Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Kritika nového logotypu Moravského divadla Olomouc

Designér Robert Štencl (olomoucký to patriot) nám zaslal svůj otevřený dopis Moravskému divadlu Olomouc:
Dobrý den, s pobavením jsem sledoval průběh veřejné soutěže na nové logo MDO, respektive jeho diletantské zadání, zcela laické složení komise, směšnou výši honoráře za 1. místo atd.
Tímto přístupem jste odradili od účasti skutečné profesionály v oboru (například mě :-), výsledek celé akce mě ale doslova šokoval.

Něco tak buranského, neprofesionálního a zoufalého jsem snad ještě neviděl. Stávající logo plnilo svůj účel lépe. Vzhledem k tomu, že žiji v Olomouci (zajímám se o kulturní dění a věci veřejné) a tvorbou logotypu a jednotného vizuálního stylu se zabývám na nejvyšší úrovni přes 10 let, mě tato skutečnost (nové logo MDO) hluboce uráží. Zvláště když si uvědomím, že to celé platím ze svých daní.
Děkuji, těším se na odpověď (ve které patrně zdůvodníte nezdůvodnitelné a budete argumentovat tím, že vkus je individuální…)
Robert Štencl
Designer / Creative Director
BastArt.cz s.r.o. Graphic Design Studio http://www.bastart.cz

Tiskovou zprávu k novému logu naleznete zde.

Jaký je váš názor?


Komentáře k článku

24. 3. 2008 11:59 Lukáš Veverka

To logo je humus, to je jasné. Ale příjde mě fajn že i takové loga občas vzniknou. Málokdy se totiž my grafici na něčem shodneme, a tak aspoň u těchto příležitostí mám dobrý pocit kolegiální soudržnosti.

22. 3. 2008 15:53 Miretc

Dobrý den.
Nejsem sice profesinální grafik, přesto jsem pár zdařilých log vytvořil. Kromě toho i logo pneuservisu...A opravdu by mě zajímalo, kdo jsou ti lidé, kteří dokáží říct.."Pěkné, tak to tam k těm dveřím našroubujem". Podle mě by ve vedení divadla měli být lidé vzdělaní, a s jakýmsi kulturním přehledem, zaručující jistou míru vkusu. A pokud si neví rady, není problém zapojit diváky, předplatitele divadla, kterým na "jejich" divadle jistě záleží.

21. 3. 2008 18:17 Dexter

Mě to připomíná Městskou dopravu v Praze. Původně zajímavé "logo" později jen taková náhražka. Copak potřebuje veřejná doprava lehce zapamatovatelné a nakreslitelné logo? To samé tohle. Nejdřív něco, co vyjadřuje divadlo a lidé jsou na to zvyklí a najednou logo za které by se i ty pneuservisy před dvaceti lety styděly.

4. 3. 2008 19:01 Štěpán Holič

Psycho. Typo ve zmenšení nečitelné, samotný grafický motiv (radiátor či pryž z Fatry Napajedla) bude pro budoucí archeology zajímavý oříšek k rozlousknutí. Původní logo-nelogo + Bodoni na pěkném papíře by udělalo lepší práci...

3. 3. 2008 20:01 Filip Blažek

To je dobrej amatérismus! Moc smutný.

1. 3. 2008 14:30 Vít Nevřela

Logo se mi samo o sobě docela líbí. Je fatk, že stylizace písmen by mohla být trochu kreativnější, ale proti barevnosti a nápadu nemám výhrady.

1. 3. 2008 10:59 Mona

Divadlo? Ja že pneuservis. :)

1. 3. 2008 10:59 Mona

Divadlo? Ja že pneuservis. :)

28. 2. 2008 12:20 Ondra

Mě se to logo nějak moc nelíbí.

A tak reakce? Těžko hodnotit. Neznám podrobnosti.

