Knihovna vybrala nové logo
Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje v červnu vyhlásila veřejnou soutěž s cílem najít srozumitelné, minimalistické a variabilní logo organizace. Do soutěže se přihlásilo 20 uchazečů s téměř 30 návrhy. Hodnotící komise v čele s profesorem Zdeňkem Zieglerem vybrala návrh předložený Janem Baborákem a Barborou Kuželovou ze skupiny Grafite.
Knihovna tak získá ve své historii vůbec první ucelený vizuální styl řešící širokou škálu vnitřní i vnější vizuální prezentace. Veřejnost se s novým logem, které sází především na jednoduchost sdělení a minimalistické pojetí, seznámí během podzimních měsíců.
Ideovým záměrem autorů bylo představit návrh, „ ... ve kterém grafický symbol vychází ze dvou prvků. Prvním prvkem je čtverec, který symbolizuje otevřenost, stabilitu a řád. ... s druhým prvkem, kterým je stylizace klasické knižní záložky, nás tyto atributy podvědomě navádí k obrazu knihovny ... Stylizace záložky je použita záměrně v drobné podobě oproti čtverci. Tím jsme podpořili její smysl a důležitost. Na detailu velmi záleží.“
Dále z explikace vybíráme: Navržené logo je unikátní také mechanikou použití. Ta spočívá v tom, že primární logo se používá vždy se symbolem bez typografie uvnitř. Tím se stala grafická značka loga otevřenou a sekundární loga ji nemohou konkurovat. Dominanci primárního loga podporuje také zvolená červená barva. Výjimku z tohoto pravidla tvoří zkratka SVK PK. V tomto případě se typografie umisťuje dovnitř grafického symbolu stejně, jako to platí pro sekundární loga. Pro sekundární loga (označení knihoven, depozitářů a podobně) platí pravidlo, kdy se první písmeno z typografie umístí dovnitř grafického symbolu. Tím dokážeme vytvořit téměř nekonečnou škálu doplňkových log nebo potřebných označení.
Jako primární typografii jsme zvolili písmo Cern. Neutrální, přesto formálně jemný grotesk je inspirován písmem Helvetica, Akzidenz Grotesk, Univers a originálními kovovými štočky ze Švýcarska. Má však o něco větší střední dotažnici pro výraznější čitelnost. Každý řez je určen pro velmi snadnou čitelnost v tištěných materiálech i na obrazovce. Písmem Cern je vysázen logotyp a sazbu používáme v celém jednotném vizuálním stylu. Tím jsme docílili ještě důraznější kompaktnosti a jednotnosti vizuálního stylu.
Pro snadnou a rychlou orientaci diváka jsme v rámci vizuálního stylu navrhli soubor ikon, které vycházejí z minimalistického řešení grafického symbolu svou jednoduchostí a ostrostí tahu a výstižně doplňují informaci, kterou chceme návštěvníkovi knihovny sdělit. Je to základní sbírka, kterou je možné kdykoliv podle potřeb rozšířit. Vizuální styl jsme navrhli tak, aby působil hravě a příjemně, ale zároveň byl srozumitelný a čistý. Při navrhování je pro nás vždy důležité, aby logo fungovalo nejen na papíře, ale bylo možné ho zlehka a přirozeně začlenit i do okolí, ve kterém a na které má působit.
Názor redakce: Čistý vizuální styl se nám líbí a především oceňujeme celkový promyšlený funkční systém sdílené identity.
Tak jen drobný postřeh závěrem: Dnes se může stát každému logu, že nápad v něm užitý už někde jinde existuje. Zde jsme si vzpomněli na logo Bookworldu, které využívá podobně řešenou záložku.
Jak se identita knihovny líbí vám?
Komentáře k článku
21. 11. 2013 18:54 Martin Wagner
8. 10. 2013 08:23 Elí
10. 9. 2013 15:11 Marta_pav
3. 9. 2013 11:09 Jiří
děkuju za tenhle příspěvek - hlavně proto, že se na něm dá ilustrovat, jak může logo být zdařilé při použití v podstatě totožných prvků...
29. 8. 2013 13:35 Richard S.
23. 8. 2013 21:39 Martin Pecina | book-design.eu
Argumentace, že kniha se záložkou připomíná tohlecto nebo támhlecto, mě nebaví, to je prostě osud veškeré stylizace, že každému něco připomíná. Musí, jinak nebude srozumitelná. Například já sám dělám variace na knihy se záložkou pořád dokola, už to považuji za jakési svoje věčné téma, namátkou třeba tady http://www.book-design.eu/pierre-bayard/3.jpg + http://www.book-design.eu/pierre-bayard/1.jpg
21. 8. 2013 23:40 david
No, tenhle odkaz co jsem tu zkouknul mě trochu zklamal. Myslel jsem si že se konečně nějaké studio zmohlo na něco vlastního a přesto hezkého a zas to vypadá na českou zlodějinu okecávanou něčím jako "inspirace".
Smutné ale doufám že je to jen shoda
21. 8. 2013 15:40 ...
21. 8. 2013 11:49 DN
http://logooftheday.com/2013-05-07-lbb/
19. 8. 2013 21:46 jiří
19. 8. 2013 13:45 david
19. 8. 2013 13:07 David Ledl
Jen maličkost – uvozovky. Nejen, že nejsou české, ale také jsou jednou vysázené předsazeně (kelímek, taška), pak zase vsazeně (plakáty, plachta na fasádě).. Navíc u plakátů jsou použité jiné znaky pro uvozovky, než v ostatních aplikacích.. To nevypadá to jako záměr :-)
19. 8. 2013 12:52 Zdeněk Sládek
16. 8. 2013 11:32 Pavel
16. 8. 2013 10:35 Mirek Roubíček
16. 8. 2013 10:20 wgx
16. 8. 2013 09:14 Jan Renner
16. 8. 2013 08:45 věra marešová | blog.vgrafik.cz
16. 8. 2013 08:44 Jan Barbořík | www.janbarborik.cz
16. 8. 2013 08:15 dalibor
15. 8. 2013 16:07 Abu
15. 8. 2013 16:04 Abu
15. 8. 2013 14:45 Martin Janda
PS: Trošku mi vadí ty uvozovky, které jsou v aplikacích ;-).