Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

ŘLP mění identitu

Řízení letového provozu, s. p., zavádí od září nenápadně novou značku a vizuální styl. „Základní vizí je umožnit užší a širší vnímaní nového loga. Tvar loga v užším kontextu lze prezentovat jako tvar radarové obrazovky řídícího letového provozu, na které vnímáme jednotlivé sektory uspořádání vzdušného prostoru s různým barevným odlišením. Současně lze logo chápat i jako dynamické vedení a křížení letových tratí ve vzdušném prostoru, který je pro letecké dopravce atraktivní.“

Širší interpretace umožňuje vidět křížení letových tras ve vzdušném prostoru a jejich následné propojení nebo vyústění do vzdušných prostorů okolních států jako symbolu integrace a unifikace systému ATM.

Grafická část loga obsahuje tři barvy – ŘLP tmavomodrou, ŘLP azurovou a ŘLP modrozelenou. Předpokládají se dvě jazykové verze (česká a anglická), ale pouze jedna verze grafická, a to rozložení loga na šířku. Tímto uspořádáním značně zjednodušujeme a zároveň zefektivňujeme jeho používání. Samostatně uplatnitelný ucelený grafický styl vycházející z loga bude jedinečný i v rámci jeho využití pro naše dodavatele, obchodní partnery, reklamu a propagaci, sponzorské aktivity nebo pro potřeby Sekce centrální logistiky.

Textová část loga pak využívá zcela nové samostatné základní písmo s názvem Circular Pro.

Na základě zadání generálního ředitele ŘLP ČR, s. p., proto zahájilo ÚSMP/OVV na začátku roku 2015 práce na vytvoření nového loga podniku a po základních analýzách byla v únoru vyhlášena veřejná zakázka malého rozsahu. Z hlediska vlastní práce měla oslovená grafická studia dvě možnosti řešení – pokusit se dynamicky prostřednictvím faceliftu změnit podobu stávajícího loga nebo jít cestou úplné změny. Při hodnocení nabídek a zejména předložených grafických návrhů však bylo jednomyslně rozhodnuto o úplné změně.

Po finálním vyhodnocení hlavních kritérií, které tvořily cena a naplnění grafického záměru, byla vybrána nabídka společnosti Studio Najbrt.

 

 

S Alešem Najbrtem přinesl podnikový časopis Strip zajímavý rozhovor:

„Kdysi se mě jeden novinář ptal, jestli mám nějaký profesní sen, podobně jako mívají herci svou vysněnou roli, zdali mám něco konkrétního, na čem bych rád pracoval. Já mu odpověděl, že bych rád zkusil vytvořit logo nějaké letecké společnosti nebo spolupracovat na orientačním systému nějakého letiště. To se mi zatím nepodařilo, ale líbí se mi, jakým způsobem jsou vytvářeny informační systémy na letištích – všechny ty piktogramy, označení a celý jedinečný a ucelený systém pro cestující… Řízení letového provozu je možná vidět o trochu méně než aerolinie, ale téma je to velmi podobné a možná o něco obtížnější, i proto nás taková výzva velmi zaujala,“ řekl k logu Aleš Najbrt (autorem je Studio Najbrt, 2015).

Celý rozhovor o nové identitě si můžete přečíst na str. 3 říjnového Stripu. rozhovor.pdf

Autorem předchozí podoby loga (redesignu s písmem Gill Sans) a vizuálního stylu podniku je studio Kafka Design (vítězství ve výběrovém řízení z roku 2002).

 

O změně jsme se dozvěděli náhodou, díky tipu čtenáře (díky), na webu www.rlp.cz je totiž stále logo původní.

Jak se vám logo líbí? Nemyslíte si, že takto výrazně horizontální kompozice bude v řadě aplikací činit problémy (příliš malý text)?

 


Komentáře k článku

15. 12. 2015 03:44 František Polák

Nechápu, proč se v dnešní době lidé uchylují k hodnocení jednoho obrázku (loga), aniž by viděli celý koncept vizuálního stylu. Vždyť v dnešní době už je přece logo dávno jen jedním z elementů corporate identity. A já jsem si jistý, že celek bude výborný a 100% dotažený (jak už je u tohoto studia zvykem). Navíc to logo špatný není.

11. 12. 2015 11:05 Grafik

Kupředu do minulosti. Krásná ukázka je se dá pokazit fungující logo. GRATULUJI, uspěšně se značka vrátili o 10 let dozadu :D

11. 12. 2015 10:10 dj bobo

Karel Skoroamatér← wgx←
S mírným časovým odstupem s vámi musím souhlasit a lituji svého unáhleného komentáře/hatu. :-)

10. 12. 2015 09:58 wgx

Je to dobrý a líbí se mi to. Poprat se navíc v logu s 5 slovy taky nebývá zrovna ideální, nápad je taky fajn. Myslím, že logo v sobě má velký potenciál na dobrý vizuál. PS: Nevím, proč tady všichni pláčou nad "nekvalitou" od Najbrta, jakoby automaticky každé logo od nich mělo vyhrát mistrovství světa.

