Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Národní galerie Praha má novou vizuální identitu

Dnes proběhlo ve Veletržním paláci v Praze slavnostní vyhlášení soutěže o novou vizuální identitu Národní galerie Praha. Do soutěže bylo vyzváno deset studií, z nichž do druhého kola postoupila tři z nich (Studio Najbrt, Side2, HMS design). Vítězem se stalo Studio Najbrt.

 

Studio Najbrt: „Vítězný vizuální styl soutěže staví na výrazném logu, které vychází ze smyslu a poslání Národní galerie coby prostoru pro prezentaci umění. Logo vymezuje kontext pro různé typy obsahu (obraz, text, video) uvnitř tří liter zkratky NGP a vytváří tak zapamatovatelnou a variabilní značku. Barevnost a vizuální styl zůstávají maximálně otevřené a pestré, stejně jako přístupy umělců, které nejvýznamnější galerijní instituce v zemi prezentuje.“

 

 

       

 

 

Druhé místo: Side2

 

Třetí místo: Heyduk, Musil & Strnad

 

Výsledky soutěže jsou k vidění od 3. 5. 2018 na komorní výstavě v prostorách Café Jedna ve Veletržním paláci. 

Gratulujeme vítězi, podrobnosti o soutěži se dočtete v chystaném Fontu 159.

 
Více k návrhům na webových stránkách CZECHDESIGN:

 


Jak se vám výsledky soutěže líbí?

Komentáře k článku

18. 6. 2018 10:43 Petr

Myslím, že každému, kdo reálně kreativní grafiku dělá, musí být jasné, že ten největší a klíčový fór, jakkoli po formální a řemeslné stránce propracovaný, Najbrti sebrali někomu jinému - nejen z Austrálie, ale i např. ze soutěže na GHMP. Škoda, že se k tomu neumějí postavit čelem.

17. 5. 2018 08:44 Marek

Swantoviet: no, anebo by se hodilo na centre pompidou, když je řeč o těch inspiracích...

16. 5. 2018 17:45 Swantoviet

Mě se líbí tohle:
https://www.behance.net/gallery/34021818/National-Gallery-in-Prague

Uměl bych si to představit pro Národní muzeum. Cítím v tom fasádu budovy.

10. 5. 2018 20:16 DH

Ale no tak, přece všichni se někde a někým necháváme inspirovat. Jsou trendy, které všichni sledují, možnosti programů nebo nová písma, na která se všichni grafici hned vrhají... To, že Aleš Najbrt "přinesl" po revoluci do české, graficky zatuchlé socialistické, kotliny Brodyho svěží styl je dobře, ostatně logo časopisu Reflex funguje i po desítkách let a navíc pořád dobře. Kdo z nás to o svém grafickém dítku může říct? A co třeba logo Ostravy? Najbrti opět nevymyseli vykřičník!!! Ale dokázali jej úspěšně "prodat" Ostravě, kde se ujaly. I když, jako vždy, i zde nejdřív kritici prskali. A opět - funguje to teď po letech přece skvěle!!! Policie!!! Baník!!! Co víc chcete od užité grafiky? A teď tu máme v logu pro galerii volný prostor, který se má naplňovat obsahem. Možná se dá říct, že něco podobného někde existuje, možná je ten princip proměnlivé identity (jak se v logu pořád něco mění, měl to kdysi už aol a pak stovky dalších) už trochu přeceňovaný a klišé trend, ale ... Není přec jen s ohledem na uvedené příklady lepší s odsuzujícími soudy chvíli posečkat???

10. 5. 2018 19:50 Pamětník

Viděl jsem rozhovor na DVTV. Proboha živýho, vždyď to není první případ....a neudělat si rešerži světovýc galerií, to je docela blbost. Hlavně právně relevantní rešerže se provádí na Úřadu průmyslového vlastnictví v registru světových ochranných známek...jenže to stojí koruny.....Proboha živýho pane Najbrt, alespoň se obhajujte nějak sofistikovaně....Lež má krátké nohy. Mimochodem inspirace tvorbou pana Brodyho (pokud se to tak dá nazvat) jest toho jasným důkazem. Ale vzhledem k mezinárodní působnosti pana Najbrta staršího již za bolševika jest to celkem pochopitelno, neb měl pan Najbrt mladší daleko lepší informační zdroje než obyčejní synci a dcerky na tehdejších školách zabývajících se užitou grafikou.......
Netřeba zatloukat, že největší devizou studia Najbrt není typografický um a originální kreativita, ale účinný lobbyng a možná i nadstandardní ekonomické vztahy , což ale je vpořádku a probíhá to již od dob Leo Burnetta, Henryho Dreyffuse nebo Raymonda Loevyho, s tím rozdílem, že tito pánové byli nejen skvělými obchodníky, ale též originálními výtvarníky, kteří měli svoji stavovskou čest.
Víc netřeba komentovat....snad mýlit se je lidské, přiznat vinu nebo omyl chlapské a hrdé i když někdy bolestné........

