Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Logo devítistého výročí založení města Rokycan

V roce 2010 bude městu Rokycany 900 let. Město loni vyhlásilo soutěž na zpracování logotypu k tomuto výročí, které se zúčastnilo celkem 18 lidí a studií. Úroveň návrhů odpovídá ostatním podobným veřejným soutěžím. Abychom ale jen nekritizovali, obdrželo město i některé celkem kvalitní návrhy. A jak už to bývá, ani tentokrát nebyl vybrán zrovna ideální.

Vítězný návrh od Stanislava Boříka – Propagace Plzeň (www.propagaceplzen.cz – stojí za shlédnutí) – je prostě klasika, těžko hodnotitelná. Můžeme ocenit kruhový tvar, který koresponduje s tvarem číslovky 900, docela čistou typografii a kresbu radnice. Nehodila by se ale značka spíše do doby 870letého výročí? Zde je kompletní prezentace.

Prohlédněte si i další návrhy. Pod každou značkou je vždy odkaz na stažení PDF s kompletní prezentací. Pozor, prezentace Toma Vilda má 30 MB.

Jsou zde i celkem dobré návrhy, např. od studia Trinity, Magdaleny Bořkovcové nebo Barbory Olmrové. Samozřejmě nechybí písmo Brush Script (že, Luizo?), oblíbené vyobrazení městské dominanty – radnice nebo číslovka 900 stylizovaná do srdíčka. Stále ještě rozdýcháváme návrh Jana Inemana. Ten je nám opravdu záhadou, explikace by ale možná vše objasnila. :-) Logem města Rotterdam (www.rotterdam.nl) se možná inspirovali Hana Hrachová & Tomáš Rada. Některé prezentace obsaují ještě další návrhy. Ke shlédnutí všech verzí logotypu Toma Vilda (schválně, které systémové písmo chybí?) je potřeba otevřít si celé PDF.  

Bořkovcová Magdalena, Praha, prezentace (172 kB)

 

Hošková Natálie, Praha, prezentace (1.06 MB)

 

Hošková Natálie, Praha, prezentace (190 kB)

 

Ineman Jan, Volduchy, prezentace (128 kB)

 

Kellner Jiří, Rokycany, prezentace (10 kB)

 

Lavička Tomáš, Rokycany, prezentace (31 kB)

 

Nebeský Jan, Chomutov, prezentace (122 kB)

 

Olmrová Barbora - Pyšely, prezentace (135 kB)

 

Rada Tomáš & Hrachová Hana, Rokycany, prezentace (297 kB)

 

Rieger Pavel, Rokycany, prezentace (1.4 MB)

 

Sharipova Luiza, Plzeň, prezentace (149 kB)

 

Stará Markéta, Stráž nad Nisou, prezentace (129 kB)

 

Studio TRINITY, Olomouc, prezentace (278 kB)

 

Sýsová Jana, Praha, prezentace (142 kB)

 

Šmolíková Tereza, Plzeň, prezentace (258 kB)

 

Šupka David, Žďár nad Sázavou, prezentace (180 kB)

 

Vápeníková Zdeňka, Rokycany, prezentace (244 kB)

 

Vild Tom, Rokycany, prezentace (31 MB)

 

Město tedy mělo z čeho vybírat. Bohužel teď nemáme k dispozici zadání a neznáme výši honoráře pro vítěze. Pokusíme se ještě zjistit. Nebo se nám ozve přímo někdo z účastníků?

Jak se vám návrhy líbí? Vybrali byste?

zdroj: stránky města Rokycany, článek

-PS-


Komentáře k článku

4. 9. 2009 16:30 ddd

v tom pripade by me vyhrat david supka

31. 8. 2009 10:36 David Kotulan

Omlouvám se za hrubku ihned na začátku, nějak jsem se rozvášnil a nelze to již opravit. Tak prosím admina o opravu z "výtěz" za "vítěz"

31. 8. 2009 10:33 David Kotulan

Mě osobně se výtěz soutěže líbí! Musíte brát v potaz že je to výročí založení města, tudíž se nebudou jen tisknout, ale zároveň i razit. Což spousty zde vyobrazených log nesplňuje. Nesplňují podmínky pro vyhotovení např. odznáčku nebo pamětní mince. Tohle není logo města nabo Corporate design města. Tohle je znak pro výročí založení města starého 900let! Výtězný návrh perfektně splnil své podmínky (vzhled moderní/retro a možnosti užití)! Možná až moc dobře:-)

