Nové logo k 750. výročí založení Českých Budějovic s otazníky
Město České Budějovice si vybralo v soutěži značku ke svému 750. výročí, možná trochu zbytečnou, která bohužel navíc působí nepromyšleně a překombinovaně. Co je horší, čtenáři nás upozorňují na podivný průběh samotné soutěže. Přečtěte si, co nám k tomu do redakce dorazilo za informace…
Tisková zpráva města se snaží výběr zdůvodnit:
Výročí 750 let od založení Českých Budějovic bude celý příští rok připomínat také nové logo, které představil primátor společně s jeho autorem. „Do otevřené soutěže bylo přihlášeno celkem dvacet návrhů, čtyři z nich pak postoupily do druhého kola. Příští rok čeká naše město neopakovatelné a jedinečné výročí, takže jsme chtěli mít i nějaký zapamatovatelný a zároveň důstojný vizuál, jež by na tuto událost upozorňoval. Mezi radními panovala při rozhodování shoda. Návrh je moderní a nehraje si na složité konstrukce,“ poznamenal primátor Juraj Thoma. „Jedná se vlastně o dva čtverce navrstvené na sebe. Půdorys je statický přesný čtverec, který vypovídá něco o záznamech a datech z historie, archeologie a podobně. Nad ním leží kosočtverec, což je vlastně pohled z perspektivy člověka. Mottem bylo vrstvení událostí v čase, “ popisuje autor Radek Doško, který svůj úspěch považuje za prestižní záležitost. „Oceněný autor dostane 30 tisíc korun, postupující do druhého kola mají nárok na skicovné, jež by mělo pokrýt vynaložené náklady,“ dodává primátor s tím, že asociace náměstí Přemysla Otakara II. se při pohledu na příležitostné logo, které se bude užívat od 1.1.2015, nabízí sama a zcela přirozeně.
Zdroj zde.
Ukázka z prezentace vítězného loga – asi by některé části návrhu bylo složité na trolejbus nalepit.. :-)
Černobílé verze loga (resp. ve stupních šedi) podtrhují chaotičnost kompozice.
Hodnocení redakce:
Do redakce dorazilo několik nesouhlasných emailů s podobou vítězné značky. Hodnocení redakce je také velmi kritické, značka je na první pohled nekvalitní, složitá a nepochopitelná, bude se těžko aplikovat a nemá vůbec žádnou vazbu na stávající logo města (čtvereček nestačí). Že nevychází alespoň z typografie nebo výrazného symbolu cb a zavádí zbytečně další úplně novou značku, zcela mimo kontext, je velká škoda a je to nelogické tříštění komunikace města.
Nebo je možné pro takovouto slavnostní příležitost vzít historický znak města a pod něj jen typograficky vyřešit umístění nápisu 750 let… Nemusela by se dělat soutěž, kvalitní grafik by to zvládl za zlomek ceny nějakého nového loga výročí na jedno použití a navíc by se tím budovala dlouhodobá image města díky užití stávajícího zavedeného znaku (ev. loga cb, když už ho město má). Ale to je dlouho opakovaný problém většiny našich měst – místo aby udělali třeba za půl milionu (resp. adekvátní cenu za pořádnou práci) jednu kvalitní značku a systém vizuálního stylu (promyšlená a nadčasová sdílená identita řešící třeba i značky městských organizací, jako je dopravní podnik atd. v jednom přehledném systému), raději se doslova zaplevelují desítkami nových špatných značek na každou blbost, na kterou se pořádají různé špatně obsazené (protože za málo peněz) soutěže. Málokterý občan se v tom chaosu pak vyzná…
Město mělo raději investovat peníze do vektorového vyčištění kresby historického znaku a doplnit jej pro dané potřeby oslav jen o řádek textu k výročí (princip by šlo použít třeba i u dalších výročí a jiných potřeb města výměnou textu dle závazného vzoru). Na ukázce dvě různé používané podoby historického znaku města.
Podivná soutěž?
Čtenářka Z. M. nám poslala i následující text, který přetiskujeme, a pokusíme se získat i stanovisko města.
Měla bych pro Vás několik informací o průběhu soutěže, které by pro Vás mohly být zajímavé.
1) Soutěž byla vyhlášena jako dvoukolová, ale vítěz byl vybrán už v 1. kole i když to takto není prezentováno. Ostatní soutěžící dopracovávali návrhy (grafické manuály) nevědomky jen „pro formu“.
Důkaz: Na zasedání rady města dne 26.3. 2014 byli vybráni finalisté.
http://www.c-budejovice.cz/attachment.ashx?id=40512
Usnesení 590/2014
Na dalším zasedání 9.4. 2014 (probíhalo druhé kolo a ještě nebyly dopracované grafické manuály odevzdány) už byl osloven vítěz k dopracování návrhu. Ostatní soutěžící nedostali příležitost své dílo v druhém kole prezentovat.
http://www.c-budejovice.cz/attachment.ashx?id=40924
Usnesení 698/2014
2) Výsledný návrh autora pana Radka Doška nesplňuje zadání soutěže – grafický manuál neobsahuje velkou část požadovaných prvků (definice fontu, barev, minimální velikost, ochranná zóna, zakázané varianty atd.) Dle pravidel uvedených v zadání soutěže by měl být vyřazen.
Důkaz: porovnejte si zadání soutěže a výsledný grafický manuál dodaný autorem.
