Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

Další soutěž zrušena – Česká potravina. Udělali si to sami…

Před časem oslovilo Ministerstvo zemědělství grafické designéry s prosbou o účast v soutěži na nové logo Česká potravina. Bez ohledu na to, zda množství podobných značek kvality (Klasa atd.) vůbec potřebujeme a fungují (do jejich propagace stát dává stovky milionů), tak se řada grafiků v dobré víře zúčastnila. Nyní jsme se ale dozvěděli, že si na ministerstvu nakonec „logo“ udělali sami a „nikomu tak nemusí nic platit“...

Jak to celé probíhalo?

22.6.2015

Vyhlášení soutěže o nejvhodnější nabídku na logo „Česká potravina“ - PRODLOUŽENÍ LHŮTY

Předmět plnění je vytvoření originálního grafického Loga „česká potravina“ pro Ministerstvo zemědělství. Ministerstvo zemědělství vyhlašuje veřejnou soutěž na vytvoření a poskytnutí loga označujícího původ potravin - logo „česká potravina“ pro dobrovolné označování původu zboží a související udělení neomezené a výhradní licence pro užívání takovéhoto Loga. MZe tímto vyzývá všechny potenciální autory k podávání nabídek na logo "česká potravina" dle v příloze specifikovaných pravidel.

Zdroj: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/novinky/vyhlaseni-souteze-o-nejvhodnejsi-nabidku.html

 

26.6.2015

Informace k soutěži na logo Česká potravina

Informace pro účastníky soutěže. Hodnotící komise posoudila všechny návrhy zaslané v termínu a z předložených variant vybrala užší okruh finalistů. Všechny finalisty již kontaktovali organizátoři soutěže. Autorům návrhů děkujeme za účast v soutěži!

Zdroj: http://eagri.cz/public/web/mze/ministerstvo-zemedelstvi/novinky/informace-k-soutezi-o-logo-ceska.html

 

... a výsledek

 

Autorům (ani vybraným finalistům) pak nikdo nic neřekl a najednou se objevila tisková zpráva:

Ministerstvo zemědělství vybralo logo pro České potraviny, hodnotilo ze stovky návrhů.

Logem s českou vlajkou a nápisem „Česká potravina“ nebo jen slovy „Česká potravina“ si budou moci dobrovolně označit své výrobky potravináři, pokud splní dvě základní podmínky. Jsou jimi místo výroby v České republice a stanovený podíl českých surovin, jak je nově stanoví připravovaná novela zákona o potravinách. Ministerstvo zemědělství připravilo potravinové značení, podle kterého spotřebitel pozná, že výrobek, který si kupuje, je skutečně z českých zdrojů, uvedlo v úterý Ministerstvo zemědělství.

Logo vybírala ministerská komise ze stovky návrhů. Původní soutěž na nové logo muselo ministerstvo prodloužit a zvýšit odměnu z 50.000 na 90.000 Kč. Tvůrci původně poslali osm návrhů.

Nakonec se ministrovi nelíbil žádný návrh, logo vzniklo na půdě ministerstva. „Nikdo nikomu nic neplatil,“ řekl agentuře ČTK ministr Marian Jurečka.

Více zde: http://www.mediaguru.cz/2015/07/logo-pro-ceske-potraviny-tvori-vlajka-s-napisem/#.VbecYHgVQqZ

 

Logo s vlajkou se ale může snadno zaměnit s podobnými logy, které např. používají řetězce (ale používají se ve všech oborech a jsme zvědavi, jak to všem někdo zakáže, vlajku - na rozdíl od státního znaku - smí podle zákona o státních symbolech používat kdokoli)…

 

Co si myslíte o tom, že se ministr chlubí, že si logo udělali sami a nikomu tedy nic nemusí platit, když přitom předtím žádali grafiky (mj. na poslední chvíli i Unii grafického designu), aby se zúčastnili soutěže a desítky z nich tomu věnovaly svůj čas a energii?

A co si myslíte o smyslu podobných značek kvality?


