Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Je tohle ještě logo?

Město Burnley v Anglii si vybralo počítačově generované animované logo, které vyvolalo u odborné veřejnosti bouřlivé ohlasy. Kam až lze zajít? Co všechno ještě je a co už není logo? Ztratila tradiční definice "loga" svůj smysl?

Kontroverzní logo má různé podoby.

Podívejte se na jeho animovanou podobu na vcelku moderních a čistých webových stránkách.

Zdroj: http://www.lancashiretelegraph.co.uk/news/4674098./
nebo http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/a_thing_as_logo.php

Jak se vám "TO" líbí?


Komentáře k článku

7. 11. 2009 01:06 m2s

dyť jt škaredý ať už je to obrázek nebo logo (já v tom vidím obrázek) - logo by mělo splňovat určitý kritéria, stejně jako ostatní věci na poli gd - tohle je spíše nějaká aplikace, neopodstatněnost 3D a špatná typografie táhnou tento konceptík k ještě větší "diskutabilnosti"

6. 11. 2009 17:08 Petr Lokša

Vynikající! Moc se mi líbí. Bez jakékoliv polemiky ke značce samotné to na mne dýchá moderním, aktivním, nestárnoucím a plným životem a otevřenými hlavami na radnici v Burnley v tom nejlepším slova smyslu. Starou Anglii mám moc rád.

5. 11. 2009 13:28 HEHE

Myslím že je rozdíl v instituci pro kterou je logo určeno. Líbí se mi inovativní přístup. Pokud jde např o logo s předpokládaným užitím jen na webu tak proč jej nerozpohybovat. Jestliže jde o logo pro "umělecký sektor" čím víc invence tím lépe a je zde mnoho prostoru pro experimenty. V situaci, kdy jde o logo pro město... je třeba užití v tradičních médiích, ať chtějí nebo ne... korespondence, hlavičkové papíry obálky atd. budou potřebovat a nakonec stejně bude třeba udělat to... čím se mělo začít... určit jednu polohu a jednu barevnost, která bude sloužit jako logo. Celkově mi to připadá že začali od konce... šlo vytvořit logo a z něj potom animaci, která bude na webu, reklamě atd. Další možnost je že tento postup zvolili a my tu hodnotíme jen aplikaci neoriginálního loga.
Neoriginální říkám proto... protože chuchvalec barevných proužků, nití, hoblin atd atd... není nic originální ho ani v grafickém ani produktovém designu.
Takže podle mě... nejde o logo, ale o aplikaci loga. Naprosto neinvenčního loga... chuchvalce barevných proužků... takže nelíbí. A ten humbuk kolem toho je dle mého bezpředmětný...

4. 11. 2009 17:39 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Já osobně mám právě třebá rád to logo pro TATE gallery, které je taky proměnlivé. Je to prostě jeden z směrů.

4. 11. 2009 17:33 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Trochu oftopic ty muzea a galerie atd. Nicméně to vůbec není tak, že by se designér při zadání "udělej logo na umění osypal". :) Dělám pro oblast umění poměrně často a ještě jsem se neosypal. Možná to chce jen zkusit si něco udělat :)

Ve světě i u nás najdeš skvělé vizuály týkající se umění. A málokterý je pojatý tak jak vizuál pro DUMB. Takže já bych v tom jako "vylhání" se z problému jak naznačuješ neviděl. Ta práce pro DUMB je prostě originální a skvělá.

http://www.doxprague.org/
http://www.madmuseum.org/
http://www.tate.org.uk/modern/
http://www.moma.org/
http://www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl
http://www.graphicdesignmuseum.nl/

Zpět k Burnley, tobě to třeba k tomu městu nesedí, mě zas třeba ano. Je to stejné jako u těch galerií a muzeí.

4. 11. 2009 16:31 Matin John

Pro janzabransky.cz:
1.) Když eště byl malej kluk, tak jsem chodíval do ZUŠ a tam jsme dělali do lina, na Vánoce přánička, přirodní materiáy, panďuláky a tak. No a posledních 15 minut jsme uklízeli ten bordílek co zbyl, hoooooodně barevnejch cancourků z lina.

2.) Udělej mi logo na umění, tohle je věta, ze který se každý osype, co je to umění, zvláš't když jde o postmodernu, dáme tam nějakej abstraktní tvar, 2 barvy a slušnej font.

Jo, a za vodou budu za hoooodně dlouho. :-D

4. 11. 2009 14:55 jir_ka/www.zou.cz

> Dresing
DUMB - tak tak, je to výborné, radost pohledět. Tiskové výstupy jsou skvostné a hodné archivace.

