Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Datové schránky mají značku

Ministerstvo vnitra ČR uveřejnilo na svých stránkách www.datoveschranky.info nové logo pro Datové schránky. Podívejte se na tuto poměrně čistou značku a na přiložený grafický manuál užití logotypu a napište nám svůj komentář…

Grafický manuál si můžete stáhnou zde (PDF 788.5 kB).

Nechybějí v něm příklady správného použití logotypu na fotografiích, přepážkách nebo pro stojánky. Jen na straně 20 autorům asi omylem "utekla" podivná verze loga s velkými počátečními písmeny D a S… :-)

Design logotypu: Amden s. r. o. (Petra Náglová, Lenka Dřízhalová, Tomáš Hnida)
Vytvořeno pro sdružení VIZEUM – e-invent- Amden, březen 2009

Pro zajímavost, starší (a poněkud dětinskou a divokou) podobu propagace datových stránek naleznete zde.

Jak se vám líbí toto logo, podle nás celkem zajímavě a chytře kombinující dva známé symboly (poštovní trubku a zavináč)?


Komentáře k článku

10. 4. 2009 17:26 PZ

pro RS: no, když si přečtete popis služby, tak s e-mailem moc společného nemá... spíš je to takový pager.

Ale to je vedlejší - hlavní podle mne je, že nová služba prostě z logiky věci potřebuje pořádně udělanou kampaň, protože jinak se o ní nikdo nedozví a nebude vědět, k čemu ji používat. Logo, které vypadá jako piktogram, samo o sobě přece nedostatek v marketingové komunikaci nenahradí.

Navíc výklad toho piktogramloga není jednoznačný: spojení trumpetky ČP s uzenáčem vypadá spíš jako veřejná internetová kavárna, kde si mohu vyzvednout e-maily.

Zkrátka si myslím, že nová služba si zaslouží novou, originální symboliku, kterou vysvětlí řádně udělaná informační kampaň.

10. 4. 2009 14:42 RS

jenže tady nejde o budování identity a lá Apple, souhlasím s Fontem, že tady bylo cílem jednoduše divákovi sdělit, že jde o spojení pošty a elektronické komunikace. A to se díky spojení zavedených ikon do jednoho nového celku povedlo. Kdyby měli 50 milionů na kampaň a pět let na zavádění nějaké nové značky, možná by mohla být i abstraktní, takhle to ale každý pochopí i bez té kampaně...

10. 4. 2009 13:34 PZ

> S touto logikou bychom museli z našeho znaku odebrat lva s královskou korunou, vojáci by museli přestat používat symbol zkřížených mečů, cestovky stylizované staré plachetnice, atd.

Ale Fonte - jak můžete házet do jednoho pytle státní znak a obchodní značku na nějakou službu? Vojáci ať si na insignie používají klidně pazourky, jejich význam je přece také úplně jiný než u komerčního loga.

V tomto případě se nejedná ani o piktogram, aby bylo nutné odvyprávět obsah služby pomocí archaizujících ikonek. No, a kdyby cestovky přestaly používat stylizace plachetnic, nic špatného by se nestalo - naopak!

Grafický design aplikovaný na tvorbu marketingových pomůcek jako je obchodní značka musí být progresivní a inovativní. Třeba i za cenu prvotní nesrozumitelnosti - k propagaci a vysvětlení obsahu služby či produktu slouží jiné nástroje než je logo. Jak třeba souvisí nakousnuté jablko a počítač? Nijak resp. možná přes Newtona jko odkaz na inovativní myšlenku, ale rozhodně značka Apple na první pohled nikomu neasociovala počítače - tato vazba se vytvořila až pomocí reklamní kampaně.

Logo totiž není aplikace z kategorie informačního designu - je to prostředek k odlišení a navození pozitivní emotivní reakce. A značka "datové schránky" neodlišuje a navozuje leda tak rozpaky.

10. 4. 2009 10:28 Blakak

1) Dobrá myšlenka se cení. A tohle logo jí rozhodně má.

2) Zpracování je slabší. Chtělo by to trochu se zamyslet nad spojením zavináče s trubkou a pohrát si s křivkami. Co se naklonění týče, tak si nejsem úplně jistý, možná by mohlo být trochu markantnější, nebo vůbec.

3) Písmo? To je opravdová tragédie.

9. 4. 2009 11:47 adam

2 A.K.G:
heh to je sila :-)
no jo no, co nadelame.... prd - deje se to vsude, nekde ve vetsi mire a nekde v mensi
:-(

8. 4. 2009 20:53 A.K.G

A tiez nas zaujima ci by sa to nedalo kvalifikovat ako podvod a trestne stihat zodpovedneho ministra.

8. 4. 2009 20:46 A.K.G

Logo aj prilozeny dizjnanual sa na pozdava. Este cena nas zaujima. V nasej krajne totiz platime dva a pol miliona len za plagiat bez dizajnmanulu, takze pre porovnanie. Inak zaujimava tema by mohla byt zhodnotenie logotypov slovenskych ministerstiev, vsak? ;)

http://www.konzervativizmus.sk/upload/pdf/KI_tlacova_sprava_IK_20090311.pdf
http://www.konzervativizmus.sk/article.php?2407

8. 4. 2009 15:24 DN

Samotná značka je celkem vkusná, hlavně má poměrně chytrý nápad a to se dnes musí ocenit ale celkový dojem ve mě evokuje zlaté stránky v kombinaci s Českou poštou a u typografie nechápu šíleně zvolený font ze dvou velikostí (jen proto aby obě slova byla stejně zarovnána?...)

