Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Logo ČR nevybráno

Agentura CzechTourism na základě doporučení poroty, složené ze zástupců grafiků, mediálních a reklamních odborníků i představitelů státní správy, nevybrala nové destinační logo. Žádný z 384 zaslaných návrhů totiž nesplnil očekávání zadavatele. CzechTourism proto vypíše v nejbližší době novou soutěž.

Po posouzení všech 384 zaslaných návrhů nového destinačního loga porota doporučila agentuře CzechTourism soutěž zrušit.  
 
„Bohužel žádný z návrhů, které jsme posuzovali, nedosáhl takové kvality, jakou jsme si představovali. Navzdory dílčím návrhům, které nabízely zajímavé textové či grafické podněty, žádný návrh nebyl komplexně na takové kvalitativní úrovni, aby splnil zadané požadavky. Uchazeči navíc často pracovali s tradičními motivy, např. lipovými listy. Takové návrhy jsme ve vzájemné shodě neshledali jako dostatečně překvapující, magické či moderní vyjádření podstaty České republiky, tak jak ji vnímají dle našich výzkumů zahraniční návštěvníci. Rozhodli jsme se proto upřesnit kritéria a soutěž v nejbližší době vypsat ještě jednou,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. 
 
Do veřejné soutěže o destinační značku České republiky se zapojilo 181 účastníků, kteří poslali celkem 384 log. „Jsme velice rádi, že soutěž přitáhla takové množství zájemců, je to důkazem toho, že jsme k soutěži přistupovali transparentně,“ doplnil Vondruška. 
Výběrového řízení se zúčastnilo 27 reklamních agentur a grafických studií, 43 studentů pod hlavičkou svých škol a 110 návrhů předložili individuální uchazeči.
 
Destinační značku se CzechTourism rozhodl změnit po deseti letech. Současné logo totiž vnímá řada turistů jako příliš konzervativní a sousední centrály cestovního ruchu už svá loga změnily. Soutěž vypsala agentura 24. října, zájemci měli na zasílání návrhů celý měsíc.
 
Více informací zde.

Komentáře k článku

7. 1. 2012 08:44 MarekP.

Inu, pane Blažku, nedivte se, když vypíšete milionovou odměnu téměř bezpodmínečně, tak (a zejména v této republice) se probudí grafik v každém. A podle toho pak výsledky vypadají. Ze stejného důvodu se ovšem zřejmě nechtěli zúčastnit profesionálové, protože to trošku "zavání" a mrhat drahocenným časem a vystřílet zbůhdarma nápady do nejista, se nikomu nechce. Měly se zpřísnit podmínky (jen odborná způsobilost), vypsat skicovné a odměnu raději o tuto částku ponížit.
Přesto všechno se mezi návrhy objevilo pár nejenže dobrých, ale dokonce tak dobrých, že vlastně nevím, co by agentura chtěla ještě víc. Asi nic. Raději ať si nechají logo původní a peníze vrátí do státní kasy. Alespoň ušetříme...

20. 12. 2011 15:33 pavel

Zadání bylo velice nejasné a za základní problém považuji, že zadavatel očekával překvapení zejména po stránce jazykové. Přesně šlo o to, že se měl použít jednoslovný název a zároveň moc nechtěli název Czechia. Měly se předvést jakési jazykové hříčky v Českém i Anglickém jazyce ve spojení s claimem. To samo o sobě je velice složité. K tomu je třeba připočíst nalezení vhodně univerzálního symbolu pro různorodé aktivity, kvůli kterým turisté do Česka přijíždějí. Myslím si, že tyto věci přispěly k tomu, že se do soutěže zapojilo tak málo profesionálních týmů. Očekávám, že příští zadání už bude mnohem konkrétněji zadané, a bude vycházet z povedených prvků prací prvního kola.

18. 12. 2011 22:59 Ryan

Hello all,

Due to the response of this thread me and a friend have created a simple site where you can submit your work to be exhibited. Even if no one wins, at least we can have the dignity of having our work acknowledged.

http://praguespots.me/ />
The whole site will soon be translated to czech. Please spread the word if you know others who would like their work to see the light of day.

9. 12. 2011 14:49 Tom

www.designiq.cz Filipa Blažka - tiež žiadna sláva. Je to taká klasická zaprdená česká šeď. Na to, ake tu rozdává rozumy, som čakal niečo svetobornejšieho...

8. 12. 2011 13:18 Ondřej

Absence kvalitních návrhů souvisí s obecně chybným principem soutěží.

