Botanická zahrada Praha má nové logo
Trojská botanická zahrada se u příležitosti pětačtyřicátého výročí svého založení rozhodla pro vizuální proměnu. Vítězem hodnocení, ve kterém se práce posuzovaly anonymně, se stalo Studio Najbrt. Botanická zahrada nové logo představí 21. března 2015 na první jarní den, kdy zahajuje sezónu. Vizuální styl se bude v mezičase ve spolupráci se Studiem Najbrt ještě dále vyvíjet.
Trojská botanická zahradazhruba před měsícem ve spolupráci s Unií grafického designu vyzvala české designéry a grafiky, aby pomohli zahradě zatraktivnit vizuální komunikaci. Na výzvu zareagovalo celkem 51 soutěžících, kteří do veřejného výběrového řízení přihlásili celkem 88 návrhů vizuálního řešení.
O vítězi, Studiu Najbrt, rozhodla v pátek 28. listopadu hodnotící komise, v níž byli zastoupeni odborníci na vizuální styl prof. akad. mal. Rostislav Vaněk, Ondřej Kafka a Ondřej Fučík a za zadavatele pak Martina Kaderková a Ing. Eduard Chvosta.
„Z nového loga jsem nadšená. Je velmi nezvyklé a myslím, že nás dokonale odliší od ostatních institucí. Má silný piktogram, který lze použít samostatně, což jsme chtěli. Velké B složené z květin, listů a větviček svým stylem navíc s jistou pokorou odkazuje na tradici starých herbářů,“ říká Věra Bidlová, ředitelka botanické zahrady.
„Vítězné logo nejlépe vystihuje naši vizi a celkovou filozofii zahrady. Chtěli jsme originální nezaměnitelné logo, které bude funkční v nejrůznějších aplikacích. Důležitý pro nás byl celkový vizuální koncept, jenž sjednotí různorodé aktivity zahrady. Jsme přesvědčení, že jsme vybrali dobře. Logo vystihuje rozmanitost zahrady, navíc se s ním dá dobře pracovat. Rádi bychom se Studiem Najbrt vyvinuli jeho jarní, letní, podzimní a zimní verzi tak, aby odráželo proměnlivost zahrady ve vztahu ke čtveru ročních období. Logo ze všech předložených prací nejlépe zapadá do našeho konceptu magické zahrady, která budí okouzlení a úžas, ale současně nabízí i poznání a proměnu tomu, kdo do ní vstoupí,“ hodnotí výběr náměstkyně pro marketing a PR Martina Kaderková.
Podle slov náměstkyně porota návrhy posuzovala na základě předem stanovených kritérií. Pro zachování maximální transparentnosti je hodnotila anonymně. Členové hodnotící komise byli seznámeni se jmény účastníků, kteří podali nabídku, až po skončení výběru. „Na samotný závěr jsme přiřadili deset nejlépe hodnocených prací ke konkrétním designérům a čekalo nás velké překvapení. Studio Najbrt bychom jako autora námi vybraného loga vůbec netipovali. Je to velmi nezvyklé výtvarné řešení pro toto renomované studio. Na spolupráci se těšíme a věříme, že se nám společnými silami podaří zahradu posunout zase o kus dál,“ říká náměstkyně.
Na jaře budou všechny došlé práce umístěny ve výstavním sále Botanické zahrady Praha, kde si je bude moci prohlédnout široká veřejnost. Zahrada by tak ráda poděkovala všem účastníkům, kteří jsou srdečně zváni na vernisáž s degustací vína z místní vinice a kteří od zahrady jako poděkování obdrží celoroční permanentky.
„Velmi nás potěšil zájem o naši zahradu a také si vážíme energie i schopností všech designérů, kteří do výběrového řízení investovali svůj čas. Upřímně jsme ani nečekali, že se zúčastní v tak hojném počtu. Mnohé z nápadů jsou nesmírně inspirativní a originální a my se o ně rádi podělíme,“ doplňuje Věra Bidlová. Botanická zahrada Praha se také podle slov ředitelky rozhodla odměnit šest autorů, jejichž práce se umístily na prvních pěti místech, „skicovným“ ve výši patnácti tisíc korun.
