Nový vizuální styl města Mělník
Město na soutoku dvou největších českých řek změnilo své logo a do nového roku vstoupí s novou vizuální identitou. Její autorkou je grafická designérka Věra Marešová.
„Stejně jako mnoho dalších českých měst má i Mělník svou bohatou historii, vzkvétající kulturu, a neustále se rozšiřující nabídku aktivit a služeb. S tím vším se rozšiřuje i objem potřebné komunikace. Vzhledem k tomu, jak je současný veřejný prostor přeplněný logy, symboly a značkami, uvědomili si mělničtí úředníci, že samotné logo k použitelné identifikaci nestačí.
Cesta k novému vizuálnímu stylu města trvala 1,5 roku. V první polovině minulého roku byla sestavena pracovní skupina složená z úředníků, kteří budou vizuální styl nejčastěji užívat (odbor kultury a propagace, IT, ale i vedení města…). Byl přizván koordinátor a celý proces byl konzultován i se zástupci významných grafických studií. Pomohla nám také osvěta odborných portálů a organizací v podobě článků na toto téma.
Po důležitém ujasnění cílů města byla vypsána dvoukolová soutěž s odměnou 120 tis. Kč pro vítěze a skicovným pro účastníky druhého kola. Při hodnocení prací účastníků měla hlavní slovo odborná porota složená ze zástupců akademické sféry, ale i z řad renomovaných tvůrců. Cílem nebylo zahodit logo, které město používalo přes 6 let, ale navázat na něj, dopracovat ho, a rozvinout z něj jedinečný a komplexní vizuální styl. Tohoto úkolu se nakonec zhostila zkušená Mgr. Věra Marešová, která stojí například za oceňovaným vizualním stylem města Brna.
Faceliftované logo ubralo rozvlněnou dynamiku v písmu, ale přidalo druhou vlnku, jako symbol soutoku dvou řek, který je zároveň symbolem koexistence a spolupráce. Na tyto prvky pak navázaly další součásti vizuálního stylu např. dopisní papíry, vizitky, piktogramy, orientační systém budov Městského úřadu či návrhy prezentačních a propagační formátů města. Předností nového vizuálu je jeho široká variabilita a možnost využívání prvku vlnky, se kterým si grafik může a má hrát, a vytvářet tak nespočet dalších forem a významů rozeznatelným propojovacím prvkem.
Uvědomujeme si, že nejsme na konci celé cesty, ale naopak na začátku – nasazení a používání vizuálního stylu probíhá postupně. Před slavnostním uvedením vizualního stylu, byly studiím a grafikům, kteří s městem spolupracují zadány úkoly na kterých si mohli práci s vizuálním stylem osvojit. Vznikly tak propagační materiály adventních akcí, první propagační materiály pro následující rok, a prosincové číslo městského zpravodaje již také vyšlo v novém vzhledu.
Bude potřeba nejméně rok aby se pro veřejnost projevilo kouzlo zpracovaného vizuálního stylu v celé šíři – ale už nyní je vidět, že je funkční, a splňuje cíle města.“
Petr Šťastný
Komentáře k článku
29. 12. 2017 15:39 pala
22. 12. 2017 13:13 graphicjunkie
22. 12. 2017 00:42 Radim Zahraj_Typoadesign.cz
21. 12. 2017 15:37 RS
21. 12. 2017 13:37 Michaela T.
http://www.font.cz/logo/frydek-mistek-ma-novou-identitu.html
Více i méně se shoduje barevnost i práce s vlnovkou. Mne osobně přijde sympatičtější variantka Frýdku, hlavně díky propojení s ilustrací města.
V poslední době jde jasně vidět, jaké trendy u nás dnes v této oblasti panují. Těším se však, až někdo nabídne odlišný přístup (v dobrém smyslu slova).