10. 5. 2018 16:09 unyje dezignerů prosefionálních

tak ty argentynský vlaky, to je jednoznačňe vokopýrovaný, to neňý možný že by mohlo napadnoud
2 liďy to samí - jeden pruh svjetle modrej a druhej tmavje modrej- to je plagyját jag řemen,
uš sem psal na argentynský dráhy, naštěstí umým argentynsky velmi dobře (možná eště lýp neš čezky)
a uš na to najaly právňýka Eda Fakana, budou chťít šest miliart (doralů) (americkejch) vodškodněňý !!! (cca)

10. 5. 2018 14:55 vera maresova

Musil - A co je "prilisna odbornost" kde je ta hranice? hm?
jake logo by bylo akceptovane laickou verejnosti? Myslim si, ze soutez probehla dobre a odborne!

10. 5. 2018 10:47 Ondřej Musil (PARAGON)

Věra Marešová - Chirurg by měl svému pacientovi určitě dostatečně vysvětlit svůj záměr, proč dělá to co dělá a nemusí se pouštět do přílišné odbornosti, stejně tomu tak je i u opraváře praček, jelikož by Vám měl přesně vysvětlit co se pokazilo, co se má vyměnit nebo opravit a proč, atd. Rozumím tomu, že laická veřejnost nemusí chápat složitost vývoje a rozsáhlost projektu, ale pořád je to ona, kdo svými financemi do značné míry platí provoz Národní galerie a mělo by se obecně hodně zaměřit na osvětu a občas i únavné vysvětlování. To je myslím úděl projektů realizovaných za státní peníze.

Když už je veřejnost vyčleněna z rozhodování, mělo by se jí alespoň vše pomalu argumentovat. Navíc laická veřejnost nejen, že zakázku platí, ale je také cílovou skupinou, tohle by nemělo zapadnout.

10. 5. 2018 10:34 věra marešová

Ondřej Musil – bude někdo řešit s chirurgem, zubařem, statikem, opravářem praček, že by to mohl udělat trošku jinak ?

9. 5. 2018 23:04 lh

Ten rozhovor na DVTV je ze strany moderatorky hodne nezvladnuty. S tim, ze s kriklounama z diskuzi nema cenu vest debatu bych souhlasil. Pokud se chcete bavit s odbornikem o jeho praci, tak musite mit aspon trochu predstavu co ta prace obnasi.

9. 5. 2018 21:57 Ondřej Musil (PARAGON)

Je toho všude hodně moc a vůbec jsem se do toho nechtěl pouštět, ale rozhovor na DVTV mě donutil... https://ondrejmusil.wordpress.com/2018/05/09/glosa-jeden-najbrt-vladne-vsem-jeden-jim-vsem-kaze/

8. 5. 2018 23:52 hater99

@kuchalek: jezisi, vykrivkoval sis nekdy nejaky bezserifovy pismo a rika ti neco bezierovy krivky? takovehle typohrani jsme si delali uz na stredni, tohle ti vyprsknu za minutu sleduj https://ibb.co/kP42on

Neni divu, ze to holt nekdo nekde pouzije a tohle nebudou jedine dve vyuziti. Jedni zakomplexovani nenavistivi "grafici" mrmlaj, ze vsichni z tech najbrtu sledujou pinteresty a jen to tam kradou a kdyz by je nesledovali a udelali neco nahodou stejne, tak je zas chyba, ze si neudelal poradnej research

posli sem nejaky link s tvejma pracema a ja ti druhy den poslu nekolik zdroju, kdes to vsechno vykradl, celej svet se vykrada uz porad dokola, vsechna dnesni tvorba hudebni zni stejne, tak tu dobu uz prijmi a delej neco poradnyho :D

7. 5. 2018 23:08 věra marešová

Ať se udělá jakékoli logo vždy se najde někde podobnost. Mrzí mě některé reakce! Že máte čas hledat ty podobná loga ... Najbrti x někdo? Proč? Nemyslím si, že studio Najbrt má důvod vykrádat někoho, ve studiu je spousty skvělých designérů. Jestliže vznikla podobnost loga s již s jiným stávajícím logem tak, ano, je zde "?" ... ale to už nechci řešit.