4. 11. 2009 14:50 Filip Bačák

no nevím, ale podle mě je to dobré.

Logo je vše, co (alespon v mezích možnostech) jednoznačně označuje a určuje firmu. Je to grafická podoba jejího názvu. Proč tedy otázka "Je tohle ještě logo?" Jako chuchvalec pruhů není logo? a co modrá holubice, červené třešně, barevný přechod, golfová hůl, srdce, nakouslé ovoce, textový nápis, letící okno, tři vykřičníky, bílý text v černé elipse - to vše u Vás loga jsou, ale propletené barevné pruhy generované počítačem už logo nejsou??????

Nechápu, co řešíte... Ať to jsou závorky, klikyháky, sebevětší blbost... když to graficky prezentuje firmu, je to logo!

4. 11. 2009 12:31 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Škoda, že tu posuzujeme vizuál na základě tří screenshotů z webové animace prasený flash kompresí.

Zkoušel jsem hledat nějaké aplikace a podobně a kromě srandovních obrázků tohoto typu jsem nic nenašel:
http://orchardsuits.co.uk/images/Blog%20Images/brainstorm.jpg

4. 11. 2009 12:19 lh>delfin

Asi potrebuju napovedu, co je na logu Delftu chytreho? ( Jinak nic proti nemu)

4. 11. 2009 12:09 Dresing

delfin: musím reagovat - logo domu umění je do detaulu promyšlená práce využívající přesně to, co se advancedesign na nových médiích naučili - je to trochu jiný přístup, než na jaký je většina klasiků zvyklá, ale myslím, že přesně vypovídá o DUMB. jedna s hvězdičkou.


P.S. otázka proti spamu - navrhuji změnit odpověď na "BRNO" :)

4. 11. 2009 11:53 janzabransky.cz

Matin John, ty musíš být hodně za vodou, když děláš takovéto věci jako odpad ... V tvé situaci bych chtěl být takhle nad věcí a jistě i v balíku. A prosím tě mohl bys nám všem vysvětlit co si myslíš wo co go v tom logu Domu umění podle tebe, jaká je tam teda ta myšlenka? a třeba jak se díváš na logo Apple, to přece nedává "rozum" mít v logu na počítači nakousnuté jablko ze svačiny ...

4. 11. 2009 10:32 Matin John

Ne ne, už vím co to je, takový barevný ůštružlanceů jsem dělal jako odpadní produkt při linorytu..... :-D

4. 11. 2009 10:30 Matin John

To je reklama, podívejte co umí náš soustruh???? -1000000/10 Dum umění Brno ještě beru, tam nějaká myšlenka je, ale u T.O.H.O.H.L.E. nepoznám wo co go......

4. 11. 2009 02:12 delfin

To je tak, když vítězí forma nad obsahem. podobné je to s logem domu umeni..
Nevím proč jsou v môdě nicnevypovídající amomorfní, xbarevné nebo 3D efekty.
Je to spíš zoufalství, když se nedostává myšlenky nebo nápadu tak se sáhne k efektům.
U domu umění se to ještě dá pochopit, ale u CID města?Že by tam vyráběli barevný špony? Škoda, že v těchto případech neukážou aplikace, čb varianty, inzerci.
To je potom nuda. Ne všude budou viset digitální cedule a citylighty. Při zmenšení z toho bude cuchvalec chlupů. Animace efektní, skvělý spořič na obrazovku.
Mám radši tzv. chytrá loga, viz http://www.flickr.com/photos/studiodumbar/sets/72157617472192440/

4. 11. 2009 01:31 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Fakt je že ta typografie je minimalně divná už i v tom, že je pokaždé jinak rozpalena ale vždy nepříjemně :)

4. 11. 2009 01:24 dresing

pro anonym Jinak a lepe:logo domu umeni (nebudu resit muj subjektivni nazor) je oproti tomu snadneji reprodukovatelne na tiskovych materialech atd...asi v tomto nejsem tak zbehly, ale nedovedu si predstavit k tomuhle delat manual nebo celkove, ze to pouzije nekdo jiny - treba na plakat...co nejaka cernobila varianta atd? zaroven souhlasim, ze je to tak na pul cesty...jinak typografie - spatne rozpalena...

3. 11. 2009 21:31 Jinak a lepe

Nemám nic proti když má logo více podob a je stále snadno identifikovatelné.
Třeba http://www.font.cz/logo/pestry-svet-melbourne.html je naprosto geniální a profesně na úrovni.

