nesplňují základní podmínku kvalitního loga a samotný smysl grafických značek – zapamatovatelnost a identifikaci.
Jen je nutné se přitom vyvarovat některých klišé – jako třeba udělat bombu z písmene O ve sloganu "Cenová bomba"… :-) To už pak moc vtipné není.
-OK-