28. 2. 2008 11:09 Veronika

Bohužel je situace taková, že negrafici věří tomu, že grafici si myslí, že tomu jako jediní rozumí. Zadavatelé dávají spravedlivě prostor široké veřejnosti, která přece také může mít dobrý nápad. Nastavenými podmínkami ze soutěže profesionály de facto vyloučí (samozřejmě ne vždy). O výsledcích takových akcí pak netřeba diskutovat.
Nicméně je na graficích, aby svou práci neustále obhajovali a trpělivě vysvětlovali, proč je jejich logo kvalitnější (a také nákladnější) než návrh praktického lékaře nebo jeho manželky. A jsme zpět na začátku. Grafici na úrovni tomu opravdu rozumí, je to jejich práce, která je většinou velmi baví, což se odráží jednak ve výsledcích jejich úsilí, druhak v jejich přístupu k věci. To je něco, co by si měli negrafici uvědomit. Že tak jako grafikům občas chybí takt :), chybí negrafikům občas úcta k jejich práci.
Chápu rozhořčení Roberta Štencla a souhlasím s jeho názorem, ale forma jeho reakce je i podle mě nešťastná (nekonstruktivní).

28. 2. 2008 11:07 OK

Ještě drobnost – subjektivní hodnocení nějakého loga na grafickém blogu je jedna věc. Pišme, kritizujme i chvalme a diskutujme.
Pravdou ale je, že když se k něčemu vyjadřujeme a budeme vyjadřovat směrem k veřejnosti jako Unie grafického designu (tedy sdružení profesionálů v daném oboru), je třeba být vždy rozvážnější a diplomatičtější. Ale o to se myslím snažíme. "Role ublížených ješitů" by opravdu nebyla moc dobrá...

28. 2. 2008 10:52 OK

Ano, někdy jsou reakce nás grafiků zbrklé, vzteklé a nediplomatické.
Ale co zbývá, když se někde za státní peníze objeví nějaký paskvil?
Těžko se bránit a nereagovat...

Představte si, že jako restauratér nabízíte úředníkům ke koupi biftečky za stovku. Ale oni si (za vaše daně) vyberou nějaký nevábný oschlý vuřt (často dokonce dražší). A vy ho pak navíc musíte s nimi sníst!!! (V tomto případě bude muset Robert na logo v Olomouci často koukat.)

Protože se grafický design těžko objektivizuje, ani za předraženou koupi nejhoršího loga na světě nepůjde u nás žádný zodpovědný úředník sedět. Kdyby ale nevýhodně nakoupil třeba auto nebo počítač, dá se mu to prokázat a může být i odsouzen (tedy měl by být :-).

28. 2. 2008 09:39 Kanibal

Nejvíc mi logo připomíná dlouhý, válcovitý radiátor, který si pamatuji z fotbalových šaten. Objevují se zde loga nedokonalá, subjektivně nevhodná, ale málokdy takto ošklivá.

28. 2. 2008 09:27 Jiří Šebek

Logo hodnotit nebudu jelikož mi to nepřísluší. Neznám všecny informace ohledně veřejné soutěže.

Každopádně uvedená reakce není úplně nejvhodnější. Celé to působí podobně jako kauza "pražské Zoo".

Vypadá to tak, že grafici tomu jedíní rozumí. Pokud se jich náhodou někdo nezeptá na jejich názor, či jim nedá prostor k realizaci, tak se urazí a začnou kopat okolo.

Chápu že zadání, průběh soutěže atd. často není úplně nejlepší. Výsledkem by však ale neměla být okamžitá reakce v návalu hněvu.

Tím že odpovíte rozumě či nabídnete radu, určitě dosáhnete lepších výsledů než rozhorčeným dopisem s nadávkami.

27. 2. 2008 23:10 Robert Štencl

Jen na vysvětlenou: tento text (e-mail) nebyl primárně psán za účelem veřejné publikace.. Poslal jsem jej do onoho divadla a v kopii přátelům do Fontu. Měl jsem i možnost dodatečně upravit text a obrousit hrany před redakcí avizovaným zveřejněním na tomto webu, připadalo mi to ale pokrytecké.

27. 2. 2008 22:05 Jiří Tvrdek

Logo je neprofesionální. Dle mého názoru však reakce Roberta Štencla staví grafiky v očích laické veřejnosti do role ublížených ješitů.

27. 2. 2008 20:39 Intrika

První (černý fragment) = kočíčí škrábanec. Druhý (červený) = nasupená bezhlavá kočka. Třetí (šedý) = komiksové oko. Mínusky u mě trochu celou
instituci „devalvují“. Písmo bych vybral subtilnější. Zvolil jinou barevnost, tahle na mě působí smutně. Pokud bych mohl známkovat jako ve škole, dávám... spíše 4.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.