Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Na trh doskákala Žabka

Svou činnost v ČR zahájila maloobchodní síť Žabka otevřením první prodejny v pražské Maiselově ulici. Do roka jich má v Praze vyrůst padesát, po celém Česku jich mají být v příštích letech stovky.
Síť rozjíždí investiční skupina Penta, která tento řetězec s 2000 obchody v Polsku v loňském roce zakoupila. V Polsku řetězec provází už deset let logo zelené žabky (vlevo), u nás ale bude vystupovat pod jiným logem…

„Testovali jsme i stávající logo Žabky, ale připomínalo lidem spíše Zverimex než potraviny,“ říká šéf společnosti Žabka Zdeněk Linhart. Zeleného žabáka tak nahradí barevný nákupní košík. „Pro nás by bylo samozřejmě nejjednodušší, kdyby logo i název zůstaly jednotné – už kvůli další plánované expanzi v Evropě, ale z výzkumu jednoznačně vyšlo, že název Žabka je akceptovatelný, ale logo nikoliv,“ dodává Zdeněk Linhart.
Kvůli návrhu loga byl tedy vyhlášen tendr. Přizváno bylo šest agentur, nakonec zvítězila se svým „barevným nákupním košíkem“ Proximity Prague. Nejprve bude Proximity Prague řešit branding obchodů od loga, přes výlohy, až po interiéry. Pokud jde o výběr komunikačních nástrojů a médií, chce sázet zejména na nekonvenční formy komunikace.
„Logo vyjadřuje malý rychlý nákup v convenience prodejnách, barevné čtverečky vyjadřují široký výběr všech druhů zboží,“ vysvětluje rozhodnutí firmy Zdeněk Linhart.
(týdeník M&M)

Rozdíl proti velkým řetězcům je u Žabky v tom, že vedoucí prodejny nebudou zaměstnanci. Penta hledá na jejich místa živnostníky, kteří budou mít určitý podíl na tržbách (viz frančízing). Základní nabídka zboží bude všude stejná, ale každý šéf prodejny si ji bude moci doplnit třeba o koblihy z místního pekařství či o jinou značku piva. Zboží bude v Žabkách dražší než v hypermarketech či diskontech. Pokud se u nás Žabka uchytí, chce Penta dostat řetězec i na Slovensko.

 

Naše hodnocení
Barevný košíček je vskutku veselý. Nicméně celková kompozice značky je podobně nekompaktní, jako u zde nedávno hodnoceného loga řetězce Pramen (viz článek).
U maloobchodního řetězce by člověk očekával větší vizuální důraz na název (viz třeba z dálky dobře čitelný logotyp IKEA). Nevýrazný, nenápadný nápis z tenkého řezu (nezjistili jsme, co to je za písmo – trochu podobné je písmu Gill Sans Light) podle nás není to pravé ořechové. Jméno by mělo být výraznější – a to i svou barevností. Jen piktogram (byť vcelku dobrý) v konkurencí nabitém segmentu maloobchodních prodejen identitu sítě asi neutáhne.
Košík (na kolečkách je symbolem e-shopů) nebo taška byly v jiném článku přestaveny jako určitá klišé tohoto segmentu (viz Loga nákupních center), barevné kostičky jsou zase tradičním symbolem „pestrosti“. Tím ale neříkáme, že není možné použít kombinaci těchto prvků – motiv košíku z barevných kostiček. Celková grafická podoba takového symbolu, včetně typografie názvu a jejich kompozice, musí ale splňovat všechny nároky na kvalitní kombinovanou značku… A to zde vidíme s mírnými rozpaky.

Nová značka je ale jednoznačně kvalitnější a modernější, než původní polská dětinská kresbička.


Pro zajímavost – ukázka některých českých značek s motivem žáby.


-OK-


Jak se vám košík líbí? A uhodnete (narozdíl od nás) použitý druh písma?


Komentáře k článku

14. 4. 2014 12:55 Jiří Hahn

Logo obchodního řetězce Žabka je povedené.

1. 2. 2010 11:55 Klára

Podle informací,které se ke mě dostávají,není situace v Žabce zdaleka dobrá,jen loni prodělala tato síť prodejen pořádný balík a teď od nich utíkají manažeři prodejen vzhledem k nevýhodným podmínkám...

10. 4. 2008 10:15 Kanibal

Tak snad možná Žrabka... Moc mě značka nezaujala, jak je v článku uvedeno - font je velice nenápadný, ztrácí schopnost samostatně komunikovat.

9. 4. 2008 18:58 Jirka

No, pak už je tam ten název celkem zbytečný, protože to teda s žabkou nemá lautr nic společného... :-/




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.