Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Mělničtí zastupitelé vybrali logo

Radní města rozhodli o tom, že město bude jako své logo používat návrh, který předložila MgA. Iva Návojská Pechmanová.

Již v roce 2007 byla vyhlášena veřejná soutěž na vypracování loga pro město Mělník. Návrhů se sešel velký počet – od renomovaných grafických studií až po studenty škol. Návrhy posuzovala odborná komise, ale veřejnost se do hodnocení mohla také zapojit, když všechny návrhy byly vystaveny na radnici. Nakonec žádné logo nebylo vybráno a město dále používalo pro veškeré aplikace svůj znak.

Současné vedení radnice se k tématu loga vrátilo. Byli osloveni dva grafici – z Brna a Mělníka. Radní města rozhodli, že město bude jako logo používat návrh, který předložila MgA. Iva Návojská Pechmanová. Ta také připraví kompletní logomanuál.

Dle slov pana starosty Ctirada Mikeše je vybrané logo graficky čisté, nepřehlédnutelné, nadčasové a jednoznačné.

S  autorkou jsme přinesli rozhovor ve FONTu č. 5/2009. Je mimo jiné autorkou loga města Kroměříž.

 


Komentáře k článku

16. 1. 2012 04:06 HEHE

tesil> jistě všeobecný stav není ideální. Dle mého je podstata více fundamentální a nápravy se snad dočkáme postupně se zvyšujícím se kulturním společenským povědomím. Rýpanec patří pouze notorickým spamerům, typu kotulan, kteří v každé diskuzi na téma městské vizuality omílají heraldiku. Pan kotulan si s tím jen na Fontu vystačil cca dva roky zpětně bez toho aniž by od něj někdo viděl byť jen náznak provedeného konceptu. Tento egoonanistický jev grafomanských tlučhubů mne velmi irituje zejména pod pracemi kvalitních grafiků, jímž Iva rozodně je.

11. 1. 2012 12:27 tesiltouch

HELE: Kéž by byl svět tak jednoduchý (zvláště svět komunální správy v ČR). Máš samozřejmě pravdu ale... radnice většinou chtějí moderní dynamické občanům a turistům otevřené přátelská loga, plná zdraví a odpočinku, pracovních příležitostí i přírohy a hystorie - tak jak to mají támhle a jinde, ať nejsme pozadu. (kus řeky, trochu zelenýho, třeba to dát do pespektivy) a když je nám jedno kdo by to měl vyhrát - necháme vybrat lid a budem pěkně demokratický.

10. 1. 2012 19:32 Ondra

HEHE: tak nežvaň a běž makat, nikdo ti nebrání :-)

10. 1. 2012 18:04 HEHE

Zdravím vespolek. Pobavily mne lamentace neznámých i známého Tomia Okamury grafického designu Kotulana.

K tématu... soutěže měst na vizuály jsou poměrně časté, účast/neúčast je na osobním přístupu.

Nikdo vám nebrání zpracovat heraldické zjednodušení. Výběr je otázkou zadavatele jako v každé jiné profesi a je na autorovi zda-li si umí svůj postoj obhájit.

V minulém roce jsem viděl podobný(heraldicky laděný) grafický výstup pouze od jediného autora, ten byl zde následně strhán.

Chce to víc makat a méně žvanit

9. 1. 2012 12:27 davidkotulan

to DH> no jinde, technologicky ano, morálně bezezměny asi 10 000 let :-D
ne zdej sem pro zjednodušení složitějších tahů a přesného určení barev. Než vlnky, klikyháky a ve 100% modré nebo červené barvy bez návaznosti.

9. 1. 2012 12:11 DH

David Kotulan> nepřipadá vám, že logodesign, stejně jako typografie nebo design automobilů a móda má svůj přirozený vývoj?
Viz třeba:

http://www.logomyway.com/blog/wp-content/uploads/2011/12/shelllogo.jpg

Ony i ty erby mají svůj půvab. Ale jsme přece jen už trochu jinde...

9. 1. 2012 11:52 davidkotulan

a co se týče celkově log, proč mám pocit že v 30 letech byly hezčí a více vypovídajícínež jsou dnes? A bez dnešních technologií?

