Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Město Liberec chce kvalitní nové logo a vizuální styl. Nebo ne?

Sjednotit prezentaci Liberce navenek má grafický manuál, který si nechá vypracovat liberecká radnice. Město tak získá nejen nové logo, ale hlavně jednotný vizuální styl. Píše se v tiskové zprávě. Celá soutěž je ale zvláštní (velmi nízká odměna, podivný výběr vyzvaných „grafiků“, zvláštní podmínky - např. fonty v ceně manuálu atd.). Aleš Najbrt nám například už potvrdil, že se za daných podmínek nezúčastní (přitom je Studio Najbrt také uvedeno v tiskové zprávě mezi vyzvanými)…

Z tiskové zprávy:

Hned jedenáct fyzických či právnických osob vyzvala v pondělí 20. dubna liberecká radnice k podání návrhu na nové logo města a podobu souvisejícího grafického manuálu. Do soutěže se ale může přihlásit i kdokoli další. U všech, které město oslovilo, jde o zkušená grafická studia nebo jednotlivce s výtvarnou a grafickou praxí, kteří již v minulosti odvedli podobnou práci pro veřejný či soukromý sektor. Nový grafický vizuál s logem je přitom zásadním přelomem v rozvoji cestovního ruchu a marketingu města.

„Město Liberec sice má zhruba od přelomu milénia své logo, nicméně to nikdy nebylo zakotveno v žádném grafickém manuálu, takže i prezentace města navenek neměla v posledních 15 letech jednotný styl, byl to jen velký mix různých a často i protichůdných výtvarných a grafických nápadů. A to je samozřejmě obrovský handicap – turisté, návštěvníci veletrhů a potenciální hosté si totiž v takové situaci dokáží jen velmi těžko jasně identifikovat město jak o svůj turistický cíl,“ vysvětlil náměstek primátora pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch Ivan Langr.

Mít svůj grafický manuál nebo vizuál korporátní identity je dnes nepsanou nutností prakticky pro každý subjekt, který chce významněji promluvit do oblasti cestovního ruchu nebo se v ní úspěšně prezentovat. V Liberci je mají například zoologická zahrada či Oblastní galerie; páté největší město České republiky ale na něj zatím čeká.

Manuál přitom předepíše nejen podobu a užití nových logotypů, ale i firemní barvy, písma a základní vzhled prezentačních tiskovin, jako jsou různé publikace, plakáty, letáky, mapy či billboardy a podobně. Město k jeho dodání oslovilo hned 11 subjektů: ELSET, s. r. o., Radek Tesař – TR Design, Eva Hudečková, Pavel Akrman, STUDIO NAJBRT, s.r.o., Toscani s.r.o., Boomerang Publishing, Listdesign, s. r. o., Noesis s. r. o., Kalendář Liberecka spol. s. r. o. a Prestima, spol. s r. o.

Posuzování jednotlivých nabídek proběhne ve dvou kolech. „Účastníci musejí nejprve do měsíce předložit návrh loga a základní podobu vybraného image materiálu. Do druhého kola, kde už tvůrci navrhnou kompletní manuál, potom postoupí maximálně pět nejzdařilejších nápadů. Hodnotící komise bude devítičlenná, záměrně složená jen ze 4 zástupců města a z 5 odborníků zvenčí,“ dodal náměstek Ivan Langr.

Za město v komisi zasednou lidé, kteří v minulosti pracovali v cestovním ruchu nebo v marketingu, nebo se oboru věnují dosud: primátor Tibor Batthyány, náměstek Ivan Langr, vedoucí odboru Kancelář primátora Petr Neuhäuser a vedoucí odboru cestovního ruchu David Pastva. Za experty zvenčí pak v komisi bude Zuzana Švandová z katedry marketingu a obchodu EF TUL, Jan Randáček, ředitel Oblastní galerie, David Nejedlo, ředitel ZOO Liberec, Stanislav Zippe a Jan Stolín – oba z katedry výtvarného umění FUA TUL. 

Zdroj zde.

 

První dotaz redakce Fontu:

Jen pro upřesnění oslovili jste i firmy, které podle našich informací nemají s tvorbou kvalitního loga a Corporate Identity zkušenosti. Například firma Kalendář Liberecka nic takového na svých stránkách v referencích nemá. Přitom se v TZ uvádí: „Ve všech případech jde o zkušená grafická studia nebo jednotlivce s výtvarnou a grafickou praxí, kteří již v minulosti odvedli podobnou práci pro veřejný či soukromý sektor.“ Termínem podobná práce bychom zde chápali právě tvorbu značky a vizuálního stylu pro větší subjekt.

