Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nové logo Škody Auto?

Na nedávno představené masce nového vozu Škoda Yeti je vidět jakási redesignovaná podoba známého okřídleného šípu. Již před časem přitom Škoda s myšlenkou úpravy loga koketovala a sondovala půdu i na Vysoké škole umělecko průmyslové, kde si nechala vypracovat studii možného vývoje této tradiční značky…

"Řada návrhů studentů volně rozvíjela historické logo Otto Gutfreunda, jiné ze stávající značky převzaly jen charakter kruhového pole. Vznikly i zcela nové směry vývoje, které pomohly odstranit jeden ze základních nedostatků stávající škodovácké značky – přílišnou složitost, pro kterou ji nelze tak jednoduše identifikovat, jako některé jiné značky na evropských silnicích."

Zdroj: publikace Work!, práce Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace v letech 2001 – 2005 (VŠUP).

Kromě vizuální komplikovanosti okřídleného šípu řeší automobilka i problém z dob privatizace – má stejné logo jako dnes již zcela cizí společnost Škoda Plzeň.

Jak se vám líbí nový znak Škoda na vozu Yeti? Domníváte se také, že je stávající logo Škoda nevyhovující (vizuálně komplikované)?


Komentáře k článku

4. 9. 2011 12:01 designer

Jen malo lidi cekalo ze projde nejaky vetsi rebranding, to logo ma historii a skodovka jej budedrzet protoze tim rika co uz ma vsechno za sebou.

Osobne jsem cekal drobne zmeny stejne jako pred cca 1/2 rokem jinak docela zajimavy zdroj log ceskych firem:

http://www.logobox.cz

5. 3. 2011 22:45 pioter

....usoudím až podle vlastnosní nových automibilů s tímto logem

2. 3. 2011 08:43 LU2

A je to tady, horší než jsem doufal :( http://www.skoda-auto.cz/

20. 2. 2011 17:44 Krzysiek

Ludzie nie znam czeskiego, nie spierdolcie tego loga wasze auta i historia marki skoda to zbyt piękna rzecz żeby ją skrzywdzić głupim liftingiem...... 1000X się zastanówcie zanim cokolwiek zrobicie z logiem które jest proste piękne a jego forma wyraża siłę tak znamienitej marki jak skoda!!!!!!

26. 11. 2010 14:16 GRAIL

Jarda > vlastně je to tak. Jako student jsem změnil školu, jelikož jsem nebyl ochotný připustit, že nás berou jako stádo stejných ovcí a nepodporují individualitu a originalitu každého z nás. Stojím si sám za sebou tak jako by si za sebou měl stát každý. Jelikož se tak neděje, jsou často mě podobní za "mimozemšťany". Uznávám tedy argument, že možná tato škola podporuje přesně to, co by se mělo obecně podporovat. To také ukazuje, že návrh nového loga škoda nebyla "plošně" zadaná soutěž všem studentům, nýbrž dobrovolná - zřejmě pro přihlášené. Stojím si alespoň za tím, že pracovat na ní celkové % studentů této školy, či daných ročníků, výsledné "vítězné" práce by měly zcela jinou úroveň. To se ale již bavíme o chuti pracovat apod. TÍMTO SE OMLOUVÁM ZA MŮJ PŘEDCHOZÍ NEGATIVNÍ NÁZOR.

17. 11. 2010 09:12 Jakub

Vážení, je třeba si uvědomit, že tento znak uváděný jako vzor z období let 1926 až 1990 patřil vždy podniku Škodovy závody Plzeň.
Moji rodiče tam pracovali a můj děda, který pracoval jako truhlář-modelář v modelářské dílně při slévárně oceli, vždy vzpomínal na starého pána Škodu. Ten, když procházel dílnama, tak se ptal zaměstnanců na správný slogan škodováckého znaku a ten zaměstnanec, který jej správně odříkal, dostal od starého pána něco jako známku na peníze,se kterou šel do pokladny a tam mu vyplatily nějakou malou částku peněz. Upevňovalo to v zaměstnancích pocit sounáležitosti a hrdosti ke své firmě. Když se podíváme na znak, tak slogan byl tvořen :
tzv. indián- křídla ==== na křídlech pokroku, šíp ==== stále vpřed, otvor v hlavici šípu ==== s přesnými výrobky, kroužek kolem celého znaku ==== v kruhu svých zákazníků.

Takže celý slogan zněl :
Na křídlech pokroku, stále vpřed, s přesnými výrobky, v kruhu svých zákazníků.