9. 1. 2012 11:49 davidkotulan

Tak erby hlavně nejvíce popisují vznik města nebo obce. Jsou takm buď přímo jejich znaky a barvy, nebo znaky a barvy těch, kteří se na vzniku podílely (rozšíření šlechtických statků atp.). Problematika jejich znalosti, není chybou jejich zpracování, nebo stářím, ale jejich propagací. Ve školách máte také pouze erb ČR a basta. Naštěstí spoustu měst a obcí se nehodlá zabývat nějakým logem, ukazuje všude svůj erb a peníze rve někam jinam (hlavně malé obce a města). A posledním problémem erbů: "jo překreslit do elektronické podoby, hm.. tak to bude aspoň 20 tisíc, nechcete spíš udělat nové logo, bude to moderní, dynami(ty)cké a za polovic!"

8. 1. 2012 08:52 MartinCZ

K logu: me osobne prijde ciste, byt to useknute "k" mi ten dojem trochu rusi. Kazdopadne vadi mi vzdalenost loga od erbu. Moje hodnocni 3/5, byt to beru s rezervou kdyz nevidim aplikaci.

K erbum a logum mest: Loga mest obecne podporuji. I mesta jsou organizacemi, ktere maji mit jednotny vizualni styl, ktery je odlisuje od konkurence (turistika, prumysl, B2B komunikace s investory, komunikace s obcany,...). Umim si predstavit, ze logo nebude pouzivat mensi obec bez silneho turistickeho ruchu a bez prumyslove zony, tim spise pokud ma dobre zapamatovatelny erb. Ale je tady i druha stranka veci.

Erb je znacka pouzivana zpravidla pri slavnostnich prilezitostech. Na davne doby, na ktere se odvolavaji odpurci log mest, totiz nebyl hlavickovy papir, ale glejty, poslove vozili zvaci dopisy,... a ty mely slavnostni charakter. Dnes v ere rychlych a modernich informaci je nesmyslne pouzivat slavnostni znacku mesta napriklad na dopise, kde chcete po pani Novakove doplatek za komunalni odpad. Mesta tak pouzivaji (nebo by aspon meli pouzivat) slavnostni znacku pro slavnostni prilezitosti (tou je erb) a beznou znacku (tou je logo) pro bezne prilezitosti. Je to jako rozdil v obleceni pokud jdete do obchodu nebo do divadla. Tento trend napriklad udrzuji vysoke skoly a univerzity. Maji znaky a insignie, pouzivane pri slavnostnich prilezitostech, a pak maji loga pouzivane pri bezne komunikaci. Se stejnym problemem jsem se ostatne setkal, kdyz jsem pracoval na vizualnim stylu Slezske univerzity, byt tam to zadani bylo nesmyslne a doslova dotazeno ad absurdum.

7. 1. 2012 13:05 markéta

měla jsem možnost vidět "konkurenční" návrhy mělnického grafika, který se tohoto kola výběru zúčastnil, a tak budu možná zbytečně zaujatá, ale jeho návrhy se mi líbí mnohem více, než tento vítězný. Připomíná mi logo firmy "vodovody a kanalizace", ne logo města. Přitom jiné logotypy paní vítězky jsou povedené a příjemné. Možná měla víc návrhů a pak je jenom škoda, že vyhrál tenhle neslanýnemastný.

6. 1. 2012 19:03 skaeska

@jakub: nepovazoval bych erby za anachronismus, ale naopak za kvalitu doslova proverenou staletimi. co se stane, az za par let nastoupi nove zastupitelstvo a bude se chtit tzv. odstrihnout? zase vypisou soutez na novou identitu a nove logo. a tak porad dokola. naopak identita vychazejici z tradicniho erbu a barev mesta bude fungovat vzdy.

konkretne u melnika si predstavim historicke kralovske mesto na soutoku, mozna i tu jednu vinici, ale hlavne tradici. v novem logu by stacilo nahradit slovo "melnik" slovem "koupak" a predstavim si koupaliste.

6. 1. 2012 18:26 lh

Slabota, slabota, a i kdyz budou aplikace v pohode, tak nebudou prachy na realizaci. Tak uz to s logama malych mest a obci u nas je.

6. 1. 2012 18:23 Štěpán Soukeník

V záplavě některých hrůz z poslední doby mi toto logo přijde ještě vcelku povedené. Minimálně je opravdu jednoznačné, každému se myšlenka ihned spojí s vizuálem, což je základ, jehož splnění opravdu není pravidlem. Ale jak už tu bylo řečeno, rád bych viděl aplikace.

