Český statistický úřad vyhlašuje soutěž na nové logo a vizuální styl
Soutěž je pořádána ve spolupráci s Unií grafického designu, která také vyšle své zástupce do komise vybírající nejlepší řešení. Podmínky soutěže jsou velmi zajímavé a byly stanoveny v souladu s doporučením UGD. Budeme rádi, když se zúčastní maximum profesionálních designérů a bude z čeho vybírat.
Cílem ČSÚ je získat kvalitní a originální dílo, které jej bude v dalších letech dobře reprezentovat. Proto je připravena i adekvátní výše odměny pro vítěze i skicovné pro pět postoupivších do druhého kola. ČSÚ ctí respekt k práci oslovených soutěžících a k odborné erudici členů poroty.
Z podmínek vybíráme:
Předmětem soutěže je návrh jednotného vizuálního stylu, jehož základem bude značka pro zadavatele - Český statistický úřad. Značka by měla sestávat ze samostatně použitelného grafického symbolu, který bude zároveň doplněn o textovou část „Český statistický úřad“ nebo o zkrácenou variantu „ČSÚ“ (kombinovaná značka).
Soutěž je vyhlášena jako veřejná dvoukolová. Je určena všem fyzickým i právnickým osobám se zastoupením fyzických osob (dále jen „uchazeč“), které řádně vyplní přihlášku a dodrží všechny podmínky soutěže. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci zadavatele, členové hodnotící komise a osoby jim blízké.
Zadavatel zajistí po celou dobu soutěže o návrh (až do okamžiku uveřejnění výsledků hodnocení návrhů) anonymitu podaných návrhů alespoň tak, aby hodnotící komise při hodnocení návrhů nebyla schopna přiřadit účastníka soutěže o návrh k návrhu, který jej podal.
Uchazeč předloží zadavateli soutěžní návrh splňující požadavky zadání a řádně vyplněnou a podepsanou písemnou přihlášku nejpozději 11. 5. 2011 do 12.00 hodin.
Každému uchazeči, který postoupí do 2. kola a splní podmínky druhého kola soutěže, uhradí zadavatel skicovné ve výši 5 000 Kč za každý soutěžní návrh, který byl vybrán do druhého kola soutěže a byl rozpracován podle stanovených požadavků. V případě, že uchazeč nerozpracuje soutěžní návrh podle těchto požadavků, nárok na skicovné mu nevznikne. V případě vítěze soutěže je skicovné zahrnuto v ceně za vítězství v soutěži. Skicovné bude uchazečům vyplaceno až po ukončení 2. kola soutěže.
Vítězi soutěže vznikne dnem doručení výsledků soutěže povinnost uzavřít se zadavatelem bez zbytečného odkladu licenční smlouvu podle zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Návrh takové licenční smlouvy tvoří přílohu č. 2 této výzvy. Touto smlouvou vítěz soutěže postoupí zadavateli výhradní a neomezenou licenci ke všem způsobům užití značky za celkovou smluvní odměnu ve výši 100.000 Kč bez DPH. Zároveň s ním zadavatel může uzavřít v souladu se zákonem č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, smlouvu o dílo na vytvoření Manuálu jednotného vizuálního stylu Českého statistického úřadu. Předpokládaná hodnota této zakázky bude činit max. 150 000 Kč bez DPH. Obsah smlouvy bude stanoven v jednacím řízení mezi zadavatelem a vítězným uchazečem.
Co podmínkám říkáte? Půjdete do toho? Ať se vybere kvalitní řešení, které by mohlo být příkladem, jak podobné soutěže vyhlašovat.
Na webu ČSÚ si stáhněte kompletní podmínky - výzvu, přihlášku a licenční smlouvu.
Komentáře k článku
1. 6. 2011 22:11 Dan Macháček
http://www.martys.cz/cesky-statisticky-urad
31. 5. 2011 17:20 The the
30. 5. 2011 15:13 Peter
Dakujem, ja som neobdrzal ziadne vyrozumenie, dnes je posledny den kedy by mali posielat vyrozumenia. A dovod nepostupu bol zdeleny?
30. 5. 2011 14:57 The the
30. 5. 2011 11:45 Peter
12. 5. 2011 14:29 Tom Laurinec
Potom máme celou státní správu, kde má každé ministerstvo svoje logo, z nichž ani desetina namá valnou kvalitu, natož pak nějaký patřičný význam.
