Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Nový vizuální styl Technického muzea v Brně

Technické muzeum v Brně vyhlásilo dvoukolovou veřejnou soutěž na redesign značky a vytvoření nového vizuálního stylu. Cílem projektu bylo zmodernizovat vizuální prezentaci Technického muzea v Brně a přilákat další návštěvníky nejen do hlavní budovy muzea, ale i do ostatních památek, které se nacházejí v oblasti jižní Moravy.

Ve výběrovém řízení zvítězilo grafické studio Dynamo design, které v průběhu minulého roku realizovalo obsáhlý grafický manuál.

Původní grafický motiv (kompozice liter T a M) byl upraven do čtvercového formátu, každá z liter dostala svoji barvu. Grafický symbol doplnilo textové označení instituce vysazené z bezserifoveho fontu Akkurat. Vedle redesignu značky vznikl i nový vizuální styl, který je postaven na výrazných barevně tónovaných fotografiích detailů exponátů, jednoduché typografii a na práci s doplňkovým rastrem. Nová vizuální tvář Technického muzeua v Brně se postupně představuje od počátku tohoto roku.

Jak se podle Vás nový vizuální styl studiu Dynamo design vydařil?


Komentáře k článku

22. 2. 2018 00:27 Mikulas Zipper

Jako grafik postradam variantu cernobileho loga na bilem pozadi. Povazuji to za skolackou chybu.

24. 1. 2010 19:25 HEHE

Lukas> já myslím že většina firem už posílá PDF. Je to hlavně z důvodů horší přepisovatelnosti. Už dlouho se mi nestalo aby mi došla cenová nabídka nebo něco podobného ve wordu

skakala> mám pocit že už vím v čem je mezi námi rozdíl... já jsem realista a ty nehorázný idealista. Ty příklady mají tu vadu že firemní politiky tohoto typu fungují v korporacích jako je např Daikin a spol, kde chodí lidé i v uniformách, mají šarže a ráno rozcvičky. U většiny jiných organizací ne

24. 1. 2010 19:22 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Skakala: To je pořád dokola. Já jsem asi ne uplně vhodně nazval ty fonty. V některých manuálech se to nazívá možná správněji "doplňkový font", viděl jsem například i "alternativní" nebo dokonce se to někde nazívá "kancelářský".

Každopádně, se bavíme o písmu, který zvolíš pro případ, kdy není vhodné použít koupený font, a který zastupuje (nahrazuje) font hlavní. V tomto případě pro případ wordu použili jako náhradu Akkuratu font Arial. To je celé.

Já naopak naprosto nesouhlasím s řešením nepoužívat word jak navhruješ ty. Nechci poučovat klienty jak mají dělat svůj business. Naprosto chápu důvody které je v určitých situacích nutí použít systémový písmo a nemám problém definovat manuálem, že když už tak udělají, tak je vhodnější použít k mnou vytvořenému stylu font ten nebo tamten.

24. 1. 2010 18:52 o_o

No a kdyz se to trosku uklidnilo, tak bych rad pokracoval v reakci na Lukase a na systemovy pisma.
Napred k te me kritice Arialu. Napisu ji jinak, minule to z toho neni vubec jasne a vypadam ted jako debilni idiot (HEHE neblbni, diskutujem s vidinou nalezeni pravdy. Musis me lip poznat, pak uvidis, ze posledni, co chci, je urazet).
Mluvis o sekundarnim a primarnim pismu. Jenze Arial je tady primarni. Tedy ne, ze pouziju v pripade, kdy nejde pouzit zakladni (primarni) pismo. Troufnul jsem si predpokladat, ze v manualu je jenom Akkurat a Arial, pokud tomu tak neni, okamzite se omlouvam. Berme tedy nasledujici situaci pro vsechny priklady, kdy je zpracovani manualu zpatecnicke (a nebo lepe: kdy neni funkcni tak, jak by mohlo byt) a uvazuje pro psany text vyhradne systemove pismo.

Proc neni Arial sekundarni a uzije se v pripade, ze neni dostupny mnohem pusobivejsi, presnejsi a predevsim orignalnejsi font, ktery spolecnost okamzite identifikuje?
Pokud je v manualu na psany text pouze Arial znamena to, ze NIC JINEHO BYT UZITO NESMI (a nebo muze byt uzito cokoliv). Ani kdyby se chtelo a Akkurat by na prislusnem stroji byl. Ani kdyz se budou rozesilat pozvanky na nejakou akci, ani kdyz budu informovat svoje mecenase o hospodareni, atd. Kdyz se totiz podivas na ty priklady (ze kterych jsi vybral ty, kde jsou uzita systemova pisma, ale ne ty kde nejsou), tak uziti takovych pisem je vetsinou jako alternativa k idealni situaci – jsou tedy nekde na urovni sekundarnich pisem.

Je taky treba vedet, ze velka cast veci se tiskne a porad se tisknout bude. A to plati pro velke i male firmy. I tady je pak nutne uzivat systemovej font?

Dam dva virtualni priklady ze zivota
Pani Novakova pracuje uz drahnou dobu u velke firmy. K psani ve Wordu pouziva vetsinou Times. Ne ze by to vedela, je to tam tak navoleno a ona ani nevi, kde se to meni. Firma se rozhodla zmenit styl a pani Novakova se s hruzou dozvida, ze vse musi psat Arialem.
Tady odbocim a presunu se o dve ulice dal k pani Prouzove. Ta pracuje u konkurencni firmy skoro stejnou dobu jako pani Novakova a naprosto stejnym stylem. Jediny rozdil je ten, ze u ni je na stroji ve Wordu vsechno Arialem. Ale ani ona o tomhle nema nejmensi poneti. A i tato firma prosla redesignem a pani Prouzova celi pozadavku psat vsechno Garamondem.