6. 1. 2012 18:16 karex

fakt sracka, sry

6. 1. 2012 16:59 Čenda

S tím souhlasím, bohužel těch pořádných prací je stále jenom menší menšina menšiny, takže pak mi ve většině případu přijde smysluplnější raději oprášit prapor. Jinak uvidíme co aplikace loga výše, snad půjde o další slibnou vlašťovku

6. 1. 2012 16:57 Tea

Jasně. Ale já nezavrhuju princip logo + erb, naopak. Já říkám, že když už používáme jak logo, tak i erb, tak by se ty dvě věci měli nějakým způsobem vzájemně respektovat, jinak řečeno že by to nové logo mělo brát koexistenci s erbem přinejmenším v úvahu, ne-li z této danosti přímo vycházet.

6. 1. 2012 16:51 Jakub

Tea: oprava - není to problém českých měst, ale měst všude na světě. Podívejte se na vizuální styly v Rakousku, Německu, Švýcarsku, Francii... erby jsou arachaismus, který v dnešním světě vizuálních zkratek a hlavně potřeby jednotně psaného slova/názvu města nefungují. Jinak souhlas - když už se to dělá, tak se to má dělat pořádně, promyšleně, koncepčně a na řadu let dopředu. Tady se naše města musí mnohé ještě učit... zavrhnout ale princip logo + erb kvůli pár amatérismům je vylévání vaničky i s dítětem.

6. 1. 2012 16:33 Tea

Osobně si myslím že ano, historická tradice těch českých měst, která jí mají, je důležitá, dává městům identitu, genius loci, sebevědomí atd. Nicméně řekněme, že je to jen můj osobní názor. Co si ale troufám tvrdit že není jen osobní názor je, že by vizuální výstup města, zvláště investují-li se do něj relativně nemalé částky, měl být jasný a jednotný. Rozhodnu-li se jako město že je mi má historie ukradená či se za ní stydím, pak teda dobrý, zruším znak a budu se prezentovat jako futuristické či zcela současné město tomu zvoleným vizuálním výstupem. Co mě opravdu s*re je naprostá nijakost a rozmělněnost (pun intended) způsobená neschopností buď sjednotit, nebo teda na tvrdo vytřídit vizuální prvky. Protože znak i prapor nejsou ničím jiným, než historickými logy a vizuálními styly, jsou stejnou vizuální komunikací jako dnešní loga a brožury. Mám-li pak dvě sady hlavičkových papírů, vizitek, praporů atd. pro "běžné užití" a pak pro "zvláštní příležitosti" (kde se užívá znak), a tyto dvě věci jsou naprosto nejednotné a nijak nesouvisejí, je to průšvih a zároveň to o něčem svědčí. Ano, neviděli jsme ještě rozpracovaný vizuál Mělníka, ale to o čem mluvím je obecný problém a každodenní praxe českých měst, proto myslím že se o tom mohu rozepsat už teď i v této diskuzi.

6. 1. 2012 16:19 Ondřej Panoch | quickdesign.cz

Opět tu posuzujeme samotné logo bez jeho aplikací. Vzhledem k portfoliu jaké Iva má, odhaduji, že Mělník nešlápl vedle. V tomto případě jsem přesvědčený, že vybrané logo bylo nejlepší ze všech a má svou kvalitu. Moc rád bych viděl celý vizuál k logu, určitě bude mít hlavu a patu, a celé logo pozvedne. Otázka je, proč tolik lpíme na erbech - je v tom historická symbolika a vznešenost, vyvolávající hrdost, které se nám v dnešní době nedostává? Možná je to v případě města základní parametr, kdo ví...

6. 1. 2012 16:16 Jakub

...a všichni na světě (protože logo města není český vynález) jsou asi úplně blbí :-)

6. 1. 2012 16:15 Čenda

Ještě mě napadá (pak si dám pauzu ať tu oc nespamuju), jakou má město + region spotřebu logotypů. Pokud vezmu dnešní trend, že město nutně potřebuje logo města (popř. další turistické logo), některá města současně užívají logo nadřazeného okresního města, krajské logo + další regionální logo, logo přírodních parků, rezervací a památek k městu přilehlých, logo "zdravé" město, sezónní mutace městského loga alá "léto" ve městě, město "dětem" a stovky dalších a dalších... Stejně jako naše slavná ministerstva. Osobně se musím přiznat, že ztrácím přehled a popravdě i trpělivost pamatovat si vždy nové logo města kdykoliv, kdy ho po pár letech navštívím...

6. 1. 2012 16:07 Čenda

To Jakub, vlastně jsem odpověděl posledním vstupem ještě dřív, než naskočil tvůj post :) Právě proto, že erby jsou unikátní, loga měst a develop. projektů už nikoliv...