Naproti tomu logo Burnley prostě není pěkné, čistě subjektivně. Vadí mi ten hroznej render, šílené nasvícení a barvy. Dobrý nápad, ale tak na půl cesty.
A logo dům umění, to je tragédie, v tomto případě tvarově:))

Mám rád progresivní design, ale pozor aby se pak za slovem progresivní neskrýval každý expresivní výbuch nevyřáděného grafika;) Viz. také http://www.font.cz/logo/redesign-telecomu-ze-sveta.html

3. 11. 2009 20:31 Jiskra

Tyvole, logo a webovky jak pí_a.

3. 11. 2009 15:31 namestii

Toto je logo a další taková budou přibývat.

3. 11. 2009 14:57 miretc

PRO "VÍŠ KOHO"...moc jsem toho v grafice nespáchal-nějaké to logo pro kámoše a občas koketuju s "písmomalířstvím", proto sem občas nahlédnu, jak to dělají ti a zase tamt i- většina lidé, kteří ví o čem mluví,inspirativní , originální kreativci a řemeslní polobohové. I když někdy jsou to "sakraeseje", ale rozhodně ne extrementální debaty bez zápalu pro věc a chuti to rozložit a zase složit...)pokud možno lépe...No a když se mě to netýká a nezajímá, tak to zavřu, a když mě ta věc nadchne, tak to tu napíšu a zdar, občas mrknu kam až ta zajímavost zašla....Ty jo, je to jednoduché.........Bav se dobře!

3. 11. 2009 14:05 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Michale, například k zmiňovanému vizuálu Mario Wild Flowers uvádí Najbrti na svých stránkách: "A logo? žádné není. Výrazný vizuální styl funguje jako značka v každé aplikaci."
Což podporuje to co píšeš ty. Proto jsem se záměrně vyhnul slovu LOGO.

Dresing: Já osobně jsem nikde nenašel definici loga, na základě které by se toto nedalo označit logem. Domnívám se, že logo nemusí mít pevný tvar (viz manuáy plné různých povolených variant loga), zde je pouze těch variant poňekud více než je běžné.

3. 11. 2009 13:45 Michal Malina:.

Dá se říct, že toto není logo, ale "pouze" výrazný vizuální styl? Dokáže v tomto případě vizuální styl fungovat bez loga / logotypu / značky? Všiml jsem si co se měst týče, že vypíšou soutěž či zadají zakázku na nové logo, které pak stejně v mnoha případech používají v kombinaci se starých heraldickým znakem...:.

3. 11. 2009 13:19 dresing

TOHLE



NENÍ



LOGO.

3. 11. 2009 12:18 reditel

Protože město Burnley už znají diskutující z Fontu, tím pádem ho musí znát grafici po celém světě a kdoví, možná se dostane ještě dál. Skvělé. Blahopřeji.
Jinak další fajn logo, silná identita a tak..... však to už znáte.

3. 11. 2009 11:36 Matúš Molnár

MAtúš to Filip Zajac:
Filip osobne si myslím, že v dnešnej dobe je absolútne jedno ako logo vypadá a kde je schopné až zájsť. Pre mňa je to obrovský, obrovský skok do budúcna a myslím že títo páni nám ukázali cestu a smelo (Zajo) šli dopredu.
Ako médium milujem print, ale je to otázka času kedy sa to zmení, svet sa mení, ľudia sa menia, rétorika, design a somotné bytie nesktučnou rýchlosťou expanduje dopredu, bola by to naša chyba, keby sme nenasledovali dobu ale konvenčne by sme sa ukájali na prežitom a zažitom. Obaja sme ešte príliš mladý aby sme sa uspokojili s tým čo nám tu tento svet ponúka. Veď predsa mi sme budúcnosť našej ěry (citácia Zóna A) =)
Apropo ako povedal Albert Einstein: Imagination is more important than knowlege

3. 11. 2009 10:08 bio

Vyborne!
Je dokazom, ze logo sa da stale niekam posuvat a prekracovat zazite konvencie.

3. 11. 2009 10:05 Kanibal

Na 70.000 obyvatel je to poměrně velkorysý přístup k vizuální identitě - takové pojetí loga by slušelo industriálním městům našeho severu. 110.000 liber zahrnuje kompletní změnu identity města, takže ta částka pravděpodobně obsahuje i tisky různých materiálů apod. Logo se mi líbí, myslím, že půjde promítnout i do tisku (hlavičkový papír už dnes opravdu nemusí být jen jednobarevný a kvůli razítkům nechce město mít "prosté" logo). Takže za mě dobrý!