Moc se mi to líbilo a tak jsme si ten slogan, stejně jako můj bratr, dobře zapamatoval. Můj děda se jmenoval Ladislav Lucák.

Byla by velká blbost ničit takovou tradici nějakým paskvilem.

16. 11. 2010 14:17 f

proč sou všechna ta loga tak radikální, žádná úcta k tradici......a ten nudnej minimalismus...sorry....ale...jestli chce škoda prodávat hodně jako ostatní, tak s tihmle by stěží pochodila......maximálně by se to líbilo hrstce lidí z VŠUP..

15. 11. 2010 22:45 Luba

A teď vážně. Jako zákazníka by mne asi nejvíce oslovil již zmiňovaný znak na úvodní fotografii z modelu Yeti.Snad jen drobná výtka : pravá horní linka šípu,by mohla kopírovat oblouk levé horní linky.Ten tupý sešup dolů mi trochu tluče.Ovšem to je jen můj Monk syndrom.

15. 11. 2010 22:37 Luba

Vzhledem k tomu,jací nám tu zrají designeři,vážně uvažuji o koupi mezka.Stará dobrá kvalita,co má srdce.Doslova.

15. 11. 2010 15:43 jarda

Jan SIller> to je jen jedna pravda. Ta druhá může být, že studenti dostali úplnou volnost. Takovou pak už v praxi zpravidla nedostanou. A od toho škola také je. Studenti si mohou vyzkoušet (a profesoři jim k tomu pak říkají své výhrady), jak bez jakéhokoliv omezení fantazírovat.
Je to podobné jako se na všup vytváří i některá písma (v praxi těžko použitelná). Ty mají také vyvolat fantazii a kreativitu bez omezení... (jinak mě se tyto práce také moc nelíbí, ale je zábavné si je prohlédnout - na rozdíl od toho, kdyby všichni zkoušeli jen drobný facelift stávajícího loga, navíc svázáni mantinely většinového vkusu)...

15. 11. 2010 14:55 GRAIL

Na povrch se dostal jeden z návrhů nového (lépe - modernizovaného) vzhledu loga. Při jeho porovnání s pracemi studentů VŠUP je na první pohled zřejmé, že na něm pracovali již "hotoví" a praxí protřelí designéři. Nechci nikoho shazovat, ale já osobně jsem byl z návrhů studentů naprosto v šoku. Dle mého názoru by měl běžný student vysoké školy s tímto zaměřením "obsahovat" umělecké nadání, cit pro design, originální a neotřelé pohledy na zadaný úkol, energii, mladistvé - moderní nápady, apod. Studium na vysoké škole jim má zase dát vědomosti, určitá "pravidla - meze" - co společnosti ještě jsou ochotny akceptovat a co už nikoliv, připravit je na to co doopravdy chtějí, a spoustu dalších pravidel, pouček, rad - zkrátka tu nezbytně nutnou teorii, která dělá z kreslících si dětí skutečné profesionály ve světě funkčního designu. Je samozřejmé, že se nikdo nemůže pokaždé trefit do černého, ovšem návrhy, které zde vidím jsou buď osobním selháním studentů samotných a neschopností školy dát jejich uměleckým a tvůrčím duším řád, nebo druhá možnost -škola selhala již při přijímání studentů, kteří se na tuto svou budoucí práci naprosto nehodí. Osobně říkám - každý nápad každého člověka je přínosem - ovšem i tato myšlenka má svou spodní hranici nutné úrovně. zde zŕejmě naprosto chyběla...

13. 11. 2010 08:06 D.F.

Hruza co ti studenti predvadej,jestli je treba na takovydle "vytvory" studovat skolu tak sem byl vul ze sem to nesel delat.Jednim slovem hnus, doufam ze nechaj klasicky logo , byt zmodernizovany.

11. 11. 2010 23:04 Bekrum

Logem Škody je okřídlený šíp.
"Modernější" logo na Yetti, které je z těch ostatních návrhů asi nejblíže, by se však dalo interpretovat jako děravý vějíř na kanoi, nebo prostřelený Cherokee tamtéž.

Zavedené značky:
Camel má pořád velblouda,
Shell furt mušli,
Rolls-Royce RR a „Spirit of Ecstasy“
Ferrari koně na zadních...

Pokud modernizovat pak tak, aby případní budoucí archeologové neměli problém odlišit logo Škoda od jakéhosi rituálního zobrazení čehosi.