A muzes mi rict, kde se lisime? A nebo nic nerikej, reknu to sam: v jedne jedine veci. A to kdyz poslu nekomu soubor Word. Nikde jinde rozdil neni.
(mail resit skoro nejde, internet je spornej a o nich se ted nebavme).

Naprosta vetsina veci se tiskne (digitalizace negitalizace). Jakejkoliv dopis, co se odesila, jakakoliv nabidka, faktura, vypoved, omluva sefovi za rozbity dvere… vsechno kompaktni a odlisny od jinych.
A stabni uroven tiskovin neni funkcni jen vne spolecnosti. Ta je jednoticim prvkem i uvnitr (a cim vetsi firma, tim vic je treba pracovat na tymovym duchu). Kdyz si tisku blbosti na poradu. Kdyz vystavuju na nastenku jidelni listek nebo prumernou spotrebu orezavatek za posledni kvartal.

Moje reseni je na jednu stranu jednodussi pro mensi firmy, ale rozhodne by bylo funkcni i ve firme velke (a ano uznavam, jde o mirny alibismus): PRESTAT POSILAT WORD DOKMENTY.
Ja taky neposilam PSD soubory, kdyz neco ukazuju, jde o zdrojak, ve kterym kazdej muze upravit/dopsat, co chce. Prece nekomu neposlu treba navrh smlouvy nebo kalkulkaci ve zdrojaku. Uz jen proto, abych mel jistotu, ze to co vidi ti na druhe strane je to, co posilam. Navic muze firma v ramci uspory pouzivat Open Office, iWork, StarOffice…

Jako sefa by me ultra sralo, kdyby moji obchodnici posilali nabidky ve Wordu. Stejne hnusne jako moje konkurence. "Stejne stejne", protoze vsichni mame docela podobny sluzby a docela podobny ceny.
A kdyby mi nekdo nabidnul reseni, ktery me nestoji tak moc a jedinej, kdo bude remcat, jsou mi zamestnanci. Mozna bych mel pouvazovat o tom, jak s nema vykomunikovat, ze, byt se jedna o neprijemnost, je v zajmu nas vsech byt jednotnej a odlisnej.

A kazda drobnost, na ktere se lidi shodnou je udrzi trochu vic pohromade. A kdyz se lidi maji radi, nepotrebuji penize – a to jako sef proste musim ocenit.
;)

24. 1. 2010 18:51 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Já myslím že nejde o náklady jako takové, ale prostě o fakt, že zvolit pro psaní ve wordu nesystémový font může opravdu jen ignorant či diletant. Protože prostě kdykoliv ten word oni pošlou ze své firmy pryč, i kdyby nakrásně měli za pár tisíc oni ty licence koupené, tak všichní ostatní to uvidí stejně v nějakém systemovém fontu, kdy ale nebudeš mít vůbec žádnou kontrolu jestli to bude aspoň ten nebo onen systémovej font, a navíc se to může uplně rozpadnout. O to jde. V tom vidím hlavní problém prosazování nesystémových fontů pro tento typ komunikace.

Designér přece musí vycházet z toho, jak se firmy chovají, jestli že se dneska chovají prostě tak, že si posílají smlouvy, kalkulace, zápisy a jiné věci mailem v souboru Word, tak holt musím na to myslet a navrhnout v rámci manuálu i takové řešení. Ignorovat to, a řict že jsou zpátečníci a lenoši je hloupost do nebe volající.

24. 1. 2010 18:35 HEHE

skakala> já to nemyslel ani tak na tebe. I když s tebou nemusím souhlasit, tak z tvé strany probíhá jistý dialog s pro a proti popř. řešením. Nicméně některá expresivní vyjádření by mne jako autora nasra.. taky. Spíše mám na mysli ten globální jev tu na Fontu. Vždyť se to neustále opakuje... někdo jde se svou kůží na trh a dostane tu od lidí akorát takovou sadu, že by mi bylo zle (ať již oprávněně, nebo ne). Přitom každý, kdo se pohybuje v oboru musí vědět jak to chodí. Já mám kolikrát v některých institucích problém prosadit i vzhled blbého plakátu, neustále něco vysvětluješ lidem, kteří o tom oboru neví nic. A zpravidla každý vedoucí instituce chce mermomocí něco říct aby to vypadalo že práci náležitě schválil, konzultuje to se sekretářkama a starou doma a to jsou pak nápady atd. atd. A co potom prosazovat font? V případě většiny firem to nepřipadá v úvahu jednak díky financím a také kvůli stylu prezentace. Tudíž společnost, která se prezentuje na hlavně webu a má klasickou korespondenci... myslíš že budou chtít font, který budou mít pro lepší pocit? Ne nechají si arial protože bude i na webu. Instituce co platí tištěnou reklamu si to kupovat nebude protože na to máš licenci ty jako grafik. Své fonty používají např univerzity, nadnárodní společnosti atd. Muzeum je neziskovka, která má 10% nákladů hrazených ze své činnosti (vstupné, bufet atd) a 90% je od sponzorů a zřizovatele. Nevím pro jaká muzea jsi pracoval, ale jakmile se muz. rozhoduje zda-li si může dovolit tisk několikastránkového programu k promítání, přednáškám, výstavě... tak už vidím jak půjde ředitel obhajovat takovéhle investice... No chci tím říct že je velmi snadné tu shazovat něčí práci... ALE...

24. 1. 2010 09:23 ._.