Přehled nejlépe hodnocených prací:
1. |
STUDIO NAJBRT, s.r.o. (varianta II) |
92,54 |
2. |
MgA. Klára Spišková (varianta II) |
86,84 |
3. – 4. (třetí pořadí) |
ReDesign s.r.o. (varianta II) |
75,50 |
3. – 4. (třetí pořadí) |
Mgr. Filip Blažek |
75,50 |
5. (čtvrté pořadí) |
Báze 3 studio s.r.o. (varianta II) |
68,36 |
6. (páté pořadí) |
Colmo v.o.s. |
65,38 |
Ukázky nejlépe hodnocených prací (v přiložených PDF najdete včetně aplikací):
3.–4. místo: Mgr. Filip Blažek
V příštím Fontu přineseme rozsáhlou reportáž z průběhu soutěže a ukázky dalších návrhů.
Jak se vám vítězné logo líbí?
Komentáře k článku
8. 1. 2015 10:01 Antonín Boháček
Toto logo by mohlo zájemce o botanickou zahradu spíše odradit...
3. 1. 2015 13:58 Marek
2. 1. 2015 00:52 Honza B.
Nejvíce se mi líbí 5. návrh, jako další v pořadí bych dal 6.. S odstupem pak 3. a 4. návrh (dle pořadí na této stránce). A 1. a 2. návrh jsou pro mě nepoužitelná.
27. 12. 2014 21:33 petr2
27. 12. 2014 16:56 petr
21. 12. 2014 09:41 Satan
18. 12. 2014 19:52 Za co, pane bože, za co?
jen Křemílek a Vochomůrka chybí
bizarní, magické, originální a odvážné asi jak od Arcimbolda
17. 12. 2014 10:01 Lucia Kocmanova
16. 12. 2014 16:47 wein
Říká vám něco třeba Cihlář-ZOO Praha?
16. 12. 2014 13:10 Radim Zahraj_Typo&design
Krome 2. jsou ostatni loga - klasicka, nicnerikajici, touztubylo, zadnynovynapad
K tomu 2. mistu: Ja nerozumim tomu, proz se puvodni myslenka (ktera je zde opravdu tezce rozpoznatelna a zavadi odkazem na ideu) uplne vytratila na ukor citelnosti...proste napad, ktery zustal na pul cesty....Ale tohle logo me zaujalo nejvice, vice nez ostatni logotypy...jen by melo vypadat kapku jinak...
15. 12. 2014 16:37 Jakub Michl - Beneš & Michl
15. 12. 2014 12:35 Klára
15. 12. 2014 10:16 wgx
15. 12. 2014 02:21 Swantoviet
14. 12. 2014 23:14 wein
- Původní logo BZ nebylo špatné, problém byl spíš v tom, že se nepromítlo do nějakého výraznějšího jednotného stylu zahrady. Měli vůbec CI Manuál? Takže nové logo, dle mne značně komplikované a choulostivé, viz předvedené zmenšení, to asi nezachrání, ale třeba se to Najbrtům podaří, byť ukázky nenaznačují, že by se mělo se základním tvarem (a barvou) loga nějak hýbat. No, držme zahradě palce.
- Je s podivem, že se mezi upřednostněnými logy/styly neobjevuje žádný, který by reflektoval skleník Fata morgana (dle webovek zahrady evropský unikát). Že by to bylo v zadání?
14. 12. 2014 19:49 Karel
14. 12. 2014 19:46 Karel
14. 12. 2014 11:03 Jakub Michl - Beneš & Michl
Jsem rád, že je v ČR někdo takto odvážný - a to jak dodavatel tak zadavatel.
Všichni můžeme být rádi za tento odvážný krok. Dává nam to argumenty při obhajobě svých log u jiných klientů... až nám někdo poví: "Vzdyt se to bude spatne pouzivat", můžeme reagovat: "Mrknete na botanickou zahradu, jak si s tim krasne poradili." :)
Vnímám to jako příležitost pro výrazný posun grafického designu v ČR.