Zadání typu identita destinace vyžaduje dost práce, průzkum, koncepty, vyřešit písmo, aplikace... Prostě dobrý výsledek stojí hodně energie. Značná nejistota, že vložené se nějak vrátí, mohla odradit dost profesionálů od toho aby investovali svůj čas. A vzhledem ke zrušení soutěže bez ocenění alespoň dalších míst to nebyla zase tak mylná úvaha.  

Druhá věc je, že zadavatel nepokrytě sklidil výsledky práce zúčastněných. Nechci říct, že ukradne nějaký nápad, ale každopádně zcela zadarmo získal inspiraci a spoustu materiálu pro další zadávání.

Ideální je úzká spolupráce s klientem, která při soutěži prostě nefunguje. Byť by to vyústilo v oslovení pouze jednoho dobrého, třeba i neprovařeného, studia. Anebo vybrat ze soutěže nejlepší koncept a na tom společně pracovat. Anebo dobré řešení, které už tu je – bubliny.

8. 12. 2011 12:16 minduser

Tomu, na co naráží Lukáš V., rozumím. V momentě, kdy vydali oficiální stanovisko o zrušení soutěže jsem to také cítil tak, že společně s CzechTourismem mají velké máslo na hlavě i všichni porotci. Ale z vlastní zkušenosti bolestně dobře vím, jaké to je přesvědčovat neznalé o elementárních principech a významu GD a vizuální identity obecně. Někdy jsou takové pokusy i přes všechnu snahu marné. Pokud tedy Filip svůj boj s větrnými mlýny ještě nevzdal, rozhodně mu fandím.

Lukáši, černobílé vidění světa je možná cool, ale ničemu nepomůže.

V úterý jsem psal na mail uvedený pod TZ, že považuji za nemyslitelné vypisovat novou soutěž bez toho, aby měla veřejnost (a potenciální zájemci o účast v nové soutěži) možnost vidět všechny neúspešné návrhy. Společně s prosbou o informaci, kdy k případnému zveřejnění dojde. Bohužel bez odpovědi.

Co píšete Filipe o tristní úrovni téměř všech návrhů je nicméně určitě hodné zamyšlení i bez ohledu na zpatlané zadání. Nevypovídá to tedy cosi o úrovni GD u nás? Nevěřím tomu, že milión (i potenciálně významný zářez do portfolia) není dostatečná motivace pro schopné designéry, stejně tak jako odměna pro druhé a třetí místo. Jak si mám vysvětlit, že smysluplných bylo jen několik návrhů? Co to bylo za agentury a studia, že ani jelich pokusy nezvýšily procento slušných návrhů na nějakou důstojnou úroveň odpovídající výši odměny?

Abych ale jen "neplkal" a ukázal před novou soutěží "kudy cesta nevede", přidávám k dobru výsledky svého neúspěšného snažení. První návrh si hraje se slovem "check" a graficky s "check mark". Druhý návrh je pokus jak se vypořádat s označením "Czech" jako s adjektivem. U tohoto konceptu jsem předpokládal možnost generování dalších skupin podstaných jmen s konkrétnějším záběrem na různé cílovky – CZECH: cuisine, beer, baths, castles, atp.

http://minduser.bluefile.cz/thingz/LogoCR-navrh1.jpg />
http://minduser.bluefile.cz/thingz/LogoCR-navrh2.jpg />
Někdo další s "kůží na trh"...?

6. 12. 2011 19:52 petr krejzek

Czech Tourism je banda diletantů a zřejmě postkomunistických pohrobků. Rozumnej grafik se tohoto soupeření o kost nezúčastní. Vzpomeňme si, co tihle svináci rozpoutali kolem loga bublinovýho loga od Side 2. Jsou to ti samí lidi. Zajímalo by mě KDO stojí za Czech Tourism. Bývalá garnitura bývalých STB hajzlílů z nějakýho odboru Tuzexu. Za dvacet let je nikdo nevymlátil. Já tomuto spolku nevěřím a nikdy do toho nepůjdu. Jen idiot bude dělat logo pro takovou partu. Bohužel, idiotů a zoufalců, který jsou schopni se zúčastnit takových soutěží je tady pořád dost. Nevěřím, že ze 384!!! návrhů nebylo nic dobrýho. KDO JE CZECH TOURISM???? Co je to za lidi?

6. 12. 2011 18:49 Dima

The brief sucks anyway, which is usual. I have a feeling the organisation doesn't have any clue how identities are made. I agree that they probably don't know what they want, which might be ok, if the jury is open-minded and can see how a proposal can be developed further, if they are open to dialogue.

