Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Národní technické muzeum má nové logo

Libor Jelínek zde studia Dynamo nás upozornil na nové logo Národního technického muzea. Výběrové řízení, kterého se loni v létě zúčastnilo pět autorů (resp. dorazilo pět návrhů), bylo zveřejněno jen na jediném portálu s veřejnými zakázkami a na zpracování bylo cca deset dnů. V dokumentaci není zmínka o komisi, ani o odměně.

Explikace
Autorem nového loga je Jan Schicker, tvůrce abstraktních dřevěných objektů a grafik, jednatel splečnosti Q*Art. Redakce Fontu je ale novým logem Národního technického muzea zklamána (velmi mírně řečeno). Symbol v logotypu představuje cosi - dle explikace se jedná o "symbol sestavený z prvků navozujících pohyb, rotaci a aktivitu. Nemá jen jednu osu (?), ani symetrii, převládá diagonála. Ve svém tvarosloví užívá kontrastů mezi oblými a ostrými hranami, mezi černou a bílou, resp. modrou a šedou. Je abstraktním tvarem umožňujícím, aby si každý podle své zkušenosti představil buď dětský mlýnek na potoce, hi-tech turbínu či řezné hlavice". A co si při pohledu na nové logo představíte vy? "Text názvu muzea je přiřazen dynamicky po diagonále. Písmo je odvozeno od tvaru verzálek původních předválečných liter, které jsou upraveny s ohledem na čitelnost a vyváženy v proporcích a prostrkání (před válkou ty písma prostě neuměli)." Nejzajímavější je ovšem poslední věta: :-) "Nový logotyp se stane základem budoucího nového jednotného vizuálního stylu NTM".

Národní technické muzeum, jehož rekonstrukce a modernizace stála přes 400 mil. korun, bude mít svou image postavenou na nekvalitním logu. Dosud používané logo je daleko kvalitnější. Po faceliftu by pak možná bylo použitelné ještě dlouhou dobu. Nyní muzeum užívá slušně vypadající webové stránky. Současné logo na nich vypadá rozhodně lépe, než by mohlo vypadat to nové...

Jak mohl vizuální styl vypadat
Nový vizuální styl pro Národní technické muzeum zkoušeli vytvořit již před pár lety studenti ateliéru grafického designu a vizuální komunikace na pražské VŠUP. Vzniklo asi 15 řešení nových značek, vizuálních stylů včetně řešení expozic. Muzeum návrhy s nadšením přijalo, udělalo z nich výstavu, ale nikdy si nic nevybralo. Nové vedení ale, jak už to bývá, vypsalo veřejnou soutěž... O tomto projektu jsme psali ve Fontu č. 92.

Zde (ZIP 1.5 MB) si můžete stáhnout další ukázky.

Nedávno jsme zde psali o novém vizuálním stylu sousedního muzea, národního zemědělského. NZM má na rozdíl od NTM moderní, promyšlený, i když trochu kontroverzní vizuální styl. Ten zatím nebyl např. na webové stránky aplikován, ale snad se brzy dočkáme. 

Je to škoda, technické muzeum patří (nejen to naše) k těm více atraktivním. Chodí do něj rády děti, tátové nebo celé rodiny, a tak by si zasloužilo kvalitní, funkční, moderní a nadčasový vizuální styl.

Proč proběhlo toto sporné výběrové řízení s nekvalitním výsledkem se ale můžeme jen dohadovat. A že nebylo využito mnohem lepších studentských návrhů můžeme litovat...

Co říkáte na nové logo vy?


Komentáře k článku

1. 12. 2011 22:43 * Karel *

NTM faceliftovalo původní značku. :)
http://www.ntm.cz/

6. 2. 2010 00:16 Van Dyke

LOGO JE OPRAVDU PRUDCE STYLIZOVANE DO INDUSTRIALNIHO
DESIGNU 70. LET INZENYRA KOVARE . . . AUTOR POZAPOMNEL
,ZE LOGO BY MELO BYT PREDEVSIM NADCASOVE . . . ABY BYLO
SCHOPNO SVOU VARIABILITOU REPREZENTOVAT KAZDY EXPONAT
DANE INSTITUCE SAMOSTATNE . . .