14. 12. 2014 01:29 Ondřej
13. 12. 2014 21:23 lh
12. 12. 2014 15:00 Tomáš
12. 12. 2014 12:32 Ladislav Hoskovec
12. 12. 2014 12:23 HEHE
A nebo jsou výsledky dílem vkusu komise. To by v podstatě odůvodnilo dvakrát "stock vector" koláž a dvakrát "B". Kolážovité logo by mohlo být super např. pro sexshopy, sestavené z análních kolíků roztodivných tvarů a nebo vlastně pro cokoli. Zařadím to do svého repertoáru a budu měnit jen tvar a obrázky.
V druhé variantě pojetí ani moc nechápu potřebu vizualizovat "B". Kdyby se dělalo logo pro "Botanicus... Váš bylinný čaj pro krásné sny", tak to pochopím.
Vítězný návrh žije z obou paradoxů. Jako návrh na čajové obaly ok. Design publikace o herbářích k tématické výstavě také ok.
12. 12. 2014 10:35 marek
Nejvíc v pohodě mi přijde 5. místo. Dokážu si ho představit v různých modifikacích a aplikacích.
6. vypadá spíš jak symbol nějaké rybárny.
12. 12. 2014 09:58 Font
12. 12. 2014 09:54 Abu
12. 12. 2014 09:41 Smazán příspěvek
12. 12. 2014 09:28 Jiri Cerny
A jenom mala poznamka k anonymite souteze - Najbrti velmi decentne zakomponovali do vizualu svoje logo Hl.m.Prahy. Technicky vzato je to na hrane vylouceni pro nesplneni zadavacich podminek (Zadavatel požaduje, aby nabídky předložené na listech A3 ... nebyly označeny logem ani jinými písemnými údaji či grafickými značkami, na základě kterých by byla hodnotící komise schopna při hodnocení idenitifikovat konkrétního dodavatele).
12. 12. 2014 08:40 Klara Zapotocka
Vitezi gratuluju.
12. 12. 2014 00:53 Miroslav Hlavička
Najbrti velmi překvapili odklonem od minimalismu i tím, že si dovolili nepoužít ani kapku zelené barvy. Tleskám jim a velmi se těším, až bude logo nasazeno do akce.
12. 12. 2014 00:45 Petr Staníček
Všiml si vůbec někdo, jak mají chytře upravený ty zmenšený verze loga?
12. 12. 2014 00:11 Miroslav K.
11. 12. 2014 23:58 krystof dolezal
gratuluji nam vsem, ze je opet v ocich sveta se za co stydet.
s pozdravem krystof dolezal
11. 12. 2014 21:12 Miloš
11. 12. 2014 18:57 Petr Šolín
11. 12. 2014 18:56 Petr Šolín
Logo cislo 6 je za me dost slusne provedene a je hlavne simole a moderni. V kombinaci s vizualem, ktery je k nemu prilozen je takrka dokonale. Za ke take favorit.
11. 12. 2014 18:16 HEHE
11. 12. 2014 16:58 speedy
11. 12. 2014 16:30 Jakub
11. 12. 2014 16:18 HEHE
11. 12. 2014 14:49 Petr Parkan Janda
11. 12. 2014 14:24 jolly
V maximálním zmenšení se z něj stává podivná machule. Barevnost je tak málo kontrastní, že je nezajímavé i u zvětšení. Písmo chraňbůh Ariel, možná Helevetica. Pokud to není žert tak zklamání je málo a palec... ani ne dolů.
11. 12. 2014 14:22 David Valiašek
2. místo je naprosto WTF?
A potom ReDesign, to vypadá jako něco mezi motýlem a losem, ale proč ne. Dále Blažek, adept na wtf číslo 2, ale chápu záměr, jen se mi to prostě nelíbí. Návrh od Báze 3 mě nijak neuráží ani neoslovuje a pak ta šestka, to je divné prostě.
11. 12. 2014 14:01 Kateřina H.
11. 12. 2014 13:55 Jakub endemitwork.com
11. 12. 2014 12:04 sandokan
11. 12. 2014 12:03 * Karel *
Zdařilé návrhy.