Font

logo

Výběr jazyka

cs / en

 

AV ČR opouští zavedenou značku od prof. Solpery

Akademie věd České republiky se koncem loňského roku rozhodla změnit svůj vizuální obraz. Cílem změny byla modernizace značky a zároveň zavedení jednotného vizuálního stylu instituce. Protože soutěž o nové logo, pořádaná mezi grafickými školami, nepřinesla vítěze, oslovila AV ČR studio Dynamo design s požadavkem zpracovat studii možností redesignu stávající značky.

Novou značku AV ČR jsme zaregistrovali  na internetu a tak jsme se nejprve zeptali jejího tiskového mluvčí, kdo je autorem nového loga a vizuální identity, kolik změna stála a proč neproběhlo výběrové řízení nebo soutěž:

Dobrý den,
v souvislosti se změnou výzkumné strategie se Akademie věd ČR rozhodla sjednotit i vizuální komunikaci, která by více odpovídala mottu nové strategie – „Špičkový výzkum ve veřejném zájmu“. Součástí nové vizuální koncepce je i redesignovaná značka AV ČR, jejímž autorem je Libor Jelínek, kreativní ředitel Dynamo design. Společnost Dynamo design byla oslovena a vybrána se souhlasem profesora Solpery, autora původního loga Akademie věd ČR. Cena nového loga byla 250.000 Kč a jelikož se jednalo dle zákona  o zakázku malého rozsahu,  nevypisovala AV ČR veřejné výběrové řízení. Dynamo design zpracovalo i kompletní grafický manuál značky a vizuálního stylu AV ČR (rozkresy značky, ochranné zóny, rozměrové řady, včetně zakázaných tvarových a barevných variant), principy užití značky AV ČR a značek ústavů AV ČR, písmo, barevnost, vizuální styl, navrhla merkantilní tiskoviny, propagační a komunikační materiály, vypracovala multimediální aplikace a prostorové aplikace značky. Cena grafického manuálu v rozsahu 50ti stran byla 140.000 Kč. Cenu i redesign loga schválila Akademická rada, nejvyšší orgán AV ČR.

S pozdravem
Ing. Jan Martinek
ředitel Odboru mediální komunikace
Kancelář Akademie věd ČR

 

 

Z webu studia Dynamo design: 

AV ČR oslovila studio Dynamo design s požadavkem zpracovat studii možností redesignu stávající značky z roku 1992. Její autor Jan Solpera souhlasil, že tuto studii zpracuje tým Dynamo design.

Zpracovali jsme několik možných variant vývoje původní značky – od minimálních zásahů až po razantnější – a připravili jsme různé návrhy vizuálního stylu. Akademická rada AV ČR se v hlasování rozhodla pro cestu radikálnější změny. Nová značka Akademie věd na původní navazuje pouze modrým kruhem a motivem serifové litery A.

K nové značce Akademie věd ČR byl zvolen i nový jednotný vizuální styl postavený na výrazných fotografiích s kruhovými motivy ze všech oblastí vědy a výzkumu. Značka, barevnost, písmo i prvky vizuálního stylu včetně ukázek konkrétních aplikací jsme zapracovali do grafického manuálu.

Zdroj a více zde.

 

Podle redakce by samotná změna symbolu v logu AV nebyla smysluplná a k lepšímu, pokud by neodrážela zásadnější a principiálnější změny celé instituce. Především je akutně zapotřebí zkvalitnit a sjednotit celou rozsáhlou identitu AV – tedy všech ústavů a podřízených organizací. Pokud se toto podaří dotáhnout (zavedení sdílené identity celé skupiny), budeme změně značky AV tleskat.
Ale je otázkou, jestli se ke zkvalitnění a sjednocení log ústavů komplexně přistoupí, když některé ústavy mají logo poměrně nové, viz např. Fyziologický ústav AV ČR (o jeho soutěži jsme zde psali nedávno), Filosofický ústav nebo Ústav struktury a mechaniky hornin.

Také by byla jistě pozitivní modernizace vizuálního stylu, např. grafická úroveň Bulletinu AV ČR je přímo děsivá. Zde ale zase bude záležet na disciplíně a schopnosti zaměstnanců Akademie věd pravidla vizuálního stylu dodržovat a vyžadovat. Tak uvidíme...

 


Pro AV ČR profesor Solpera vytvořil také korporátní písmo s názvem Scientia, které digitalizoval František Štorm.

 

 Jak se vám nové logo líbí? Je podle vás dostatečně originální a zajímavé? A je lepší než původní A s lipovým listem od prof. Solpery z roku 1992?


Komentáře k článku

13. 3. 2015 22:41 Johny

Jen mi mrzí, že se z toho vytratila ta ČR

29. 1. 2015 13:36 Avon

No právě že brand netvoří jen logo, ale celá identita a použití.
Je to jen typicky reklamní přístup. Svou líbivou průměrností by to mohlo být i na nějakou kosmetiku.Smyslné potěšení českých vědců.

29. 1. 2015 09:59 Lukáš Frýdek

Náhodou výborný! Brand netvoří jen logo, ale celá identita a použití. Za mě super!

