Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Kniha CZECH LOGO je na světě

Vážení přátelé grafického designu, dovolujeme si vám oznámit, že vyšla kniha 1000 | CZECH LOGO | 1989–2008.  Kniha mapuje stav české grafické tvorby v této elitní části grafického designu za uplynulých 20 let. Obsahuje 1000 značek a logotypů od 190 předních i začínajících českých autorů, najdete zde např. Zdeňka Zieglera, Rostislava Vaňka, Milana Jaroše, Karla Halouna, Jana Jiskru, Filipa Heyduka, Tomáše Machka, Petra Babáka, studio Najbrt, ReDesign, Věru Marešovou, Štěpána Malovce a další.

Narozdíl od odborných knih jsme nehledali žádný zvláštní informační klíč. Nechtěli jsme vybírat a třídit jednotlivé autory a jejich práci, ale dát výpověď o stavu a proměnách tohoto grafického odvětví. Jediným kriteriem pro nás bylo datum, přesněji rok vzniku loga. Značky jsou pak v příslušném roce řazeny abecedně, podle jmen autorů. Kromě základní orientace – tedy čísel prací jednotlivých autorů, ukazuje taktéž aktivní či méně aktivní léta tvorby či informuje o nástupu nových designérů. Autorům jsme také nabídli možnost zaslat i práce ze soutěží, které nezvítězily, či nebyly akceptovány zadavatelem, ale pro jejich autory mají zásadní význam. Tato publikace chce být dokumentačním souhrnem své doby a zdrojem informací o autorech pro odbornou i širší veřejnost.

autoři: Rostislav Vaněk a Pavel Hrach

Knihu zakoupíte pouze v Uměleckoprůmyslovém muzeu | 17. listopadu 2, Praha 1 |

 a v knihkupectví Fišer | Kaprova 10, Praha 1 | za prodejní cenu 720 Kč.

Nebo přímo ve studiu u nakladatele – Pavel Hrach | Pujmanové 1219/ 8, Praha 4 | Po – Pá | od 15 00 do 18 00 hodin |

nebo objednávejte na | info@hrach.cz | tel. 777 165 281 |

zasíláme na dobírku | + poštovné a balné |

Pozor – při zakoupení nebo objednání přímo u nakladatele do 22. 12. 2009 | výrazná sleva | 650 Kč |

Knihu vydalo nakladatelství Pavel Hrach – hra, Batelovská 1207, 140 00 Praha 4 |

formát 225 x 270 mm | počet stran 192 | barevná příloha 8 stran |

limitovaný náklad 400 ks | česky | anglicky |


Komentáře k článku

2. 7. 2013 16:09 Petr

Přátelé, pokud by měl někdo zájem, mrkněte sem – prodávám tuto krásnou publikaci:

http://aukro.cz/show_item.php?item=3369446053

7. 1. 2010 15:37 Zdenka Jelínková

Mám tuto knihu a zaujaly mne všechny práce - ať již našly uplatnění či zůstaly jen návrhem. Z pohledu laika nehodnotím proč autor - grafik zvolil takové či onaké logo, ale jak mne oslovilo a s kterým produktem si jej dám do spojitosti. Za hodnotnou publikaci nikdy nelituji peněz a tohle byl hezký dárek k Vánocům.

17. 12. 2009 19:47 alw

Chtěl jsem si koupit knihu, poslal jsem na info@hrach.cz už dva e-maily a nikdo mi ještě neodpověděl.

Andrzej-Ludwik Wloszczynski
http://blog.e-alw.com

10. 12. 2009 15:43 Hanuš

ještě překlep - Vaňkem. Pardon.

10. 12. 2009 15:06 Hanuš

omluva za dubl

10. 12. 2009 14:14 Hanuš

no jasně, na cédu to mohlo být všecko a pořizovací cena v řádu maximálně desítek korun. Také se obracím s prosbou na Font - von je takovej šikovnej - aby se toho jednání s Hrachem a Vankěm ujal.
Nebo do toho pude někdo jinej?

ještě pro začátek: ozvou se ti, kterým H+V nevybrali ani jednu značku?

10. 12. 2009 14:07 Hanuš

no jasně, na cédu to mohlo být všecko a pořizovací cena v řádu maximálně desítek korun. Také se obracím s prosbou na Font - von je takovej šikovnej - aby se toho jednání s Hrachem a Vankěm ujal.
Nebo do toho pude někdo jinej?

ještě pro začátek: ozvou se ti, kterým H+V nevybrali ani jednu značku?

10. 12. 2009 11:31 Novák

Debata mne dodatečně zaujala. Pročetl jsem si také původní výzvu k akci, text, který uvádá Font tady v článku a předmluvu v knize. Jsou tam posuny v postoji, ale co s tím?