3. 11. 2009 08:54 Martinez

To Veverka: Jak správně říkáte - většina silných jednoznačných symbolů je rozebrána - to ale neznamená že všechny. Jenom je čím dál tím težší tyto symboly najít a spousta designerů dnes prostě nemá čas na takové bádaní (a možná ani trpělivost). Takové symboly by se ale hledat měli, protože jsou nadčasové. Toto "logo" města Burnley bude za pět let působit zcela zastarale a nebude vůbec lehké ho modernizovat.

3. 11. 2009 00:32 jir_ka /www.zou.cz

9/10 - formální minimínusy jsou mnohonásobně vynahrazeny, manuál bych každopádně rád viděl. Osvícený grafik + osvícený klient. Mně se hodně líbila práce Petra Štěpána z roku 2006 http://www.najbrt.cz/cs/prace/firemni-styl/mario-wild-flowers/

3. 11. 2009 00:05 Martin Halík - Halda

Logo města Burnley splnilo svůj účel, nyní zapadlé město Burnley znají grafici po celém světě a někdo se možná tato zpráva dostala i dál. Takže je otázka co byl účel tohoto loga?

2. 11. 2009 21:16 Filip Zajac

Čítali ste koľko to stálo? Skoro mi zabehlo, ale to bude asi len mojímy malýmy skupinamy.

2. 11. 2009 21:04 Filip Zajac

Osobne to žeriem, motion v poriadku, ale chcel by som vediet alebo vidiet, ako sa to bude používať v tlači. Bolo by mi ľúto keby to skončilo len tým, že sa zachytí určitý moment tejto animácie a vytlačí niekde do P.... ozadia.

2. 11. 2009 19:56 Lukas Veverka / www.parasite.cz

Myslím že v době, kdy většina silných jednoznačných symbolů je rozebráno, je logické že se budou identity soustředit na jiné věci. Tak jak v případě zde v diskuzi zminovaneho Domu umění Brno, tak i tato identita města Burnley není postavena na jednoznačném symbolu, ale na silném vizuálu který si lidé určitě spolehlivě zapamatují a budou ho schopni identifikovat napříč médii ačkoliv logo samotné asi malokdo dokáže nakreslit o definování barvy ani nemluvě.

Za mě palec nahoru.

2. 11. 2009 17:44 Martinez

Jako sekundární branding element by mi to přišlo zajímavé, ale jako logo to nesplňuje základní funkci - jasné a zapamatovatelné označení pro běžné lidi. Leda by v Burnley žili jenom designéři, který si samozřejmě na tomhle experimentu budou s radostí ujíždět :-)

2. 11. 2009 17:29 Pjenkava

Dokonalý. Zajímavej esperiment. Rozhodně to je progresivní, což je dobře. Mimochodem, znáte logo Domu umění města Brna? Mění se každou vteřinou a nikdy neni stálý. Taky zajímavý. Buďme prosím progresivní.

http://www.dum-umeni.cz/cz

2. 11. 2009 16:35 minduser

JE! :) Tedy asi ne tak, jak jsme ho donedávna chápali, ale jako identita města je to opravdu super (a to jsem spíš konzervativec, bych řek). Radní v Burnley mají můj respekt, že do toho šli. Takhle zpropagovat "middle fo nowhere" je opravdu úctyhodné. Docela by mne zajímala statistika nárustu vyhledávání Burnley na Googel Earth od odhalení nové identity...

Radim Dvořák

To vepřík: Nemá žádny smysl duplikovat identické názory, proto i já často uvádím "souhlasím s XY", nebo "dobře to vyjádřil už XY". Mám určitou svou teorii ohledně provokatérů jako jste vy (ale má platnost i na mnoho jiných nepříjemných lidských projevů). Má rada tedy zní: Dejte v první řadě do pořádku svůj sexuální život a bude lépe nejen vám ale i vašemu okolí. Věřte mi, je to ověřené.

2. 11. 2009 15:54 janzabransky.cz

Však víte :-) čekal jsem kdy tady anonymně někdo napíše ... patolízalové nebo nohsledové Veverky a podobně ... anonyme sleduj co napíšu: plně souhlasím s tím co napsal Michal Malina a taky si rád počkám na názor Lukáše Veverky ... a bacha ať ti nepraskne žilka ...

2. 11. 2009 15:46 miretc

další odvážná "multimediální" prezentace, jako např "nám" známé. BULB, parasitův ALTWORX apod.....šupa a hurá sranda vpřed!

