Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Porota vybrala nové logo pro Skaut

Ve vyzvané soutěži vybrala porota vítězný návrh nového loga Junáka (český Skaut), její rozhodnutí ještě musí potvrdit Náčelnictvo.
Nové logo by se mělo začít používat příští rok, jeho finální podobu autor dopracuje v příštích měsících. Soutěže se zúčastnila tři vybraná grafická studia, každé zaslalo dva návrhy. Hlavním důvodem pro změnu bylo, že organizace používá nesystémově logo i tradiční znak souběžně, často značně chaoticky, a paralelně se používají i názvy Junák a Skaut. Nově by měla existovat jen jedna kombinovaná značka s názvem Skaut.

 

Základní a zjednodušená varianta vítězného návrhu (nahoře základní a dole horizontální verze). Finální podobu ještě autor doladí dle připomínek (např. se diskutovala redukce počtu barevných odstínů).

 

Autorem vítězného návrhu je Lumír Kajnar, se kterým vyjde v aktuálním Fontu 142 obsáhlý rozhovor. 

Porota na jeho logu ocenila, že je vstřícné, hravé a kresebně čisté a zároveň jasně vychází ze současného znaku. Chytře kombinuje lilii, trojlístek i chodského psa tak, aby se celek v praxi snadno používal a nepůsobil archaicky.

Než se nové logo začne používat, musí ještě projít několikaměsíčním procesem. Do Náčelnictva nyní míří návrh usnesení, které vybraný návrh schváluje jako základ, na kterém bude autor ještě pracovat. Připomínkovat mu jej bude pracovní skupina Náčelnictva pro jednotný vizuální styl (Pracovní skupina). Změnit by se mimo jiné mohla složitost kresby a množství barev loga. V každém případě ale vítěz vybraný komisí obdrží plnou odměnu za logo a zbylá dvě vyzvaná studia skicovné.

Kromě loga se vítěz také zavázal vypracovat návrh jednotného vizuálního stylu, tedy soubor pravidel pro práci s písmem, fotkami, barvami atd. Logo bude obsahovat slovní značku „skaut“, celý název organizace lze v případě potřeby kdykoli uvést v textu. Volba slovní značky odpovídá koncepci externí komunikace, kterou schválila Výkonná rada.

 

Soutěž zastřešila Unie grafického designu

Soutěž vypsal Junák na začátku července po několika letech příprav. Cílem bylo především vytvoření takového loga, které až na výjimky nahradí současné logo i znak tak, aby Junák působil jednotně. Z toho důvodu mělo také ze znaku vycházet.

V soutěžní porotě zasedli zástupci Junáka a Unie grafického designu. Za Junák to byli náčelní Eva Měřínská, náčelník Marek Baláš (Čiča), starosta Josef Výprachtický (José), členka Náčelnictva a akademická malířka Michala Rocmanová (Káča), zpravodaj pro komunikaci a projekty služby společnosti Petr Vaněk (Permi), ředitel Tiskového a distribučního centra Tomáš Slavík (Fred), šéfredaktorka Skautingu Kateřina Šmajzrová (Káťa), vedoucí pracovní skupiny Jan Dočekal (Lupen), předseda duchovního odboru Jiří Zajíc (Edy) a autor tohoto textu a člen pracovní skupiny Šimon Trlifaj (Šošon). Za Unii Grafického designu v porotě zasedl ředitel grafického studia Kafka Design Ondřej Kafka a člen Unie grafického designu Michal Kotyza.

Jednání poroty i přípravu soutěže řídil Jan Dočekal (Lupen). Ondřej Kafka z Unie grafického designu pomáhal s formulací zadání a komunikací se studii. I díky němu a záštitě Unie se podařilo oslovit profesionální grafická studia a soutěži dodat váhu.

 

Tři soutěžící

Lumír Kajnar je uznávaným českým grafikem. V minulosti zpracoval například logo a vizuální styl České pojišťovny, České rugbyové unie nebo Univerzity Tomáše Bati. Jeho grafické portfolio si lze prohlédnout zde.

Kromě Lumíra Kajnara se soutěže zúčastnila také studia Toman Graphic Design (prohlédněte si jejich nový web) a ReDesign.

Všichni odevzdali návrhy včas a podle pravidel soutěže. Kajnarův druhý návrh se během rozhodování dostal spolu s jeho vítězným návrhem do užšího výběru.

 

Ostatní návrhy

Druhý návrh Lumíra Kajnara

 

  

Návrhy studia Toman Graphic Design

 

  

Návrhy studia ReDesign

 

Zdroj a více ukázek z prezentací jednotlivých studií naleznete zde.

 

Jak se vám vybrané řešení líbí?


Komentáře k článku

14. 9. 2015 14:59 Petr

Mě se líbí víc druhý návrh Lumíra Kajnara a určitě si dovedu představit i druhý návrh (pravý) studia Toman Graphic Design. Ovšem s typoškou p. Kajnara.

11. 9. 2015 12:45 proto

Růžovo-hnědá varianta byla asi zamítnuta vzhledem k barevnosti tradičního znaku. :)

11. 9. 2015 12:16 proč

připadá mi to jako by pes
cinkal rolničkama jako šašek,
stylizace psí hlavy nic moc,
písmo není moc povedené,
proč je logo žlutomodré?

10. 9. 2015 22:09 * Karel *

Je to nový znak, nikoliv nové logo. Logo je to co dělalo Studio Najbrt. Pokud toto logo zmizí, bude mi to líto, považuji ho v podstatě za nadčasové a inspirativní.

Práce Lumíra Kajnara je v rámci zadání rozhodně kvalitní, přestože to, že nový znak bude chtít dotáhnout je patrné. Písmo, tipuji, bude nakresleno autorem namíru.

10. 9. 2015 19:33 věra marešová | blog.vgrafik.cz

achjo ... proč nové? vždyť to od Najbrta bylo fajn.

10. 9. 2015 14:46 jolly

Pokud se jedná o překreslení do vektorů - tak fajn. Ale grafickou práci tu bohužel téměř nevidím. Dokonce se mi stylizace zdá být krokem zpět. Jaksi ztratila eleganci. Všechno je najednou nejasné. I když je určitě problém skloubit tři symboly, tak právě zde by měl být vidět pan grafik. U horizontální verze je navíc nepříjemná disproporce textu se znakem. Problém bude také s maximálním zmenšením logotypu. A všemu přihlíží psovitá šelma s velice vyjeveným výrazem.

10. 9. 2015 09:55 speedy

gregory: jestli chtěli do značky vrátit psa (mj.), tak nemůžeš napsat, že původní Najbrt je lepší. Chápeš?

9. 9. 2015 23:16 gregory

u tomana a castecne i u redesign ta typografie dost pokulhava

9. 9. 2015 23:14 gregory

puvodni najbrt lepsi

9. 9. 2015 18:05 eux

Ta zjednodušená forma se mi zdá lepší, chtělo by to ale ještě doladit, snad by i stačily jen dvě barvy, i toho psa bych upravil a mírně zvětšil, dost se v tom ztrácí.

9. 9. 2015 15:21 architekt

Zajímavý font vítězného návrhu... Znáte někdo?