HEHE,
Neměl jsem vůbec v úmyslu někoho urazit, nicméně natolik jsem se nechal debatou s Lukášem o užití o systémových fontů, až mi uniklo mi, že to může vypadat, jako bych celou dobu napadal Dynamo. To o Dynamu byla ta pasáž, kdy jsem napsal, co se mi na tom jejich zpracování nelíbí – abych nepsal jen LIBI/NEBLIBI. No a stejně jako se mi práce Dynama líbí (je to skvělý studio), tak se mi některé jejich práce nelíbí. A tak jsem uvedl sedm důvodů.
Vše po té je myšleno globálně. A především ve snaze zmíněný nešvar změnit. A je to tak, že to považuji to za lenost. Za lenost jak na straně zhotovitele, tak a straně zadavatele. Ale rozhodně tím nenaznačuji, že Pět z Dynama a pes jsou líní nebo hloupí. Nejsem přece idiot, to by bylo debilni. Oni prostě stejně jako celá řada jiných necítí nijak zvláštní potřebu cokoliv měnit. A já jo. A hlavně si myslím, že to jde.
No a to je celý. Je to debata o užívání systémových písem na merkantiliích – resp. všude tam, kde se v současnosti používají.

23. 1. 2010 23:39 miretc

žádné velké leštšní ega...přišel viděl vyřešil nejjednodušeji jak se samo nabídlo a je z toho jeden z nejpovedenějších redizajnů....a ten, retrem zavánějící vizuál se mi též líbí....

23. 1. 2010 20:48 HEHE

musím plně souhlasit s Lukasem. Jen tak mimochodem mi to vždycky připadá že se pohybuji na úplně jiném trhu... než zde komentující, kteří zřejmě pracují jen v ideálních podmínkách. Zajímalo by mě jak to řešíte Vy teda? Řeknete hrdě klientovi... pokud to nebude takhle (podle mě, který mám stoprocentní pravdu)... tak vám na tu zakázku seru. Vždycky se divím lidem co do fontu posílají svoje práce a vystupují zde pod svým jménem... vždycky to končí akorát debilníma narážkama zamindrákovaných idiotů. A má tohle někdo zapotřebí?

23. 1. 2010 16:40 quan

Tak to je hodně dobrý! A teď třikrát hurá NTK, ta totiž yeah!

23. 1. 2010 14:16 Lukas Veverka | www.parasite.cz

A-ha: Tvoje volba. V tom se neshodnem. Naopak me prijde zvolit protikladove pismo jako nevhodné v tomto případě, já bych volil proste pismo ktere zastoupi Akkurat cimz je Arial vhodny kandidat. Ale to je každého volba, různé firmy postupují různě. Podle mě je vhodnejší zastoupit font podobným, než zbytečně vytvářet pro jeden typ komunikace výrazně jiné kontrastní řešení, které se nikde jinde opakovat nebude. Vizuál navržený Dynamo studiem, pracuje pouze s jedním typem fontu, proto naprosto chápu výběr podobného fontu jako sekundární písma.
Co mě vadí, není fakt, že je pro tebe jejich výběr nepříjemný (každého estetická věc), ale způsob jakým je napadáš, "profesionální diletantissmus a jiné kecy.


Petr Skala: To je celý nesmysl co píšeš. Špatně položená otázka? Co je to za výmluvu? Vy jste s tím začali kritizovat fakt, že je v manuálu zarhnut Arial jako sekundární písmo. A já kladu špatné otázky? Tvrdit že je zpátečnické používat systémový font, je důkaz naprosté naivity a neznalosti oboru. Používání systémového fontu pro korespondenci atd je běžný standart. Běžná praxe. Není to žádné zjednodušení nebo neznalost nebo diletantství. Ovšem pro tebe jsou všechny tyto firmy zpátečníci. :)

Takže, pro případ že je tu více mezi námi, jenž naprosto nechápou jak se takové věci v praxi dělají, napíšu pár bodů:

Máme PRIMÁRNÍ písmo a SEKUNDÁRNÍ písmo a písma pro použití na INTERNETU.
PRIMÁRNÍ písma se používají ve veškeré tištěné
a designované externí komunikaci.
SEKUNDÁRNÍ písmo se používá není-li k dispozici písmo PRIMÁRNÍ, např.: pro interní prezentace a dokumenty např. v PowerPointu či e-mailu, pro veškerou korespondenci včetně dopisů memorand a agend.
INTERNET samostatná kapitola opět vycházející z systémových písem.

A zde příklady z praxe:
02 Telefonica: FRUTIGER (primární) / ARIAL (sekundární) / ARIAL, VERDANA (internet)
Český telecom: OFFICINA (primární) / TIMES a ARIAL (sekundární) / TIMES a ARIAL (internet)
Frutiger / Arial
MacMillan: MACMILLAN a FUTURA (primární) / ARIAL (sekundární) / ..........
Accelrys: MINION (primární) / TIMES (sekundarní) / TREBUCHET (internet)
Lilly: DIN a CELESTE (primární) / ARIAL a TIMES (sekundární) / ARIAL a TIMES (internet)
Mesta: FOUNDRY a INFINITY (primární) / ARIAL REGULAR a ARIAL BOLD (sekundární) / .......


Prosel jsem dostupne manualy skrze odkaz zde: http://www.font.cz/design/sbirky-grafickych-manualu.html

23. 1. 2010 12:42 ._.

> Lukas
A já tu otázku považuju za špatně položenou – jednak já nejsem oni a moje řešení je jen tady od stolu bez jejich znalosti, čili cokoliv řeknu je jen plácání jednoho dalšího z mnoha, co se po bitvě pasují na generála.

A za druhé bych naopak v situaci, kdy ze dvou možností je jedna velmi omezená (a tedy je zde jen pár zřejmých řešení) a druhá zcela volná, spíše nezvolil Akkurat.
Co takhle Currier? Misto Akkuratu. Je to další sytémovej font (čili pro tebe dvojnásobná radost), je to technicky (az moc). Není to sice hezký, ale mnohem sdělnější a přesnější. Navíc bys měl oba fonty pak pěkně předinstalovaný a celá firma by mohla dál pokračovat v tom, co dělala do těď: NIC NOVÝHO! Takže bys pak mohl dojít k tomu, že nemá ani cenu cokoliv měnit, páč změníš jen půlku a to ještě tak, že ji natřeš na jinou barvu.
Ale třeba ten řez mohl být tučněj, nebo to měl být ten Arial – proč je Akkuratem, kterej je de facto myšlenej jako nadpisovej, jeden jedinej řádek s adresou.