Než aby se řešilo ročně 1000000000000 log různých součástí státu, tak se mělo vyřešit používání státního znaku, lva a různých modifikací v globálním měřítku. Jak zjednodušovat heraldické znaky atd. Zahazujeme tradice i hnusná loga z porevoluce ... co budeme dělat příště? Logo ČR, protože vlajka nebude dost cool nebo dost odlišná od ostatních?
Však jde přece o celou identitu, ne jen o logotyp. Přece může existovat systém, který definuje logotypy pro instituce a také hranice jejich komunikace. Možná jsem moc bláhový, ale věřím, že je to mnohem lepší. Protože takhle to bude jak se sčítáním, milion otázek na které znají odpověď, zbytek takových že je málokdo zodpoví pravdivě.
Sorry :-D asi jsem ujel.
11. 5. 2011 19:15 Jaroslav
5. 5. 2011 09:42 Dada
3. 5. 2011 20:42 Mirek Roubíček / colmo.cz
souhlasím s tebou, vystihl si to naprosto správně. Tolik žlučoidních názorů na UGD jsem už dlouho nečetl. Ono je totiž jednodušší všechno kritizovat, než něco dělat :/
24. 4. 2011 13:03 * Karel *
„Ale osobně se mě vůbec nelíbí tyhle intervence ohledně výběrových řízeních. Ať už se jedná o akce ex post (zasílání dopisů ředitelům institucí například) nebo o akce jako je tato s ČSÚ. Nedokážu pochopit proč. Oba způsoby akorát vrhají na UGD potažmo na obor jako takový jen špatné světlo.“
Proč se Ti tyto aktivity nelíbí. To si myslíš, že je lepší si podobného „špatného“ dění na poli grafického designu nevšímat? Bylo by lepší, kdyby se na tunel, který spojený s „novým“ logem pro NTM, zapomnělo a neřešilo se to. Bylo by lepší, kdyby byla další soutěž nesmyslně vypsána a v nejhorším případě se tak další významná státní instituce honosila špatným logem (viz MŠMT)? Nebo si jen myslíš, že není dobré, když to řeší UGD? A kdo povolanější by to měl, podle tebe řešit? A proč podle tebe tato aktivita vrhá špatné světlo na UGD? Pravděpodobně myslíš v očích grafiků, ale já si těchto aktivit naopak vážím.
„Suma sumárum, když už se UGD musí (a nemůže si pomoct) takto "vnucovat" a nabízet své služby, proč proboha to aspon neudělá pořádně, a nenominuje do poroty někoho opravdu silného co se předmětu soutěže týká. A zásadní připomínka, pokud UGD nemá vliv nebo moc oslovit a přesvědčit takové potenciální porotce, pak by neměla nabízet svoji pomoc alepson co se sestavení poroty týká.“
Asi si nemyslíš, že je lepší, aby grafický design hodnotili úředníci a další, tak jak bývá zvykem. I přesto pro tebe není toto „vnucování“ UGD dobré a raději bys ho neviděl vůbec. Nebude to tím, že ses nikdy žádné soutěže nezúčastnil a nezúčastníš a je Ti to pro to jedno?
Ohledně toho slovíčkaření. Je asi hodně subjektivní to jak kdo vnímá jaké slovní termíny. Osobně si myslím, že v rámci kontextu, je použité slovo „odborník“ na místě. A to proto, že u podobných soutěží je zvykem, aby v porotě zasedli právě úředníci. Další věc je ta, že v češtině užívaný druhý termín „expert“ je (podle mého názoru) silnější a nadřazenější. Ale ten použit nebyl, tak je, řekl bych, vše v pořádku.
Chtěl jsem se Tě také zeptat na to, koho považuješ za experta na korporátní design? Jestli bys mohl nadhodit konkrétní jména, když už jsi zde označil ta jména, která to pro Tebe rozhodně nejsou. Osobně si myslím, že jich v ČR bude dost poskromnu a jestli míříš opravdu vysoko, tak tu možná nikdo takový ani není...