Zadání soutěže zde.
Výsledný návrh zde.
Logotyp nesplňuje zadání, jeho estetická hodnota je diskutabilní a možnosti reprodukce budou značně problematické (např. reliéfní provedení, což byl také jeden z požadavků soutěže).
Vzhledem k uvedenému by mohly vzniknout vážné pochybnosti o regulérnosti celé soutěže. Domnívám se, že by mohlo být prospěšné zveřejnění těchto informací ze strany profesionálů, kteří je mohou objektivně posoudit.
Komentáře k článku
4. 7. 2014 12:14 Michal
30. 6. 2014 15:08 Pavel
29. 6. 2014 15:06 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Znat autora navrhu, poslechnout si jeho obhajobu a argumenty a znat jeho schopnosti i reference je pro me nedilnou soucasti soutezi. Hrat si na pseudokorektni system a pokrytecky se tak zbavit techto zasadnich informaci a hledisek je kravina. Chapu ze to font obhajuje, ale nemate argumenty.
24. 6. 2014 12:57 Kanibal
19. 6. 2014 23:11 Luboš
19. 6. 2014 23:11 Luboš
17. 6. 2014 20:24 Jiří Hudec
17. 6. 2014 12:16 Font
16. 6. 2014 20:40 Lukas Veverka | www.parasite.cz
Naopak neanonymita souteznich navrhu (napriklad spojena s osobni prezentaci navrhu) pomaha porote i zadaveteli lepe a vhodneji vybrat to prave.
16. 6. 2014 17:05 Abu
16. 6. 2014 12:43 Font
Jinak si ale přiznejme, že se v ČR stejně téměř všichni profesionální grafici a studia znají, takže je v podstatě jedno, kdo je zrovna člen UGD a kdo ne. To by se pak museli vyškrtnout i bývalí spolužáci členů poroty, grafici ze stejného města, kamarádi atd. Naše studio by se pak nemohlo zúčasnit žádné soutěže, protože známe třeba i všechny profesory z UMPRUM, členy TDC atd. :-)
Nejde tedy o to, kdo koho zná, nebo kdo je členem čeho, ale aby byla soutěž anonymní, férová, kvalitně obsazená a vyhrál ten nejlepší.
16. 6. 2014 11:54 Naše morava
15. 6. 2014 11:47 Font
UGD se však musíme zastat, neboť u všech soutěží, kde byli zástupci UGD v komisi (vč. ČSU) se jednalo zásadně o soutěže anonymní. To že vyhraje člen UGD není tedy nijak ovlivněno. Za to byste se měl omluvit.
Druhá věc je, že DC získávalo od státu ročně asi 20 milionů korun a s tím se jinak pracuje. Rozpočet UGD z příspěvků členů dosahuje jen asi jedno procento této částky.
Nemá ale smysl plakat nad rozlitým mlékem, DC je zrušeno a my se můžeme maximálně snažit něco smysluplného udělat (a děláme to), každý v rámci svých možností a své ochoty. Můžete se zapojit i vy. Nebojte se vystrčit hlavu ze své anonymity.
14. 6. 2014 15:56 Jan
Klasický průběh: 1. Nedostatečně inzerovaná soutěž, 2. Neodborná porota,
3. Neadekvátní honorář, 4. Malý počet soutěžících, 5. Podvody při výběru,
6. Příšerný nefunkční výsledek od amatéra.
Pro pamětníky jen připomínám, že do roku 2007 byly podobné soutěže organizovány Design Centrem ČR takto:
1. Soutěž byla inzerována na všech oborových portálech. 2. Porota byla obvykle složena půl na půl z odborníků a zástupců města. Předsedou komise byl odborník. Obvykle neodiskutovatelná a respektovaná osobnost typu profesor grafického designu na odborné VŠ. 3 Honoráře za grafický manuál (značky města, ne výročního symbolu) se obvykle pohybovaly od 150 do 500 tis. Kč. 4. Počet soutěžících návrhů často výrazně přesahoval stovku. 5. Při výběru nebyly zaznamenány žádné podvody, protože celou soutěž administrovalo DC, ne město. 6. Výsledek: vždy víceméně profesionální práce od skutečného grafického designéra. Jako příklad uvádím: Vizuální styl Brna, Prahy, Pardubic apod.
Bohužel DC bylo - odborníkem na všechno - ministrem Římanem zrušeno
a nebyla vymyšlena žádná efektivní náhrada nezávislé servistní organizace pro designéry.
Bohužel ani UGD nenaplnila očekávání, že nahradí profesionální činnost DC. UGD není z podstaty nezávislou servisní organizací, ale zájmovým sdružením jehož členem se může stát kdokoliv, kdo zaplatí přísvěvek. Tím se dostává do střetu zájmů (viz organizace soutěže na logo pro ČSU, kterou vyhrál přední představitel UGD). UGD pořádá sice zajímavé semináře, nicméně její vliv je celkově marginální a za léta její činnosti si vybavuji jen dvě velké soutěže, které pomáhala organizovat a obě byly dost diskutvány pro svou neprofesionalitu.
Od doby zrušení DC tak čteme nekonečný seriál záměrně, nebo jen hloupě oraganizovaných soutěží na vizuální styl, jejichž výsledkem je amatérská a nefunkční práce, která se za 2 roky zase předělává se stejným výsledkem.