8. 4. 2009 15:19 font

to PZ: dobrý komentář, díky. Snažili jsme se být k tomuto logu možná příliš shovívaví :-)
Ale symbol trubky bychom nezatracovali, je to prostě jen jedna mezinárodně srozumitelná ikona. S touto logikou bychom museli z našeho znaku odebrat lva s královskou korunou, vojáci by museli přestat používat symbol zkřížených mečů, cestovky stylizované staré plachetnice, atd. A to by byla škoda.

8. 4. 2009 14:29 PZ

A ještě k písmu:
umíte někdo pochopit, co vedlo autory k použití písma Gautami, tedy fontu určeného pro sazbu indického písma Telgu, jehož latinková část nejen že je nekompletní (bez CE znaků), ale hlavně vypadá jako bastardizovaná Helvetika?

Mě napadá jediné: nekompetentnost. I když mohlo být hůř, mohli také náhodou vybrat Kozuka Gothic nebo Windings :-)

http://www.microsoft.com/typography/fonts/family.aspx?FID=238

8. 4. 2009 13:58 Jiří Tvrdek

Mám velký problém odlišit vizuální styl od České pošty co se symbolu i barevnosti týče.

8. 4. 2009 13:55 PZ

Rozumím tomu, když třeba logo ČT je čtverec se zaoblenými rohy - prostě v té době CRT obrazovky takhle vypadaly.

Proč ale v roce 2009 vytvářet značku založenou na zcela anachronické symbolice poštovní trumpetky? U vás ještě někde jezdí poštovský panáček?
A motivy s uzenáčem jsou už snad také trochu passé, ne?

Nemluvě o amatérském provedení typografické části značky. Opět nechápu, proč se název skládající se ze dvou rovnocenných slov takto násilně zarovnává do bloku. Symetrii přece odzvonilo s Tschicholdovou Neue Typoraphie!

8. 4. 2009 13:09 Michal

Ok, beru - to nebylo mířeno na lidi co stojí za Fontem
za mně jen, že by logo po řemeslné stránce potřebovalo tedy pořádně dotáhnout.. Howg

8. 4. 2009 13:08 honza (RA30412.com)

nápad je myslím dobrý, nosný. Ale zpracování podle mě pokulhává, mě osobně rozčiluje jemný náklon celého symbolu, buď bych ho udělal výraznější, nebo si ho raději odpustil uplně. Opravdu mi vadí font - Gautami, a k tomu arial pro doplňující texty... Od profesionálního grafika bych asi čekal originálnější volbu, nehledě na to, že "datové schránky" takto působí prostě jako obyčejný text, nikoliv jako logo. Logotyp by měl vyzařovat určitou stálost, solidnost, hrdost a sílu a originalitu, měl by tvořit tak nějak ucelený svět sám pro sebe, kterému vládne... to zde rozhodně nefunguje.

Takže ve výsledku v českém kontextu průměrné logo se slušným nápadem, které by asi zachránilo redesign od člověka s hlubším estetickým a typografickým cítěním. Toť můj názor.

8. 4. 2009 13:01 janzabransky

Michale (bez teček) nesouhlasím, že by toho FONT měl nechat. Z mého pohledu dělá dobrou práci a jeho blog plní funkci osvěty výborně. Diskuze jsou dobré, dají se v nich občas najít poučení, které považuji osobně za přínosné. Jde tak o to jestli máš oči otevřené a nekoukáš na věci jen po povrchu ... Když tě to nebaví tak proč sem chodíš a dokonce přispíváš? Nechci se nějak zastávat lidí, co tento blog dělají ale je za tím vidět kus práce. Tvoje kritika není na místě.

Zpět k datové schtánce. Logo hodnotím jako velmi dobré. Web je taky pěkný. Především dobře plní funkci, pro kterou je stvořené. Navíc je výrazné, dobře zapamatovatelné, originální a hlavně vypadá sympaticky ...

8. 4. 2009 12:44 michal:.

font >
Vsiml jsem si, ze sem obcas pise jeste jeden Michal, tak ted mam nick michal:.
Jinak se jmenuju Michal Malina a az budu mit webove stranky, tak je do nicku pripisu. :)

8. 4. 2009 12:38 font

Michalové, jste dva nebo jeden s rozdvojenou osobností? :-)
Co takhle psát celé jméno?

8. 4. 2009 12:37 Michal

:-DDDD

8. 4. 2009 12:35 Michal : .

Logotyp je chytre vymysleny > ma napad i esteticky vyraz coz ocenuji, prijemne barvy - mozna akorat tu sedou bych osobne zamenil s tmave modrou a trochu bych dal symbolu vetsi volnost = pismo posunul vice vpravo. Slovo "datove" bych rozsiril smerem doprava aby "e" navazovalo na linii v uhlu od pismene "y" ve slove "schranky". Celkove povedena prace, zase je v cesku dalsi pekne logo.

8. 4. 2009 12:22 Michal

To ani nemá cenu komentovat.

Nechcete se už vyprdnout na články s opakovaným hodnocením podprůměrných log?

Mě osobně to už vůbec nebaví, diskuze pod články je zcela monotématická a ani nemá šanci u takových paksvilů někam dospět. Font - server se špatnými logy

Tak čest práci




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.