Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Drážní úřad změnil logo. Ajaj…

Drážní úřad v minulých dnech změnil logo a chystá se i na spuštění nových webových stránek. Důvodem je zastaralost webu a celkově nevyhovující struktura současných stránek. Práce to ale je, slušně řečeno, rozpačitá…

„Vedení úřadu po zvážení jednoznačně dospělo k názoru, že je potřeba zlepšit a zjednodušit prostorovou orientaci návštěvníků webových stránek Drážního úřadu. Proto zahájilo proces obměny webu. S tímto krokem souvisí i změna loga, které úřad dosud používal.

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář shrnuje důvody změn: „Návštěvník musí u současných zastaralých stránek vynaložit hodně energie, aby nalezl informaci, o kterou má zájem. S tím se nemohu ztotožnit. Proto jsem rád, že nově připravované webové stránky budou nejen pro naše partnery, ale i pro náhodné návštěvníky, srozumitelné a přehledné. Ruku v ruce jsme se rozhodli i pro změnu letitého symbolu úřadu. Ten předchozí byl sice jednoduchý, avšak zcela neodpovídal pravidlům pro loga.“

Nové logo je výsledkem kombinace písmen označující úřad (DÚ – Drážní úřad) a obrazového prvku, který představuje část okřídleného kola, známého symbolu železnice. Písmeno D pak uvnitř obsahuje symbol státnosti – českého lva.“ uvádí tisková zpráva.

Zdroj zde.

 

Autora loga tradičně tají (kvalita ale odpovídá spíše „interní“ tvorbě úředníků). Nevidíme např. kombinovanou značku i s plným názvem úřadu (ten se pak bude asi vedle zkratky „dosazovat“ nahodile, jak napovídá práce na webu), nehezké jsou i detaily loga, např. čárka nad Ú…

   

Dosavadní web (postupně se do něj „profesionálně“ snaží umístit nové logo) a návrh nového webu. Stránky by měly být spuštěny v druhé polovině července.

Viz zde.

 

Pro zajímavost: ve Fontu 143, zaměřeném na úřady, jsme hodnotili logo Drážní inspekce, která dostala minimum bodů. Kvalita ale vlastně není o moc horší než to nové logo Drážního úřadu. :) Co myslíte?

 

 

 


Komentáře k článku

22. 7. 2016 14:03 věra marešová

je dobře, že se zde ukazují i ty špatná loga, nejen pěkná a zdařilá. jinak by to bylo k ničemu celej tento blog fontu - web fontu.
je to exotika a někdy mě baví ta kreativa a mrzí mě, že mě takové věci ani nenapadnou, což by mohl být druh konceptu log. Třeba je to něco nového, nějaká nová vlna grafického designu :)

19. 7. 2016 15:08 Jirka

Jan V.: Já tedy nejsem odborníkem v grafice, jen jí prostě mám rád a chodím sem pravidelně a do diskusí nepřispívám, protože se cítím dalek mezi zdejšími odborníky jen promluvit. Ale na Vaší otázku bych řekl toto: Je to prostě hnusný, odporný, strašný!

18. 7. 2016 13:05 cadis

Ano, takhle by se to dalo rozepsat. Obecne bych jeste dodal, ze spravna uvaha nad navrzenim loga, je postupovat co nejprimocareji. Zde vidim tri doplnujici prvky - kridla, znak, podtrzeni. Proto pro mne bylo az smesne, ze se tato vec zde obhajuje pres technicke detaily. Pritom je spatne hned prvni poucka o praci s logotypem.

18. 7. 2016 12:22 Jan Vranovský

@Jan V.: Hierarchicky podle vážnosti problému: Motiv křídel je nevhodně zakomponován do logotypu a může evokovat písmeno F. Motiv dvouocasého lva je vykuchaný (nemá žádné vnitřní detaily) a, především, jeho komplikovanost, daná absencí pokusu o překreslení je v ostrém vizuálním rozporu s velmi zjednodušenými křídly, písmem a podtržením. To není jen estetický problém, ale také technický, protože výrazně snižuje čistou reprodukovatelnost v malých velikostech. Mezera mezi křídly a Ú je nepochopitelně lehce odlišná od mezery mezi písmeny a podtržením, což působí jako chyba, nikoliv jako záměr. Kompozice písma s křídly a podtržením je nepříjemná, protože je na pravé straně velmi nejasná. Čárka nad U je mimo proporčně i kompozičně: pravděpodobně nastavená tak, aby dávala smysl v textu, ale logotyp vyžaduje trochu odlišný přístup. O evidentní absenci širší koncepce vizuálního stylu se raději rozepisovat nebudu.