29. 1. 2015 08:33 jiří

Pokaždé váhám, jestli se zúčastnit debaty nad novými logy. Protože je to ošidné. Ale po počátečním "není to špatné" jsem čím dál víc na rozpacích, řada příspěvků se zdá mít racionální jádro a hodnocení originality, typografie, srovnání s původním logem atd. vyznívá poněkud v neprospěch nového loga. Takže můj verdikt? Nové logo mi po zvážení všech pro a proti připadá opravdu poněkud formální a bezobsažné. A typografie je skutečně dost laciná. Ve srovnání s původním logem, které je, jak zde kdosi zmínil, noblesní, je nové logo opravdu použitelné i na tu opět zmíněnou Alpu. Kdyby za značkou následoval text Alpa - uleví od bolesti, působil by celý design pravděpodobně stejným způsobem, tj. nezajímavě. Pardon.

29. 1. 2015 00:02 Franta

Velke A v kruhu mela akademie urcite driv nez archinect. Ted je to jen bez listku a patkove pismo. Vysledek podobny je, ale tohle je podle meho lepsi. Navic v dnesni dobe najdes ke kazdemu logu dalsich deset skoro stejnych. Je to tady u kazdyho druhyho clanku.

28. 1. 2015 23:30 meer

27. 1. 2015 10:08 cuc

Njn, Dynanuda, nebo Dynasaurus. Ach jo, taková příležitost a vznikne tohle :(

24. 1. 2015 16:40 Patrik

To je výsměch, vzhledově absolutně pod úrovní oproti původní vizuální identitě od prof. Solpera. A výběr písma mi taky nepřijde štastný. Škoda, dle mne jsou studia která by redesign vypracovala daleko kvalitněji.

24. 1. 2015 16:30 Abu

Dodam jeste ze remeslne i vytvarne je logo nizsi urovne nez puvodni. rika to 10 typografu z 10ti. Kdy se to u nas zlomi?:) Tyhle vyprazdneny radoby minimalisticky trendy m*dky... Nebo jsme fakt narod plebejskej degenu?

24. 1. 2015 16:25 Abu

Alpa na prvni dobrou a nezajimave

23. 1. 2015 14:26 Swantoviet

Obě loga nijak situací neřeší, obě jstejně "zajimavé", ale obě jsou stejně řemeslně kvlitní. průser je u ústavů a já se bojím, že se bude opakovat scénář z VUT Brno. :-((((
Na Dynamo se slušně nadává, ale tento vizuál není špatný, je slušný.

23. 1. 2015 09:01 slow

85 %
pěkné, písmo možná mohlo být trošku výraznější

22. 1. 2015 15:54 Pavel

Tradiční konzervativní česká nuda z Dynama. Nechápu, že jim to někdo ještě v roce 2015 žere. Vždycky z toho jde závan devadesátek v novém naleštěnějším hávu.

22. 1. 2015 11:51 lh

nelibi: Mozna by bylo zajimave videt ty dalsi navrhy o kterych se pise, nechci dynamo obhajovat, ale verim ze tam mohlo byt neco lepsiho, ale klient si vybral tak jak si vybral.
Dalsi zajimava vec je, ze se tady objevuje temer kazda prace Dynama, rozhodne casteji nez jinych studii.

21. 1. 2015 16:12 Marta a její parta

no jestli tady už nejde o to kdo, kde a koho "umí"

21. 1. 2015 15:41 Marta

Tak ono součástí grafického designu je i umět práci sehnat - a oni to holt umí. A že umí někdo lepší design je možné, ale když si nedokáže práci sehnat nebo ji pak obhájit a prodat, tak má smůlu a je to k ničemu.

21. 1. 2015 15:06 karel

21. 1. 2015 12:11 zamalé

To má tak někdo štěstí na zakázky malého rozsahu bez výběrových řízení,
kampak na to kluci dynamický choděj? A není to poprvé.Vybrat A ze stencil abecedy za takové peníze je fakt umění, gratulujeme.
Holt s průměrností nejdál dojdeš.

20. 1. 2015 23:56 Xis

20. 1. 2015 21:18 Pavel

Akademii to určitě prospělo, ale hlavně by měli vyřešit ty ústavy, ty jsou šílený.

20. 1. 2015 17:41 Péťa

Nic proti Solperovi, ale myslím, že jednoduchý přístup Dynama jde správným směrem. Je pravdou, že Solperovo písmo je noblesní, ale mám pocit, že pro tuto instituce se přežilo. AV chce jít svěrem popularizace vědy, otevřít se široké veřejnosti a má logiku, že na to jde i jednodušší typografií. Solperovo písmo, hojně užívané i ČNB, se mi zdá pro tento účel příliš elitářské.

20. 1. 2015 13:16 Ondra

V ceně problém nevidím, je adekvátní významu organizce. Jen bych se rád zeptal, od jaké částky se musí vypisovat soutěž (co je zakázka malého rozsahu)?
Jeden můj klient tvrdil, že to je do 50 tisíc a já se msuel vejít. :(

20. 1. 2015 12:43 wgx

Původní logo - složitý symbol a nadšený nejsem ani z písma, logu je už přes 20 let a jde to poznat. Nové logo je čistější a líbí se mi víc než stávající, ale rozhodně není nějak originální a proto mě docela zaráží i cena, kterou za něj AV ČR byla ochotna zaplatit. Celkově nevidím moc smysl ve změně loga, když ostatní ústavy AV mají loga jiná.

20. 1. 2015 12:39 Jakub

Zase Dynamo a zase nudná typografie. Noblesa písma Scientia je pryč. Palec dolu.




Osobní údaje, které zde uvádíte, budou použity pouze pro účely této diskuze na blogu font.cz.