A POKUD SE AUTOR ZACNE POUSTEL DO RETRODESIGNU BYLO BY
DOBRE NAZNACIT, ZE TUTO ZKRATKU POUZIL ZAMERNE A S
VTIPEM, JINAK V OPACNEM PRIPADE BUDE PUSOBIT JAKO
NEOTESANE SCHEMA ZE ZAZLOUTLYCH UCEBNIC FYZIKY . . .

ALE ASI V TOM BUDE VIC NEZ ESTETICKE KVALITY KOMISE
TED KOUKAM, ZE DYNAMO DELALO I TECHNICKE MUZEUM BRNO

KAZDOPADNE SE UVIDI, JAK SE Z LOGEM BUDE PRACOVAT DAL

FELIX VAN DYKE . .

4. 2. 2010 11:07 Renata Fialová

Jakkoli se snažím, nekriticky a objektivně, nové loho NTM ohodnotit a najít v něm alespoň to Ň, nenacházím Nic. Jen velmi špatně nabroušený křovinořez. Tak mrsknout s ním vedle plotu.
Renata

28. 1. 2010 14:56 Janniczcha

Je to opravdu hodně špatné logo, na kterém nelze stavět následný corporate ... Komentáře autora k logu jsou úsměvné, tak sálodlouhý popis loga, které by mělo mluvit samo za sebe, už o něčem svědčí .... Rozhodně ne o dobře odvedené práci ...

27. 1. 2010 15:36 Mirek Skriečka

Ilustrační návod na vyšetření recta. To si při pohledu na toto logo vybavuji. Nic víc, nic míň.

24. 1. 2010 19:46 Helena Francová

Nové logo NTM je  špatné a netrefené. Minimálně tři práce studentů VŠUP z roku 2007 předvedené ve Fontu  č.92 by NTM ani po letech nedělaly ostudu. Pokud nejsou peníze na vyhlášení nové soutěže i stávající logo je lepší.

24. 1. 2010 19:38 klára tesařová

podle mého názoru je logo NTM jen dalsí ukázkou lhostejného jednaní.

20. 1. 2010 02:42 Petr Honzátko

To nove logo je otřesné. Sice z pravidla všichni všechno v této zemi kritizují, a staví na tom svoji kariéru a publicitu, ale tohle snad není možné, že vůbec tohle může projít. V době tak talentovaných lidí na trhu...

Původní logo je o několit tříd na vyšší úrovni, a byly doby kdy jsem to původní logo obdivoval a vnímal jej s respektem. NEvím, jestli při rekonstroci nějak nabarvili nějakou vrtuli z letadel na tu hroznou modro „vyblitě“ šedivou a proto ji pak chtěli do loga, ale už se bojím, že po těch letech, co jsem tam naposledy byl s dětmi a probíhala rekonstrukce, dopadlo to stejně diletantickým způsobem úroveň expozice a exponáty samotné. Bohužel na to měli dost času bez dohledu...
NTM pro mě bylo snovým objektem a vždy únikem do světa fantazie. A moje děti si jej pro jeho nevšední  atmosféru také zamilovali. Proto se mě tedy tak zprzněné logo bytostně dotýká.

Je tedy nanejvýš trapné, že Ti, co museli sedět ve většinové skupině v porotě (neznám detaily), nemají ani tušení o tom, co schvalují, a zaručeně nejsou odborně způsobilí. Přijde mi to jako ten klasický český bolševický způsob, kdy navíc tací mrhají prachy nás všech a podporují takové grafické amatéry, kteří by měli mít, po takovém předvedeném výkonu, zákaz realizace veřejných zakázek pro neschopnost a poškozování image České republiky.

S takovýmto přístupem, se ale člověk setkává v oboru často. Bohužel Jsme v obležení amatérismu rádoby kolegů, kteří se za skandální honoráře cpou dopředu a práci nejen neumí a nemají zkušenosti, ale jsou za hodinu hotovi. O proti nám, kteří nad logem prosedíme od 50 hodin více, to musí být na výsledné práci vidět, jinak by museli být geniusové. Tito grafičtí amatéři pak těží právě z toho, že nejaký pitomec si v úřednické letargii a v jeho zakomplexovaném omezenectví vybre práve jejich návrh a velkými ovaceni a pompézností schválí, přijmou a vyberou.. Dokonce si umím představit, že si Tité logo, ve vlastní samolibosti, přihlasí k někomu do soutěže o logo a to hned na všech možných frontách... To by byla bomba...