18. 7. 2016 11:56 Jan V.

Cadisl a Ih: ono je velmi snadné napsat jenom, že je to blbý.
Zkuste to ale rozvést, vysvětlit čtenářům, kteří nejsou tak dobří jako vy a třeba to hned nevidí. V čem je toto konrétní logo tak blbé? To by mělo pro ostatní čtenáře nebo třeba i studenty designu alespoň nějakou informačí hodnotu.

18. 7. 2016 11:14 Cadis

Priznam se, ze me trochu znepokojuje ta obhajoba viditelne spatneho loga teoretickymi pouckami. Pevne verim, ze takovychto tvurce je poskrovnu.

17. 7. 2016 22:12 lh

to logo je spatne, a nema cenu se bavit o nejakych literach, ucari, akcentech. Tady zadna obhajoba remeslne zrucnosti neobstoji.

16. 7. 2016 15:38 Johny

Zde je myslím si naprosto zřejmé o čem jsem mluvil:
http://i.imgur.com/XdzUbTU.jpg

16. 7. 2016 15:28 Johny

Už se těším až se dozvíme kdo stojí za tím PDC.
Mimochodem typografie má podobná pravidla jako tvorba log. Zvláště pokud jde o kompozici. Zde je to špatně. Nehtěl jsem, ale vidím, že jste to myslel vážne, takže to rozvedu. To zarovnání křídla s podtržením je !teoreticky! kompenzováno dobře, ale opticky je to blbě. Krom toho, že to podtržení naprosto stupidně narušuje vzrůstajicí tvar křídla (mimochodem jedno z největších klišé u log v této podobě), tak cele to působí ohavně otevřeně. Na jedné straně je masivní statické D a oproti tomu na druhé je tento, až abstraktní tvar plný optických problému. Mezi ně patří i to, jak je křídlo zapíchnuté do účaří a se svou kolmicí jde do kontrastu právě s oblouky a negative space u D a U. Tim pádem působí, že není na stejné linii jako zbylé litery ale pod ní (domnívám se, že to byl důvod, proč se "grafik" rozhodl celý patvar podtrhnout, aby tento optický klam vyrovnal).

16. 7. 2016 14:48 stará škola

Pro Jakuba: Ale nemohu si pomoci, to "křídlo" vylétá, jak píšete a rozhodně není zarovnáno s tou červenou linkou (zkuste si to vytisknout a udělat si kolmici od hrany linky k tomu křídlu a jasně vidíte, že přesahuje a o dost....). Ono je ale to vidět i pouhým pohledem. Co se týče toho akcentu, ještě je posunut blíže k verzálkové dotažnici, ale jak jsem napsal mě připadá opticky na ose litery. Ono v titulcích a větších stupních písma je běžnou praxí, že se s těmi akcenty trochu hýbne. Není to na škodu. Znovu neřeším kompozici ani asi náhodnou podobnost s logem DAF, ale pouze řemeslo.
Kompozice a celkové vyznění je věcí subjektivního názoru, ale typografie je především řemeslo a to je buď dobré nebo špatné.
Jo a co se týče absennce očička u lva: jestli to není ze stejného důvodu jako například u kovových raznic (punců) kde je také jen silueta a ne všechny detaily, které by byly stejně nezobrazitelné.
Jo a z jiného soudku, když jsme již u těch akcentů, ne vždy jsou u zahraničních písem čeké akcenty (háčky, čárky - slovensky dlžeň) v pořádku.
Již v osmdesátých letech byl tehdy vemi oblíbený ITC Benguiat opatřen čárkami kapkovitého tvaru, naprosto idetickými s Timesem, které však s architekturou vlastního neosecesního písma neměly nic společného. Takže hodně českých typografů již tehdy nepoužívalo v titulkové sazbě tyto akcenty, ale kreslilo si vlastní. Samozřejmě s menším, či větším úspěchem. Jen obecně se vrátím k problému akcentu v předmětném logu: svým umístěním i tvaroslovím mě přijde naprosto synergický s literou "U".

16. 7. 2016 14:43 Johny

stará škola: ty deformace si můžete snadno ověřit :-) Neříkám, že to je výrazné, ale je to tam. Ke zbytku se odmítám vyjadřovat, přijde mi to zbytečné a navíc to dobře už napsal jakub.

PS: O akcentu ve spojení s účařím jsem nikde nemluvil. Stejně tak ani o oblých tvarech. Pokud "pán neví", doporučuji nastudovat co znamená slovo kompozice + povinně význam tzv. "negative space".