29. 8. 2009 18:20 Lukas Veverka / www.parasite.cz

:)
Mirku, vy asi nechápete podstatu některých kritik. O skicovném například zde nebyla vůbec řeč. Z vašeho příspěvku jsem získal silný dojem že prostředí které kritizujete neznáte a nerozumíte mu. Morální podtext celého vašeho vzkazu se rozpline už v okamžiku, kdy se pod svůj text nepodepíšete. To zase já třeba považuji za elementarní slušnost která vám konkrétně chybí. ale nebojte se. Nejste sám.

Teď k věci. Paušalizoval jste celý obor na jeden model, bez ohledu na to že zde funguje těch modelů mnohem více. Ano, to co jste psal se zde tu a tam ve větší nebo menší míře objevuje. Stejně tak jako jinde. Ale jde o celkový obraz grafického designu v ČR?

Z rozhovoru s kolegy, z vlastní zkušenosti i pozorování vidím, že se například ta kolegialita generaci za generací zlepšuje.

Problém soutěží není v tom, že by grafikům chyběla pokora (né že by nechyběla), problém je v tom, že se soutěže dost často vypisují né proto, aby se získala co nejvyší kvalita, ale aby se ušetřilo. Firma vypíše soutěž (většinou už samotné zadání je zcestné, neodborné, laické) s odměnou hluboce pod běžnou cenou a těší se jak si z došlých návrhů vybere ten nejlepší. Aby jste mohli vybrat funkční řešení, musí zde být odborná porota, stejně jako třeba v architektuře. Jenže odborná porota chybí. Když se do šejkru nasypou všechny tyto ingredience, pořádně se tím zatřepe, můžete servírovat opravdu originální koktejly vonící neprofesionalitou. Neodborná porota ochutná, poválí na jazyku, a s uvědomělým výrazem znalce z nich vybere podle nich ten 'nejlepší' drink. A výsledek je na světě.

Celá tato diskuze, se dotýká hlavně toho, že tento způsob je nekoncepční a především nefunkční. Kdyby totiž v takto organizovaných soutěží vznikaly kvalitní návrhy, nikdo by se nad tím nepozastavoval.

29. 8. 2009 15:11 Mirek

Nevím proč ale diskuze k tématu hodnocení jakékoliv práce tady se mění ve frašku. Autoři chtějí spoustu komentářu a už dopředu ví že článek musí psát ve stylu. Veřejná šoutěž je špatná, bylo vybráno špatně ...........
Já osobně si Vás lidí kteří pracujete na jako grafici, tvoříte loga, písma, manuály a podobně moc vážím a je vidět hodně dobré práce. Ale v žádném oboru není tolik dohadování, zášti a závisti. Proberte se. Pomlouváte jeden druhého. Žádná práce Vám není dobrá. Nic nemá úroveň. Jen si stěžujete že jsou malé honoráře a skicovné. A například produktový design nemá za skicovné nic. Jsou soutěže také za malé honoráře a nikdo toho nelituje. Protože pokud se chcete nějaké soutěže zůčastnit tak je to také ne jen o penězích. Často je zde názor není skicovné nejdu do soutěže. Nevím. Ale místo tohoto myšlení je lepší aby všichni co si myslí že něco umí pozvedly uroveň a po uspěchu si mohly říct vyšší honoráře protože něco dokázaly. Uspět v soutěži nebo výběrovém řízení je totiž i o tom přesvědčit klienta tím že dodáte navrh který se bude nejvíc libit jemu. Nejde jen o to udělat graficky a typograficky čistou práci. Žadný architekt ani designer nestaví ani nezařizuje dům jen podle svého a podle přesných měřítek a pouček. Je tady mezi Vámi moc zášti a málo pokory. Jako další příklad stačí uvést diskuze na téma typografie. Pokud chce nějaký laik vytvořit vlastní písmo. Každý z "profesionálů" mu odpoví je to těžké potřebuješ mít spoustu vědomostí aby bylo písmo dobré = nedělej to.
Pokud na diskuzi o focení na podobně znějící otázku odpovídá fotograf tak poradí kde hledat, ukáže postup atd. Koukněte se např. na návody na úpravu fotografii. Najdete spoustu kvalitních a autoři profesionálové rádi předávají zkušenosti a nebojí se o svoji pozici na slunci. Proč? Protože jsou pokorní a věří ve své znalosti a ví že to co je odlišuje je jejich talent a praxe. Vždy budou lepší.
Chápu že tato reakce pobouří spoustu čitatelů ale je to tak.

