Kraje budují svá loga kvality
Během několika týdnů se na pultech obchodů objeví první viditelně označené TOP produkty původem z Vysočiny, které ponesou novou originální značku VYSOČINA – regionální produkt. Jde o značku kvality, jakou je již např. KlasA (tolik kritizovaná za svou grafickou podobu). Značku označující originální regionální produkt mají již také Šumava, Krkonoše, Beskydy a další. Podívejme se, k čemu mají sloužit…
Hlavním cílem regionálního značení výrobků je zviditelnění tradičních regionů (známých např. svou zachovalou přírodou, zdravým prostředím, lidovými tradicemi) a využití jejich socio-ekonomických výhod.
V současné době je značení místních výrobků zavedeno v osmi oblastech – Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Vysočina, Górolsko Swoboda (Jablunkovsko) a Moravské Kravařsko (Poodří). V každé z nich vznikla regionální značka pro výrobky, která zaručuje vedle jejich kvality a šetrnosti k přírodě především jejich původ v určitém výjimečném území.
Systém „Domácí výrobky” je koordinován Regionálním environmentálním centrem ČR (REC ČR). V každém regionu působí regionální koordinátor, který zajišťuje správu značky v oblasti, komunikuje s místními výrobci a s REC ČR. Značku výrobkům uděluje nezávislá certifikační komise po splnění jednotných pravidel, která ale mohou být přizpůsobena potřebám regionů.
Značení je určeno nakupujícím přímo v regionech – turistům, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, a místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci pak zapojením do systému „Domácí výrobky“ získají několik výhod, zejména jednotnou propagaci své produkce.
Značení lze zavádět bez obav v dalších regionech, protože značené výrobky z jednotlivých oblastí by si neměly konkurovat. Některé výrobky budou mít jistě úspěch i na národní a mezinárodní úrovni a přispějí tak ke zvýšení prestiže značky a celého regionu. Systém „Domácí výrobky“ je otevřený každému regionu, který projeví zájem o zavedení regionální značky.
Mikroregion Górolsko Swoboda (okolí města Jablunkov) se nachází na pomezí Česka, Polska a Slovenska a stal se prvním přeshraničním regionem s regionální značkou v rámci systému Domácí výrobky.
Více na http://domaci-vyrobky.cz/
Grafická podoba těchto značek napovídá, že se jedná o stejný styl (stejného autora). V některých symbolech jsou vcelku zdařile stylizována počáteční písmena (Vysočina V a Šumava S) do podoby krajiny (pole, louky, řeky). Orlické hory mají orla, Krkonoše otisk palce (?), Beskydy berana, Kravařsko krávu... Některým z těchto značek již tolik nerozumím. Udělat ve stejném stylu takhle pestrou řadu značek různých částí ČR je ale velmi náročný úkol. Podle našich informací se ho ujal grafik Mgr. David Škodný.
Ve srovnání s nimi ale působí značka z Českého ráje (jiného autora) jako amatérský výtvor (kompozice, dva druhy písma, podivný tvar „brambory“, který má asi symbolizovat pečeť kvality).
-OK-
Komentáře k článku
3. 2. 2008 18:16 Ondra
Jinak ta Vysocina podobna logu Nutrabona od Studia Sejdl
www.nutrabona.cz