Odpověď:

Kalendář Liberecka má samozřejmě bohaté zkušenosti s grafikou, vydávají vlastní časopisy, tvořili i značky pro své vlastní produkty. Nicméně, aby se mohl ucházet o vlastní zakázku, bude muset splnit vstupní parametry, tedy minimálně prokázat reference v nějaké kvalitě (viz zadání, které je veřejné na https://zakazky.liberec.cz/). Město sice vyzvalo 11 subjektů k podání nabídky dle vlastní úvahy, nicméně to neznamená, že se nemohou přihlásit i další zájemci, soutěž je v tomto směru otevřena komukoli, kdo splní podmínky.

S pozdravem Ivan Langr
PhDr. Mgr. Ivan Langr, náměstek primátora pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch

 

Ze zadání pak vybíráme:


Předmětem plnění této veřejné zakázky je vytvoření jednotné vizuální identity za účelem ucelené prezentace statutárního města Liberec a dalších subjektů pro propagaci města Liberec. Jednotný vizuální styl bude sloužit k jednoznačné identifikaci, prezentaci statutárního města Liberec a Liberce jako turistické destinace. 
Dílo tvoří:
 • logo města Liberec,
• grafický manuál (layout jednotlivých materiálů).
Grafický manuál umožní vytváření materiálů širokému portfoliu dodavatelů, jeho jednotlivé prvky (např. fonty písma, barvy) budou volně dostupné (veřejné, běžné podporované) nebo licence na jejich použití bude součástí díla.

Postup zadání, předpokládaná hodnota

• Postup: VZMR s uveřejněnou výzvou

• Typ podle předpokládané hodnoty: VZ malého rozsahu

• Předpokládaná hodnota: 200 000 Kč bez DPH

Zadávací dokumentace veřejné zakázky je k dispozici zde.

 

KOMENTÁŘ REDAKCE:

Font zde připomíná, že třeba jen soutěz na logo a manuál mnohem menšího města Šumperk měla hodnotu dvojnásobnou, soutěž na logo a identitu třeba Českého rozhlasu měla odměnu přes 2 miliony (komplatní vizuální styl). Cena za logo a kompletní vizuální styl pátého největšího města 200 tisíc Kč je zde tedy opravdu nesmyslně nízká.

Navíc nechápeme nezvyklou podmínku, že firemní písmo musí být v ceně nebo běžně dostupné. To budou všichni vybírat mezi Arialem a Tahomou? A kolik licencí musí být v ceně (pro všechny úředníky)?

Dále v komisi nejsou respektovaní odborníci na danou problematiku (každý výtvarník není nutně odborník na tvorbu loga a Corporate Identity).

Soutěž není dostatečně medializována (velká a prestižní studia je třeba přesvědčovat k účasti v soutěži, protože mají dost práce a soutěží, kde není výsledek jistý, je hodně). V podstatě jsme se o tom dozvěděli náhodou… Soutěž nebyla koncipována jako výzva grafikům - zúčastněte se! - ale jen jako oznámení, že město oslovilo 11 grafiků (aniž by přitom tušilo, zda se i tito vůbec zúčastní).

Oslovení uchazeči často nikdy logo a vizuální styl pro takto velký subjekt dosud neřešili!

Z tiskové zprávy nevyplývá, zda se všichni vyzvaní rozhodli za daných podmínek účastnit. Na základě uvedených podivností a nízké odměny bychom se divili. Již nyní víme, že třeba oslovené Studio Najbrt účast odmítlo.

Původně se o soutěži psalo: Nové logo vzejde z návrhu 11 grafických studií (jakoby už na tom tito vybraní pracovali). Následně se (někde) objevila informace (jakoby mimochodem), že se vlastně ale soutěže může zúčastnit každý.

Viz zde: http://www.parlamentnilisty.cz/politika/obce-volicum/Liberec-Nove-logo-mesta-vzejde-z-navrhu-jedenacti-grafickych-studii-371747

Není dále jasné, jak bude řešena sdílená identita města (loga městských organizací – pro Pardubice se např. v jednom stylu řešila i loga Městské policie, Rozvojového fondu, Kulturního centra, městských obvodů a dalších organizací města).