K logu samotnému a k těm dalším, tak jsem čekala mnohem odvážnější návrhy, ale neznám zadání NGP a opět taky mě vadí zkratka "NGP" jako "GHMP"

7. 5. 2018 21:22 lh

Pokud je podobnost opravdu nahoda, tak je to stejne prusvih, protoze obe loga patri stejnemu typu instituce. Studio Najbrt hrube nezvladlo resersi existujicich vizualnich stylu a bylo by fer se k tomu nejak chlapsky postavit. Idealne vymenit zlatou medaily za bronzovou.

7. 5. 2018 18:42 Ondrej

Bohužel nejlépe snad logo funguje v řešení na etiketě piva, ale předpokládám, že se NGP netransformuje na pivovar.
Jinak podobnost s ostatními až překvapivě neskrývaná, dalo by se lehce říct kopie a bohužel mrzí vyjádření NGP, že "vygooglit" se dá cokoliv, protože tím nechtěně poukazují, jak asi logo vzniklo.

7. 5. 2018 18:26 Belgičan

Mohu někoho poprosit o detaily k té kontroverzi Brusel – Praha? Předpokládám, že jde o staré logo Bruselu, protože u nynějšího žádnou podobnost nevidím.

7. 5. 2018 17:51 NoeHosen

jednou řekl můj kolega že všechno už bylo vymyšlené a jde jen o to podat to z jíného úhlu. Né uplně s ním souhlasím, ale občas se to potvrdí. Studio Najbrt to zkusil a prodal. Zákazník s tím dle vyjádření problém nemá a logo se mu líbí. Splnil své poslání. Nevim jestli je tohle dobré řešení, ale zřejmě funguje.

7. 5. 2018 17:14 David

A ještě jeden starší kousek do sbírky: Nové modro-šedé vozy Českých drah se velmi výrazně podobají příměstským vlakům do argentinské metropole Buenos Aires. Dráhy přišly s novou podobou vlaků od nejznámějšího českého grafického studia, Studia Najbrt, loni na konci března. Soupravy ale vypadají téměř stejně jako vlaky argentinské společnosti Trenes de Buenos Aires (TBA). Ta je používá už mnoho let.

https://ekonomika.idnes.cz/nove-natrene-vlaky-ceskych-drah-se-napadne-podobaji-argentinskym-vozum-139-/eko-doprava.aspx?c=A100107_201753_eko-doprava_abr

7. 5. 2018 16:19 Petr

Podle mě je problém v tom, že dnes spousta designérů začíná práci na projektu tím, že si projíždí na netu různé inspirace, printerstety atd. Myslím, že je to špatně a vznikají pak kvůli tomu jen kopie kopií. Věřím, že podobně postupovali i u Najbrta a zároveň stejně postupoval designér toho loga AGWA, o kterém se teď píše, že je podobné. Oba prostě měli stejné inspirační zdroje, protože vlastně všichni čumí na to samý bez ohledu jestli jsou v Česku nebo v Paraquaji. Je to smutný. Nějak se nechce moc lidem používat mozek... :(

7. 5. 2018 15:17 Martin P.

Je to sračka. Za 1.3 melounu? Jdu zvracet. Jeden z nejhorších Najbrtů.

7. 5. 2018 11:53 DavidK

mě se nelíbí ani jeden. Najbrtí vizuál sice není špatný, ale něco podobného už jsem někde viděl (přebarvené foto s výřezem). De fakto podobný styl pozadí jsem dělával před 10 lety. Co se týče značky, kompozice z jednoduchých a ještě nehezkých fontů... kde je umělecký duch. ten dvouocasý lev alespoň reflektoval o jakou galerii se jedná, teď je to takový onaký.
Asi největším lákadlem než samotný vizuál je know how pro aplikaci nové značky i když ta se taky potáhne pár měsíců.

7. 5. 2018 11:40 David K

5. 5. 2018 11:19 kuchalek
Tak to je masakr!

7. 5. 2018 10:41 Markéta

Musím říct, že prvně jsem si naivně myslela, že ta podobnost loga NGP je opravdu náhodná a vypovídá jen o trestuhodné nedůslednosti v rešerších. Když ale vidím ty až dětinsky vykradené Struny podzimu, nevěřím už Najbrtům ani nos mezi očima. Tam totiž již nešlo o nějakou nevědomou inspiraci, tam to ten autor musel mít vyloženě před sebou. A tohle se fakt nedělá. A už vůbec ne ve studiu s takovým renomé. Nezlobte se na mne, ale když už mají tu kuráž/drzost si takto přímočaře vykradený design fakturovat u jedné zakázky, jak se pak dá věřit jakékoliv obhajobě opět velice podezřelé podobnosti u zakázky druhé? Nakonec bych si i tipla, že s tou prvotní ideí výherního loga NGP musel ve studiu příjít pravě onen autor Strun - leccos by to vysvětlovalo. A řeči typu "ok, sice je to stejný, ale my to rozehrajeme trochu jiným způsobem/uděláme to o něco barevnější " jsou podle mne pouhým alibismem, který nemůže ospravedlnit původní ideovou krádež.