A argument, že mám hotový logo a k němu typografii a teď to nebudu všechno měnit jen proto, že mi to nepasuje k firemnímu fontu, protože navrhovanej sem neprotlačil, je hovadina. Když to nefunguje, tak to nefunguje. A když to nefunguje, tak se to musí opravit a ne to ignorovat. A omlouvat se výmluvama.

Ale tohle všechno je pořád jen v případě, že není jiná možnost, než užití systémovýho fontu – a snažím se vysvětlit, že ta možnost tady je, takže se ptáš na hypotetickej příklad, kterej nemá reálnej základ.
Navíc mi na oplátku vysvětli, co jako bude dělat firma, která dělá na Macu a bude požadovat systémovej font. Dají si Helveticu? A co kdž někomu s PC pošlou Word? A co když je ve firmě PC a Mac. A co když systémovej font není zrovna nejkvalitnější a nebo ho má konkurence.

Užívání systémovýho fontu je zpátečnická, před problémem se ohýbající a kvalitu snižující tendence, se kterou prostě a jednoduše nesouhlasím.
A basta. To je celý.

23. 1. 2010 09:52 A-ha

Zvolil bych něco v protikladu k Akkuratu, aby měl šanci vyniknout. Takže Georgia, Constantia a při nejhorším i Times. TMB je kulturní instituce a pro obsah dopisů by se tato písma hodila dost dobře. Arial s Akkuratem je stejná prasárna jako kuřecí prsíčka s broskví z kompotu.

23. 1. 2010 07:12 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Já osobně bych zvolil uplně stejné písmo jako Dynamo.

23. 1. 2010 07:11 Lukas Veverka | www.parasite.cz

:) Takze, znovu, já stále nevidím nic divného nebo nekorektního nebo graficky diletantního na situaci, kdy se použije pro word šablony nějaké systémové písmo. Jak ty nebo ostatní rejpalové víte, že to Dynamo nezkoušelo klientovi navrhnout a on z různých důvodů nechtěl.
Nevíte nic. Vidíte jednu stránku z manuálu a hned napadáte autory z "nafoukaného profesionálního diletantismu".

A neodpověděl jsi na moji otázku: Jaký jiný systémový font by jsi k Akkuratu vybral ty?
Protože prostě akceptuj fakt, že instituce nákup multilicence zavrhla.

22. 1. 2010 22:15 *—*

Dovolím si malý přídavek ke zmíněné problematice. Použiji k tomu citaci z velmi příjemné knihy, kterou všem vřele doporučuji (není sice moc hezká, počet sirotků a vdov je skoro enormní a slova jako "konsument", "fysika", či "aktualisovat" mi drásají oči i uši, ale to hlavní – obsah – je na takové úrovni, že formu si netroufám více komentovat). Jde o Eseje o typografii od Františka Štorma. Snad po té bude pochopitelnější, co jsem se snažil říct:

Custom a corporate font (…) klient dostane do své presentace obrovsky silný nástroj – s každičkým nápisem vytištěným (nebo vysílaným) "vlastním" písmem nese svou identitu.

Zajímavá je tato pasáž: "Často firma potřebuje graficky aktualisovat nějaké tradiční logo s cennou ochrannou známkou a při té příležitosti vytvořit z něj vycházející exklusivní písmo.

"(...) nepotřebujeme vůbec žádný vyčerpávající manuál, ve kterém se na 150 stránkách pečlivě upravují ochranné zóny okolo loga na vizitkách, zakázané kombinace barev, potisk kšiltovek a podobné zajímavosti; potřebujeme vyřadit konkurenci rychlými kroky, pomocí jednoduchého, efektivního designu, který hravě obslouží každá sekretářka podle přednastavených digitálních předloh, a namísto statického loga potřebujeme rozdat funkční originální font do všech poboček… A vyšlo to."

"…pokud se charakterové vlastnosti podniku podaří vtisknout příslušnému písmu, tak je pak samo přirozeně roznáší dál do povědomí konsumentů."

22. 1. 2010 16:28 ×_×

Podle me se mi podarili prosadit tak dva (sam na sobe vidis, ze to neni nic lehkyho) - tezko rict, jestli opravdu jo, ted to nezjistim, jaka je situace. Ale navrhuju to vzdycky a nikdy nikdo neoponoval a nakoupily se fonty. Spis si ale myslim, ze se to muze po case jakoby "vytratit" tohle pravidlo. To je riziko.

Ja nemyslim, ze je nutny nechat si font delat. I kdyz to je asi idealni reseni. Staci si zvolit dostatecne specifickej a vhodnej pro danej ucel.
Tady, kde ted sem se pouziva prave Akkurat. A jde to. Zadnej problem. A jiste najdu i nejaky dokumenty, kde bude neco systemovyho. Svet se nezbori. Ale aby se manual nechaval ovlivnit pohodlnosti a snizoval svoji funkcnost kvuli lenosti, ze se nekomu neco nechce…

A predstav si, ze jako zamestnanec delas pro fimu, co se jmenuje treba Paskal a z vedeni prijde obeznik, ze mas pro tistenou komunikaci pouzivat font Paskal.
Jestli nemas svoji praci rad, budes dal krast hajzl papiry, ulivat se na odpolednich prestavkach a pouzivat Arial. Ti ostatni takovy narizeni budou minimalne respektovat.
A ja jako sef se pak jenom podivam, co tisknes a poletis hochu. Jako duvod bude uvedeno: hajzlpapir a spatnej font!