Ale je pravda, že to, že jsou v porotě jen může vrhat na UGD špatné světlo a i možná možnost od některých podezřívavost z nepravostí. A to, jestli je soutěž anonymní nebo ne, nic neřeší (navíc jsme v Čechách). Můžu klidně udělat několik návrhů, poslat to kámošovi, který sedí v porotě, aby mi pomohl vyselektovat ten lepší, který následně pošlu do soutěže, kde ho kámoš samozřejmě pozná a vybere. Takže je hezké, že je soutěž anonymní (to beru jako samozřejmost), ale v důsledku to opravdu nemusí nic řešit.Ale nikoho z ničeho nepodezřívám.
Osobně si myslím, že se tam měl objevit nějaký vysokoškolský pedagog GD, někdo třeba z TDC, ale klidně i jeden zástupce z ČSÚ. To je škoda, že to tak není, v tom si UGD určitě trochu ubližuje. A možná, že z výše zmíněného důvodu, neměla být porota do konce termínu zveřejněna. (?)
„Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci zadavatele, členové hodnotící komise a osoby jim blízké.“ Jaké osoby jsou blízké členům poroty. Je nebo není jim blízký Ondřej Kafka, když společně s dalšími členy poroty zakládal UGD? Pokud vstoupím do UGD a můj soutěžní návrh bude vybrán jako nejlepší, bude moci být UGD nebo já od kohokoliv nařknut z podjatosti?
„Já tady celou dobu vystupuji proti jedné jediné věci, která vlastně škodí akorát tak tomu, jak je unie vnímána v očích grafiků.“
Nevím, Lukáši, jestli jsi tu věc již pojmenoval, asi ano, ale nedokážu to z toho vyčíst. Můžeš to napsat, jednou stručnou větou? :-)
Reagoval jsem na Lukáše, ale když budou reagovat i jiní (rozumní) přispěvatelé, budu rád. ;-)
22. 4. 2011 21:18 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Filip celou věc obhajuje přesně tím co mě na tom nejvíce vadí. Já tomu Filipe rozumím, že lidí ochotných jít do poroty jste třeba nemohli dost sehnat.
Ale volit porotu na základě toho kdo byl po ruce nebo kdo měl zrovna čas místo podle toho jestli jde opravdu o odborníka na dané téma nebo ne, mě příjde neštastné a na to jsem upozornil.
Ano, je to subjektivní hodnocení. Ostatně Ondřeji Kafko, je to stejně subjektivní jako hodnotit nějakou konkrétní práci. Není v tom rozdíl. Myslím, že by měl být každý kdo se v našem oboru pohybuje schopen říct svůj názor ať už ná jednu práci nebo třeba názor na autora jako takového.
Já jsem si opravdu nedokázal představit, že bych někomu představoval tuhle porotu jako partu odborníků na vizuální styl. Mě by například Filipe zajímalo, zda by jsi porotu a představil jako odborníky na CI třeba na stránkách Typa (sebe z toho klidně vynech)?
Protože já si tě fakt neumím představit, že se někde potkáme a ty řekneš: "čau lukáši, hele znáš se tady s panem Sládkem? Ne? No to je skvělej designér a odborník na korporátní design." Ale třeba se pletu...
Nebo tu jde jen o slovíčkaření a o moje zbytečně rigidní lpění na termínu, který jste použili v podmínkách soutěže: "5 odborníků na předmět zakázky".
Pak tam stačilo napsat, že má tato soutěž "odbornou porotu složenou z 5 grafických designérů" a pak by třeba jen mě přišlo škoda, že tam není alespoň jedna významná persóna (odborník) z oblasti korporátního designu.
Zároveň třeba UGD nepovažuje za důležité, aby v porotách soutěží log seděli vyznamní autoři log (kteří díky své odbornosti mohou posoudit lépe všechny aspekty soutěžních návrhů než třeba méně významní autoři). Třeba unii stačí, že jde o profíky. Ok. Pak se omlouvám, že mě to nestačí.
A nebo unie, a to by byla pro mě asi vůbec nejsmutnější varianta, bezvýhradně shledává každého z porotců jako odborníka na předmět zakázky.
Jirko, Filipe, Ondřeji, zkuste to co jsem psal brát jako normální názor, doufám že už srozumitelněji napsaný. Párkrát jsem v rámci diskuzích unie už podobné názory řikal, a pořád si myslím, že tyto aktivity či případné nedokonalosti v rámci exekuce těchto aktivit vrhají na unii akorát špatné světlo.