Takže zde je opět jasný důvod, proč se nezúčastňovat výběrových řízení.
Podle mě v tomto typickém, českém prostředí funguje jedině přímé oslovení zadavatelem autora.

Moje nejkurióznější zkušenost byla, když jsem dělal logo pro jednu nejmenovanou finanční skupinu, že se tam začala cpát nějaká „manželka managera“ projektu z Číny. Nudila se tam v dálavě, a tak oficiálně předložili protinávrh, s neskutečnou diplomatickou produkcí a ve vší vážnosti, po poctivě provedené práci :). Měl jsem už strach, že to nedám, že ostrouhám a že mě paní ztrapní, když na mě začali pání manageři koukat z patra. Ale paní „manželka managera“ vytvořila a prezentovala jako svátost, ve wordu vytvořené logo v Arielu. A to tvořil, prosím, zcela holý text bez nápadu. Kvůli tomu letěli do Evropy, prezentovat logo. A protože se jí to asi rozleželo v hlavě, v tištěném návrhu jako typická vzorná mírně zoufalá ala-grafička „manželka managera“ domalavala někde při letu asi na Ruskem rudý ocásek a nožičku.
Není k tomu myslím co dodat a to ani k NTM...
Snad jen, paní grafičky „manželky managerů“ a jim podobní, vys#*&te se na to...

19. 1. 2010 00:49 Martinez

To Lukas: Ano, souhlasim ze diskuse jsou v principu obohacujici - pokud ale někam vedou. A to co se děje tady na Fontu dle meho nazoru uz delsi dobu nikam nevede. Od sameho pocatku tohoto blogu se tu grafici u zpackaných projektů (jako tenhle) jenom stezuji na externí důvody. Typickým terčem jsou korupce, amaterska komise, nekvalitní designer s kvalitními konexami a studio Najbrt. Mám dojem ze tyto témata jsou vycerpana, nikam dal nevedou, nikoho nikam neposouvají.

Jedním z prvních příspěvků, ve kterém, se grafici rozhorčovali nad tím jak je "svět krutý" bylo vyberove rizneni na prazske ZOO. Dne 24. 1. 2008 napsal Adam Biganovský "Nechci nikoho nějak urazit, ale nemyslím že by si člověk měl vybrat nějaké logo když se mu nelíbí... já osobně bych si z těch dostupných také žádné nevybral." Od prispevku uplynuli dva roky a co se změnilo? A jeste dulezitejsi otazka - jak jsme mi jako skupina dopomohli za tech 24 mesicu ke zlepseni situace?

Bohuzel nijak. Ze stranky komerční se Fontu nedivím, ze prispevky tohoto typu zařazuje, protoze jako zkuseni novinari velmi spravne citi, ze tyto lehce "bulvarni" temata pritahnou pozornost. Z historie prispevku s podobným tématem je zcela jasne, ze pokud se uverejni clanek jako tenhle, tak se najde nekolik desitek lidi co si radi postezuji. Blog žije. Ale z odborného hlediska se vlasnte vubec nic noveho nedovidame. I diskuse pod clankem zustane jenom na povrchu, designéři si postezuji a pak jdou v klidu dal svym zivotem.

Prostě nic se nemění, jenom vzniká negativní nálada. A to mě štve.

A jeste k tématu formálního vzdelani. Poznal jsem asi pred deseti lety jednoho anglickeho typografa, který měl všechno dostupné vzdělání - college i univerzitu. Byl fakt dobrý, ale jednoho dne mi říkal, ze závidí lidem, který nemají formální vzdělání v designu. Do neho ve skole nacpali vsechny mozne pravdila, napr. jak se ma prostrkávat písmo, nebo teorii sazby knih, atd. A techto pravidel se on nemohl zbavit i kdyz chtel. A zavidel lidem, co sli do designu s "cistou hlavou". Od te doby mam pocit, ze formální vzdelani je na neco dobre, a na neco ne. Rozhodne si myslim ze je skoda oznacovat se jako diletant, jenom v souvislosti s tim, zda nekdo dodrzuje ci nedodrzuje pravidla napsane v nejake knizce. Dulzita je vasen a zapaleni pro vec. A to tady asi nikomu nechybí :-)

17. 1. 2010 23:07 Karel

13:00 Lukas Veverk: Lukáši, snad celý tento tvůj komentář nemíří na mne. Teda jestli to píšeš ty a ne někdo, kdo se za tebe opět vydává.