Its ridiculous and disrespectful to give general feedback like "expectations not met" to 380+ designs, Czech Tourism, you don't deserve them.

I doubt anyone would like to participate in another bid.

I'm pretty sure they can design it themselves ;)

5. 12. 2011 19:15 Ryan

What a total and complete cop out!

There is no more fitting logo for this agency than an empty space left by their ridiculous expectations.

What do you expect for a FREE pitch? If you would like more complete solutions then you should just be done with it and make a paid pitch. No one will work on this for 200 hours for free.

5. 12. 2011 18:16 Jan Macek

Jestli chtěli magické logo, měli zajet do Bradavic.

5. 12. 2011 14:57 Petr

Pavel>
To je fakt, to se povedlo...

5. 12. 2011 13:41 nadílka

Vůbec mě to nepřekvapilo, zadání nebylo dobře připravené,
samé dodatečné upřesňování podmínek a hlavně to nebylo jen o grafické podobě,  zadavatel si asi myslel, že jim grafici vymyslí i název, proto asi ta cena.
Přišlo mi, že nevědí co přesně chtít, v požadavcích jsou jen dokola omýlaná klišé.
V nové soutěži by měl zadavel lépe vysvětlit, co přesně si představuje pod větou "dostatečně překvapující, magické či moderní vyjádření podstaty České republiky". Snad se dočkáme.

5. 12. 2011 11:47 Pavel

Petr> třeba logo Sčítání lidu, eu2009.cz, ČSÚ ... ono to jde, ale musí se chtít. A hlavně vědět co chci. Obávám se, že tady komise ani nevěděla, jestli se jmenujeme Česko nebo Czech  :-)

5. 12. 2011 10:59 Petr

Petr>
Samozřejmě, že výsledný návrh by byl kvalitnější - agentura by např. měla možnost osobně jednat se zadavatelem, scházet se na debriefy, udělat si testy, vyzkoušet a předvést logo na různých aplikacích...

Ušetřila by se např. zbytečná práce poroty, lidí, kteří museli 181 obálek rozlepit, vytřídit, vyřadit a přiřadit... Výsledná cena pak rozhodně nemusela být milion korun, ale klidně půl. Do toho by šlo každé i to nejrenomovanější studio a kdyby ne, tak jsou to blbci :)

Ukažte mi někdo jeden jediný příklad, kdy takto vypsaná veřejná soutěž přinesla opravdu kvalitní a výjimečné logo a vizuální styl.

5. 12. 2011 10:46 Petr Bernát

Doufám, že budou zveřejněny došlé návrhy, bylo by fajn vidět návrhy, které nedosáhly předpokládané kvality. Docela mě ale výsledek překvapil, neboť se dá předpokládat, že při této výši odměny se účastnily i některé přední reklamní agentury a grafická studia. A žádný z těchto návrhů nebyl dost dobrý, tomu se dá těžko uvěřit.

Jinak v tomto případě určitě nesmyslnost veřejné soutěže nepřipadá v úvahu. Podmínky i odměna byly naprosto úměrné a rozhodně v tomto případě nesouhlasím s názorem Petra, že měli oslovit konkrétní subjekty. Rozhodně by kvalita návrhu nebyla větší, než je tomu teď. Finančně by to rovněž CzechTourism vyšlo dráž, neboť uspořádání veřejné soutěže není příliš finančně náročné.

5. 12. 2011 10:27 Petr

Doufám, že agentura všechny návrhy zveřejní, aby příští potenciální tvůrci návrhů věděli, kudy ne.

Jsem ale přesvědčen o tom, že při takové účasti muselo být několik kvalitních návrhů (stejně jako v soutěži v tvorbě loga pražské ZOO). Zajímalo by mě, co si porota představovala, když žádný z návrhů nedosáhl takové kvality, "jakou si představovala".

Agentura "se ohání" transparentností... Tu nikde nevidím - kde je uvedeno přesné složení poroty, zápis vyhodnocování, proč agentura vydala tiskovou zprávu až několik dní po tom, co porota nevybrala, proč nejsou nikde zveřejněny všechny došlé návrhy (argumentu, že by bylo časově a technicky náročné dát na web 350 návrhů, nevěřím)...?

Opět se ale potvrdil (ne)smysl těchto veřejných soutěží. Byť se jistě zúčastnili kvalitní studia a designéři, logo nebylo vybráno. Kdyby agentura oslovila už na začátku třeba 5 subjektů, mohla si ušetřit čas i peníze (kdyby např. každý subjekt dostal skicovné 50 000 a celková cena byla např. 500 000, jistě by takovou zakázku nikdo neodmítl)...