Sám jsem byl z povzdálí svědkem několika z mého pohledu podobných nedokonalostí a když jsem na tyto nedokonalosti upozorňoval (třeba i na radě UGD kde jsem byl jednou hostem) bylo mě vždy naznačeno, že je lepší dělat aspoň něco, i když ne stoprocentně než vůbec nic. To se mě nelíbilo nikdy. Je to taková cesta průměrnosti.
A teď zase, unie dělá hodně věcí na výbornou. Já tady celou dobu vystupuji proti jedné jediné věci, která vlastně škodí akorát tak tomu, jak je unie vnímána v očích grafiků. Nevystupuji proti unii jako takové. A narozdíl od Garcyho bych unii nerušil.
21. 4. 2011 16:41 Jiří Toman
No to je opravdu krásný průjem. Nemá zřejmě smysl sáhodlouze obhajovat Unii, protože názor většiny to nezmění. Úsměvné diskuzní úplavice Garcyho už jsem několikrát sledoval a některé názorové veletoče Lukáše Veverky taky. Nejprve tedy k Lukášovi – mám někdy pocit jakéhosi patologického návyku zvracet co mu na jazyk příjde, v čemž mě utvrzuje fakt, že dlouhodobě nedrží pohromadě (promiň, že tak veřejně Lukáši). Garcyho gdáky mě už dlouho nechávají chladným, protože to nemá hlavu patu a je to klasické míšení pojmů a dojmů, Garcy zdá se být velice profesně emotivní. Ale teď k pointě – já jsem sice Unii spoluzakládal a tak je asi naivní myslet si, že budu stoprocentně objektivní . Přesto ji nepovažuju zdaleka za bezchybnou. Ono jde totiž o proces, o něco, co se pár lidí rozhodlo s nezištným cílem udělat. To, že je to ideál a realita je jiná, je přece samozřejmé. Podezíravost, konspirační teorie a anonymní očerňování jsou cesta do pekel a nic neřeší. Není přece problém diskutovat. Probém je, že si tady spusta lidí vyzvrací vlastní obecnou frustraci a jde zvracet jinam, aniž by cokoliv udělala (tím nemyslím Lukáše V.). Vždycky jde veci dělat líp, jenomže začátkem debaty nemůže být agresivní, anonymní útok bez argumentů!!! Buďte doprdele rádi, že je tady kvalitně a transparentně vypsaná soutěž. Na porotu nebo její jednotlivé členy může mít samozřejmě každý svůj názor, ale to nic nemění na faktu, že je to dobrá zpráva pro nás všechny. Navrhuju zákaz publikování anonymům
21. 4. 2011 10:56 yawn | inkink.cz
Se zkušeností posledního půlroku z divokého podhoubí GD u nás, kdy se chodí do jakékoliv soutěže bez skicovného s nulovou znalostí poroty o oboru a s price money, které skoro ani nepokryjí náklady – prostě nadšeně vítat snahy o jakoukoliv kultivaci prostředí musím.
Postavit kritiku téhle snahy na tom že v porotě nesedí osobně oblíbený designer je omezené.
20. 4. 2011 22:55 Robert Štencl
Já si na žádné vidle naskakovat nebudu,nic komentovat nehodlám, soudný grafik snad má jasno.
PS: skutečně zvažuji efektivnost ježdění z rodného venkova po D1 na schůze rady UGD (BTW: celý den v prdeli), když tady čtu průjmy na téma samozvanců a béčkových grafiků. Tohle je ta zpětná vazba, která mi chyběla.
20. 4. 2011 20:39 eugen onegin
20. 4. 2011 18:55 bert
20. 4. 2011 17:06 Font OK
20. 4. 2011 16:04 Martin Jedlička
20. 4. 2011 15:50 Font OK
A víte co? Vyzývám vás na souboj :-) – pojďme v této soutěži změřit síly.