Určitým řešením, odpovídajícím také technologii doby mohlo/mělo být vydání doprovázené CD, tam by se vešly všechny zaslané návrhy, dokumentární hodnota nezpochybnitelná, ješitnost nezveřejněných nevzbuzena. Škoda. Ale je to parketa pro další iniciativu.

Mohlo také dojít na ve výzvě avizovanou studii o českých specifikách kategorie logo.
Faktem je, že ve výzvě bylo napsáno, že loga budou na stránkách v "přibližně stejné velikosti". Dále píší pánové Hrach a Vaněk, že "Publikace chce být objektivní informací, nikoliv pouze jednostranným výběrem. Přesto však bude nutné udržet profesní kvalitu a proto si – s dovolením – vyhrazujeme právo na možné nezařazení některé z vašich prací." Jak dalece toto krédo dodrželi, nedokážu zodpovědně posoudit, neviděli jsme vše, co so autorům výzvy sešlo na stůl. Některým taky tedy nezařadit žádnou práci. Vzhledem k tomu, jak slabé práce se však taky do výběru dostali, tak to musely být dost obskurní návrhy. Že panu Weinovi nevybrali ani jednen z dvaadvaceti, je zvláštní. Ale jak jsme četli, vyrovnal se s tím. Že předpokládaná cena narostla o 50 % není snad tragédie. Jistě si většina tuto koupi dá do nákladů...

Takže to nejdůležitější raději zopakuji. Ve výzvě autoři píší, že celý soubor otištěných prací bude k dispozici na CD. Proč jen otištěné, čili subjektivně vybrané, bez zdůvodnění, je otázkou do žádaného rozhovoru s autory, Fonte.
poskytli by pánové Hrach a vaněk všechny došlé práce ke zveřejnění, když už zasílající autoři s tím počítali?!!

9. 12. 2009 16:46 Karel

Tak, teď jsem už úplně paf. Tu vo koze znáš?

9. 12. 2009 14:47 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Rozhovor by byl super s autory knihy. To bych taky uvítal.

K tomu počtu, já si právě dokážu sám představit, že při vytváření publikace chci dodržet "čistá čísla". Když něco navrhuji, nepracuji s fonty ve velikosti 9,4 nebo 15.3 atd, vždy to začištuji. Dokonce si v tom hledám určité vztahy, zlatý řez, násobky, atd. Když navrhuji spot, dělám to samé, časovou linku si matematicky dělím na různé gradační části - layout.

Takže, když se mě sejde na knihu 1340 log (tady by bylo zajímavé znát ten celkový počet přihlášených log jak Karle píšeš) tak si řeknu: zaokrouhlím to na 1000, bude to čisté číslo a nazvu podle toho navíc tu knihu. Tak to to chápu já. Kdyby se jim těch log sešlo třeba 2430 logotypů tak by jich třeba udělali 2000 atd. Ale to jsou moje fabulace. Dohady a obhajoby, kterými si to vysvětluji.

Vím že design není matematika. A znám mnohem šikovnější designéry než jsem já co s číslama takto nepracují, design je hlavně o tom jak to vypadá, matematická přesnost se často s vizuální líbivostí neshoduje atd.. Nicméně já ty principy často sám používám a proto to chápu.

____
:) no jo no. Já se vážně snažím, a často fakt nevím které Y se kde píše. Je to hrůza. Designér který neumí česky není moc dobrá vizitka. Určitě bych to neomlouval překlepy, je to zanedbaný pravopis a lenost si to po sobě číst a kontrolovat. :(

9. 12. 2009 14:24 úča

Pane Veverko, berte moji následující prosbu v dobrém. Někdy mám totiž vinou překlepů ve Vašich komentářích problém sledovat myšlenku. Obávám se, že to však nejsou překlepy, ale zanedbaný pravopis, vyjadřujete se obsahově jasně, ale formálně je to „dost hustý“, hychykyrydytyny, tam se píše tvrdé y má být automatické. Vaše zajímavé příspěvky budou i čitelnější. Vylepšení Vašeho pssaného projevu Vám neublíží ani při Vašich „vorkšopech“, ba naopak. Opakuji, berte to jako radu a prosbu, nic ve zlém, když to nezvládnete, tak Vašimi texty budu prokousávat, to slibuju, sama bych se ošidila. Tak do toho! Držím Vám palce i jazyk. Předem dík.

