Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Knihovna vybrala nové logo

Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje v červnu vyhlásila veřejnou soutěž s cílem najít srozumitelné, minimalistické a variabilní logo organizace. Do soutěže se přihlásilo 20 uchazečů s téměř 30 návrhy. Hodnotící komise v čele s profesorem Zdeňkem Zieglerem vybrala návrh předložený Janem Baborákem a Barborou Kuželovou ze skupiny Grafite.

 

Knihovna tak získá ve své historii vůbec první ucelený vizuální styl řešící širokou škálu vnitřní i vnější vizuální prezentace. Veřejnost se s novým logem, které sází především na jednoduchost sdělení a minimalistické pojetí, seznámí během podzimních měsíců.

Ideovým záměrem autorů bylo představit návrh, „ ... ve kterém grafický symbol vychází ze dvou prvků. Prvním prvkem je čtverec, který symbolizuje otevřenost, stabilitu a řád. ... s druhým prvkem, kterým je stylizace klasické knižní záložky, nás tyto atributy podvědomě navádí k obrazu knihovny ... Stylizace záložky je použita záměrně v drobné podobě oproti čtverci. Tím jsme podpořili její smysl a důležitost. Na detailu velmi záleží.“

Dále z explikace vybíráme: Navržené logo je unikátní také mechanikou použití. Ta spočívá v tom, že primární logo se používá vždy se symbolem bez typografie uvnitř. Tím se stala grafická značka loga otevřenou a sekundární loga ji nemohou konkurovat. Dominanci primárního loga podporuje také zvolená červená barva. Výjimku z tohoto pravidla tvoří zkratka SVK PK. V tomto případě se typografie umisťuje dovnitř grafického symbolu stejně, jako to platí pro sekundární loga. Pro sekundární loga (označení knihoven, depozitářů a podobně) platí pravidlo, kdy se první písmeno z typografie umístí dovnitř grafického symbolu. Tím dokážeme vytvořit téměř nekonečnou škálu doplňkových log nebo potřebných označení.

 

Jako primární typografii jsme zvolili písmo Cern. Neutrální, přesto formálně jemný grotesk je inspirován písmem Helvetica, Akzidenz Grotesk, Univers a originálními kovovými štočky ze Švýcarska. Má však o něco větší střední dotažnici pro výraznější čitelnost. Každý řez je určen pro velmi snadnou čitelnost v tištěných materiálech i na obrazovce. Písmem Cern je vysázen logotyp a sazbu používáme v celém jednotném vizuálním stylu. Tím jsme docílili ještě důraznější kompaktnosti a jednotnosti vizuálního stylu.

Pro snadnou a rychlou orientaci diváka jsme v rámci vizuálního stylu navrhli soubor ikon, které vycházejí z minimalistického řešení grafického symbolu svou jednoduchostí a ostrostí tahu a výstižně doplňují informaci, kterou chceme návštěvníkovi knihovny sdělit. Je to základní sbírka, kterou je možné kdykoliv podle potřeb rozšířit. Vizuální styl jsme navrhli tak, aby působil hravě a příjemně, ale zároveň byl srozumitelný a čistý. Při navrhování je pro nás vždy důležité, aby logo fungovalo nejen na papíře, ale bylo možné ho zlehka a přirozeně začlenit i do okolí, ve kterém a na které má působit.

 

Názor redakce: Čistý vizuální styl se nám líbí a především oceňujeme celkový promyšlený funkční systém sdílené identity.

Tak jen drobný postřeh závěrem: Dnes se může stát každému logu, že nápad v něm užitý už někde jinde existuje. Zde jsme si vzpomněli na logo Bookworldu, které využívá podobně řešenou záložku.

 

Jak se identita knihovny líbí vám?


Komentáře k článku

21. 11. 2013 18:54 Martin Wagner

8. 10. 2013 08:23 Elí

Nuda, nelíbí.. Za mě jednoznačně ne.. Čekala jsem něco "nadčasovějšího" a né obyč čtverec. V tomto případě neuznávám heslo "v jednoduchosti je krása". Hledala bych za tímto logem asi nějakou advokátní kancelář s kravaťáky nebo tak něco - nikoliv však knihovnu.

10. 9. 2013 15:11 Marta_pav

Ctverec s ocaskem. Neurazi, nenadchne...

3. 9. 2013 11:09 Jiří

Re: 21. 8. 2013 23:40 david
děkuju za tenhle příspěvek - hlavně proto, že se na něm dá ilustrovat, jak může logo být zdařilé při použití v podstatě totožných prvků...

29. 8. 2013 13:35 Richard S.

Super!

23. 8. 2013 21:39 Martin Pecina | book-design.eu

Základ je velmi dobrý a drobná technická a typografická pochybení autorům rád odpouštím. Trochu škoda toho miliontého helvetikózního písma. Myslím, že se mezi neutrálními abecedami dá najít i něco méně sterilního. Značky ústavů a depozitářů jsou výborné, ostatní aplikace méně silné, ale základní koncepci to drží. Proč zase proboha reklamní tužky? :)

Argumentace, že kniha se záložkou připomíná tohlecto nebo támhlecto, mě nebaví, to je prostě osud veškeré stylizace, že každému něco připomíná. Musí, jinak nebude srozumitelná. Například já sám dělám variace na knihy se záložkou pořád dokola, už to považuji za jakési svoje věčné téma, namátkou třeba tady http://www.book-design.eu/pierre-bayard/3.jpg + http://www.book-design.eu/pierre-bayard/1.jpg