Uděláme v našem studiu také náš návrh (byť jsem se tomu chtěl původně vyhnout, aby nás zase třeba někdo nenapadl). Ale je to anonymní a porota nebude tušit, co je od koho. A pak si tady naše návrhy porovnejme a navzájem zkritizujme... co vy na to? (namísto tady té diskuze můžeme udělat něco zajímavějšího)
20. 4. 2011 14:28 Jan Hradil
Nebýt pana Kafky, nebyl by časopis Font ani tento blog, a nebylo by kam psát vaše přínosné názory :)
20. 4. 2011 14:18 Ondřej Klos
20. 4. 2011 13:51 Filip Blažek
Nějak nerozumím české mentalitě. Pár designérů se rozhodne, že věnuje část svého volného času ku prospěchu oboru. Založí si spolek, schází se, organizují přednášky, nabízejí pomoc při organizování výběrových řízení, píší články, domlouvají slevy u dodavatelů hardware a software. A co na to Čecháček, který pro obor nehne prstem a všechno ví nejlíp? Ten přece už dávno tvrdí, že UGD je samozvaná partička individuí s napoleonskými choutkami, která intervenuje, aby získala všechny zakázky.
Je mi úplně jedno, jestli budu v porotě na ČSÚ nebo ne. Václave, dávám vám volnou ruku: zorganizujte lepší porotu, já slibuji, že pokud vše zařídíte, na post porotce rezignuji. Ujmete se toho? Předpokládám, že pokud sestavíte porotu snů, i ostatní porotci rádi přenechají své místo. Možná vám to přijde divné, ale všichni jsme to přijali s pocitem zodpovědnosti a potřebou přiložit ruku k dílu. Jestli vyhraje člen UGD, Čech, Slovák, Maďar nebo třeba Ind, to je nám všem veskrze jedno, hlavně že bude práce kvalitní, funkční a invenční.
20. 4. 2011 12:40 Font OK
To ale neznamená, že všechny reakce (hlavně anonymní) považujeme za slušné a k věci. A je-li právo čtenáře napsat komentář, je právo redakce takový komentář komentovat :) nebo vyzývat ke konstruktivnější diskuzi, pokud se stočí někam mimo.
A zde vidíme velký rozdíl – hodnotit něčí konkrétní práci (třeba prezentovaný návrh loga) je ok, ale veřejně jej označovat za kvalitního/špatného odborníka už je za hranicí. Kdo má to právo? Nelíbilo by se to nikomu z vás, být takto paušálně označen (Kafka je amatér, Nabrt sračka, Jedlička je břídil) – tento styl komunikace na grafickém blog prostě nechceme.
20. 4. 2011 12:10 Martin Jedlička
Není mi jasný proč by měla UGD vůbec koho dosazovat... a už vůbec nechápu proč zrovna z řad UGD.
20. 4. 2011 10:59 lh > Font OK
20. 4. 2011 10:47 Font OK
lh > kdo je odborník do komise na vizuální styl? Když jsme s kolegou Kotyzou psali publikaci Corporate identity set, která se jako první komplexně této problematice věnovala, Filip Blažek nám přispěl velmi fundovanou kapitolou o korporátním písmu jakožto součásti Corporate Designu. Znám málo lidí (na prstech jedné ruky by se asi dali spočítat), kteří by dokázali o tomto fundovaně psát odborné texty (nehledě na to, že o grafickém designu přednáší, vydává Typo atd.). Takže za mne je v komisi oprávněně jako odborník.
Byl bych moc rád, kdyby ustaly tyto výpady a subjektivní hodnocení grafiků v komisi a spíš jsme se věnovali samotné soutěži. Zůčastněte se a na Fontu pak ukážeme vaše práce (a pak se můžeme věnovat konstruktivní kritice endotlivých prací ev. kritizovat komisi za jejich volbu).
20. 4. 2011 10:14 Garcy Vizu _ www.garcy.net
Lukáši, dozvěděl jsem se, že jste vystoupil z UGD. Škoda, jako člen jste mohl nám všem na schůzi říct, jak to máme dělat. Případně se ujmout některé z funkcí v Radě. Takhle už na vaše názory na UGD nebudu reagovat. Když jste mohl ukázat, že jenom nekritizujete, ale že umíte i něčím přispět, působit i konstruktivně a přínosně, raději jste z UGD vystoupil... Nerozumím vašemu subjektivnímu kritizování odbornosti kolegů. Pochybuji, že někdo z Rady by si dovolil shazovat takto veřejně vaši odbornost.... Je to i o slušnosti a respektu...