Liberci jsme pak zaslali všechny připomínky a nabídli (i jménem Unie grafického designu) spolupráci při změně podmínek zadání, zajištění odborné komise atd., bohužel přišla odpověď:

Dobrý den, na řadu dotazů/ námětů Vám nemohu odpovědět, protože jsme již v nějakém režimu zadání. Snad tedy jen k ceně – ta se odvíjí od možností města, počítáme s tím, že navrhnout vizuál pro páté největší město Česka může být pro někoho zajímavé i jako reference. Dovolím si rovněž polemizovat s Vaším hodnocením komise pro posuzování a troufám si tvrdit, že je většinově složena expertně. Více v tuto chvíli nemohu, omlouvám se. S pozdravem Ivan Langr

 

Vyhraje tedy nějaký místní „výtvarník“, který logo (nejspíš kresbičku Ještědu) a manuál (vč. licence za fonty pro celou radnici!) za danou cenu nějak spatlá? Je to cílem celé této "soutěže"?  Co si o tom myslíte vy?


Komentáře k článku

3. 6. 2015 14:40 jakub

tak jak to je?

"Vedení města na zhotovitele nového loga nevypsalo výběrové řízení, ale přímo oslovilo jedenáct studií a jednotlivců, se kterými má zkušenosti. "


http://www.libereckadrbna.cz/zpravy/spolecnost/liberec-bude-mit-jednotne-logo-jak-bude-vypadat-neni-zatim-jasne.html

23. 5. 2015 10:20 Petr

"Za město v komisi zasednou lidé, kteří v minulosti pracovali v cestovním ruchu nebo v marketingu, nebo se oboru věnují dosud: primátor Tibor Batthyány ..."

Ten pan Nikdo nemá žádný životopis, ale je "odborníkem na všechno"!

6. 5. 2015 14:40 dj bobo

Honza: Rozumím a souhlasím. Nevím tedy jestli zrovna logo je to, co do města táhne turisty a investory (spíš to bude celková propaganda a akce a pobídky), ale pokud má město schopnou radnici, tak by mělo mít schopné CI, kteréžto podtrhne ony radniční schopnosti a to, že to s námi oni páni kmáni myslí dobře. A upřímně. Takto to bohužel zatím vypadá na to drahé kupování levných věcí.
Obrazy od Piccasů a Monetů mají tu výhodu (a to je ta investice), že se po čase dají za nehorázný randál (zaokrouhleno nahoru) prodat.

PS:Teď jsem si uvědomil, že město Melbourne znám vlastně JEN díky CI.

28. 4. 2015 11:39 Honza

Když nějaký bohatý podnikatel chce obraz na zeď, koupí si drahého Picassa nebo Moneta. Je to otázka prestiže i kvality. Také je to investice.
Podle zdejších soudruhů by si ale měl dát na zeď naopak nějakou mazanici od amatéra, kterou dostal levně nebo zadarmo (amatér to má jako referenci)...
Takhle to dopadne s pátým největším českým městem a jeho logem.
Ti dobří se soutěže nezúčastní a mazanice od amatéra (podobná té současné) bude viset na radnici do té doby, dokud nepřijde konečně někdo rozumný a neřekne "nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci"
(špatné logo = ostuda pro město, méně turistů, méně investorů atd.).

27. 4. 2015 09:52 Johny

dj bobo: tak z podstaty věci je v tvém přirovnání už trochu chyba v tom, že ten podnikatel se asi tim rohlíkem následně nebude prezentovat a nebude na jeho základě získávat další zakázky které jsou podstatné pro jeho živnost :D Jako mě když tohle klient řekne, tak ho posílám k šípku rovnou, ale pokud jde o "CI" celého města, řekl bych že tady je to trochu jiný a ta reference je opravdu podstatná součást celého projektu. Najbrtovi taky nejdou zakázky díky tomu, že vysázeli katalog ponožek, ale díky zakázkám jako OSTRAVA!!! apod.

27. 4. 2015 09:24 dj bobo

Ajé. To zavání průšvihem.

Na plky typu "a bude to pro tebe dobrá reference" jsem už poměrně alergický.
Navíc si to protiřečí s tím, že dané subjekty mají zkušenosti s podobnými realizacemi (tudíž by takové dobré a lepší reference již měli mít).

Koupí-li si veleúspěšný podnikatel rohlík, zaplatí za něj. Plnou cenu. Neřekne pekaři "hele, dám ti za něj padesátník, protože je to pro tebe dobrá reference".

24. 4. 2015 14:51 Johny

Speedy> Přečti si to ještě jednou, zřejmě jsi to nepochopil. Zas si jen ukázal jak dlouho se v tom asi tak pohybuješ :-) Ty spadávko.