16. 7. 2016 14:15 jakub

stará škola: akcent nad Ú má originální Frutiger Ultra Black na optické ose písmene. Zde je zdeformovaný a především podivně posunutý vlevo, což celý znak rozhodilo. Křídlo by (když už tam je) nemělo být tak otrocky zarovnáno zprava s červenou linkou, ale s větší elegancí, aby křídlo z loga „vylétalo“ ven. Tvar lva (neřešme odstranění oka a dalších důležitých součástí státního znaku) svou detailní kresbou/konturou nekoresponduje s mohutností zbytku. Celkově je to nevyvážená kompozice, navíc i technicky problematická - při zmenšení na propisky, razítka nebo na webu zbyde ze lva jen nečitelný flek...
Podobnost s logem DAF je již spíše úsměvná. Jednoznačně je to amatérská práce bez nápadu, vkusu, citu pro harmonii a vyváženost.

16. 7. 2016 13:54 stará škola

No tak co píše Johny je blábol. Nebudu hodnotit celkové vyznění logotypu, ale jen řemeslné provedení.
Typografie se průmětem (tedy proporčně) jeví nezpochybnitelně jako Frutiger Ultra Black bez jakýchkoli deformací. Akcent na "U" je oproti originálu lehce zkrácen, nicméně úhel diagonály u čárky je korigován, takže čárka je v horní acentové dotažnici stejně široká jako u originálu a ve spodní taktéž. Akcent je dle mého soudu adjustován v ose litery, ergo se nejedná o létající akcent či o jinak blbě umístěnou sparchantělinu. Akcent je řemeslně v pořádku.
Takže další pitomost, kterou Johny popisuje o nesedícím účaří. Pokud by pán věděl, tak oblé tvary vždy musí lehce přesahovat vertikály nebo horizontály. A myslím si, že kritizovat pana Adriena Frutigera je trochu mimo mísu.
To samé je i u tvarosloví lva. Vždyť z toho náhledu není nic vidět, takže težko hodnotit.
Přetažení "peruťek" v pomyslné vertikále s červenou linkou si myslím, že je v pořádku, neb u diagonální hmoty platí to samé jako u oblých útvarů: v rámci optické vyrovnanosti hmot se musí lehce přetahovat přes pomyslné "sazební obrazce" a to jak vertikály, tak horizontály.

16. 7. 2016 12:57 Cadis

DÚF!

16. 7. 2016 11:36 Johny

:D To je hnus! Celá ta vnitřní kompozice, to podtržení, ten lev. Tam na jakejkoliv prvek se člověk podívá, tak je doje*aný.

• D má hrozného lva.
• Ú má otřesnou čárku.
• Křídlo, krom toho že bez kola ztrácí smysl, nesedí kompozičně na účaří.
• Podtržení to nedává smysl a navíc to samý co křídlo, nepasuje.

Jako bonus nataženej font do šířky aby se oko odborníka opravdu zaradovalo.

Dobře, že neuvádí jméno autora, protože tady bych vyžadoval opětovné zavedení fyzických trestů, v tomto případě useknutí obou rukou.

14. 7. 2016 12:21 dj bobo

auč, to bolí. DÚ samotné bez rozepsání mi nevadí, horší je, že taková varianta nejspíš skutečně chybí. Navíc oslepený lvíček, snažící se cosi nahmatat.
Inu, to se moc nepovidlo. Tyto věci grafické ouřední měly by spadat pod nějakého "fýrera" s rákoskou. Bo toto je neskutečné. A pravda, při zmenšení to občas čtu prostě jako DÚF.

13. 7. 2016 19:06 Tea

Řešit tento konkrétní paskvil je ztráta času. Problém je ve své podstatě pochopitelný – drážní úřad nemá a nepotřebuje mít zkušenosti se zadáváním práce slušným grafickým ateliérům, ty světy si jsou a budou příliš vzdálené. Těžko omluvitelná je ale absence programového, strategického řešení na úrovni státní správy, díky níž musí nejrůznější úřady a orgány řešit problémy zvlášť, bez kontextu a rámce. Někdy mám podezření že nám ta frustrace panelákem a normalizací úplně překroutila chápání smyslu jednoty v kontextu vizuální komunikace.

13. 7. 2016 15:10 DH

No to je děs. Navíc to vypadá, že se na úřadu inspirovali u automoblky DAF (to křídlo koneckonců vypadá jako F) - barevností i podtržením.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/Daf_logo.svg/2000px-Daf_logo.svg.png




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.