9. 12. 2009 14:12 Karel

Zas až tak ty moje připomínky jako kritika nemaj být, spíš že nerozumím některým postupům. Co je dobré pro rytmus knihy, jak píšeš, vytváří na druhé straně otázky. Už zmíněné logo města Brna, které se objevuje v knize dvakrát, jednou, aby prý vinikla barevnost (co má vyniknout na jednobarevném logu, mi teda uniká), podruhé v negativu solo přes celou stránku. Právě proto, ež mne zajímá, jak probíhá vytváření knihy, tak si kladu některé otázky. Právě proto, že si pánů Hracha a Vaňka Vážím, tak se snažím proniknout do jejich koncepce, uvažování. A některé momenty nechápu a tak se zde, na předpokládám zájmovém fóru, ptám.
Ohledně počtu píšeš, že limitem byl počet log, to bych bral, kdyby se právě nenakládalo s prostorem někdy moc velkoryse. A sami autoři se svým způsobem posteskli, že se do publiksce nedostalo více značek. Tak nevím, čemu mám věřit. Určitě v prvé řadě svým očím. ty to vidíš jinak?

Prosba na redakci Fontu: mohli byste požádat autory knihy o rozhovor, kde bychom se my, zájemci dozvěděli některé, řekněme technické okolnosti vzniku knihy. Počet oslovených, počet celkově poslaných log, atd. Mně by to tedy docela zajímalo, snad nejsem sám.

9. 12. 2009 09:58 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No ale mě nepříjde že by zvětšováním log přes celou stranu (dobré určitě pro rytmus knihy) či uvedení pár log v barvě bylo vychílením se z konceptu který avízovali, Jediné co mě příjde divné by byla ta změna datace kteoru ty zminujes. Jestli to tak opravdu je.

Ale i tak, ať to vezmeš jak to vezeš, je to jejich aktivita, v zásadě dobrý počin, něco co dobrovolně udělali pro obor. Jakákoliv kritika jejich výběru mě prostě nepříjde na místě.

Já třeba pořádám workshopy. Sám je organizuji, sám vše platím, je to čistě můj osobní projekt a z různých menších či větších důvodů se občas při výběru účastníků uchylím k porušení mnou stanovených pravidel výběru. A přišlo b mě krajně nemístné, kdyby se kdokoliv do těchto mých dobrovolných aktivit jakkoliv obouval.
Samozřejmně teď nemyslím tu chybu v dataci, ta by byla v přímém rozporu s podtitulem knihy a byla by to ať už úmyslná nebo neúmyslná faktická chyba. Na tu se upozornit musí.

8. 12. 2009 20:52 Karel

No právě, Lukáši, ale stanovená kriteria a koncept v knize nedodržují, a já se ptám proč. Kdyby vyhlásili - pošlete nám svoje loga, my si vybereme, co chceme, bude to náš výběr log za minulých dvacet let (dobrý špatný dohromady, čtenář už si poradí) - tak to beru, ale tvrdí jednu věc a uskutečňují jinou, to mne mate. Uznávám, jsou to možná drobné kosmetické vady, ale pohybujeme se v oblasti, kde jde přece jen hlavně o to, jak to vypadá, nebo né?
Takhle to vypadá, že neměřili stejným metrem, ač píší, že měřili. Prohlédni si pod tímto úhlem jejich výběr (z kolika vlastně log? ani tuto docela zajímavou informaci se čtenář nedozvídá!!)

8. 12. 2009 20:12 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Milí Karle, :) domnívám se že oním limitem, který hledáte, byl počet log, nikoliv stran. Holt se musíme smířit s tím že si autoři knihy (kteří jsou mimochodem pod SVÝM výběrem v JEJICH knize kterou si SAMI vydali podepsány) stanovili určité kritéria a koncept podle nichž si knihu udělali.

Naprosto souhlasím s panem Weinem, vydejte si svoji knihu jenž bude představovat váš názor na loga.

Ach jo...

8. 12. 2009 08:16 Karel

Pane Weine, díky za snahu. Můžete mi tedy taky vysvětlit, proč jsou některá loga reprodukována větší, ačkoliv nejsou nijak drobnokresebná, dokonce někdy zabírají celou stránku, (třeba značka Brna, ta je i barevně, byť jednobarevná!)? Že by byl nedostatek materiálu, o tom pochybuji, říkáte, že byli i odmítnutí autoři.

Z pohledu faktografického a dokumentačního mne zase znejistila datace minimálně u dvou značek (Z. Ziegler SÚRPMO a Symbol logo AGI), které se objevují již v katalogu výstavy Trademark, pictogram, logootyp konané v květnu roku 1989 (odečtěte ještě dobu přípravy katalogu!!). Současná publikace je řadí do roku 1990. Samozřejmě, rok sem rok tam nemusí nic znamenat, ale přece jen, zas tolik materiálu k dispozici a srovnávání není.

8. 12. 2009 06:55 Wein

Abych nezapomněl, jsem rád, že tu knihu mám, je užitečná z mnoha ohledů.