Značku stále mění firmy vyrábějící "nic moc" a stále je to "nové" aby udržely alespoň nějakou prodejnost. Bezhlavá honba za moderními trendy mnohdy postrádá logiku a snaha být stále "in" je směšná, jako chorobná touha splynout s davem a ani o chlup nevyčnívat.

Raději být originálně out, než tuctově in.

11. 11. 2010 20:13 Andreiq

podpisujem sa pod to, že staré logo treba vymeniť a inovovať... a tiež že na dnešnú dobu vypadá lacno niekde na úrovni dácie...
nový námet je geniálny vo svojej jednoduchosti a zachováva tradičný tvar.
a navyše mi pripadá veľmi príbuzné s logom VW !!!

8. 9. 2010 13:30 Zdeněk

Smysl vysokých škol a jejich výzkumu tady přeci nikdo nekritizuje. Mě jen zaráží úroveň, jakým to zadání bylo zpracováno. Ani jedna bez pořádného nápadu o řemeslné úrovni některých ani nemluvě.
Pro mne jedno velké šlápnutí vedle, jehož důvody jsem tady již vysvětloval.

8. 9. 2010 10:18 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Já chápu tvoji touhu po zachování původní značky. Ale zároveň jsem přesvědčen, že je super a vhodné, aby škola typu VSUP v rámci své vyuky testovala různé možnosti, třeba rebrandingu škodovky. Jednou z podstat akademického prostředí by měl být právě výzkum a zkoušení. Vyčítat tedy škole, že naplňuje své poslání mě přišlo nevhodné.
Proto jsem reagoval na ty pichlavé poznámky o pornu a provokaci.

Nechtěl jsme slepě moralizovat, ale přišlo mě zásadní reagovat čistě v rovině toho opírání se o školství...

8. 9. 2010 04:51 Zdeněk

Lukáš:
Samozřejmě výjimka potvrzuje pravidlo viz. Mazda nebo Chrysler. Nicméně u většiny značek, lze vyčíst obecný trend, který se soustřeďuje pouze na jakýsi facelift poplatný své době.
Z vašich ukázek je opravdu patrné, že skoro KAŽDÁ automobilka změnila svůj znak, nicméně je třeba dodat, že se tak stalo v jejich začátcích. Poté, kdy se společnost vymezila na trhu svou výrobou (Renault) nebo organizačně a majetkově stabilizovala (Audi), přijala poplatně tomu svou grafickou identitu, která ve svém hrubém základu převládá do dnes.

http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2009/01/bcle-19.jpg

http://vigilantcitizen.com/wp-content/uploads/2009/06/ALFA-ROMEO-evolution-logo-car-models.jpg

http://inzerator.cz/files/bmw-evolution-logo-car-models_0.jpg?1281525312

http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2010/02/cbleoag-08.jpg

Dalo by se říci, že každá značka má svůj příběh BMW vyrábělo letecké motory, Alfa Romeo zase odkazuje na Milán a Ford je prostě Henry Ford:D.

Továrna Škoda má bezesporu také svůj příběh, který je od 20.let reprezentován určitým symbolem.
Dnes je automobilka součástí německého gigantu a označení tradiční česká značka je více než úsměvné. Klidně se tedy může přejmenovat na “die čechiče vágen“ a dát si do znaku volant nebo “šaltpáku“ ale přijde mi to stejně laciné, tak jak to je na těchto ukázkách studentu VŠUP.
Tudíž bych své komentáře s trochou nadsázky nazýval jako zcela trefné.

6. 9. 2010 10:14 Lukáš Veverka | www.parasite.cz

Zdenek: Jen k vaší arguemntaci, logo porsche ktere uvádíte prošlo také vývojem a dokonce se pro mě zcela nesmyslně zesložitilo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche

Nicmene je celekm bezne ze autmobilky meni sve znacky, stalo se to v historii Xkrat, temer u vsech znacek.

