Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Studio Najbrt se ohradilo proti zprzněnému logu Prahy

Město Praha do své mobilní aplikace umístilo logo, které rozzlobilo autora oficiálního loga metropole, výtvarníka Aleše Najbrta. Vadí mu, že se s ním magistrát neporadil a jeho dílo znehodnotil. Žádá proto odstranění loga z aplikace. V opačném případě je připraven předat věc k soudu...

Grafické studio Aleše Najbrta vytvořilo pro magistrát oficiální logo před dvanácti lety a Praha jej na základě licenční smlouvy odkoupila za částku 1,8 milionu korun. Jenže magistrát se dost možná nechal logem inspirovat a podobný obrázek umístil do své aplikace pro mobilní telefony, kterou oficiálně představil v říjnu loňského roku.

A to už se Najbrtovi nelíbí. „Praha si vzala naše logo, znehodnotila ho a začala ho bez domluvy s námi užívat,“ řekl Hospodářským novinám Najbrt. „Nové logo je nešikovně upravené a z nějakého důvodu tam přibyl vykřičník. Nás to poškozuje, protože si lidé mohou myslet, že pochází od nás,“ pokračoval dvaapadesátiletý výtvarník. Podle Najbrtova právníka Františka Vyskočila Praha pro mobilní aplikaci použila příznačné znaky původního loga.

„Tedy barevnost, font písma, grafické zpracování. Autor má podle autorského zákona i takzvaná osobnostní autorská práva, tedy že jeho dílo se nesmí použít způsobem, který by nějak snižoval jeho hodnotu,“ řekl iDNES.cz Vyskočil. Najbrta se podle něj nejvíce dotklo to, že se na něj nikdo neobrátil. „Navíc když jde o logo, které reprezentuje Prahu ve světě. A že to udělali takhle diletantským způsobem. Jinými slovy zkomolili jeho dílo,“ pokračoval výtvarníkův právní zástupce. Najbrt proto už začátkem ledna tohoto roku magistrát dopisem vyzval, aby logo z aplikace odstranil. Jenže dosud se tak nestalo. „Půl roku na jeho dopis nikdo nereagoval. Tak se obrátil na mě. Já jsem poslal dopis magistrátu začátkem června,“ řekl Vyskočil. „Napsali, že věc předávají externímu právnímu poradci a ten se mi ozve. Zatím stále čekám,“ uvedl Vyskočil.

Magistrát: Pokud se zjistí, že jsme pochybili, logo stáhneme. Pražský magistrát se zatím nechce ke sporu příliš vyjadřovat. „Pakliže zjistíme, ze došlo z naši strany k pochybení, jsme samozřejmě připraveni bezodkladně zjednat nápravu a logo odstranit,“ uvedla mluvčí magistrátu Petra Hrubá s tím, že Praha zatím shromažďuje příslušné podklady. „Do doby vyřešení této záležitosti nelze poskytnout žádné oficiální stanovisko," napsala iDNES.cz mluvčí.

Najbrt podle svého právníka dokonce Praze nabízel, že by případně pomohl logo mobilní aplikace upravit. „Nechci mluvit za klienta. Ale myslím, že dokonce Praze nabídl, že by ho mohl přepracovat bezúplatně,“ řekl Vyskočil, který zatím další kroky zvažuje. „Počkám ještě čtrnáct dní, zda se mi ozvou právní zástupci magistrátu. Pak se rozhodneme, co provedeme dál,“ uzavřel Vyskočil.

O sporu mezi Alešem Najbrtem a magistrátem informovaly jako první Hospodářské noviny.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/vytvarniku-najbrtovi-vadi-logo-aplikace-hlavniho-mesta-pjn-/praha-zpravy.aspx?c=A140708_154633_praha-zpravy_bur

 

 

Názor redakce:

Jak jsme již psali mj. ve Fontu 131 nebo 132, zavádí Praha prostřednictvím své turistické centrály PIS kromě své nové značky i další vizuální styl Prahy pro potřeby turistického ruchu (v obou případech zvítězilo studio Dynamo). Pokaždé bohužel v odlišném vizuálním stylu a ani nijak nenavazují na značku a identitu města od Studia Najbrt (přičemž toto vícejazyčné logo se pro turismus hodí dobře a do jeho pořízení a zavádění byly investovány nemalé prostředky). S ohledem na množství již existujících znaků a značek hlavního města (aplikovaných nahodile) to vše tedy považujeme za zbytečné tříštění identity i financí.

K tomu pak přispívá chaos ve značkách všech městských částí, kdy si každý obvod buduje svou odlišnou identitu – na rozdíl od vyspělých měst, jako je třeba Amsterdam, kde zavedli přehlednou a kvalitní sdílenou identitu se společným symbolem ze znaku, barevností a typografií. U nás třeba v centru města vidíte logo Prahy 1, vedle pak logo Najbrtovo a o kus dál historický znak města, a do toho nově reklamy s "logem" Ooooh Prague.

Jak se v tom pak vyznají třeba chudáci zahraniční turisté je otázkou. Která ale kromě nás asi nikoho netrápí, hlavně že si každý na svém písečku jede to "svoje".

Viz naše analýza zde: http://www.font.cz/logo/praha-1-ma-nove-logo.html

To vše působí nesystémově a nekoncepčně. Inu, po kauzách Opencard apod. se nelze už v hlavním městě ničemu divit.

A bude dobře, když se Studiu Najbrt podaří třeba i pomocí soudu magistrátním úředníkům ukázat, že si nemohou dovolit vše a "naučí" je větší profesionalitě a zodpovědnosti za vizuální obraz (image) našeho jinak, přes to všechno, stále ještě krásného města.

Heslo "Praha chytře" na mobilní aplikaci by se ale zatím rozhodně mělo změnit…

 

 


Komentáře k článku

7. 8. 2014 14:04 Jerry

Ale proc ma Praha v logu slovo "Hague", to jsem nikdy nepochopil.

16. 7. 2014 08:12 EUX

PRA HA
PRA ČKA
PRA SEČÍCH
PRA CHŮ

14. 7. 2014 09:10 Michal

Hoďte článek i na fb.

11. 7. 2014 21:53 Karel

PRA
CHY




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.