24. 4. 2015 14:08 speedy

Máš pravdu Johny, takovejhle hezounkej letáček by rozhodně někdo, kdo vystudoval uměleckou školu nějakýho pochybnýho charakteru, nezvládnul.
Dokonce umí i připravit tisková data a to i pro řez.
Moc ti děkuju za objasnění všech souvislostí (já třeba myslel, že se spadávka dělá pro ořez).
Už se o Liberec teda nebojím, když je jeho logo a vizuální styl v tak dobrých rukou. A ještě se stále zdokonalují. Najbrta apod. rozhodně netřeba. :D

24. 4. 2015 13:30 Johny

Speedy> A fakt se těšim až budou běžné brožury alespoň na takovýhle úrovni:
http://listdesign.cz/portfolio/ligum-prezentacni-letak/

24. 4. 2015 13:24 Johny

Speedy> další týpek s mindráčkem? Jako tim že od někoho vybereš nějakou s prominutím "sračku" opravdu neřekneš co je schopný vytvořit. Zvlášť, když je z roku 2011. 4 roky praxe v grafickém designu jsou docela dost. Nemluvě o tom, že grafická studia nejsou vždy jen o jednom člověku ale lidé se tam proměňují. V listdesignu jsem čas dělal a viděl jsem projekty na kterých pracovali a jaké byly jejich výstupy a s většinou prací, se kterýma se setkávám dnes se to nedá vůbec srovnávat. Alespoň umí připravit tisková data a to i pro řez. Což třeba o tobě s úspěchem můžu pochybovat, protože podle toho jak se vyjadřuješ jsi tak sotva dostudoval uměleckou školu nějakýho pochybnýho charakteru (jsou tu vůbec jiné?). Rozhodně nejsi nějakej zaběhlej grafik kterej ví, jak to v oboru chodí.

Za druhé, neřikal jsem, že to nutně musí vyrobit listdesign, jen jsem jim popřál štěstí a vyjádřil jsem se k tomu, že bych se této zakázky rád zůčastnil. Hlavně že ses ale vymezil, machře. Je pochopitelné, že město Liberec oslovuje lokální grafická studia, protože to značně zrychluje výrobu a snižuje náklady. Ale jak řikam, to bys zas musel v oboru aspoň něco dělat abys tyhle věci chápal, žejo?;-) Hlavně že vidíš, že někdo někdy něco neudělal cool megaüber co se rozhodně ve fontu neobjevilo jako vzor čistoty. Holt ne každej je borec jak ty a chrlí jeden skvost za druhym, někdo občas děláme i anální kolíky ;-)

24. 4. 2015 13:04 speedy

Jo Johny, ty Listdesigni jsou fakt dobrý, ani jim pomáhat nemusíš. Logo pro MS je doslova typografický skvost a ten anální kolík pro EYOWF všechny dostal :-D

http://www.font.cz/logo/identita-eyowf-v-liberci.html

Tak hlavně aby to nebylo "známejm"!

24. 4. 2015 10:41 Johny

A ještě dodám, že jde o začátek. Pro každé grafické studio je naprosto esenciální mít za klienta někoho kdo má masovou produkci materiálů jako je třeba město. Takovej subjekt stačí jeden, aby vám často pokryl většinu vašich nákladů. Takže těch 200K je jen vstupní položka.

Jasně, můžeme tu mít obavu o kvalitu zaslaných návrhů, rozhodně mi tu chybí nějaká motivace ve smyslu skicovného. To vidím jako jediné proti a kvůli čemu bych se toho jako samostaný subjekt z jiné části republiky neúčastnil. Nadruhou stranu s kontakty které mám je to pro mě pořád lákavá nabídka, protože dokážu manipulovat i s cenou produkce daných materiálů a jelikož se pohybuju v oboru už nějaký ten čas, takovejhle kontakt by pro mě byl EXTRA důležitej. Ale ne, JM, Jan Vybíral a další jsou příliš highclass grafici na to účastnit se takle zmařené soutěže nějakého trapného městečka v ČR... Uvědomte se trochu.

24. 4. 2015 10:29 Johny

Mrzí mi že nemám už čas na tuhle věc. Rád bych nabídl Listdesignu pomocnou ruku. Tak alespoň držím palce aby to dobře dopadlo.