Nedokázal bych pochopit, že by tě tolik pobouřil. Vznesl jsem přece jen dvě otázky, které nebyly nijak obviňující, ale přímo vycházely z tohoto článku (viz druhá věta článku).

Napadlo mne možné řešení a tak jsem ho jen nadnesl. A jediné uskupení, které mne napadlo, že by tento problém pomohlo řešit, byla prostě UGD. A pokud to co se píše zde v článku je skutečně pravda, tak ten problém skutečně existuje.

Jestli tě natolik rozlítil odstavec o pracích z VŠUP, tak to samozřejmě bylo myšlené jen žertem, proto to bylo také doplněné o tři smajlíky. Asi jsem to měl vypsat slovy, že to je jen vtip, ale to už je jedno. Každopádně tento vtip opět vychází z něčeho co jsem někde viděl, dal jsem na to odkaz, není to výmysl jen z mé hlavy. Ale jak jsem napsal, věřím, že to je jen omyl. Každopádně studentské práce jsou moc povedené, moc se mi líbí a jestli ty bylo špatně pochopeno i studenty a pedagogy VŠUP, tak se jim tímto omlouvám.

Pokud tě tolik naštvalo toto „No prostě dnešní nadčasové a jednoduché značky se dají použít pro jakoukoliv instituci.“, tak to přece také vychází z něčeho co se v gr. designu projevuje už dlouho. Maximální geometrická stylizace a jednoduchost značek někdy může způsobovat to co jsem v té větě popsal.

Pokud by tě zajímalo mé celé jméno, klidně ti ho zašlu na e-mail i s adresou. Jde mi jen o to, že ho nechci psát do jakékoliv diskuze na netu.

16. 1. 2010 12:05 Vít Nevřela

další černá skvrna na flekatém tričku podivných (a bohužel realizovaných) zakázek...

16. 1. 2010 02:29 Boris Hněvský

Myslím že tohle by nemělo zůstat opomenuto:

http://www.augdesign.cz/clenove/jan_schicker/

16. 1. 2010 00:54 Karel

Nové logo jo špatné a jeho explikace je směšná.

Nedá se s takto pochybnýma soutěžema něco dělat? I třeba zpětně, když se jedná o státní instituce, kde toto diletantství zaplatí všichni občani. Neměla by se v tomto směru angažovat Unie grafického designu, když už existuje?

Tuším, že pokud se vypisuje nějaká architektonická soutež na stavby pro státní instituce, musí tato soutěž projít (nebo být registrována, jen jsem to zaslechl, nevím to jistě) přes Obec architektů, nebo nějaké podobné sdružení. Tak by to mělo fungovat i v oboru grafického designu, třeba by se povedlo udělat přítrž podobným akcím.

Pobavila mě třetí ukázka zde od studentů VŠUP, kde můj zrak vidí pod logem napsáno Univerzita Pardubice. :-) A ještě víc mě pobavilo, že Martin John ho vyzdvihl jako nejlepší. :-) No prostě dnešní nadčasové a jednoduché značky se dají použít pro jakoukoliv instituci. To si uvědomují i na VŠUP a proto asi loga která neuspěla v určité soutěži, zkoušejí uplatnit i  jinde. ;-)

viz http://gdvk.cz/projects/klecek-narodni-technicke-muzeum />
Předpokládám, že to je omyl, ale když jsem toto samé logo snažil na stránkách najít pod odkazem na projekt "Univerzita Pardubice", tak tam toto logo nebylo...

15. 1. 2010 19:53 Lišák

Co se divíte, jen to ilustruje situaci graf. designu u nás, kde jsou naše hvězdy graf. designu, kde profesní organizace? Nezadali jim to přímo, tak jsou zticha.
Když se nepodaří obsadit porotu svými lidmi, když někdo neprotlačí atelier svých žáků, tak už se vykašle na zorganizování férové soutěže, je to pořád dokola.
Vnucovat nějaké organizaci práci svých studentů a obcházet tím soutěže taky
k ničemu nevede, byť by byly návrhy sebelepší.
Jít v našem prostředí do soutěží nemá smysl, vždycky jsou připravené jen pro někoho.
Holt u nás vítězí ti s delšími prtsy, o grafiku vůbec nejde, korupce je všude.

