Eda Kauba – reakce na kritiku loga Olympiády v Praze 2016
V tisku se objevila řada kritických poznámek k návrhu loga Prahy pro kandidaturu na Olympijské hry v roce 2016 (u nás viz článek Loga veřejná). Autor vybraného loga – kreativní ředitel Euro RSCG Prague a člen boardu Art Directors Club of Europe Eda Kauba v tisku mimo jiné prohlásil, že jde o jeho první logo. Eda Kauba na naši žádost poslal následující text…
„Vždy o své práci pochybuji. Často si nejsem jistý, zda to, co dělám je odvážné nebo drzé. Oceňuji neemotivní kritiku, protože posouvá myšlenky dopředu a pozorně poslouchám odlišné názory, ale útoky mě nechávají naprosto chladným.
Podstata většiny výhrad ale bude v tom, že někdo mimo grafický design si dovolil navrhnout logo. Ale není žádné předkupní právo na tvorbu loga, tak jako není na reklamu. I v reklamě je dost lidí, kteří těžce nesou, když reklamu vymyslí někdo mimo agenturu, přestože mnohdy dobrou.
Není pravda, že MOV nechal logo předělat, protože se mu nelíbilo. K tomu, zda se líbí-nelíbí se MOV vůbec nevyjadřuje. Nechal předělat logo Chicaga, protože obsahovalo olympijskou pochodeň a nechal předělat logo Prahy, protože obsahovalo číslice. V podmínkách to ale nebylo.
Pracuji koncepčně, něco načrtnu a dám designerovi, který ví líp než já, jak to dotáhnout. Pak mu dělám oponenta a konečný výsledek je shoda nás obou. Tak tomu bylo i nyní. Pracoval jsem s tím, komu stoprocentně věřím.
Lucie Kocmanová-Steele se na této práci podílela a byla vynikající. Pracuje jako freelance hlavně pro Cocoon. Je členem Unie grafického designu. Měl-li bych brát vážně hodnocení některých grafiků jako „prasárna“, „amatérismus“ …, tak bych to musel brát jako hodnocení do jejích vlastních řad. Ale vím, že Lucie má v oboru respekt a že umí.
Výraz „větev“ nebo „Bílá hora“ mě vůbec neuráží, naopak. Jsem rád, když se něco posměšně nazývá „rafinerie ropy“, „chrchel“, „větev“...
Nejhorší je, když se to nedá nazvat nijak.
A kdybych mohl vrátit čas o rok a účastnit se znova, udělal bych logo úplně stejně. I s těmi číslicemi, jak původně byly. Ať si tomu někdo říká Bílá hora nebo větev – pořád lepší, než když se tomu neříká nijak. A těch log zn. „Nijaké“ jsem od renomovaných grafiků také viděl hodně.
Věřím tomu, co dělám, zároveň o všem neustále pochybuji. I o těch pracích, za které jsem získal ceny.“
Na naše doplňující otázky (jak se tedy stalo, že byl k tomuto prestižnímu úkolu vybrán právě on) pak ještě doplnil:
1/ To, že to „bylo moje první logo“ je samozřejmě reklamní nadsázka – dělám přece v reklamě a vím, že musím dát novinářům atraktivní příběh, který prodává. Samozřejmě, že jsem v rámci návrhu celých kampaní dělal mnohokrát i logo. Tohle ale bylo opravdu první samostatné, které primárně nevycházelo z konceptu kampaně.
2/ Osloveno bylo i několik známých grafiků a vybírala porota, která vypracovala zadání.
Komentáře k článku
16. 2. 2008 13:05 Hanka
Jen potvrzuje stav ve společnosti, kde vítězí ostré lokty a arogance před profesionalitou a společným zájmem. Mám jen strach, že další organizační činnost zodpovědného výboru bude pokračovat na této úrovni. Přeji celému sportovnímu světu zodpovědnější a nadčasový štáb. Tímto logem jsme se moc nereprezentovali. Nebo nemáme grafiky na světové úrovni?