Podivné soutěže na identitu měst – stejná klišé i výtvory malých dětí
Podívejme se na několik typických případů, kterak (ne)profesionálně řeší česká města svou identitu. Například takto: „Je možné přinést ručně zpracovaný obrázek. Soutěže se mohou účastnit i děti.“ Někteří zodpovědní činitelé si evidentně pletou slova demokracie a amatérismus.
Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
Brandýs nad Labem-Stará Boleslav mění svou tvář. Město s historickou dominantou stejnojmenného zámku, které se rozkládá na obou březích Labe v těsné blízkosti hlavního města Prahy, vyhlásilo veřejnou anketu ke vzniku nového symbolu – městského loga. Anketa běží už jen do pátku a zapojit se mohou i obyvatelé jiných měst. „Oslovili jsme veřejnost, protože její názor může být dobrým vodítkem pro grafické návrhy loga,“ vysvětluje Zdeňka Tichá, vedoucí oddělení vnějších vztahů a informací při městském úřadě.
Uvidíme, co občané „vymyslí“. Už teď je nám ale grafiků líto – a nejen pro ten strašně dlouhý název města.
Navrhujeme zkrácení – třeba na „Brandýs a (jeho) stará“. :-)
Zdroj a více zde.
Baška
Take obec Baška hledá logo v anketě mezi občany – předloženy jsou ale jen tři návrhy (na malou obec ještě celkem dobré).
Zdroj a více zde.
Klimkovice
Město Klimkovice vyhlásilo soutěž na nové logo města loni. Přihlásit se mohl každý, výsledky už známe. Jak to tedy dopadlo? Přihlásilo se celkem osm lidí.
Zdroj zde.
Zajímavá je i výše odměn :-) a také to druhé místo – návrh jakoby dělal autor návrhu pro Černošice (vpravo dole). Takové univerzální logo „kopeček a rybníček“. Mimochodem, návrhy pro Černošice jsou také perly… O tom jsme ale již psali zde.
Jen nám není jasné, jak to tam vlastně dopadlo, zdá se, že soutěž zrušili, na webu mají stále svůj znak…
To nás přesvědčuje o tom, že pokud si opravdu nejsme jisti super originálním a nadčasovým řešením (ev. nemáme statisíce na smysluplnou profesionální soutěž s odbornou komisí), je nejlepší cestou najmout si jednoho profesionálního zkušeného grafika (resp. studio) a nechat si překreslit (stylizovat) zavedený městský znak (erb), u kterého ztráta nadčasovosti nehrozí. Pak je nutné jej citlivě doplnit o nápis (vytvořit kombinovanou značku), protože samotný erb není logo. A samozřejmě také udělat alespoň základní grafický manuál definující vizuální styl (jednotné barvy, písmo atd.).
A pokud možno se snažit do tohoto systému zapojit i všechny městské organizace – aby neměly ve městech např. dopravní podniky různě pitvořená písmena dp, ale prezentovali především své město (tím narážím na nedávné logo dp ČB) nebo aby neměla městská policie úplně jinou identitu než město jako celek (stejně tak městské části, služby města, kulturní centrum a další). Ale to se pořád opakujeme…
A to nejlepší na konec – Lovosice
Děti – namalujte pastelkami logo našeho města! …A nezapomeňte to logo ve všech tvarových i barevných variantách pak pastelkami i okodifikovat, vydefinovat v barvách Pantone, namalovat aplikace, orientační systém nebo web. :-)
Zpráva MÚ Lovosice doslova uvádí:
Vymyslete a navrhněte logo města, které bude jednoduché, jasné a výstižné. Můžete vyhrát zajímavé ceny.
Soutěž potrvá celé prázdniny, uzavírka návrhů je prodloužena do 30. září 2016. Logo bude součástí nových webových stránek města.
Návrhy mohou být zpracované různými technikami. Je možné přinést například ručně zpracovaný obrázek.
Soutěže se mohou účastnit i děti. Vítěze vybere porota v průběhu měsíce října.
Viz zde.