15. 1. 2010 17:46 PeťaN   |   www.urviho.cz

Je vidět, že když jsou kontakty na správném místě, tak se protlačí kdejaký paskvil :/

15. 1. 2010 17:00 Aldus

Jsem zdesen. Opet zrejme zvitezili osobni preference p. reditele. Tratime zase vsichni. Proc?

15. 1. 2010 16:22 Pamětník

Popravdě celé mi to připomíná značku TOS Hostivař, později tuším CETOS.....
Celé to vypadá jako upínací hlava soustruhu (sklíčidlo).
No zkrátka soudruzi z NTM kupředu levá... nejlépe za státní peníze.
Nechť žijí zlatá sedmdesátá a Propisot!

15. 1. 2010 15:15 JP

Popravde by snad bylo lepsi kdyby nekdo zakazal jakekoliv pouzivani vizualnich stylu v CR. Tyhle loga a tak stejne kazdeho akorat otravuji a nejsou dulezita....

15. 1. 2010 14:28 Jara Sustkova

Souhlasim s tim, ze vysledek souteze je velmi spatny. Zde nejde o rovinu libi-nelibi. Jde o kvalitativni uroven ve smyslu spatne (nefunkcni) - dobre (funkcni). Se soucasnym stavem by se melo neco udelat.

15. 1. 2010 13:49 Libor Jelínek

Návrhy značek a vizuálnů NTM z ateliéru grafického designu a vizuální komunikace z pražské VŠUP jsou také k prohlédnutí na ateliérovém webu:
http://www.gdvk.cz
(projekty -> Národní technické muzeum)

15. 1. 2010 13:33 Petr Scuka

Chce se mi brecet... tohle si prece Narodni technicke muzeum nezaslouzi.

15. 1. 2010 13:23 lh

to neni logo ale kripl

15. 1. 2010 13:19 Martin John

Piktogram od Klecka je taky 11/10.... jeden z těch dvou to měl bejt...

15. 1. 2010 13:03 bert

Mně to s tím pravítkem taky přijde výborný, docela by mě zajímalo kdo to dělal! To je prostě hotový logo s nápadem pro NTM. Nejenom řazení písmen, ale zábavná značka :-)
No a to co vybrali je fakt smutný, kladu si otázku, jak je to vůbec možný.

15. 1. 2010 12:58 Petr

Sakra, že já se tenkrát nezúčastnil. Bylo to dost narychlo, takže jsem to nestihl... 5 návrhů... No, škoda... Jinak pokud bych měl hodnotit od 1 do 5 jako ve škole, pak dávám 7 :)

15. 1. 2010 12:54 Martin John

Hrůůůza, nejlepší je to s tím pravítkem....

15. 1. 2010 12:47 dresing

jaaaaj...tak tohle je určitě změna k horšímu. některé návrhy od stuentů všup by určitě fungovaly jako logo NTM skvěle...škoda takové spousty kvalitně odvedené práce...

15. 1. 2010 12:44 Čenda

... je mi z toho smutno...

15. 1. 2010 12:43 MarekH

To je hnus velebnosti.

Příkladem jak to má vypadat a jak šlo tuto zajímavou příležitost uchopit budiž např. Národní technická knihovna.  
www.techlib.cz

15. 1. 2010 12:36 speedy

co tam píše o tom písmu? Dyk je to normální Gill Sans Bold.

Logo je krok o třicet let nazpět... kdyby raději nic neměnili...

15. 1. 2010 12:25 janzabransky.cz

Kandidát na nejslabší nové logo roku 2010! Promrhaná příležitost, tohle logo si může vzhledem k jeho významu podat ruku s logem Kopřivnice ...

15. 1. 2010 12:05 JK

Nové logo NTM je děs a hrůza. Dýchá na mě 70. lety. Navíc je podivně barevné, chtěl bych vidět černobílé provedení... palec dolu a další prommrhaná příležitost.