29. 8. 2009 15:09 Mirek

Nevím proč ale diskuze k tématu hodnocení jakékoliv práce tady se mění ve frašku. Autoři chtějí spoustu komentářu a už dopředu ví že článek musí psát ve stylu. Veřejná šoutěž je špatná, bylo vybráno špatně ...........
Já osobně si Vás lidí kteří pracujete na jako grafici, tvoříte loga, písma, manuály a podobně moc vážím a je vidět hodně dobré práce. Ale v žádném oboru není tolik dohadování, zášti a závisti. Proberte se. Pomlouváte jeden druhého. Žádná práce Vám není dobrá. Nic nemá úroveň. Jen si stěžujete že jsou malé honoráře a skicovné. A například produktový design nemá za skicovné nic. Jsou soutěže také za malé honoráře a nikdo toho nelituje. Protože pokud se chcete nějaké soutěže zůčastnit tak je to také ne jen o penězích. Často je zde názor není skicovné nejdu do soutěže. Nevím. Ale místo tohoto myšlení je lepší aby všichni co si myslí že něco umí pozvedly uroveň a po uspěchu si mohly říct vyšší honoráře protože něco dokázaly. Uspět v soutěži nebo výběrovém řízení je totiž i o tom přesvědčit klienta tím že dodáte navrh který se bude nejvíc libit jemu. Nejde jen o to udělat graficky a typograficky čistou práci. Žadný architekt ani designer nestaví ani nezařizuje dům jen podle svého a podle přesných měřítek a pouček. Je tady mezi Vámi moc zášti a málo pokory. Jako další příklad stačí uvést diskuze na téma typografie. Pokud chce nějaký laik vytvořit vlastní písmo. Každý z "profesionálů" mu odpoví je to těžké potřebuješ mít spoustu vědomostí aby bylo písmo dobré = nedělej to.
Pokud na diskuzi o focení na podobně znějící otázku odpovídá fotograf tak poradí kde hledat, ukáže postup atd. Koukněte se např. na návody na úpravu fotografii. Najdete spoustu kvalitních a autoři profesionálové rádi předávají zkušenosti a nebojí se o svoji pozici na slunci. Proč? Protože jsou pokorní a věří ve své znalosti a ví že to co je odlišuje je jejich talent a praxe. Vždy budou lepší.
Chápu že tato reakce pobouří spoustu čitatelů ale je to tak.

24. 8. 2009 20:55 Hanyyyys

Myslím, že poslední strana poslední prezentace - prezentace pana Vild Toma a žlutý kurzívní nápis "a to je konec přátelé..." na červeném podkladu (zpracovaném ve stylu ušmudlaný papír nebo též promáčknutý displej) ohodnotil celý tento rokycanský úlet víc než výstižně.

24. 8. 2009 16:51 Pjenkava

Nejvíce mě pobavil poslední návrh... Šílený okecávání TAKOVÝ sra*ky! :D Že měli z čeho vybírat? To teda neměli...

23. 8. 2009 18:08 Enti

Jako turisticka znamka je to pekne...

23. 8. 2009 11:16 Aja

Já nic neobhajuji, jen jsem chtěla vnést do věci trochu světla. Osobně plne souhlasím s přirovnáním "zubaře, který operuje srdce".... tohle jsou zase ilustrátoři, kteří v rámci plnění předmětu navrhovali logo.... Dle mého názoru tu zásadní chybu udělala škola sama, kdy se asi chtěla "zavděčit" všem a poslala do soutěže všechny vzniklé návrhy bez předchozí interní selekce... no a dopadlo to, jak to dopadlo.... bohužel:(

22. 8. 2009 21:28 Lukas Veverka / www.parasite.cz

úplně moc dobře nechápu situaci kolem toho ústavu. Každopádně to stejně na věci nic moc nemění.
Pokuď je někdo nerozumí typografii proč se pouští do tvorby loga? To taky ukazuje na určitou neprofesionalitu. Takže bych tohle jako obhajobu zrovna neuváděl.