9. 12. 2015 20:58 Karel Skoroamatér

Víte co je nejlepší na "úplně obyč. fontu"? Že nebude už za chvilku řvát, jak moc vyšel z módy. A pro ty, kteří chtěj vidět v nápisu nějakou "typoparádičku". On ten obyčejnej prostej nápis má možná důvod v tom, že se to musí přeložit do víc jazyků. A roubujte pak stejný nápady do úplně jiných kombinací znaků. Dost domněnek. Souhlas s robotem - dokud je vidět jeom logo, tak to nemá moc cenu řešit, max jako obrázek líbí/neblíbí. Obyčejný a neutrální logo může být součásti pěknýho celku, co dobře funguje a nemusí se po 5 letech hned měnit, protože z něj pryští, jak moc je móda jinde. Až moc často by udělali zákazníci a grafici líp, kdyby se raději nesnažili o světoborný nápady a název jen napsali "obyčejným fontem". Jenže ono vybrat pěknej "obyčejnej" font je umění a moc lidí to neumí. zato dost lidí umí hledat chyby, lomit zděšením rukama a myslet si, jak by to udělali líp a jak musí výsledek vždycky stoupnout převratností do dějin. Jo, kdyby byl celorepublikovej průměr designu jako jsou průměrný věci od Najbrta, tak by to tu vypadalo o dost líp. Někdy je lepší vidět dobře zpracovanej nudnej design, než hromadu rádobynápadů a marných pokusů o geniální dílo. Za dobu existence Fontu a tohodle blogu už tady bylo takovýho kritizování Najbrtů a přitom s odstupem času většina z těch poplivaných "obyčejných věcí bez nápadu" pořád dobře funguje...

9. 12. 2015 14:58 Jakub

To je tedy zklamání, nejvíce mně na tom vadí ta prvoplánovost a že to postrádá nápad... Jestli tohle byl sen pro Najbrta, tak to tedy měl zaklepat nohavicí o něco víc, aby z něj vypadlo něco lepšího.
Uděláme tam linky jakože lítaj letadla... uděláme to modromodrý jakože nebe... font radči obyč... hotovo, fakturuj.

9. 12. 2015 14:46 robot

Ono možná kdybychom viděli celý vizuální styl tak to bude taky jiné. Co se jak a kde aplikuje, jak se s tím pracuje. Nebo jsme to již viděli? Hlavní pak je jak logo bude fungovat v reálu, z tohto jpegu vypadá typo k logu možná zvláštně, ale dokud se neuvidí v praxi jak to je, tak to dle mého názoru nelze moc soudit.

8. 12. 2015 10:45 Petrák

toto je proste NEUVERITELNY, to je fakt Najbrt?!? to hodili na nejakyho DTP operatatora po kalbe?

8. 12. 2015 10:15 Karel Skoroamatér

Nepoužitelná kompozice, všechno špatně, všechno špatně.... Můžete mi to vysvětlit? Sice to není nic inspirativního, ale že by se s tím logem nedalo pracovat a nedalo se použít, to je nesmysl. Zásadní chyby jako ultrahnusnej font, nečitelnost, nějaký tvarový zvěrstvo, deformace nebo výhledově rychlý zastarání designu hned do roka nevidím. Jak byste se s tím poprali, aby bylo všechno dobře, všechno dobře?
Taky mě to bůhvíjak nebere, ale to pravidelný úpění nad nekvalitou od NAJBRTA je komický :-)

7. 12. 2015 12:23 jakub

Neni to spatny napad, ale ta kompozice je opravdu nepouzitelna

7. 12. 2015 11:08 Michal

Najbrtovina, jemu uz prejde asi vsetko. Kompozicia, pomery typografie a grafickeho elementu, typografia sama o sebe, vsetko zle. Ale je to Najbrt je to dobre. Cim viac identit od neho vidim, tym viac prestavam chapat preco je za taku hviezdu.

6. 12. 2015 10:47 Pastelka

Nové logo mne na první pohled zaujalo jednoduchostí a čistotou. Ta původní čuňárna zaslouží propadliště dějin... Čtu a koukám, že je to naopak. Nevšiml jsem si šipky na prvním obrázku :-)

5. 12. 2015 19:36 lh

nelibi: slaby jak konecnik, piktogram zbytecne detailu, typo fail, kompozice priserna.

5. 12. 2015 17:50 dj bobo

Nezbývá než doufat, že v řízení nebudou mít takový bordel, jako v logu. :-)

4. 12. 2015 22:02 Tonda

Dost podprůměr... Super téma, dobrý studio a tohle je výsledek??

4. 12. 2015 17:09 Speedy

interne se to bude jmenovat "rozbity vokno po padu letadla" :)

4. 12. 2015 14:09 cihla

Práci studia Najbrt mám rád ale tohle mě vcelku zklamalo. Chybí mě tam nějaký nápad, který by logo činil zapamatovatelným a originálním. Nechci snižovat práci studia, ale trochu mi to příjde, že si řekli bude to obdelník, náhodně na to nakreslili linky a pak jen vybírali barvy. Abych jen nekritizoval, co toto logo nemá má třeba pro mě logo Melbourne. Ač je to řekněme podobný styl nebo přístup tak to logo má prostě něco navíc.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.