Město Lovosice není zrovna malá a chudá obec, která nemá pár desítek tisíc na profesionála. Už teď se bojíme, co si tam vyberou…
Hlučín
A čtenáři nás upozornili na další město, které hledalo své logo obdobným způsobem.
„Zapojit se případně mohou výtvarně nadané děti ze škol a různých výtvarných kroužků.“
Viz článek v Hlučínských listech: Hlucinske-listy.pdf
Uzávěrka byla do konce prázdnin, autor vítězného návrhu dostane 20 000 Kč.
Komentáře k článku
19. 10. 2016 11:14 Font
„První kolo: bude vybráno pět nejlepších návrhů, kde autoři obdrží odměnu (1000 Kč). Vybrané návrhy se stanou majetkem města a budou používány na propagační materiály, dárkové předměty, suvenýry atd.“
http://www.tnv.cz/logo%2Dmesta%2Dtyn%2Dnad%2Dvltavou%2Dsoutez/d-9647
27. 9. 2016 16:46 Petr Staníček
15. 9. 2016 15:46 Jan Bažant
Použití title či nadpisu cílové stránky bývá lepší volbou, když už není inspirace pro vlastní popisek. Na ZDE se špatně kliká (je malé) a neříká nic o obsahu. Děkuji ;-)
15. 9. 2016 13:40 Zdeňka Tichá
zdravím Vás z Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi. napříště bych uvítala, kdybyste ohledně informací kontaktovali přímo náš úřad, konkrétně moji osobu, a nepřebírali je zprostředkovaně. Pak byste věděli, že občané nevymýšlejí nové logo – na to bude vypsána veřejná soutěž pro grafiky, a nepublikovali mylné a zavádějící informace. Vzhledem k tomu, že Váš web je považován za poměrně respektovaný, nechápu tento Váš postup.
Text zveřejněný v Městských listech 09/2016 k anketě, v níž se ptáme na emoce, na to, co se líbí (což je velmi subjektivní kategorie), a na to, co mají lidé spojené se svým městem. Může to grafikům pomoci - ale taky nemusí... NOVÉ LOGO NAŠEHO MĚSTA
Vážení a milí občané města Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi,
součástí radou města schváleného dokumentu „Koncepce komise pro vnější vztahy, komunikaci a propagaci města“ je tvorba jednotné vizualizace města včetně vyhotovení nového loga města. Obracíme se na Vás s anketou, která by měla napomoci v tvorbě tohoto nového symbolu. Výsledky ankety se mohou stát částečným vodítkem pro návrhy loga.
Logo významně ovlivňuje vnímání města a přispívá k vytváření pocitu sounáležitosti jeho obyvatel a návštěvníků. Posláním loga je rychle, jednoznačně a nezaměnitelně identifikovat město, posílit orientaci a informovanost obyvatel města i jeho návštěvníků. Jednotný vizuální styl, jehož bude logo základní součástí, je způsob prezentace města uvnitř i navenek, se zdůrazněním hodnot, které město prosazuje.
Síla loga není jen a pouze v jeho grafické podobě, ale i v jeho důsledném jednotném užívání. S logem se může pojit i slogan, jehož zpracování by mělo být v souladu s logem, a který by měl dotvořit celkovou image.
Určitě se ptáte – na co logo, když máme znak města? Logo města určitě znak nenahrazuje, znak budeme užívat i nadále, vždyť jde o historicky první – moderně řečeno – vizuální identifikaci města. Součástí logomanuálu bude i způsob užívání znaku města, např. na oficiálních listinách či dopisech, smlouvách, ale i na tiskovinách souvisejících s významnými akcemi, na kulatých razítkách, v záhlavích právních předpisů města.
Říká se, že nejdůležitějším smyslem pro člověka je zrak, kterým vnímáme asi 80 % všech informací. I proto je důležitá jednotná vizualizace města, v níž se znak města i jeho logo navzájem doplňují, a podporují tak identitu města i pocit sounáležitosti s městem.
Věříme, že i s Vaší pomocí budu cesta k logu a následně i samotné logo skutečně vydařené a reprezentativní. Velmi Vám děkujeme za spolupráci.
Děkuji za pochopení
Zd. Tichá