Pro ostatní, přestaňte furt kňourat! V liberci jsem pracoval a je to velmi specifická oblast. Většina z místních tady jsou očividně nabombení amatéři a lidi z prahy, kde se ceny pohybujou naprosto v jinejch rovinách (až 400% jinde oproti zbytku republiky). Ano, je to smutné, ale jestli máte základní ekonomické vzdělání, asi si to dokážete spočítat. Jasně, Najbrta to třeba nezajímá. Tím líp. Tím líp, že menší grafická studia i běžný grafikové mohou předvést co v nich je a zakázky nejdou jen "známejm". 200 000 (bez DPH) za půl roku práce může bejt pro někoho až až.

"Oslovení uchazeči často nikdy logo a vizuální styl pro takto velký subjekt dosud neřešili!"
A? Co je přiměřeně velký subjekt pátému největšímu městu ČR? Stačí k tomu muj pivovar ve vietnamu? :D Nebo Mistrovství světa v lyžování (nedělal jsem)? Tohle už je fakt na ústavní léčbu tyhle poznámky.

23. 4. 2015 14:29 Michal.Kos.

Je velká škoda že se zakázky na vizuální styly měst i institucí až tak často řeší už v samotném počátku špatně. No a o aroganci typu "pro někoho zajímavé i jako reference" už ani nemluvě - ilustruje to znalost (teda spíš neznalost) toho co takové zpracování vizuálu MÁ! obnášet.

23. 4. 2015 13:39 jakub

TZ:
"U všech, které město oslovilo, jde o zkušená grafická studia nebo jednotlivce s výtvarnou a grafickou praxí, kteří již v minulosti odvedli podobnou práci pro veřejný či soukromý sektor."

David Pastva:
"z nichž většina má zkušenosti s obdobnými zakázkami"

Příště bude:
"a někteří z oslovených mají dokonce s podobnými zakázkami i zkušenost"
:-D

23. 4. 2015 10:43 Ondřej Kafka

Vážený pane Pastvo,
okamžitě, jak jsme se dozvěděli o soutěži, konktaktoval jsem vaší paní tiskovou mluvčí Zuzanu Minstrovou, vysvětlil své pochybnosti a nabídl spolupráci. Následně i panu náměstkovi Ivanu Langrovi, na kterého nás odkázala.

Viz text o soutěži např. zde:
http://www.libereckadrbna.cz/zpravy/spolecnost/liberec-bude-mit-jednotne-logo-jak-bude-vypadat-neni-zatim-jasne.html

Z textu skutečně nevyplývalo, že je soutěž otevřena všem. Cituji:
"Liberec bude mít nové logo. Vítězný návrh vzejde z návrhů, které odevzdá jedenáct oslovených grafických studií a jednotlivců. "

Naše nabídka pomoci se zadáním, ev. odbornou komisí atd., samozřejmě nadále platí. Přejeme Liberci, aby získal důstojné a kvalitní logo a vizuální styl.
Ondřej Kafka

23. 4. 2015 10:10 Unie grafického designu

Vážený pane Pastvo,
žádný takový email jsme bohužel nezaznamenali. Škoda, že to nebylo posláno v kopii konkrétním členům rady UGD a hlavně i tiskovým mluvčím (Blažek, Kafka).
Případně stačilo telefonem ověřit, zda email došel v pořádku.
Kontakty na všechny členy rady jsou zde:
http://unie-grafickeho-designu.cz/kontakty/

Milan Sládek
předseda
Unie grafického designu

23. 4. 2015 09:53 David Pastva

Dobrý den,
dovolím si upozornit, že jsme jako zadavatel vyzvali před vypsáním VŘ Unii grafického designu s žádostí o konzultaci - bez reakce. Výběrové řízení je otevřeném všem uchazečům - tedy i těm mimo oslovené (z nichž většina má zkušenosti s obdobnými zakázkami). Chápeme, že jiná města utratila za obdobnou zakázku vyšší částky, ale jsou i srovnatelná města, která naopak utratila výrazně nižší částky.

David Pastva

23. 4. 2015 08:43 Martin J.

„reference“

https://youtu.be/O8l1M2rCCrA — I do it, I add it to my portfolio… :-)

22. 4. 2015 20:13 JM

"...navrhnout vizuál pro páté největší město Česka může být pro někoho zajímavé i jako reference." - Pokaždé, když se zadavatel zakázky začne při stanovování ceny ohánět termíny jako "reference" či "prestiž", tak to smrdí na sto honů.

Hned jsem si vzpomněl na tuto stránku: http://shouldiworkforfree.com/

22. 4. 2015 14:30 Jan Vybíral

Mno. Ani se Najbrtům nedivím. Taky bych do tohodle nešel.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.