Je to asi jako kdyby zubař dobrovolně operoval pacientovi srdce, pacient na operačním stole umřel, a lidé by uznale kejvali hlavama: No, ale zubař je to skvělej...

22. 8. 2009 18:42 Aja

to "áj" ..... souhlasím, že měly být uvedeny na pravou míru informace o autorech z Ústavu umění a designu... Většina ilustrátorů má prostě blíže k ilustraci ( - a že jí dělají zatraceně dobře !!! :) než ke grafickému designu a typografii.... mrzí mě, že zveřejnění těchto návrhů bez dalších informací hází špatné světlo na Ústav... :((( ...a mrzí mě to o to víc, že se zrovna tohle nedorozumění objevilo na stránkách Fontu :(

21. 8. 2009 19:02 tazzy

Rekl bych. ze na tripu jede spis pan Ineman...

21. 8. 2009 17:08 ---

no ano, nie Pista, ale Palo - hadam ma liter a pol za bieleho dna v tomto teple "ospravedlni" ;)

21. 8. 2009 16:38 áj

to monika > nedalo mi to a musím to trochu uvést na pravou míru – ta "loga" z Ústavu nejsou výstupem grafického ateliéru!!! nýbrž "grafickým" cvičením ilustrátorů pod vedením kreslířů nikoli typografů... je dost houpé, že to u toho není uvedeno, ptž opravdu nestaví školu zrovna do dobrého světla :(

21. 8. 2009 16:15 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Jo ták. No to ovšem nemá být Steve McQ ale Frajer Luke neboli Paul Newman.

21. 8. 2009 15:36 ---

ked si sa spoznal v s. mc qeenovi, tak to take hrzne nebude. hovori zo mna len rilzing... co som chcel je, ze suhlasim s tvorbou c.i. mesta kde sa pocita aj s vyrocim

21. 8. 2009 15:24 slovak

ja vubec nechapu co ten slovak s nickem --- pise, vy to chapete ty jeho prispevky? Chlapec asi jede na drogach...docela mi tady prekazi

21. 8. 2009 15:17 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Nekdy mam pocit ze nekteri si tu slusne frci na tripu nebot me fakt nedavaji nektere komentare smysl. ---
:)

21. 8. 2009 13:58 ---

typografia, filozofia, neskor politologia, medicina, ekonomia a pravo - kam sa hrabe macka a jej 9 zivotov na legolasa

Vas
tiesto nagy ivanovic ;)

21. 8. 2009 13:50 Petr

Já nevím jestli bych to spojoval. Samozřejmě nějakou kontrolu ano, proto bych to taky zadal někomu šikovnému, ale asi bych ho nenutil k žádné kontinuitě k současnému vizuálu. I když pokud by se podařilo dobré logo a zároveň navazující na JVS, bylo by to ideální. To by ale také muselo to město samotné mít styl kvalitní, navíc takový, aby běžní občani postřehli, že tam nějaká návaznost vůbec je. Ale schválně se zeptejte lidí na ulici jak vypadá logo Prahy. Např. v prezentací od studia Najbrt slibovaná víka od kanálů jsem zatím nikde neviděl. :-(

21. 8. 2009 13:48 ---

Steve McQueen je boh, mne by sa nechcelo takto to rozpisovat ;)

21. 8. 2009 13:38 dalibor  /  borro.cz

nejen lidská blbost ale i lidská slepota nezná mezí.

21. 8. 2009 12:42 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Ptere, no mozná jsem to napsal trochu blbe, já jsem taky pro kreativitu a volnost, ale nejaka navaznost tam byt musi. Nebo jeste jinak, kdybych ja delal vizual mesta, urcite bych chtel mit kontrolu nad designem techto akci, ciste z tech duvodu o kterych pisu. To ze to zanesu do manualu, prece neznamena ze nekomu svazu ruce, staci treba dodrzet typografii, urcitou kompozici nebo graficky princip, barevnost nebo cokoliv, co je urcujici pro cely vizual. To ze se tam pak muze objevit aktualni vec, nebo specificky motiv se prece nevylucuje.