A s tim "mimo kancelar"
At se ti to libi nebo ne, tak behem velmi kratke doby bude prace s aplikaci (a hlavne s tou "kancelarskou") vypadat tak, ze si ji ve firme rozjedes na serveru a kompl bude jenom takova zobrazovaci konzole. Nebo vytukas www.mojefirma.cz/kancl, tam kliknes, napises, ulozis a vytisknes.

A poslednak
Mail je problem. Jenze mail je uplne jina vec, nez tistenej dopis.
A nejen kvuli nekompatibilite mezi stroji, ale taky kvuli odlisnymu mediu. Font pro obrazovku neni font pro tisk. Takze to ani jako zasadni problem nevidim.
A je to v podstate jako posilat nejakej dokument ve Wordu. I kdyz tady je zase reseni posilat to jako PDF, protoze hodne lidi ve Wordu treba ani nedela.
A kdyz sme u Wordu – treba u datovejch schranek je podminka tam ukladat dokumenty prave v PDF (teda aspon sem to slysel z duveryhodneho zdroje, ktery si nepral byt uveden).

A ze to je komplikovnejsi nez dnes? Vyse zminenej system pouzivani pocitace jako terminalu je to i logickej vystup. Jeden ze tri: 1. ulozis jako treba XML, 2. vytisknes jako toner na papire, 3. stahnes a odesles jako nejakej univerzalni format – a tim je treba PDF...
V mailu je nemoznost nasazeni naprosto logicka, potreba tiskovyho fontu sporna a stejne to nejde kulantne resit, ani kdyby se jakkoliv chtelo a snazilo.

22. 1. 2010 15:34 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Ještě si jen dovolím nekorketníí otázku. Kolik vizuálních stylů jsi u klientů prosadil s tím, aby používali pro jejich korespondenci tebou navržený speciální font jenž si museli do firmy pořídit.?

22. 1. 2010 15:30 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No a to si právě nemyslím. Tohle právě nejde. Například pošleš word mailem, a to se děje možná častěji než že by se dnes tiskli a posílali poštou.

A myslím, že naše (designérů) názory na to jestli se firmě vyplatí koupit multilicence nebo v ještě lepším případě nechat si navrhnout firemní font, či nakolik je to "jednoduché" se budou velmi lišit s názory majitelů firem. Šablona pro word si sebou nese informaci o stylu, takže se nemusíš bát že by zaměstnanec použil místo arialu verdanu. Ovšem ve chvíli kdy máš počítač, kdekoliv, i mimo firmu třeba, který nemá font nainstalovaný, tak jsi nahranej. Pokuď se v muzeu rozhodli, že nechtějí investovat do fontu, pak s tím nic neuděláš. Chápu, že pro nás pro všechny co máme fonty nakradené se to zdá jako banální záležitost, ale asi existují firmy, které ilegální software (font je software) prostě nepoužívají.

A navíc, čím menší instituce, tím je to nákladnější. A u velkých korporací je investice do vlastního fontu (vyrobeného přímo pro ně) možná zdaleka nejsnadnějším řešením.

_________
A k bodu dvě, o tom přesně mluvím, jaký by jsi Petře vybral jiný systémový font k Akkuratu? Jen pro illustraci co by tam mohlo dle tvého názoru fungovat. to by mě třeba zajímalo.

22. 1. 2010 14:56 o_o

To zase ne. To neni juuu. Juuu by bylo, kdybych se zacal zaobirat tim, proc se v manualu definuje gramaz kancelarskyho papiru atd.

Neni problem na komply nainstalovat firemni font. Ta instituce neni tak velika, a da se to vosefovat mnoha zpusoby.
Kdyz si nejaka instituce necha zmenit firemni styl, mela by o tom predevsim informovat sve zamestnance. Tem se v ramci teto informace nejen tato novinka predstavi, ale vysvetli se jeji vyhody a predevsim zamery – a soucasne se tedy i zamestnanci pozadaji, aby urcity veci dodrzovali, nebot ti by jiz meli byt seznameni s logikou takoveho jednani. Mezi tim se jim nekdo prohrabne komplem, nainstaluje jeden font, prida nejakej styl do Wordu nebo do Open Office a nebo dalsich a je to.
Soucasti manualu muzou byt sablony do ruznych kanc. aplikaci, ktery ve vetsine pripadu tenhle problem zcela vyresi.

A pokud je pro nekoho problem zmenit font, pak se ti taky muze stat, ze dopisy pujdou ven Timesem a nekdy Verdanou a pak teda tuhle polozku muzeme z manualu uplne vypustit.

Uz prece jenom to, ze vsichni to maji napsany jednim z tehdle tri fontu mam jako firma obrovskou sanci se naprosto jednoduse a za minimum penez odlisit. Jenom nesmim byt linej a nasadit spravnej font. To by pak vsechny noviny byly Timesem.

Co sem chtel rict je ale to, ze ja bych nezvolil takhle podobny pisma vedle sebe. A rikam to ja a muzu se mylit. A plati to i pro pripad, ze jako tvurce s nasazenim firmeniho fontu neuspeju.

22. 1. 2010 14:13 Lukas Veverka | www.parasite.cz

No, k těm písmům, tomu vůbec nerozumím co vám vadí na té kombinaci u hlavičkového papíru. Jak by jste to řešili vy? Jaký jiný systémový windows font vyberete k Akkuratu? Máte jen dvě možnosti, bud vyberete něco opticky příbuzného, jako náhradu za ten korporátní font nebo něco výrazně jiného.

Co je na tom špatně? Tomu fakt nerozumím. Uplně bezpředmětné. Něco ve stylu, jůů, našli jsme chybu, hned jim to natřem, ale nějak jste už nevzali v úvahu na co se koukáte. Na všech jiných aplikací které odchazejí od grafiků je navržen Akkurat. Zřejmně nechápete jak merkatnilní tiskoviny fungují.