Komentáře k článku

3. 8. 2015 16:07 stope

Jenže DC ČR odstřelili lidi kolem Martina Římana už v roce 2007 a to už je sakra let. Dneska máme možná UGD, ale ta má bohužel asi stejný vliv, jako OSN na příští americkou invazi na Blízkém východě... Za současné situace nemá smysl trend soutěží nijak podporovat :)

3. 8. 2015 10:25 Honza

No, není pravda, že že v Čechách z veřejné soutěže nevzešlo slušné logo. Jenže to tu soutěž musí také připravovat někdo, kdo je v tom erudovaný. Svého času tady působilo Design Centrum ČR. Mělo více jak dvacetiletou praxi v organizování takových soutěží. Vždy postavilo opravdu fundovanou porotu z nezpochybnitelných odborníků grafických designérů + zástupců zadavatele. Soutěž byla vždy slušně honorována, byla absolutně průhledná a byla zveřejněna s dostatečným předstihem na všech odborných webových stránkách. Design Centrum jako takové byla čistě administrativní organizace, takže nehrozily různé kamárádčofty. Bohužel lobingem některých osob bylo DC náhle zrušeno, přestože všude v okolních státech podobná organizace dobře plní svou funkci. DC organizovalo např. soutěž na logo Prahy, Brna a dalších státních institucí. Z těchto soutěží vzešly kvalitní vizuální styly, které dobře fungují dodnes. Od doby zrušení DC tu máme marast, viz logo ČT, ZOO Praha, nebo v poslední době zrušené soutěže na logo Národní galerie nebo Liberce.

30. 7. 2015 13:48 stope

Skvěle! Z žádné české soutěže ještě nevzešlo kvalitní logo... Jen tak dál!

29. 7. 2015 17:48 singha

Katastrofa. Nejen logo (i když tohle se dá těžko nazvat logem), ale vůbec přístup, s jakým se provádějí tyto "soutěže". O nároku na skicovné ani nemluvím. Tragédie.

29. 7. 2015 16:39 DN

kdyz vyhlasili druhe kolo, tak jsem si rikal ze by to nemuselo byt domluveny a sel jsem do toho...a ted uz vim ze u takovychto soutezi to opravdu smysl nema...bohuzel

29. 7. 2015 16:15 Jan Vybíral

Mají na ministerstvu zemědělství legální licenci na Gill Sans? :)

29. 7. 2015 16:08 Miroslav

Tak tohle fakt bolí....a nejen oči, sám jsem se soutěže účastnil a teď (opět) vidím, že jsem se mohl radši někde válet u vody :-) .... fakt děs :-(

29. 7. 2015 16:03 Eliška Karešová

Jmen studentkou Grafického designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyňě v Ústí nad Labem a píšu diplomovou práci na téma korporátní identity ve veřejnoprávních zakázkách a veřejných soutěžích. Součástí této práce bude i popis a analýza průběhu soutěže na logo „Česká potravina“.

Žádám proto účastníky soutěže, kteří zaslali svůj návrh pro logo České potraviny a nevadilo by jim zveřejnit své dílo v mé diplomové práci (porovnání s vítězem atd.), aby mě kontaktovali na mail: ekaresova@seznam.cz.

Budu vděčná za jakoukoli pomoc a ochotu.

Děkuji

29. 7. 2015 14:36 wgx

Nevím jak vy, já jdu blejt..

29. 7. 2015 14:29 Petr Korunka

Ona ta česká kvalita se myslím zbytečně přeceňuje. Je to jen obchodní balast a přitom potraviny v řetězcích (byť všemožně křičí, jak jsou kvalitní a původní a tradiční) jsou vždy jen a jen o ceně a o moc kvalitnější než třeba ty polské nejsou...
Já osobně to považuji za zcela zbytečnou soutěž. Neboť ve změti všech dalších značek a log na potravinách se člověk stejně už ztrácí a sám ani neví, zda to tu kvalitu opravdu zaručuje. je jich zkrátka moc a tím se ubijí navzájem...

29. 7. 2015 13:28 Jakub

Text v logu bude při zmenšení na obalech nečitelný...

29. 7. 2015 13:19 dh

Ministr evidentne ustoupil Potravinárské komore, která uz pouzívá podobne resené logo Cesky vyrobek:

"Potravinářská komora obecně vítá jakoukoliv podporu českých potravin, není si ale jistá, zda je třeba vytvářet nové logo. "Otázkou zůstává, zda by nestačilo pouhé slovní označení výrobku těmito definovanými pojmy doprovázené například českou vlajkou," uvedla mluvčí komory Dana Večeřová."

http://domaci.ihned.cz/c1-64167760-hleda-se-logo-pro-ceske-potraviny-ministerstvo-zemedelstvi-nabizi-v-soutezi-90-tisic

Takze o kvalitu doslych navrhu tady vubec neslo...




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.