"mohl jste nám vsem na chuzi rict, jak to mame delat" > na vase nazory nebudu reagovat... sick?
proc by nemohl clovek kritizovat ostatni? kvuli tomu ze je ve stejnem klanu, ma drzet pusu a jen vsechny chvalit, jak to ostatne dela zbytek UGD? a to pak je k necemu dobre? poplacame se po zadech a co? ja myslim ze lukas veverka se aktivne snazil prispivat, aktivne UGD branil proti plivalum, ale myslim, ze to uz i na nej bylo moc. ostatne vzdy kdyz nekdo vystoupi, nekdo se ozve "proc si nam nerekl jak to mame delat" a tyhle alibisticke reci. zrovna u lukase bych o tomhle fakt byl zticha. diskuse o ugd je vecna, ugd by ale mohla pochopit, ze lidi, kteri si jdou v grafice za svym se s necim takovym vubec nechteji zaplest, proc by to take delali, proc? proc by grafik ktery je mlady a chce neceho dokazat vlezl do instituce, co vystupuje mirne receno usmevne a je plna lidi, jake jmenoval lukas? reklamek? bridilu? ugd nema zadnou auru a rozhodne nema zadne jmeno. kdyby to byla vyberova instituce, neco, kam by se lide snazili dostat, pak by to mohlo byt jine - ale takhle je nejlepsi lek ugd rovnou rozpustit
20. 4. 2011 10:08 lh > Pavel H
19. 4. 2011 16:53 Pavel H
To je pro mne příliš silná káva.
19. 4. 2011 15:39 lh
19. 4. 2011 14:35 Font OK
19. 4. 2011 09:43 minduser
Souhlas – ohledně nedostatku sebereflexe UGD a z toho plynoucích níže popsaných "nešťastností".
Nesouhlas – "odbornost" poroty a "odbornost" obecně. Bylo by to na dlouhé povídání, takže to nebudu nijak dlouze rozvádět. Ale člověk má, Lukáši, z tvých názorů opravdu pocit, že bydlíš na adrese Olymp 1/24. Sejdi z něj někdy mezi "dělný lid" a pobav se s jeho typickými zástupci o GD. Řekl bych, že by jsi po takové zkušenosti ze svých představ o uchopitelnosti a změřitelnosti "kvality" tvrdě vystřízlivěl. Je to stále na téma "pár vyvolených vs většina"... Zkus někdy trochu zapřít své ego a posuzovat věci trochu víc prakticky a z jiných úhlů pohledu... Líbí se mi tvůj neutuchající boj za ideály, to chce rozhodně odvahu, ale tady jsi i podle mě přestřelil...
19. 4. 2011 03:57 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Navíc například Filipa Blažka i Jana Tippmana znám osobně, a vážim si jejich práce, jen je tak nějak nepovažuji za extra odborníky na vizuální styl.
Ale mám pocit, že se zde lehce zapomíná na tu podstatu. Ve chvíly, kdy se sám nominuji do role jakéhosi arbitra a nabízím sám od sebe pomocnou ruku v organizování soutěží a snažím se definovat pravidla (což může být samo o sobě absurdní), měl bych být schopen to udělat alespoň tak jak deklaruji.
Nerozumím například tomu, proč byli do poroty nominováni jen členové unie. Nevidím v tom žádný mafiánský záměr, spíš neštastné rozhodnutí.
Unie grafického designu se snaží působit na venek jako hlas široké grafické obce, sama se přirovnává slovy svého mluvčího k achitektonické komoře, přičemž se k unii hlásí v podstatě tak 2% lidí jenž se u nás profesionálně zabívají grafickým designem.
Takže logickým krokem by se zdálo, že jako organizátor nominuji do poroty pár špikových odborníků na CI z svých řad (to se nestalo) a zároveň nominuji i špičkové odborníky mimo unii (ani to se nestalo).
A to je to jediné na co jsem upozornil. A to má další souvislosti. Mimo jiné to znamená. že podle UGD je například i agentura Dost dobrý design "odborníkem na CI". Jak může být UGD brána vážně, když se evidentně nedokáže kriticky podívat na českou scénu a definovat v jejím rámci odborníky?
Takže suma sumárum, jen jsem kouknul na složení poroty a poznamenal, že mě tam chybí někdo, kdo by měl pár pořádných zářezů na pažbě svého deringeru.
