Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

SŽDC má problém s novým logem

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím proti původním plánům nezačala plně používat své nové logo, které představila loni v polovině roku. Důvodem je prý spor o autorství loga při jeho zapisování u Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV).

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš potvrdil, že vedení státní organizace pozastavilo implementaci nového loga. Důvodem je nedokončené řízení u ÚPV, které se zadrhlo letos v listopadu. Podle spisu ÚPV někdo podal námitku proti přihlášení. „Důvodem námitky k přihlášení nové podoby loga SŽDC je zpochybnění autorství grafického ztvárnění na straně dodavatele,“ uvedl Illiaš.

Nové logo připravilo pro SŽDC Studio Marvil, které vyhrálo veřejnou soutěž. To odmítá, že by jakkoliv pochybilo. „Za nás jako tvůrce návrhu mohu pouze prohlásit, že jsme se prokazatelně jiným dílem neinspirovali,“ řekl kreativní ředitel Studia Marvil Pavel Zelenka.

ÚPV nezveřejnil, kdo námitky podal. „Vzhledem k tomu, že se jedná o neukončené řízení, nelze poskytovat žádné bližší informace týkající se osoby namítajícího a uplatněných námitkových důvodů proti zápisu přihlášky ochranné známky,“ vysvětlila vedoucí oddělení sporných řízení Iveta Matajová. Lhůta pro vyjádření běží do 10. ledna.

Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz se spor týká samotného námětu loga. Studio mělo doložit letecké snímky zhlaví, podle kterého vznikly koleje a kolejová spojka v logu.

Nové logo má podle tiskové zprávy SŽDC z června loňského roku  zvýšit image organizace a přispět k jasnému vnímání společnosti širokou veřejností. „Jako ústřední motiv jsme zvolili písmeno Ž stylizované jako schéma kolejiště, tři paralelní koleje propojené výhybkou. Symbol Ž je zároveň zkratkou slova Železnice, které nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název Správa železniční dopravní cesty. Ž jako železnice je nejlepší způsob, jak společnost SŽDC učinit všeobecně srozumitelnou a zapamatovatelnou,“ vysvětlil v červnu Zelenka návrh.

Za nové logo a kompletní grafický manuál zaplatí SŽDC 1,9 milionu korun. Obměna loga bude probíhat s ohledem na minimalizaci nákladů postupně během následujících pěti let v rámci provozu, údržby a modernizace. Poprvé využila SŽDC nové logo při zveřejnění nových jízdních řádů pro rok 2018.

Zdroj zde.

Tato situace je nemilá a my věříme, že se zdárně vyřeší. Logo je podle nás kvalitní a originální práce.


Komentáře k článku

5. 1. 2018 08:16 DN

Vizuálně je to docela odlišné. Koncept, ze kterého symbol vychází je však v podstatě totožný.

4. 1. 2018 21:52 Pala

trapné - hodně štěstí

4. 1. 2018 12:42 Radim Zahraj_Typoadesign.cz

Ano logo Rail North je presne to o cem mluvim....

https://www.behance.net/gallery/11597833/Rail-North-identity

3. 1. 2018 23:57 věra marešová

Myslím si, že je tam výrazný symbol písmeno Ž ( jeho kresba jednoduchá a čistá) a bylo by zvláštní kdyby inspirace nevycházela z kolejí nebo vyhybek. Doufám, že to dopadne dobře jak pro Marvil a SŽDC.

3. 1. 2018 20:29 Jakub

Když už podobnost, tak leda s tímhle. Ostatní je mimo.

https://www.behance.net/gallery/11597833/Rail-North-identity

3. 1. 2018 17:02 František Brož

Jak se zdá, problémy dělá Studio Dunbar kvůli logu NS. Což - pokud by to byla pravda - mi přijde směšné. To už bych spíš pochopil British Railways.

3. 1. 2018 16:22 Radim Zahraj_Typoadesign.cz

Logo a vizual bezpochyby krasny, ale kdyz jsem to videl, rekl jsem si ze to bylo na behance a primo "railways" logo segment, trochu jinak postavene, ale uplne stejny princip...takze jsem si rikal, za tolik penez zakazka asi to maji osefovane a zrejme nemeli....

3. 1. 2018 14:52 * Karel *

I to se stává... Nové logo SŽDC může být originální, respektive se autoři nemuseli inspirovat u jiného loga, i tak však mohlo vzniknout něco, co již někde existuje, existovalo, nebo dokonce bylo registrováno na ÚPV a pak je zcela logické, že někdo podává námitky. Otázkou je, jestli se tomu nedalo předejít, obzvláště, když se jedná o zakázku za 1,9 M. Pokud by to za originální dílo ÚPV neuznal, být v roli SŽDC, požadoval bych od grafického studia kompenzaci.