6. 1. 2012 16:06 Čenda

Tea mluvíš mi z duše. Města u nás mají tradici, nevznikla za posledních sto let na zelené louce. Všechna loga měst v posledních několika letech na mě působí právě spíš jako loga developerských projektů alá Zelený palouk, Slunečné návrší, Lipová alej, Vilabyty na kopečku atd. Vše doplněné fancy barvami a líbivým ornamentem. Nepřehledno, přelogováno, vyrabováno. Ale lidé to tak přeci chtějí, jsme moderní lidé že? Co Tea s tím?

6. 1. 2012 16:00 Jakub

Čenda: ano, proč dělat loga, když má každé město erb? Jenže je už nikdo neumí rozeznat od sebe (dřív to bylo jiné, jinak se používal, jinak fungoval). Ale s tvou logikou bychom měli psát husím brkem, chodit v brnění a jezdit místo auty ne koních...

6. 1. 2012 15:56 Tea

Tak. Už toho diletantského šílenství okolo městských log začínám mít fakt pokrk. Grafický design by měl dělat vizuální komunikaci účinnější, logičtější, čistší a tím srozumitelnější. Jestliže mají radní opravdu pocit, že cokoliv souvisejícího s městským znakem a historií není dost moderní, tak teda ať ukážou jaké mají koule a zruší městský znak, prapor, tradiční barvy a všechno. Jenže, jednoznačné rozhodnutí kudy jít tu nikdo neudělá a udělat nechce. O historii se žvaní a nikdo se toho vzdát úplně nechce, nikdo ale zároveň nikdo nevidí přímý vztah mezi dneškem a minulostí, a tak se jede po dvou (minimálně) kolejích, žvaní o "dynamickém místě pro život" a zároveň o "středověké historii". Že by ty dvě věci měly být dva body na jedné lince, kterou by znak, logo, vlajka, vizuální styl nebo jakýkoliv jiný grafický výstup města měl teda asi vyjadřovat, nikoho nezajímá.

6. 1. 2012 15:47 Čenda

To je právě to, erb je heraldický znak úzce spojený s dějinami města, který fungoval stvoky let (aniž by si kdokoliv ze starostů v něm dovolil cokoliv měnit) až do dnešní doby, kdy se jednoduše zamkne do muzea nebo archivu, ať si tam v klidu odpočívá, k čemu je vlastně dneska dobrý že? Ptá se starosta tajemníka kopající erb směrem k schodišti sklepení...

6. 1. 2012 15:33 Tea

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Melnik_CoA_CZ.png -> nikomu nepřipadá vztah loga a znaku města mírně řečeno problematický? Nemělo by být městské logo spíše zjednodušený derivát erbu, ať už ve více čí méně abstraktní podobě, malinko jako malý a velký český státní znak? Jak bude Mělník teď budovat svou identitu, když jeho logo je se znakem v podstatě v příkrém rozporu - to se znak zamete pod koberec a zmizí, nebo budou existovat dvě naprosto nesouvisející identity města dvacetitisícového města, jedna modročerná, druhá červenožlutá? (Mělník má i historickou vlajku mimochodem). Už vidím tu radnici oblepenou barvami, znaky, vlajkami a logy, jako kdyby byla města minimálně dvě.

6. 1. 2012 15:29 Jakub

To logo není špatné a může dobře městu sloužit (pro čendu: tam kde erby nefungují, jsou si podobé e neobsahují název města). Za mě známka 2/10

6. 1. 2012 14:57 Čenda

Achjo, kdy už skončí tahle pro mě nepochopitelná éra logotypů měst, obcí, vesnic a osad? Kde všude jsem ještě nezavedli ani kanalizaci, ale logo, to je panečku priorita... Já chci zpátky erby! Prosím... Nemučte mě!

6. 1. 2012 14:46 Coffee

Mimochodem, teď jsem si vzpomněl, jak jsem v roce 2002 pomáhal právě v Mělníce uklízet zlo napáchané povodněmi. Logo se také tak trochu topí, škoda.

6. 1. 2012 14:44 Coffee

Ona Iva obecně ráda řeže do liter... dávám čtyřku

6. 1. 2012 14:44 stoupa.bat

logo Kroměříže je pěkné a čisté, ale ten Mělník mě nějak neoslovil, v první moment sem se spíše lekl...

6. 1. 2012 14:25 Tea

to, jak je useknuté písmeno "k", je fakt humus.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.