18. 4. 2011 22:23 martin kleibl
dost podobne tomu skorsiemu v Cechach (na fonte uz bolo prezentovane)?
http://www.scitani.cz/
18. 4. 2011 14:27 veve naive
Jak někdo poznamenal, to, že nedokážu vytvořit špičkovou práci ve svém oboru, automaticky neznamená, že neumím posoudit práci jiného autora. Aniž bych bych chtěla obhajovat kdekjakého neumětela, ráda bych připomněla, že někomu se skvělé dílo nepodaří, protože nemá talent, někomu z těch nadaných třeba proto, že málo maká, jiný není dostatečně openminded a někdo prostě nemá štěstí.
Musím říct, že ačkoliv Veverku považuju za šikovného chlapce, jeho názor se mi tedy ani co by se za nehet! Váš subrybníček by si měl uvědomit, že spektrum grafiků je pestré (vynikajících pár, velmi dobrých několik, dobrých docela parta, průměrných a níž davy...), a klienti ještě stále málo poučeni. A jde o to, co lze udělat pro to, aby v porotě neseděli účetní, popeláři, vedoucí ze skauta apod., případně špičkoví autoři z jiných oborů, ale lidé, kteří k tématu mají co říci, mají znalosti a zkušenosti, na základě kterých si bez problému udělají názor. A už bych zase opakovala, co bylo řečeno stokrát.
Vylíváte s vaničkou i dítě. Jestli jsou tu někteří tak strašně schopní, že nebýt jejich grafického designu, všichni bychom tu pomřeli, no tak ať v pracují a nerozptylují se "podřadnými" typy, kteří je beztak nemohou ohrozit. Jestli má někdo potřebu dát trochu řád např. těm soutěžím, nevidím důvod, proč ho hanět jen proto, že nemá v portfoliu perlu na perle. Místo toho by se možná hodilo zamyslet se nad tím, jak eventuelně přiložit ruku k dílu, když se mi něco nelíbí. Některé názory diskutujících mi (snad jako obvykle) připadají spíš zraňující a chuť něco dělat beroucí než konstruktivní.
18. 4. 2011 13:19 Jakub
18. 4. 2011 12:59 Petr Vytiska
Ja myslim, ze prece i Vy, ktery se corp. designu temer nevenujete, dokazete velmi dobre odhadnout spickovou praci. Koneckoncu to je prece hlavni ukol poroty. Jeji prace neni o tom vytvaret, ale poznat. A kdybych zasel do detailu te teze, pak by v porote byli jen ti nejlepsi. Tim padem by se nemohli zucastnit a ve vysledku by ta sance na spickovy vysledek byla nizsi... Ale to je jen takova moje uvaha.
18. 4. 2011 12:59 anonymní anonym
18. 4. 2011 11:50 Font OK
Pokud nějaká instituce (třeba NTM) udělala podivnou soutěž s mizerným výsledkem (a mj. i po intervenci UGD bylo takové rozhodnutí přehodnoceno - což je dobře), je podle mého názoru zcela mylně vykládáno, co vrhá na obor špatné světlo. Špatně nastavené podmínky u některých institucí nebo následná reakce UGD? Mimochodem UGD byla také kritizována naopak za nečinnost nebo pozdní reakci.
Jinak by bylo dobré, kdybyste své návrhy na zlepšení fungování přednesl na radě UGD. Rádi vás vyslechneme, vč. důvodů pro vaši kritiku této aktuálně ve spolupráci s UGD vyhlášené soutěže ČSÚ (o nějakých manipulacích nebo zamlčování nemůže být řeč, jména nominovaných členů komise byla od počátku veřejná) a váš názor na vhodnost působení členů UGD v různých komisích věnovaných grafickému designu – byli jsme třeba i na Louskáčku atd. (architekti zase mají v komisích členy své komory).
18. 4. 2011 09:06 Kanibal
18. 4. 2011 06:58 Lukáš Veverka | www.parasite.cz
Ale osobně se mě vůbec nelíbí tyhle intervence ohledně výběrových řízeních. Ať už se jedná o akce ex post (zasílání dopisů ředitelům institucí například) nebo o akce jako je tato s ČSÚ. Nedokážu pochopit proč.
Oba způsoby akorát vrhají na UGD potažmo na obor jako takový jen špatné světlo.
Následná manipulace s informacemi je už jen pomyslnou tečkou na závěr každé takové akce. Například teď; účelově se vytáhnou z podmínek jen ty "nezávadné informace", přičemž složení poroty je jakoby zamlčeno. Což byl ovšem jak se ukázalo trapný tah. Hned se to v zápětí v diskuzích nejen tady unii dvojnásobně vrátí.