22. 1. 2010 13:40 -_-

…no jo fakt. Ten rastr je "zbytek" loga. Tak to pardon. Ja sem to v tom nevidel a furt sem spekuloval, kde se to vzalo. No ale je to tak, ze z loga to je.
Beru vytku zpet.

22. 1. 2010 13:07 ._.

A me se to taky moc nelibi.
1. Puvodni format, ktery znacce daval vice vyznamu, byl nahrazenej naprosto nudnym ctvercem. Drive to mohla byt postavicka (resp. jeji torzo), mohlo to stat, lezet, melo to hlavu a patu... mohl to byt sroubek/hrebik zajizdejici do neceho a klidne i nejakej ventil, spinac... jo a taky to byly pismena T a M.

2. To, ze to byly pismena T a M bylo jasny uz pred tim, nebyl duvod to delat jasnejsi. A vubec – proc takova modra?

3. Typografie u znacky je docela slabota. Melo to byt mnohem silnejsi, ta znacka je jeste tezsi nez puvodni a naopak je tomu u pisma. To u toho uplne poletuje.
Akkurat je nadherny pismo, urcite se k tomu hodi, pac vypada docela technicky a neni to proflakly (a germansky) jako DIN.

4. Podivny mi prijde spojeni Akkuratu a Arialu. Je to jak vejce vejci s tim, ze jedno z tech vajec je tak obycejny, az je skaredy.

5. Firemni tiskoviny jsou pomerne dost nudny a nehezky.

6. Ten rastr z obdelnicku mi tam moc nesedi. Je to jakoby od jinud. Nevidim nejakou silnejsi souvislost s logem (kdyz nepocitam ctyri pravy uhly).

7. Co si treba nedokazu predstavit je, ze ten firemni styl bude tak, jak je, vhodnej a univerzalni na nasledujicich X let. To vsechny fotky budou tonovany, vsechny budou prekryty rastrem a vsechny budou vypadat tak stejne, ze si reknu, ze na vystavu, na ktere sem byl, uz nepujdu?
Tohle mi prijde, ze to neni soustava sjednucujicich/jednoticich/identifikujicich prvku, ale jedna jedina stejna vec. Nevim, jak casto meni expozice – asi to nebude jako treba v galeriich, ale nedovedu si predstavit, ze soubor parnich hracek z prelomu 18. a 19. stol. bude vypadat na plakate uplne stejne jako vystava robotu (na ktere sem navic uz treba byl).

Stacilo tu znacku oddelit od napisu BRNO a udelat misto novyho loga jenom novej (a hlavne dobrej) vizual, kterej bude funkcni. Vic se zamerit na praci s logem a ne jeho strnulost, ktera spociva ve spatnym pouzivani, vyresit nahrazenim novym logem a novym pouzivanim.
Je to jako kdyz mam doma celkem hezkou kytku, ktera mi v jednom koute neroste, jak bych chtel, nebo zacina vadnout, pac nema dost svetla. Ja ji vyhodim, koupim podobnou (samozrejme ve stejnym kvetinaci, aby pasovala do bytu) a dam ji do jinyho rohu.

V muzeu sou stary veci, to logo mohlo klidne zustat stary – navic, kdyz je (resp. bylo) naprosto dostacujici. Kdyby to bylo logo z roku 1800, tak mozna uz sme se nekam posunuli a chtelo by to upgrade, ale tohle... to nikoho ani nemohlo iritovat.

Celkove bysem si dovolil tomu dat trojku.

22. 1. 2010 11:44 janzabransky.cz

Jirko dík to jsem si nevšiml, jednobarva je vyřešená dobře.

22. 1. 2010 11:04 jir_ka /www.zou.cz

→ Jan Zábranský

Jednobarená varianta je na propisce.

Nevím, ale celé mi to příjde tak trochu jako na půl cesty, sám jsem se s tím zabýval a starou značku jsem po pokusech a všemožných analýzách nakonec vzal na milost - a nechal ji tak jak je (tedy jak byla), vypadá právě technicky, myslím že to byla prostě dobře udělaná značka. Můj návrh jsem nedokončil, neměl jsem na něj čas. Zvolená typografie v novém řešení je myslím v pořádku. Také je zajímavé, že značka byla překreslena do čtvercového formátu, ale opticky působí jako obdelník. Ten rastr, ač vychází ze značky, to sice sjednocuje, ale nepříjde mi to jako optimální řešení. Ale, kdo ví, jaká byla jednání se zadavatelem? Ale…

22. 1. 2010 10:02 Lukas Veverka | www.parasite.cz

Tak.
Ad A-ha: Tvůj příměr s Babicou se mě nelíbí. Chápu to ještě jinak. Považuji naopak autora pražského NTM za onoho Babicu, než studio Dynamo (studio Dynamo podává narozdíl od Jana Schickera stabilně solidní výkon).
Ale i tak, Bohdalová nefiguruje ani v jednom případě. Nejspíš jsi zapoměl, že se oba subjekty stilizují do roviny profesionální. Tak jakápak Bohdalová. V tom seš uplně vedle. Porovnáváš dvě profesionální práce, ne amatérskou a profesionální. Celým tímhle nevhodným rádobvy vtipným přirovnáním jsi svůj první věcný příspěvek naprosto schodil do bulvarní roviny. Ale co, ono se z anonymního stínu lehce prská.

Osobně mě taky redesign brněnské NTM nesedí. Z několika důvodů, některé zde zazněli. Ovšem nevidím tam profesní pochybení natož pak diletantský přístup. A už vůbe nic nafoukaného. Nafoukaný mě spíš příjde ten anonymní A-ha.

Mě osobně se teda nelibí ani původní značka, a redesignovat iniciály bych nikdy nedělal, prostě bych se soutěže nezůčastnil, protože to považuji od základu za nesmyslný koncept, což je můj osobní problém a názor na tento typ log. Take značku nebudu vůbec hodnotit. Je mě totiž uplně jedno jestli jsou ted písmenka barevně odlišena nebo ne, nebo jestli je to čtverec nebo obdelník. Písmena jsem v tom viděl předtím i teď a tím to pro mě končí.