2. 11. 2009 15:41 Však víte :-)

Pro: Michal Malina a Jan Vybíral - uniká vám pravá podstata ironie, protože jste zatemnění sympatizanti Veverky. Pan Malina vyjadřuje svůj názor jen tím, že s někým souhlasí nebo nesouhlasí. Pokud jste odborník, tak mne nějak poučte, pro tyto informace sem budu rád chodit a diskuze navštěvovat. Ale pokud si bude zde uzavřená parta jen sama sobě pochlebovat a přitakávat např. ("...souhlasím s názorem Lukáše..." :-), tak je potřeba být ironický. Třebas i chrochtat jako vepřík :-))).

2. 11. 2009 14:41 Zdeněk Hála

Souhlasím s JZ, prostě toto logo splňuje hlavní parametr loga a to "identifikace a zapamatovatelnost", a to si myslím, že splňuje vrchovatě :-) nemohu se rozhodnout jestli se mi líbí nebo nelíbí, ale aplikovatelnost pro většinu potřeb města vidím jako průchozí, takže proč ne ... jedinečnost bude fungovat tak dlouho, dokud se toho někdo nechytne a nebude podobné loga střílet jak na běžícím páse ... ale mezi městy si myslím, že konkurence nebude.

Mimo téma (omlouvám se): Proti noname "přátelům" - co takhle zobrazovat IP adresy nebo registrace

2. 11. 2009 14:34 Michal Malina:.

"Však víte" >

A já si samozřejmě počkám na názor Lukáše Veverky, protože je to jeden z několika lidí, kteří zde pravidelně přispívají do diskuzí pod svým vlastním jménem a odkazem ke své tvorbě. Z jeho komentů jde vždy cítit určitý názor a postoj k věci a ten může být (pro mě) naučný a inspirativní. Je velká škoda, že lidé jako "VY" jej "zaneprázdňují" takovými věcmi jako jsou anonymní pomluvy a neúcta k lidem, které buď on sám zná osobně nebo k lidem, kterých bychom si na české poměry měli vážit my všichni a teď poslední dobou i trapnou provokací na jeho osobu. Až ze sebe shodíte ten plášť strachu a budete mít dostatečnou sebereflexi a tím následně i možná respekt k osobě jako je on. Pak to slovo ve vašem nicku bude jménem s nějakou hodnotou...:.

2. 11. 2009 14:18 Jan Vybíral

Však víte> nech si tu ironii pro sebe, anonyme.

2. 11. 2009 14:10 Michal Malina:.

Souhlasím s Janem Zábranským, podle mého to je přirozený vývoj brand identit využívající moderní technologie a postupy...je to v pořádku

2. 11. 2009 14:05 Však víte

Já bych si počkal na vyjádření p., Veverky, jedině on je kompetentní se vyjádřit, jestli tohle lze brát jako logo nebo ne.

2. 11. 2009 14:04 namestii

Už se těším na digitální papíry .-)

2. 11. 2009 14:01 janzabransky.cz

Mac - bez ironie, ... ale svým příspěvkem jsi v podstatě potvrdil, že logo a identita "v uvozovkách" jak uvádíš Domu umění v Brně je úspěšná, stejně tak jako identita Burnley (věnoval jsi tomu čas a napsal jsi příspěvek, kdyby to bylo tuctové logo asi by jsi si ho ani nevšiml) ... já kliknul na stránky co jsi uvedl a posílil si v hlavě jejich obraz (identifikaci / identitu) ... o nic jiného jim v Domě umění v Brně nešlo. Palec nahoru.

2. 11. 2009 13:55 janzabransky.cz

Kdyby nevznikla tato identita tak jak je, troufám si říct, že nikdo z nás by se o městě Burnley nikdy nedozvěděl a nezajímal ... Zajímavé, že tato identita samotná svým tvarem připomíná fakt, že se věci točí kolem města a protínají se s jeho životem ... Jednou z mnoha takových věcí je i článek na FONTu. Obrazně tento můj diskusní příspěvek by mohl být také jedním z vláken toho loga ... Prostě a jednoduše o městě Burnley se teď mluví, spousta lidí se podívá na jejich stránky a třeba zjistí že je to fajn místo k životu, nebo pro investici ... Za mě dávám této identitě palec nahoru. Myslím si také, že je zde naznačený směr kudy se bude tvorba identit vyvíjet dál, takové "živé, virální a interaktivní identity" ...

2. 11. 2009 13:51 Mac

To predsa nie je nič nové, na rovnakom princípe má postavené už nejaký ten rok „logo“ aj Dům umění města Brna, stačí pozrieť: http://www.dum-umeni.cz/

2. 11. 2009 13:34 Jakub Foglar

No, až se toho v té animované podobě bojím. Prý o toto "logo" město soupeřilo ještě s jinými subjekty. Nechápu.

2. 11. 2009 13:12 ---

sustruznicky odpad ;)




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.