21. 8. 2013 23:40 david

http://logooftheday.com/2013-05-07-lbb/

No, tenhle odkaz co jsem tu zkouknul mě trochu zklamal. Myslel jsem si že se konečně nějaké studio zmohlo na něco vlastního a přesto hezkého a zas to vypadá na českou zlodějinu okecávanou něčím jako "inspirace".
Smutné ale doufám že je to jen shoda

21. 8. 2013 15:40 ...

první pohled, wau super, hezké, krásná práce po dlouhé době, ale pokud kouknu okem praktickým, začne mne prudit nevodně zvolený poměr velikosti čtverce vůči písmu, a taky ta záložka, je to takový malý zaprclík, při malých aplikacích zaniká a vypadá spíše jako kaz, ještě by to chtělo dát pár dní odstup a to logo doladit a bude to dokonalé, autoři neberte jako kritiku, je to hezká práce, berte to jako zpětnou vazbu, jak se posunout dále ;-))

21. 8. 2013 11:49 DN

Pri zajimavost jsem dnes nahodou narazil na tohle >
http://logooftheday.com/2013-05-07-lbb/

19. 8. 2013 21:46 jiří

tak aby to nebyla jenom samá chvála, zhostím se nepříjemného úkolu být trochu kritický... tedy: výše zmíněná záložka (Bookworld - také tady není kompozice písmene B a záložky úplně ideálně vyřešená) + logo Divadelního ústavu jako inspirační zdroj ... a je to. což neznamená, že to tak nutně muselo být. nechci být nespravedlivý a kohokoliv křivě vinit... jen mě to tak napadlo. ale k logu: nemohu se zbavit pocitu - čím déle se na ně dívám - jako by tu byly tři prvky... čtverec + záložka + logotyp a navzájem si byly cizí. nebo ještě jinak: jako by čtverec byl přívažkem logotypu, který je dominantní a rozhodně mi nepřijde, že jsou tyto dva prvky v proporčním souladu, spíše naopak... a záložka je zase přívažkem čtverce a opět je tu ten proporcionální nesoulad... samozřejmě můj názor je velmi subjektivní, ale když do vnímání zapojím cit, celé kouzlo konceptu je pryč... možná to není úplně správný odkaz, ale přesto... na stránkách divadelního ústavu je logo česká hudba/czech muzik a kupodivu tady to funguje velice příjemným a přirozeným způsobem...

19. 8. 2013 13:45 david

Je to hezká práce

19. 8. 2013 13:07 David Ledl

Líbí!
Jen maličkost – uvozovky. Nejen, že nejsou české, ale také jsou jednou vysázené předsazeně (kelímek, taška), pak zase vsazeně (plakáty, plachta na fasádě).. Navíc u plakátů jsou použité jiné znaky pro uvozovky, než v ostatních aplikacích.. To nevypadá to jako záměr :-)

19. 8. 2013 12:52 Zdeněk Sládek

Chybné uvozovky jsou bohužel skutečně faux pas. Především v té souvislosti, že se jedná o knihovnu.

16. 8. 2013 11:32 Pavel

To je ceska specialita ze grafici maji plagose/postery jakoze drzeny a jsou za nima. Mimochodem me na prvni dojem na lcd telefonu prislo ze slecna na levym plagatu jakoze obdelnik grafiky drzi a ze patri ruka ji, coz by bylo dobry:)

16. 8. 2013 10:35 Mirek Roubíček

Slušný ideový základ, pěkné aplikace...škoda, že nebyl prostor pro použití svébytnějších fotografií. Tyto jsou dost velká nuda, výrazově sedí spíše pro bankovní sektor. V citacích bych čekal použití českých uvozovek a už vůbec ne znak pro palce.

16. 8. 2013 10:20 wgx

Mě to nenadchlo. Typografie nuda, obligátní čtverec a cosi malého na první pohled neindetifikovatelného pod ním. To, že se jedná pravděpodobně o záložku jsem poznal až poté, co jsem přilepil oči těsně k monitoru. Za mě teda nic moc.

16. 8. 2013 09:14 Jan Renner

Líbí. Profláklost záložkového motivu je v tomhle případě klad, neb funguje jen jako zpřesnění významu základního symbolu.

16. 8. 2013 08:45 věra marešová | blog.vgrafik.cz

moc pěkná práce, krásně funkční vizuál!

16. 8. 2013 08:44 Jan Barbořík | www.janbarborik.cz

Logo, barevnost a ukázky použití se mi líbí. Má to nápad, hodí se to a jde s tím pěkně pracovat. Typografie už je slabší stránkou vizuálního stylu - třeba vizitky by si zasloužily více si pohrát s texty. Také font použitý v logu je nuda - to je nějaký Arial ne? Dal by se vybrat hezčí bezpatkový. Nějaký víc charakteristický...

16. 8. 2013 08:15 dalibor

PĚKNÉ!

15. 8. 2013 16:07 Abu

Jeste dodam ze za me by logo jeste vic sluselo nejake vysoke skole

15. 8. 2013 16:04 Abu

Ident stoji na pevnych a dobrych zakladech, evokace piktogramu skolstvi je vyborna. Co s tyce aplikaci tak jsou ocekavane a "trendy". ale je to celkove dobre

15. 8. 2013 14:45 Martin Janda

Jednoduché, čité a elegantní. Vizuální styl se mi moc líbí, radost pohledět!


PS: Trošku mi vadí ty uvozovky, které jsou v aplikacích ;-).

15. 8. 2013 14:13 DN

Bravo!




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.