Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Metrostav musí změnit logo, rozhodl soud

 

Lídr tuzemského stavebnictví Metrostav musí změnit své logo, rozhodl Vrchní soud v Praze. Potvrdil tím předchozí rozhodnutí, že firma počátkem tisíciletí nedovoleným způsobem změnila logo od výtvarníka Karla Míška.

O úterním verdiktu soudu informoval server Aktuálně.cz.  Podle něj úpravy vyjdou na miliony korun, logo totiž zdobí auta, stavební stroje, buňky nebo plachty na zakrývání stavenišť.
 
Metrostav to nechtěl komentovat. „Ještě nám nedošlo vyrozumění od Vrchního soudu. K věci se zatím nevyjadřujeme, nicméně o změně loga v tuto chvíli neuvažujeme,“ sdělil iDNES.cz mluvčí firmy Vojtěch Kostiha.
 
Stavební společnost má na změnu podle verdiktu rok. Dá se však očekávat, že využije všechny dostupné právní nástroje jako například do
odvolání. Rozhodnutí soudu se netýká všech užívaných log, protože upravené logo používá firma jen někde.
 
Míšek logo s nápisem Metrostav a speciálně graficky upraveným písmenem O navrhl v 80. letech minulého století. Firma počátkem nového tisíciletí bez autorova vědomí logo upravila,  u nápisu změnila typ písma a přidala mozaiku ve tvaru různých formátů papíru. Nicméně Míšek se změnami nesouhlasil a obrátil se na soud. Ten rozhodl, že firma dehonestovala původní dílo.
Zdroj: www.idnes.cz

 

Co si o tom myslíte? Má firma právo po letech udělat třeba drobný redesign loga?


Komentáře k článku

23. 11. 2016 15:14 designér

dříve starší logo alberta dnes providentu ,oba stejní zloději

16. 11. 2016 10:47 zábranskýpetr

to si zavinil sám sebestředný a bezchybnýpanvedoucí marketinku se svými kamarádygrafiky, je to jen o úplatcích za kšefty

16. 11. 2016 10:01 Michal

Tady je to opet samy graficky designer s akreditaci na autorske pravo koukam. #czechgoldehande #radostpohledet #kecivkleci

15. 11. 2016 17:32 robot

Tak pokud se prezentuji tim s temi obdelniky a treba nepouzivaji font – jak zde bylo uvedeno – tak to myslim problem je. Pokud by slo o celkovy redesign, tak by melo byt logo zcela nove a jine – tedy ne jen upravene. Proste kdyz do toho nekdo zasahl a pak se to takto pouziva, tak je to nedovolene upraveni byt jen nejake podkladove barvy – coz ale v tomto pripadu neni, neb jsou tam obdelniky a tvary.

15. 11. 2016 13:43 Pavel

Nevím, o jakou dehonestaci tady jde. Logo je beze změn aplikováno v bílé barvě na nějakou oranžovou plochu (graficky to nikoho neurazí). To ale obvykle umožňuje každý rozumný grafický logomanuál - negativní podoba na různé barevné podklady. Zajímalo by mne, jestli třeba autorka loga Nike musí schvalovat kažkou aplikace fajfky Nike na různé plochy a v různých moderních dynamických podobách. Je přece jasné, že se vizuální styl firem mění a modernizuje a že u všeho už nemůže být třeba stoletý autor původní podoby.
Když zprasili Najbrtovo logo Prahy na mobilní aplikaci, šlo o jinou situaci, tam bylo opravdu logo výrazně změněné a to evidentně zbytečně a k horšímu.

14. 11. 2016 17:00 DH

Míšek je pěkný "vykuk". Chce 1,5 milionu Kč za to, že jedna velká firma dál rozvíjí svojí identitu, kterou kdysi navrhl, což je ale normální reakce každé firmy na změny vizuální estetiky. Jsem zvědav, zda mu to projde, byl by to asi precendens pro všechny redesigny a mnoho firem by se začaloděsit toho, že je grafici začnou hromadně dávat k soudu za jakoukoli modernizaci identity bez souhlasu autora původní podoby.

14. 11. 2016 16:04 singha

"A nejde jen o logo, ale o celý vizuální styl, který zahrnuje třeba i celý speciálně vytvořený řez písma, který zahrnuje celou abecedu."

V článku níže je foto a na něm auta, která mají na sklápěčkách jiným písmem napsaný název společnosti Metrostav.

Zdroj: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/autor-loga-metrostavu-giganta-zada-nenicte-me-dilo/r~i:article:695895/

13. 11. 2016 10:42 rejthar

tak to dopadne, když vedení marketinkunechá svým kamarádům grafikům předělat kvůli kšeftuzaběhnuté a dobré logo od míška

13. 11. 2016 10:37 logistakarel

pan míšek už neví jak si vydělat s ostudou další peníze když rodina přišla o lukrativní posty v normalizačníchkomisíchsvazu výtvarníků...

11. 11. 2016 18:17 Jakub Č.

Já myslím, že v tomto případě se jedná jen o tu červenou mozaiku, do které byl samotný logotyp zasazen. Na iDnes se mimo jiné píše: "Rozhodnutí soudu se netýká všech užívaných log, protože upravené logo používá firma jen někde."
Zmínka o změně typu písma je podle mě nějaký omyl. Schválně se podívejte na tuhle fotku – objevuje se tam sice nápis Metrostav v jiném fontu, ale na odznaku k lince B z roku 1988 (uprostřed) je logo vyobrazené tak, jak ho známe i dnes.
http://www.sbirkaodznaku.webzdarma.cz/Fotky/Metro/Metrostav/Metrostav%2002.jpg

11. 11. 2016 17:52 Tomáš Kreisler

Logo je dílo a i když za něj klient zaplatí, tak to automaticky neznamená, že s ním může libovolně nakládat. Největší problém je tím, že s dílem nemůže být nakládáno tak, aby bylo jakkoli dehonestováno.

11. 11. 2016 15:55 robot

Jak tedy vypadalo to puvodni logo? Nikde jsem jej nenasel. Pokud je to smluvne podlozene tak ma pravo na to to resit, stejne tak jako Najbrt resil neopravnene upraveni loga Prahy.

11. 11. 2016 12:25 Johny

Tomáš Kreisler: viděl jste původní logo? Podle mě je tohle ze strany Miška naprostá zhůvěřilost a hází to na nás na všechny velmi špatné světlo.

11. 11. 2016 11:43 Pastelka

Tedy moc tomu nerozumím a informací je také pomálu. Každopádně soud rozhodl o subjektivním vnímání grafického prvku. Pokud autor měl s firmou smlouvu, že bude mít absolutní kontrolu na grafikou a logo jí jen pronajal, pak budiž. To však nikde nevidím.

11. 11. 2016 02:22 Kreisler Tomáš

Stačí základní kurz práva v reklamě, aby tento spor člověk pochopil. Tento spor hodně pomůže v posunu ohledně chápání práv ohledně autor × klient.

10. 11. 2016 23:24 Karel

A jak vypadalo to puvodni logo?




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.