Font

KzK

Výběr jazyka

cs / en

 

3D Satna Claus - Jaroslav Stehlík

Letos jsme se rozhodli vytvořit poutavé avšak velmi odlehčené interaktivní novoroční přání, které by mělo vnést trošku optimismu do nového roku a zároveň se velice nenápadně poohlédnout na minulý rok s troškou nadsázky.

Nepouštěli jsme se do nikterak složitých konceptů ale sáhli jsme po jednoduché zprávě všem lidem, kteří si minulý rok neužili tak jak si třeba původně představovali a trošku jsme chtěli netradičním způsobem poukázat na tradičního Českého Ježíška, který je postupně vytlačován Santa Clausem a všeobecně zdůraznit naší vzrůstající závislost na západním trhu.

Pochopitelně náš postup spočíval v krátkém storyboardu, návrhu vizuálních motivů ale především řešením technického provedení celého přání. Jelikož jsme se chtěli trošku držet doby a především využít moderních technologií, sáhli jsme po 3D Enginu Papervision, který ačkoliv již prošel mnohému zlepšení dal by se stále oproti dnešní herní grafice přirovnat třeba ke starému Nintendu 64 které bohužel stále zvládá více složitých prvků než dostupná Flashová technologie.

Proto jsme se rozhodli rozdělit scénu na jednotlivé primitivní kulisy aby se tak dala co nejsnáze optimalizovat celková jejich náročnost. Při vytváření takovýchto sofistikovaných flashových hříček je nejvíce potíží s náročností celé prezentace. Po našem průzkumu by se prezentace měla chovat svižně i na pomalejších Pentium 4 což je u takovéto technologie slušný úspěch. Ovšem v případě pomalejších NetBooků bychom se už na plynulost snímků alespoň 20 fps nejspíše nedostali.

Proces celé prezentace probíhal následovně. Po vymyšlení konceptu a načrtnutí storyboardu se řešila technologie, tzn. že se testovaly různé náročné scény a zkoušely se nejefektivnější metody. Tento proces byl pro nás daleko snažší už jen díky zkušenostem které jsme podchytili při vytváření podobného novoročního přání pro společnost FG Forrest (http://www.fg.cz/pf2010). Programming je naše zásluha a 3d grafika je práce Michala Kotka, ta se ovšem bohužel musela opět radikálně zjednodušovat a optimalizovat aby to většina domácích PC „utáhla“. Vizuál a koncept si vymyslel FG Forrest. Naše přání se proto už při samotném vytváření vyhnulo mnohým nedostatkům již zmíněného Enginu a podařřilo se tak docílit poměrně náročnějších scén bez žádné výrazné degradace původních 3d modelů a textur s výslednou daleko svižnější optimalizací.

Kdokoliv kdo by měl zájem si své modely prohlížet real-time ve Flashi, by měl určitě vědět, že scéna by neměla překročit více jak 6 000 polygonů a velikost textur by se měla pohybovat maximálně v rozlišení 2K což je pochopitelně pro Hi-Res modeláře dosti svazující. Je užitečné si veškeré osvětlení dopředu „zapéct do textury“ Jelikož samotný Engine neposkytuje moc možností jak ta světla realtime simulovat a navíc tím ztratíte výkon. V neposlední řadě je tu největší problém se Z-sortingem což je řazení polygonů ve scéně podle jejich hloubky v prostoru. Bohužel Flash toto neumí nativně a nepodporuje 3D akceleraci grafické karty a tak zjistíte velmi brzy, že vám poměrně jednoduché modely vytvářejí chyby v podoběě různých vadných polygonů ve scéně, které se jakoby nesmyslně objevují a zase mizí. To je právě onen Z-sorting kdy se objevuje ve scéně to co nemá být vidět. Jelikož se tak děje softwarově dalo by se to celkově považovat za nejnáročnější proces celého 3d Enginu a tak je dobré se tomu vyvarovat a vědět jak scénu poskládat aby jste jej zbytečně nemuseli počítat. Ušetří se tím ve výsledku až 80 % výkonu, který můžete pak využít na pohlednější modely a textury.

Kdo má zájem se o této technologii dozvědět více určitě ať navštíví http://blog.papervision3d.org kde si tento engine přímo můžete stáhnout nebo se alespoň podívat na nejnovější weby a události ze světa, které jsou s tímto enginem spojeny. Dále určitě naleznete zajímavé informace na našem vývojovém blogu http://inscene.cz.


Komentáře k článku

6. 5. 2010 15:01 Petr

Takový detail no... :-)

5. 5. 2010 21:33 Jaroslav Stehlik

Ale odkaz na samotné PF tu nikde k nalezení není :D
http://www.jaroslavstehlik.com/pf




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.