Nové logo Gymnázia Jana Nerudy
Jedno z nejstarších a nejprestižnějších gymnázií v ČR, Gymnázium Jana Nerudy v Praze na Malé Straně, se rozhodlo vyměnit své zastaralé logo a vykročit po cestě jednotného vizuálního stylu. Autorem ID je Tom Nečas (Garcy Vizu Artist), absolvent GJN, nyní student VŠUP, atleriér grafický design a vizuální komunikace, který zvítězil ve výběrovém řízení na nové logo školy.
Oficiální doprovodný text na promo návrhu ID zněl:
“Značka vzniká spojením dvou čtverců, které symbolizují dvě pracoviště GJN - Hellichova 3 a detašované pracoviště na Komenského náměstí. Oba čtverce jsou propojeny, čímž vzniká centrální čtverec/bod, poukazující na umístění GJN - centrum města. Bilingvita školy je symbolizována rozdělením celého útvaru osou. Spojením dvou čtverců a půlením osou pak logo vytváří spojená písmena G-J-N.”
Garcyho jsem požádal, aby k logu a vizuálnímu stylu řekl něco více:
“Cílem nebylo vytvořit jen jakousi značku, kterých najdeme všude tucty, ale celý jednotný styl s dalším využitím loga - množství variant, jeho skládání do mozaik, tapet, vzorků, aplikace do map, na předměty v mnoha variacích, ne tuctově jako u většiny manuálů a snadná identifikace, jednoduchost, originalita a zamapatovatelnost - to byl hlavní cíl - tohle se ale dá říct snad ke každé vážně myšlené práci. Tento projekt vzbudil vášnivou diskusi na půdě školy, za což jsem rád, protože kdyby se to líbilo všem, tak jsem někde udělal chybu. Logo nemělo plnit rádoby moderní trendy značek s odlesky, přechody a být komerční grafikou, ale vymykat se svou jednoduchostí, odkazem na historii jednoduchými geometrickými tvary a přitom vypadat moderně, aby škole padlo přesně na míru a bylo trvanlivé a nadčasové i za několik let.
Hlavním cílem ale bylo pomoci GJN vystoupit z řady naprosto podprůměrných ID ostatních středních škol a gymnázií, posunout jej k modernímu vizuálnímu stylu, čímž se škola od ostatních výrazně ozvláštní a stane se jakýmsi pionýrem nových ID škol.”
“Dominantní prvek celého ID je čtverec. I na tiskovinách, které nemají primárně čtvercový tvar je vždy nějakým způsobem čtverce dosaženo - symboly pro přehnutí, přiložení další vizitky, odstřihnutí apod. Celé ID je pak postaveno na prvku čtvercových modulů, jako tomu bylo např. u loga eu2009.cz. Prakticky kdekoliv lze pracovat s dekorem složeným z loga - na tašky, papíry, obálky, CD, tapety apod. Pracuje se jak se samotnou značkou, tak názvem, nebo rokem založení, GPS souřadnicemi apod., variant je neomezeně.”
Web - Vedle loga byla v rámci grafického manuálu vytvořena i grafická stránka nového webu, včetně nové navigace a systému - na webu se podílel také extrémně talentovaný programátor z mého týmu Vojta Kinkor. Má pevně usazené menu v roletách, které lze libovolně otevírat, i zavírat, pro rychlou navigaci, slouží i jako mapa webu, na pozadí se pak mění jak fotografie, tak patterny/dekory složené ze značky
Vizitky - Vizitky pracují na principu mozaiky. Lze je k sobě přikládat několika způsoby a můžeme vytvořit jak logo, tak nekonečnou mozaiku, zdůrazňující, že jednotliví zaměstanci jsou jednotlivými články celku. Při složení přední a zadní strany navíc získáme i rok založení školy a GPS souřadnice školy. Nechybí symboly pro přehnutí na čtvercový formát s možností odtrhnutí adresy školy z kraje vizitky
Obálky a hlavičkový papír - Odtrhávací línií u obálky A5 je oddělena adresa a logo školy, po odrthnutí znovu vznikne z obálky čtverec. U obálky 210x100mm se zašlo ještě dál, jsou na ni vyznačeny segmenty loga / dva čtverce s prázdným vnitřkem, pro vystřihnutí/vytrhnutí a z obálky si tak každý může doma vyrobit samotné logo školy. Obálka lze také přiložit k hlavičkovému papíru a získáme další značku s informacemi.