Celkově mě však nesedí pocit z vizuálu jako takového. Ale opět tam asi nevidím problém v nějakém zpracování typografických nebo grafických detailů. Nicméně, já bych očekávál od vizuálu NTM, že se bude něčím niterně dotýkat podstaty instiutce pro kterou je tvořen. Místo aby mě zprostředkovala pocity které se mě vybaví když si představím obsah a náplň jejich expozic, vidím barevné přechody přes "bezpohlavní" fotografie. Je to můj osobní pocit, těžko se to obhajuje, a na jiné lidi to může působit trefně a popisně.

22. 1. 2010 08:46 janzabransky.cz

Nikde nevidím jednobarevnou variantu loga. Zajímalo by mě jak si autor poradil s oddělením T od M v jedné barvě v positivním provedení? protože si myslím, že vložit linky kolem spodní části T by mohlo logu docela uškodit ve smyslu přísné konstrukční logiky ... docela by mě to zajímalo.

PS: Také se ztotožňuji s názorem A-ha.

22. 1. 2010 07:46 Tonda

Dle mého je poznámka o délce řádku v tomto případě nepatřičná. To co udává její čitelnost je počet znaků, nikoliv centimetry. Tzn. pokud je řádek delší a písmo dost velké, tak není problém řádek přečíst (a tady je sázeno ze standardních 11 bodů, což je u takovéto korespondence běžné).
Příklad: třeba zde na fontu jsou řádky mnohem delší a písmo drobnější, tudíž z tohoto pohledu mnohem hůře čitelné. A vadí to někomu? Nemyslím.

22. 1. 2010 01:23 Michal Malina:.

> A-ha
jen takova mala technicka poznamka, mozna je zbytecna:
Vsiml jste si, ze ten dekor ma svou logiku a neni jen tak? V dekoru je videt ten typogram TM v negativu. Je to ta kombinace 4 carek, tedy 2 svislych z "M" a dvou vodorovnych z mista, kde se "T" dotyka "M".

Jinak myslel jsem, ze odstupem casu nazor na redesign loga zmenim, ale nestalo se tak. Stale se mi vic libi, kdyz typogram je jako jeden kus v jedne barve. Prave tak mi to prijde modernejsi a dumyslnejsi... :.

> A-ha
jeste premyslim nad tim, co jste psal o hlavickovem papire. Jak jste to myslel s delkou radku - jsou na to urcita pravidla nebo normy? Diky

22. 1. 2010 00:11 A-ha

Petro, až se vydejcháš, tak si ten hlavičkový papír prohlédni a řekni mi, která z mých třech uvedených výtek je zlá? Já naopak doufám, že si z toho autor něco vezme. A co se týká mého povzdechu nad NTM a tímhle výtvorem, vysvětlím to na příměru: když původně profesionální kuchař Babica servíruje národu v televizi blivajz a tváří se, že tím pomáhá zdejšímu kulinářství, štve mě to víc, než když národu chutě kazí dejme tomu Bohdalová, která je v kuchyni ryzí amatér. Takže z mého pohledu: grafickej Babica nám tady upekl logo TMB, které na první pohled vypadá jedle, ale je připálený a nedosolený, kdežto grafická Bohdalka splácala sice takovou nevzhlednou amatérskou šlichtičku v podobě loga NTM, ale mám pocit, že se vlastně docela snažila.
Mimochodem, ten pravoúhlý dekor na TMB je prostě příšerný...(a zbytečný).

21. 1. 2010 22:19 Petra

A-HA dodatek: s tím NTM sis trochu ulít ne? :-)

21. 1. 2010 22:14 Petra

A-Ha nemůžu se ubránit pocitu, že za tvým příspěvkem je víc, než profesionální zájem. Možná se nad tím zamysli. Je to tak zlé, až se tomu nedá věřit. Autora neznám, ale ta práce si tohle nezaslouží a z vlastní zkušenosti vím, jak podobný kecy bolej a nic autorovi nedaj, jen to, aby se radši stranil podobnému uveřejňování. Podobně jako ty se vyjadřují lidé, kteří nikdy nebojovali s byrokracií podobných organizací, obhajobou něčeho alespň trochu hezkého před něčím hrozným, když se komise skládá z naprostých laiků a ty víš, že pokud to chceš dotáhnout do zdárného konce (což je téměř vždy kompromis mezi tím co chceš ty a tím co papaláš/i) tak jim sem tam třeba i tu šipku do zadku skočíš.
PROSÍM V TAKTO DRSNÝCH PŘÍSPĚVCÍCH NEZAPOMÍNEJTE NA TO, ŽE TO JEN ZŘÍDKAKDY BÝVÁ VOLNÁ TVORBA. Jsem se rozvášnila, tak pardon všem, jen mě to doslova zvedlo tlak.

21. 1. 2010 15:26 choro

mě se to líbí

21. 1. 2010 09:34 marťa k.

logo by mohlo být odvážnější, ale vizuální styl se mi líbí

21. 1. 2010 08:46 Tonda

Kritizovat výsledek tendru je nejlepší ukázkou vlastního řešení, ne subjektivnímy dojmy a bez znalosti "pozadí" celého projektu. Šlo o veřejnou zakázku, pokud není někdo spokojený s výsledkem, měl by nadávat spíš sám sobě, že to neudělal lepší, když si myslí, že by to lepší mohlo být.
Pár výhrad bych k tomu sice asi taky měl, ale rozhodně to celkově působí narozdíl od jiných prací profesionálně, to muzeum se nemá za co stydět.