http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2008/02/car-logo-vw.jpg

http://ssaidoor.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/audi-logo-evolution.png

http://www.stunningmesh.com/wp-content/uploads/2009/12/sm-14-car-logo-renault.gif

http://2.bp.blogspot.com/_QDy3suLIJBw/SmxSktPNtFI/AAAAAAAAAsQ/Q65ULMDTK5w/s400/car-logo-fiat.gif

http://www.popfi.com/wp-content/uploads/car-logo-mazda.gif

http://1.bp.blogspot.com/_azZlBt8C8QU/TA0f-MlN2aI/AAAAAAAAF-0/mOOypovcmEI/s1600/car-logo-aston-martin.gif

http://img3.visualizeus.com/thumbs/09/12/02/car,evolution,graphic,design,logo,mitsubishi-024989bffcc5f6a52ba7504b068b42d1_m.jpg

http://www.instantshift.com/wp-content/uploads/2010/02/cbleoag-07.jpg

Děje se tak z různých důvodů, někdy jde jen o jakýsi lifting přičemž návaznost zůstává, jindy jako třeba u Mazdy nebo Chrysleru se to mění radikálněji.
Počínání studentů VSUP bych tedy "pornem", "provokací" atd. nenazíval.

5. 9. 2010 22:00 Zdeněk

Všechny ty návrhy až na případ u Škody Yeti jsou naprostý nesmysl!
Zahodit tradiční symbol šípu, který spojuje všechny ty automobily napříč jejich historií, a nahradit ho tímhle ultra grafickým minimalismem je čirá šílenost. Nejvtipnější mi přijde logo, které odkazuje na zadní světlo Škody Octavie, to je z hlediska korporátní identity doslova PORNO.
Značka mi nepřijde určitě komplikovaná, srovnejte třeba s Porche nebo Alfa Romeo.
To, že se někomu nelíbí nebo, že je stejné se Škodou Plzeň je vzhledem k jeho tradiční hodnotě bezpředmětné. Stejně tak bychom mohli usilovat o nějaký cool státní symbol, vlajku nebo hymnu.
Staré dobré věci by se prostě neměly měnit, a ač to bude znít pateticky, právě tradice a tedy i stálost některých symbolů umožňuje spojovat generace napříč desetiletími.
Tahle značka přežila všechny režimy a nejrůznější transformace závodu, nechápu, proč by neměla přežít éru naší.
Tohle beru spíš jako nějakou provokaci nebo cvičení prvního ročníku, než seriozní studii.

3. 6. 2010 11:08 MichalekII

Všem co se ptají na víznam původního loga, viz wikipedie:

Jednou z nejznámějších českých značek je dlouholeté logo Škody - okřídlený šíp. Symbolizuje rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí. Kruh, ve kterém je šíp umístěn, je symbolem jednoty, úplnosti, světa a harmonie.

2. 6. 2010 15:43 Aleš Staněk

Staré logo škodovky by mělo zůstat beze změn to co je tady je hrůza,děs,běs lidem to nic neřekne. Okřídlený šíp si nese svojí historii a všem se při jeho spatření vybaví vozy značky škoda nedokážu si představit že někde na cestě potkám škodovku s jiným znakem "to prostě nejde"

1. 6. 2010 15:25 Michal Malina:.

1. 6. 2010 14:27 redgoblin

6. 7. 2009 09:36 Jirka

Nevím,proč by se měl měnit znak. Je to znak který pozná každé malé dítě. To že vydrželo beze změn tak dlouho je si myslím spíše dobré. Vystihuje to slovo TRADICE. Fiat za poslední dobu měnil znak snad dvakrát,Mazda jednou. Pak jsou značky, kde nad tím snad ani neuvažují. Nakonec tam dají nějaký designový paskvil,který sice vyhraje třeba několik cen,ale spostě lidem nic neřekne. Tuhle ,,slepici,pankáče,či jiné familiérní názvy patří právěk tomu znaku. Né všechno co je moderní je dobré a né všechno staré je špatné. Jinak ten návrh na yetim je z těch všech asi nejlepší. Trochu opravit barevnou kombinaci aby to nevypadalo tak ponuře. Zdálky to totiž na některých barvách udělá černou tečku na kapotě, stím je třeba taky počítat.

26. 9. 2008 15:33 Lenka

Když jsem byla malá tak jsem si myslela že je to dudek :o))

14. 7. 2008 12:49 Michal Sobel

Soundczeck: To mne taky ne :), mozna to ma znamenat rychlost a komfort (jako v letadle).

