Font

design

Výběr jazyka

cs / en

 

Co vyjadřují barvy?

Jakou barvu vybrat pro daný subjekt? Jaké mají barvy další psychologické významy a jaké existují nástroje pro jejich výběr a odladění vzájemných barevných kombinací?

O významu barevnosti ve vizuálním stylu jsme psali mj. i v námi vydané publikaci Corporate Identity Set. Namátkou k červené (nejčastější barvě v logách) jsme uvedli:

Červená – jedna z nejoblíbenějších barev, je barva vzrušení – pozitivního (láska) i negativního (zloba). Další význam je energická akce nebo změna, proto se také používá jako barva převratu nebo revoluce. Je spojována s ohněm, krví nebo nebezpečím a má výstražný charakter. Zároveň je to barva slavnostní – ve staré Číně to byla barva svatebního obřadu. Způsobuje fyziologické změny – zvyšuje puls, krevní tlak a rychlost dýchání. Povzbuzuje také chuť k jídlu, sexuální apetenci, zvyšuje hlasitost hovoru a podněcuje agresivní jednání. Překvapivě je to barva mužská…

Primární, sekundární a terciální (míchané) barvy. Viz http://interval.cz/clanky/magie-barev-na-webu-zaklady-teorie

Kde najdete další zajímavé informace (teorie barev):
http://evyw.wordpress.com/2007/10/01/how-color-affects-your-marketing
http://www.selfseo.com/story-11403.php

http://www.marketinghub.info/color-meanings-and-internet-marketing
http://wealthymaker.wordpress.com/2007/10/15/the-psychological-meaning-of-color
http://www.designobserver.com/archives/entry.html?id=19260

Nástroje na míchání barev Colormatch naleznete zde.

Testování kombinací barev zde.

Významem barev po celém světě se zabývá studie Susan Guneliusové na webu Brandcurve.

To je důležité především pro mezinárodní design, aby se vám omylem "nepodařilo" nevědomky způsobit svou barvou v nějaké části světa nežádoucí vnímání.

Zatímco u nás se za hi-tech barvu (digitálních technologií) považuje modrá (a má ji i většina IT firem), v Japonsku je to pro změnu zelená. To je zajímavé.

O psychologii barev se ale píše nejen v souvislosti s designem, ale třeba také s oblékáním nebo líčením (viz stránky vizážistky Renaty Kielbsové).

O významu barev jsme již psali v článku Animované barvy

na což reagovali kolegové z webu Duclair a rozšířili téma o informace z dalších zdrojů (http://www.duclair.org/tipy/psychologie-barev).

Podrobněji se k volbě barev v designu ještě vrátíme.

Jak vybíráte barvy při tvorbě grafického návrhu vy? Hlavně podle oboru klienta (vojáci=zelená), tedy "logicky" nebo intuitivně, jen podle své momentální nálady a estetického cítění?


Komentáře k článku

17. 7. 2008 10:59 petr





Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.