21. 1. 2010 04:21 honza / visualscream.net

musím se ztotožnit s názorem A-ha. je to ve výsledku značně nepříjemné, hrozné barvy, hrozná kombinace písma, logo je ryzí downgrade, absence jakéhokoliv hlubšího názoru, konceptu... jak bylo řečeno, je to "profesionální diletantismus", profesionálně popsaný špatný vizuál.

20. 1. 2010 23:43 Thomas

Pro A-ha:
pokud je ti sympatictejsi NTM, tak je zbytecny tvuj nesmyslnej komentar vubec resit. Odhaduju, ze za tim tvym nastvanym tonem, jakym to pises, bude nejake 2. az posledni misto v tom vyberku :-))
Nebo je NTM tvoje prace? Chacha

20. 1. 2010 22:19 A-ha

Tak profesionální práce prý... No, tak se na to podívejme, např. hlavičkový papír:

1/ Nesmyslně malé okraje, zejména levý okraj neumožňuje zavěšení do šanonu bez proděravění v textu a nemluvě o příliš dlouhé řádce, která takto vznikne...
2/ z typografického hlediska může Akkurat s Arialem kombinovat diletant - je to stejně odporné jako kombinovat bodonku s walbaumem; prostě kombinovat dvě stejně konstruovaná písma vycházející z jednoho pravzoru je amatérský prohřešek.
3/ křečovitá snaha o design vede autory k nesmyslnému použití podtiskového dekoru v nejdůležitější části - v místě samotného sdělení...

Vlastně je mi asi symptičtější ryzí amaterismus NTM než tenhle nafoukaný profesionální diletantismus.

20. 1. 2010 22:05 DN

Pekne zpracovanemu manualu chybi kvalitni logo..barevnost se mi nelíbí - modrá z černou se navzájem "vytlačují" a značka mi oproti původní přijde pradoxně deformovaná

20. 1. 2010 19:24 thomas

Rozhodne je na tom videt, ze je to profesionalni prace. Narozdil od NTM.

20. 1. 2010 15:15 molina

Zdravim vsechny a zvlaste odbornika pana Malinu, ktery se zde delsi dobu neobjevoval po posledni reakci od nekolika uzivatelu, co tu pisi...

dle meho nazoru to logu prospelo, je nyni citelnejsi a zivejsi a snadno zapamatovatelne pro bezneho cloveka... predevsim kompletu to prospelo...

btw. pane malina, od design cabinet mi doslo pf, ktere jste delal, nechcete ho tady vystavit? Myslim si, ze by se aspon vsichni Vasemu dilu rozhodne vice nez hodne zasmali :D predvedte nam ho, at se mohou lide podivat, za cim si stojite... zajimala by mne reakce na tuto tvorbu, kdyz, viz. predchozi reakce jste takovym velkym znalcem v oboru grafickeho designu. btw, kde jste studoval? ;-)

20. 1. 2010 14:27 Jan Škuta

Fajn, že je to aspoň čisté když už nic, ovšem jinak celkem nuda, tak nevím...

20. 1. 2010 09:53 Martinez

Na kulturni instituci trochu malo, ale tezky soudit bez znalosti zadani. Rozhodne ma Dynamo v portfoliu mnohem hezci veci.

20. 1. 2010 01:48 ente

dodatek.
prezentace taky nuda. dobrou.

20. 1. 2010 01:46 ente

není to špatné, ale tak trochu "nuda v Brně". Svůj účel dostatečně plní. kreativní můza asi spala. pokaždé, když se poslední dobou dívám na redesign logotypů, tak začnu zívat.

19. 1. 2010 23:54 Marián

Nové logo mi přijde moc prvoplánové...

19. 1. 2010 22:58 Michal Malina:.

Stare logo (bavim se o typogramu nebo symbolu) se mi libi vic, pripomina mi nejaky lis nebo proste neco technickeho... to uz v redesignu nevidim. Redesignem z toho vzniklo podle me hloupe logo, proste "jen" M a T pod sebou. Tim rozdelenim na dve barvy je to asi vice citelne pro bezneho obcana, ale to snad bylo dost i predtim ne? Musi tam byt ta druha barva? Myslim, ze je tam navic...

19. 1. 2010 21:49 Karel

Nové logo… líbí se mi víc to staré.
Nový vizuální styl je dobrý. Především je velké plus, že TMB bude používat vůbec nějaký vizuální styl.
Barevnost mi dost připomíná ČD nebo ČSOB.

19. 1. 2010 19:23 Lenka

Hezký, jen modrou pryč.

19. 1. 2010 19:22 Romulka

krásné *

19. 1. 2010 16:28 PeťaN   |   www.urviho.cz

Taky mi přijde, že to staré vypadalo líp a že nové logo moc nového nepřináší. Ale i tak je to tisíckrát lepší než logo tech. muzea v Praze

19. 1. 2010 16:17 janzabransky.cz

Celkově to naštěstí nedopadlo jako technické muzeum v Praze, kde je redesign vizuálního stylu potažmo zatím jen loga krokem zpět. Brno "jen přešlapuje na místě". Cílem projektu bylo zmodernizovat vizuální prezentaci Technického muzea v Brně ... Vždyť to je skoro stejné jen T je v "bleděmodrém" ... Oproti stávající kvalitě prezentace muzea posun blíže k veřejnosti nevidím, jen to dělá nový grafik jinak než předešlí ... Takže se dá mluvit jen o změně rukopisu a ne o redesignu. Naštěstí muzeum samo o sobě a jeho aktivity jsou zajímavé ... Jo a vybrat mezi těmito dvěma návrhy, subjektivně se mi líbí více původní. Původní logo je takové víc "nad věcí". Mimochodem stejné logo má Tim Mather http://logofaves.com/2008/12/tim_mather/ což ale nikoho trápit nemusí, protože původní logo TMB je asi určitě staršího data ...

19. 1. 2010 16:10 Versini

Libi a moc.

19. 1. 2010 15:35 spok

nelibi




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.