21. 8. 2009 12:39 Dan F*

Rada Tomáš & Hrachová Hana je udělané fixkou, ne?

21. 8. 2009 12:18 PeťaN   |   www.urviho.cz

Celkově se mi ty navrhy moc nelíbí. Nejspíš na jejich kvalitu zapůsobila cena pro výtěze. Když už se někdo do toho rozhodne jít, rychle něco splácne a pak doufá, že to třeba dopadne :)

21. 8. 2009 11:56 Monika

Já jsem poněkud v šoku, návrhy jsou fakt mazec, Ústav umění a designu ZČU se má čím chlubit... Jinak odměna podobný výsledek asi opravdu předurčila a rozhodně souhlasím s Lukášem Veverkou, že by měla být návaznost na celý vizuální styl města. Já jsem v tomto oboru pouze nadšený amatér, ale vlastně mi to dost zvedlo sebevědomí...

21. 8. 2009 11:54 petr

Tak zrovna výroční loga bych manuálem neomezoval. Kór např. u měst, kdy je výročí dejmetomu jednou za 50 let. Myslím, že je dobré dát prostor kreativitě (není to tak důležitá věc jako např. CI celého města, tvar loga se může třeba vázat k nějaké události v současnosti). Jen by bylo dobré to zadat přímo nějakému šikovnému grafikovi - souhlasím, že vypisovat na to výběrové řízení je kravina.

21. 8. 2009 11:53 Ross

souhlas s Lukášem !

21. 8. 2009 10:43 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Tak, můj názor na tyhle akce je jednoduchý. Nechci tu opět kritizovat cenu a podmínky soutěže atd. Nemá to moc smysl. Spíš se pokusím nastínit, jak bych si to já představoval.

Vycházím z předpokladu a trendu, že města mají mít svůj vizuál. Nejde zde jen o loga, jde tu o systém který by měl pomoct lidem se orientovat, jaké služby, akce a činnosti jsou přímo podřízené městu. Předpokládám, že výročí je jedna z takových akcí. Pak opravdu nevidím žádný rozumný důvod, proč se nedržet vizuálu. Logo pro takovou akci by mělo vzniknout pod taktovkou autora loga, nebo v nějaké koordinaci, a pokud je autor již bezpečně mrtvej, měli by tyto materiály vycházet z vizuálního stylu. Příjde mě, například, že zrovna akce jako výročí či jiné periodicky se opakující oslavy by klidně mohli být už v manuálu zaneseny, nebo by pro ně v manuálu mohla být vytovřena určitá kategorie s pokyny jak takové loga tvořit. Zachovala by se návaznost na vizuál města, lidé by se snadno orientovali o co se jedná, a nemuseli by se vypisovat soutěže s odměnou pěti tisíc.

21. 8. 2009 10:28 rebelka

za 5 litrov je to dobre

21. 8. 2009 10:12 TJ

Z toho viteznyho navrhu mam pocit ze to spis bude zacinat v 9.00 ve druhe nekruhove variante pouziti :)

21. 8. 2009 09:59 Font

Odměna pro vítěze byla 5 000 Kč.
Celé zadání je zde: http://www.rokycany.cz/vismo/dokumenty2.asp?u=14069&id_org=14069&id=469003&p1=&p2=&p3=

21. 8. 2009 00:32 Martin

hmm to sem z Rokycan a ani sem o tom nevedel xD

20. 8. 2009 20:32 ---

no pekne, tak to su ceske a slovenske rokycany ;o)))

20. 8. 2009 20:29 ---

a je to vobec medved, ci to len mne sa tak zdalo? ;)

20. 8. 2009 20:05 geek

"stojí ke zhlédnutí", fonte, ne ke "shlednutí".

20. 8. 2009 17:58 ---

medved
900KYCANY
---------------
Kralovske mesto

z 9 by sa dalo spravit R, nie? ;)

asi by som nevybral
... a ani svoj prvoplanovy navrh ;)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.