Když už řeeším tu porotu, tak já tam opravdu nevidím jediného porotce, který by měl v portfoliu špičkový vizuální styl. Nechci jim tím brát jiné zásluhy v rámci GD, ale je absurdní i z mého pohledu (a to se corparat designu věnuji jen rekreačně) aby moji práci (pokud bych jí samozřejmně do soutěže poslal což neudělám) posuzoval například Štěpán Holič nebo Libor Kleček nebo nedej bože Zdeněk Dost Dobrý Design Sládek.
Filipa Blažka a Honzu Tippmana bych si bez problému uměl představit v porotě jiných soutěží, ale když si projdu jejich věci, tak tam bohužel taky nemají opravdu zásadní vizuály naší doby.
Jak asi musí složení poroty působit na autory co narozdíl ode mě v rámci vizuálních stylů dokázali své nesporné kvality? Neumím si představit že by jsem já šel do soutěže v mém oboru, kde by porotu tvořili lidé o třídu níž než jsem já.
Suma sumárum, když už se UGD musí (a nemůže si pomoct) takto "vnucovat" a nabízet své služby, proč proboha to aspon neudělá pořádně, a nenominuje do poroty někoho opravdu silného co se předmětu soutěže týká. A zásadní připomínka, pokud UGD nemá vliv nebo moc oslovit a přesvědčit takové potenciální porotce, pak by neměla nabízet svoji pomoc alepson co se sestavení poroty týká.
17. 4. 2011 20:39 David
Podmínky se ale dost liší.
V případě MŠMT je soutěž omezená na několik atelierů výtvarných škol.
Vyhlášení soutěže obsahuje povinnost vítěze logotypu vypracovat jednotný vizuální styl.
Celková cena za CI je 400.000,- Kč.
V případě ČSÚ se může soutěže účastnit jakákoliv fyzická či právnická osoba.
Zadavatel může uzavřít smlouvu o dílo na vytvoření manuálu, ale nemusí.
Celková cena za CI je 250.000,- Kč.
Obě soutěže zahrnují i licenční poplatky.
Předpokládám podobný rozsah prací na CI pro obě státní instituce, na zadání soutěží se podíleli členové UGD.
Může někdo z Fontu nebo UGD vysvětlit rozdíly v podmínkách soutěží a honorářích?
Nebo jsou studenti dražší než profesionální grafici a studia?
17. 4. 2011 15:49 Font
17. 4. 2011 13:52 Petr
No zkratka na CSU pristupuji k CI zodpovedne, coz je ostatne videt i na CI samotneho scitani.
17. 4. 2011 12:09 Jarmil
17. 4. 2011 06:57 Luděk
17. 4. 2011 00:38 * Karel *
Jarmile, dnes jsou možnosti poměrně neomezené, takže můžeš založit vlastní časopis o grafickém designu a na jeho blogu zveřejňovat "výběrová řízení a soutěže".
Já se rád občas přijdu podívat.
PS: A co myslíš, že je tento článek? ...
16. 4. 2011 22:50 Jarmil
16. 4. 2011 22:45 Jarmil
15. 4. 2011 17:42 anonym
15. 4. 2011 01:37 Jan P.
A osobně si myslim, že vždy, když se lejou peníze i mimo komerční sektor, tak je to fajn:)
14. 4. 2011 14:58 Font
14. 4. 2011 14:51 wein
Kolik z nás z rukávu vysypeme správný název značky IBM, která sice nedávno prošla úpravou, ale velmi jemnou, žádné symboly - drží se zavedeného, a i proto fungujícího tvaru zkratky.
14. 4. 2011 13:19 Font
14. 4. 2011 13:07 eix
14. 4. 2011 12:50 adam P
14. 4. 2011 10:16 Dan
14. 4. 2011 09:43 Kanibal
13. 4. 2011 19:46 Font OK
13. 4. 2011 17:46 Citrus
Najdete zde nejen poslední práce a projekty, ale i dění se studiem nepřímo spojené.
2009:
http://lemondesign.cz/aktuality/2009/listopad/
2011: ČSÚ???
A rok a půl asi sklízeli úrodu!!!