14. 7. 2008 07:00 Soundczeck

Stejně mi není jasné v původním logu co tím znakem (křídlo a šíp s dírou) myslel autor :) Nikdy mi to nebylo jasné co tím chce autor říct :)

13. 7. 2008 18:06 Michal Sobel

Tak to teda nevim, jestli navrh Michala Kopeckeho ma neco do sebe... koukam, ze si tady neuvedomujete jeden problem, ze redesign proc ne, ale tematicky i vizualne se extremne odlisit od soucasneho loga je dost riskantni. Vsichni si zvykli na okridlenej sip, takze bych rekl, ze stylizace cehokoli jinyho je dost zcestna a to i jinej druh stylizace sipu (Michal Kopecky). To logo musi mit zachovany brand, pankace v logu jsem fakt hned nevidel :), to uz mi prijde taky trochu extrem... to logo co je napravo od toho soucasneho je pro me jednoznacne dobry, akorat misto te sede kruhove casti mohla byt zelena kruhova cast, ikdyz, to by asi nebylo dostatecne univerzalni aby to slo na vsechny auta a prilis to nerusilo. Soucasne logo skodarny rozhodne potrebuje redesign, ten prechod v pismu je jak delanej v psku nejakym naprosto zakladnim filtrem... vypada to otresne. Problem proc se neodchylit od tematiky soucasneho loga - okridleneho sipu - je jasny, mohlo by to dost zmast zakazniky a tim snizit zisky skodarny. Tenhle redesign mi prijde povedenej, zachovanej obrys - tenkej kruh - pak ten sirsi (cernej x sedej), a v novym pridanej opet tenkej a nakonec uvnitr nejvetsi kruh jako u soucasnyho a dominantni motiv okridlenyho sipu. Ja myslim, ze lepsi vysledek byt nemuze. S logem u takoveto znacky, ktera je v podvedomi mnoha lidi se musi pomalu, tedy nejdriv tento redesign a za 10 let treba dalsi zmena.

12. 7. 2008 18:10 pipe

Já si tedy tradičním znakem Škoda auto dvakrát jistý nejsem — spíš než jako vzývaný okřídlený šíp vypadá jako slepice nebo pankáč. Dost zavádějící je to kolečko (očičko). To má být letící šíp s průstřelem křídla? Jak tomu rozumíte, prosím? A vadí mi také stínování, pochopitelně...

Další příspvěk k tématu:
http://www.design-brothers.com/?n=50&lang=cs

12. 7. 2008 14:16 R.A.F.

Nejlepší ze studentských návrhů je asi symbol od Michala Kopeckého, který i nejvíc navazuje na tvar křídla ze starého loga. Šíp tam asi už být nemusí, vždyť jde vlastně jen o šipku a její podoba není moc IN (viz děsná geometrická šipka v návrhu Ondřeje Zámiše nebo jen obyč čára na logu Yeti).
Prostě bych šíp vynechal a řešil stylizaci těch křídel se třemi zářezy (tak trochu levá polovina loga Shell).... a možná i tím okem.

12. 7. 2008 13:24 Petr

zůstal bych u starého v tom novým nic nevidím. klasika a tradice to by měla být škoda :)

12. 7. 2008 01:56 FIlip (Filiweb)

Mě osobně se tedy nový znak škoda auto nelíbí. Připadá mi zbytečně chladný a strohý. "Starej dobrej pták" se mi líbí daleko víc. Možná by se dalo ho trochu poupravit, dodat mu modernější rysy, ale to co vidím na pravém obrázku (nové logo Škoda auto) bych rozhodně nechtěl. Chybí tomu jak barva, tak nápis škoda auto, tak nějaká osobitost. Je to jen nějaké oko na hrbolku... už to není ten kohout jako na starém znaku. Pokud starý znak opravdu nějak mohutně nekazí prodej, nechal bych ho

12. 7. 2008 01:24 st

Mnoho jiných automobilek má složitější loga než má Škoda a jsou snadno identifikovatelná. Důležitý prvek je také tradice.

11. 7. 2008 23:29 Marek

Nový znak je krok dopředu. Jinak souhlasím že loga z VŠUP tedy žádná sláva.

11. 7. 2008 18:28 Michal Sobel

Myslim, ze soucasne logo Skoda auto je trochu dost pase a hlavne vypada dost lacine. Jak se divam dole na ty navrhy - studie VSUP - tak to je obdobnej problem... lacine, a naprosto pase... taky nevidim sebemnsi duvod odchylovat se tak moc od tematiky, ze uplne vymizi sip. Logo aplikovane na skode Yeti mi prijde perfektni krok k ceste redesignu. Je to originalni, ma to tradici, nebude se to s nicim moc zamenovat. To logo musi vydrzet dalsich x let bez zmeny, co teda vytvorilo VSUP, to mi prijde zaostale. Tak snad v pripade redesignu zaukoluji nekoho kvalitniho anebo pouziji logo na Yetim.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.