Garcy Vizu Artist weby: www.garcy.net | www.zmen.se
Radek Koucký
radek.koucky@centrum.cz
Komentáře k článku
5. 12. 2010 09:31 Anna
Mám ovšem dojem, jako by nové logo kopírovalo i jiné změny, ke kterým u nás došlo. Vidět vedle loga Hudební školy tuhle ponurou věc je smutné, mám z toho vždycky pocit, že krásná doba, kdy jsem na gymnázium nastupovala, je nenávratně pryč. Jako kdyby někam vymizela část toho osobního kouzla školy, kvůli kterému jsem se tam každé ráno tak těšila. Neuvěřitelně přátelská atmosféra, která na Žižkově vždy panovala, se pomaličku a velmi nenápadně vytrácí. A nové neosobní logo je pro mne jen dalším malým krůčkem k normálnímu gymnáziu.
Je mi líto, že musím takhle reagovat na novou věc, ale těžko se mi reaguje jinak, protože ta škola, která byla mým domovem, měla na programech sloup. A mne nebaví chodit do školy, já bych radši domů. :-)
4. 10. 2010 21:03 Alka
29. 9. 2010 23:26 Ondřej
15. 9. 2010 17:40 Pavel
15. 9. 2010 17:12 Ralf
23. 8. 2010 12:08 Charlie
http://www.rizn.info/uploads/images/tankov_id_new_00.jpg
3. 7. 2010 08:55 Charlie
2. 7. 2010 18:53 volna asociacia
2. 7. 2010 18:41 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Značka je sama osobě abstraktní, pro mě ty vysvětlení, že jde o dvě školní budovy a že jde o jakousi mřížku na které se dají najít písmena GJN nehrajou velkou roli. Myslím že stejně bude značka lidmi vnímána svým tvarem.
Rozhodně tam žádné kundičky jak zde někteří naznačují nevidím. Spíše to na mě působí určitým technickým dojmem. Což umocňují například ty aplikace se souřadnicemi atd. Podle toho co o tomhle gymplu vím, tak je spíše humanitního a hudebního zaměření. Tady bych viděl trochu problém, že to na mě působí celé až moc technicky. Kdyby šlo o gympl se zaměřením na matematické obory, asi by mě to sedělo více.
Nicméně pořád je z toho cítit že jde o instituci jakéhosi studijního či vědátorského typu. Takže to rozhodně nějakým způsobem popisuje či identifikuje ten subjekt dobře.
Typografie se mě nelíbí, i když jí vlastně i rozumím, tak mě nesedí.
Každopádně je super že se škola zbavila toho trapného GJN což bych osobně uplně vyeliminoval i z variant log atd. Bohužel škola funguje i pod nesmyslnou internetovou doménou GJN a tak nějak obecně se to označení už zažilo tak co se dá dělat.
Nová značka je fajn.
2. 7. 2010 16:33 Ondřej | trueblue.cz
2. 7. 2010 15:11 Mihi
Docela rád bych viděl ostatní návrhy z onoho zmiňovaného výběrového řízení. Také by mě zajímalo kdo byl do výběrového řízení přizván(pouze studenti/umělecké školy a nebo i profesionální grafická studia?), jaké byly podmínky a kdo vybíral. Nezdá se Vám, že poslední dobou dost státních institucí řeší CI pomocí studentů? Se vší úctou k jejich talentu, jaký pak může být výsledek bez patřičných zkušeností a marketingových zákonitostí komunikace značky?
2. 7. 2010 12:29 Miroslav Toman
2. 7. 2010 10:21 Petr
Přečti si, prosím, můj příspěvek znovu. Neelegantní mi nepřijde černá barva, ale černobílé provedení. Mě by se více líbila nějaká doplňující kontrastní barva. Klidně si rejpni, že "černobílé" znamená černá a bílá a že bílá je k černé dostatečně kontrastní...
Aha, stačilo vyhledat tvůj nick a mám jasno... Chceš zase zbytečně napadat ostatní? :)
1. 7. 2010 16:58 Vašek Kokeš
Typograficky je to hrozně okoukaný. První co mě právě napadlo je již dole zmiňovaný Teuton, nebyl použit právě on?
JInak aplikace na tašku apod. mi přijde víc než stylová a oblíbená (ono zmnožení základního logotypu používá taky kde kdo)
1. 7. 2010 14:48 Michal Fridrich
1. 7. 2010 14:26 stope32.deviantart.com
1. 7. 2010 13:45 Charlie
1. 7. 2010 13:24 Petr Drahoš
1. 7. 2010 13:08 Kadel
Níže zmiňovaná ponurost je způsobena orientací zleva nahoře doprava dolů, čili sestupně. Při diktátu je to normální postup psaní, ale jako vizuální prvek bylo již experimentálně dokázáno, že to působí depresivně, neaktivně.
Jinak souhlas, černá je nejkrásnější barva, říkáme my, grafici.
1. 7. 2010 12:54 borro
1. 7. 2010 12:53 Kateřina
1. 7. 2010 11:30 Petr S.
1. 7. 2010 11:28 Petr S.
1. 7. 2010 11:26 Jakub
Jinak celé ID je dost ponuré, nezajímavé, chaotické a jakoby nedotažené.