7. 5. 2018 10:06 Národní galerie Praha

Zdravíme všechny diskutující, příznivce i odpůrce. Zde https://www.ngprague.cz/detail-novinky/generalni-reditel-jiri-fajt-k-aktualni-diskuzi-o-logu-ngp najdete aktuální vyjádření generálního ředitele Jiřího Fajt. NGP

7. 5. 2018 09:12 wgx

Logo dobrý, ale ta podobnost s Art Gallery of Western Australia blbý... a to dost blbý. Zaráží mě i ta velká podobnost Strun podzimu viz odkazy níže

6. 5. 2018 15:31 wein

ad Lukáš: nevím, jak ostatní případy, ale Praha-Brusel jsem už vysvětloval mockrát, že to nebyl rip-off. :o/

5. 5. 2018 22:16 Lukáš

Tak nejdřív jsem si říkal, že tentokrát Najbrt skvělý. Rovněž Heyduk, Musil & Strnad. Side 2 úplně trapný a mimo, tohle studio už je dávno odkecaný. Pak jsem si ale přečetl zdejší výsledky a těžký zklamání. Náhoda se může stát jednou, maximálně dvakrát. V případě Najbrtů ale nejde o náhodu. Těch případů ukradeného designu má toto studio od svého vzniku bezpočet. Začalo to Brodyho X-kem pro Reflex, pokračovalo logem pro Prahu nápadně připomínající Brusel. To jen co vím. Pak ty Struny podzimu a teď NGP. Prostě jasná zlodějna. Jsem zvědavý jak se k tomu po skandálu s první zrušonou soutěží postaví vedení NG. Tohle už je přeci jednoznačně přes čáru. Palec nahoru příspěvku od kuchalka. Jasný důkaz, že tohle prostě není náhoda.

5. 5. 2018 19:47 David

Fonte, co vy na to? Zkusíte získat vyjádření od Najbrtů?

5. 5. 2018 19:46 David

A což teprve tohle: https://www.artlebedev.ru/ghmp/
To zavání průšvihem...

5. 5. 2018 11:19 kuchalek

Co se týče toho "inspirování" prací studia Najbrt u zahraničních vzorů, těch plagiátů v jejich portfoliu z nedávné minulosti by se našlo podstatně víc, např.: http://www.najbrt.cz/detail/struny-podzimu-2017 vs. o rok starší vizuál Anny Kulachek http://kulachek.com/DFF-at-Strelka Náhoda? Při bližším pohledu už těžko: https://ibb.co/n3g6pS Trochu hazard se jménem, ale zřejmě se to takhle nějak dneska u Najbrtů programově dělá…

5. 5. 2018 05:40 Miloslav Diblík

A viděl už někdo logo "The Art Gallery of Western Australia" z roku 2016? Sorry jako. Náhoda? Nemyslím.
http://www.artgallery.wa.gov.au/

5. 5. 2018 05:38 Miloslav Diblík

A viděl už někdo logo "The Art Gallery of Western Australia" z roku 2016? Sorry jako. Náhoda? Nemyslím.
http://www.artgallery.wa.gov.au/

4. 5. 2018 22:07 budiž světlo

Nová banalita, hlavně že to bliká. Marně hledám to výrazné logo, tři písmena z úporně nudného grotesku? A zkratka NGP vytváří tak zapamatovatelnou a variabilní značku asi jako CNG nebo LPG. No hlavně, že má studio natankováno.

4. 5. 2018 19:11 jakub

Pastelka: možná to díky 4 písmenům a jinému fontu vypadá jinak, ale přístup JE stejný. :)

4. 5. 2018 15:21 Pastelka

Petr > na první pohled se jedná o naprosto jiný přístup. Vždyť FACT má 4 písmena a NGP jen 3! :)

4. 5. 2018 12:02 Petr

V zahraničí měli zdá se stejný nápad celkem nedávno :)
https://www.fact.co.uk/news-articles/2018/2018/04/praline-rebrands-fact-liverpool.aspx

4. 5. 2018 09:05 Radim Zahraj_Typoadesign.cz

Konecne udelali najbrti identitu a logo, proti kteremu nic nemam a vypada i originalne...

3. 5. 2018 21:00 Karel Skoroamatér

Skvělý!

3. 5. 2018 20:17 jakub

za mne prumer... trochu az nuda... ale konecne maji aspon neco.

3. 5. 2018 18:02 lh

Side2 celkem zklamani, Najbrt po pravu.

3. 5. 2018 15:23 Martin Kulhánek

STRIKE :)

Heyduk, Musil & Strnad taky supr!




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.