8. 12. 2009 06:53 wein

Karle, ty rozdíly v kvalitě, které tě možná udivují, autoři vysvětlili v předmluvě odkazem na "tvůrčí hodokvas". Píší také dále "Nechtěli jsme vybírat a třídit jednotlivé autory a jejich práci....". Také bych se mohl ješitně rozhořčit, že ani jednu z mým dvaadvaceti zaslaných značek nevybrali, ačkoliv Frantovi a Máně uveřejnili hóóódně slabou věc. Ale já to beru jako projev autorské svobody a zodpovědnosti, prostě se jim moje věci nelíbily a nehodily do krámu. Možná byly opravdu jen a jen špatné, člověk je k sobě občas hodně nekritický. Výběr byl dle mne zcela v normě, ve své knize si pravidla určují autoři, to je přirozené, ostatně oni nesou zodpovědnost. Může tě naopak těšit, že si tě nevybrali jako obzvlášť hodokvasný případ. A neztrácej naději, tak jako mnozí, kteří nenalezli svá dílka v této publikaci, je to teprve I. vydání. Do dalších se, při troše štěstí, třeba již dostaneš.

Nakonec, můžeš se do dokumentace pustit sám. Vyzvi všechny odmítnuté autory a vytvoř dokument č. 2. Taky ti pár kousků pošlu.

7. 12. 2009 20:44 Karel

Netrpělivě jsem také očekával dodávku výtisku knihy Czech logo. Hlavně kvůli zde uvedené větě autorů, že "kriteriem pro nás bylo datum, přesněji rok vzniku loga." Tomu jsem nerozuměl. Poté, co jsem si prohlédl knihu, tomu začínám rozumět tak, že byly roky na kvalitní loga úrodnější a roky s neúrodou, takže se do knihy dostaly i ne úplně vydařené kousky.
Rozumíte tomu také tak, nebo máte pro tento jev jiné vysvětlení?

O to divnější, že autoři se ve výzvě minulého roku chtěli nízké kvalitě vyhnout, což bylo jejich nezpochybnitelným autorským právem. Oni koncipují knihu, oni mají právo výběru. Byť dokument....

A opravdu by mne zajímalo, která loga, tedy kteří výtvarníci se autorům neozvali, takže v knize jejich loga chybí.

Jinak to je parádní puiblikace - obsahem, rozsahem, formou, tiskem. Jestli něco některým připomněla, tak ano, autoři i tiskárna jsou spojeni s ročenkami Typoclubu. Kdo umí, umí.

5. 12. 2009 05:57 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Tak konečně už je kniha pořízena.

Pořád jsem přemýšlel nad tou cenou, respektivě nad tím že někomu může vůbec připadat ta kniha moc drahá. Porovnal jsem to s jinýma knihama stejné kategorie, a došel k závěru, že tato kniha patří svoji cenou mezi průměr.

Ale pak jsem se na to podíval ještě jinak. Ta kniha má cenu zhruba 15 krabiček cigaret, nebo čtyřiceti piv, nebo osmi obědů, nebo jednoho koncertu, nebo tří lahví slušného vína, šesti lístků do kina atd.
Ta kniha je sakra levná. Pro mě má rozhodně větší cenu než × krabiček od cigaret nebo pár lahví vína.

4. 12. 2009 21:35 Evulka

To může být krásná kniha, bohužel není určena pro chudé studenty. :-( Studovat grafický design hold něco stojí....

3. 12. 2009 21:40 Michal Hyžák

mám to, a nelituju peněz :))

30. 11. 2009 12:29 Ingii

Předražený to možná neni ale já jako student si to nemůžu dovolit...což mě štve protože by se to dost hodilo k práci...

30. 11. 2009 02:23 Pjenkava

Předražený? Absolutně ne. Cena je minimálně adekvátní. Jedná se o malonákládovou knihu, kterou dalo velkou práci sestavit. No a vývoj tvorby log po sametové revoluci je (přinejmenším) velmi zajímavá problematika :-)

28. 11. 2009 22:10 Vitezslav Valka

Díky za to!

28. 11. 2009 21:07 Petr

Připadá mi to dost předražené :/ ale pěkné..

27. 11. 2009 12:32 speedy

dobrý počin... jen poněkud předražený :-(

27. 11. 2009 09:44 jakub

k čemu? Proč?

27. 11. 2009 02:54 Pjenkava

To si koupim k Vánocům :-)

26. 11. 2009 18:40 ---

sc

26. 11. 2009 18:30 ---

Ako finalne logo som chcel pouzivat apdejt Eherovho podpisu, ked naoko zmenim narodost, budem v dalsom vybere? (naco to sem pises? zas ti to ukradne neaky milli vanill,i alebo podobny chmulo ;)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.