AV ČR opouští zavedenou značku od prof. Solpery
Akademie věd České republiky se koncem loňského roku rozhodla změnit svůj vizuální obraz. Cílem změny byla modernizace značky a zároveň zavedení jednotného vizuálního stylu instituce. Protože soutěž o nové logo, pořádaná mezi grafickými školami, nepřinesla vítěze, oslovila AV ČR studio Dynamo design s požadavkem zpracovat studii možností redesignu stávající značky.
Novou značku AV ČR jsme zaregistrovali na internetu a tak jsme se nejprve zeptali jejího tiskového mluvčí, kdo je autorem nového loga a vizuální identity, kolik změna stála a proč neproběhlo výběrové řízení nebo soutěž:
Dobrý den,
v souvislosti se změnou výzkumné strategie se Akademie věd ČR rozhodla sjednotit i vizuální komunikaci, která by více odpovídala mottu nové strategie – „Špičkový výzkum ve veřejném zájmu“. Součástí nové vizuální koncepce je i redesignovaná značka AV ČR, jejímž autorem je Libor Jelínek, kreativní ředitel Dynamo design. Společnost Dynamo design byla oslovena a vybrána se souhlasem profesora Solpery, autora původního loga Akademie věd ČR. Cena nového loga byla 250.000 Kč a jelikož se jednalo dle zákona o zakázku malého rozsahu, nevypisovala AV ČR veřejné výběrové řízení. Dynamo design zpracovalo i kompletní grafický manuál značky a vizuálního stylu AV ČR (rozkresy značky, ochranné zóny, rozměrové řady, včetně zakázaných tvarových a barevných variant), principy užití značky AV ČR a značek ústavů AV ČR, písmo, barevnost, vizuální styl, navrhla merkantilní tiskoviny, propagační a komunikační materiály, vypracovala multimediální aplikace a prostorové aplikace značky. Cena grafického manuálu v rozsahu 50ti stran byla 140.000 Kč. Cenu i redesign loga schválila Akademická rada, nejvyšší orgán AV ČR.
S pozdravem
Ing. Jan Martinek
ředitel Odboru mediální komunikace
Kancelář Akademie věd ČR
Z webu studia Dynamo design:
AV ČR oslovila studio Dynamo design s požadavkem zpracovat studii možností redesignu stávající značky z roku 1992. Její autor Jan Solpera souhlasil, že tuto studii zpracuje tým Dynamo design.
Zpracovali jsme několik možných variant vývoje původní značky – od minimálních zásahů až po razantnější – a připravili jsme různé návrhy vizuálního stylu. Akademická rada AV ČR se v hlasování rozhodla pro cestu radikálnější změny. Nová značka Akademie věd na původní navazuje pouze modrým kruhem a motivem serifové litery A.
K nové značce Akademie věd ČR byl zvolen i nový jednotný vizuální styl postavený na výrazných fotografiích s kruhovými motivy ze všech oblastí vědy a výzkumu. Značka, barevnost, písmo i prvky vizuálního stylu včetně ukázek konkrétních aplikací jsme zapracovali do grafického manuálu.
Zdroj a více zde.
Podle redakce by samotná změna symbolu v logu AV nebyla smysluplná a k lepšímu, pokud by neodrážela zásadnější a principiálnější změny celé instituce. Především je akutně zapotřebí zkvalitnit a sjednotit celou rozsáhlou identitu AV – tedy všech ústavů a podřízených organizací. Pokud se toto podaří dotáhnout (zavedení sdílené identity celé skupiny), budeme změně značky AV tleskat.
Ale je otázkou, jestli se ke zkvalitnění a sjednocení log ústavů komplexně přistoupí, když některé ústavy mají logo poměrně nové, viz např. Fyziologický ústav AV ČR (o jeho soutěži jsme zde psali nedávno), Filosofický ústav nebo Ústav struktury a mechaniky hornin.
Také by byla jistě pozitivní modernizace vizuálního stylu, např. grafická úroveň Bulletinu AV ČR je přímo děsivá. Zde ale zase bude záležet na disciplíně a schopnosti zaměstnanců Akademie věd pravidla vizuálního stylu dodržovat a vyžadovat. Tak uvidíme...
Pro AV ČR profesor Solpera vytvořil také korporátní písmo s názvem Scientia, které digitalizoval František Štorm.
Jak se vám nové logo líbí? Je podle vás dostatečně originální a zajímavé? A je lepší než původní A s lipovým listem od prof. Solpery z roku 1992?
Komentáře k článku
28. 5. 2015 23:30 Lorem
13. 3. 2015 22:41 Johny
29. 1. 2015 13:36 Avon
Je to jen typicky reklamní přístup. Svou líbivou průměrností by to mohlo být i na nějakou kosmetiku.Smyslné potěšení českých vědců.
29. 1. 2015 09:59 Lukáš Frýdek
29. 1. 2015 08:33 jiří
29. 1. 2015 00:02 Franta
28. 1. 2015 23:30 meer
27. 1. 2015 10:08 cuc
24. 1. 2015 16:40 Patrik
24. 1. 2015 16:30 Abu
24. 1. 2015 16:25 Abu
23. 1. 2015 14:26 Swantoviet
Na Dynamo se slušně nadává, ale tento vizuál není špatný, je slušný.
23. 1. 2015 09:01 slow
pěkné, písmo možná mohlo být trošku výraznější
22. 1. 2015 15:54 Pavel
22. 1. 2015 11:51 lh
Dalsi zajimava vec je, ze se tady objevuje temer kazda prace Dynama, rozhodne casteji nez jinych studii.
21. 1. 2015 16:12 Marta a její parta
21. 1. 2015 15:41 Marta
21. 1. 2015 15:06 karel
http://www.dynamodesign.cz/cs/portfolio/znacka-a-vizualni-styl/lbm
21. 1. 2015 12:11 zamalé
kampak na to kluci dynamický choděj? A není to poprvé.Vybrat A ze stencil abecedy za takové peníze je fakt umění, gratulujeme.
Holt s průměrností nejdál dojdeš.
20. 1. 2015 23:56 Xis
20. 1. 2015 21:18 Pavel
20. 1. 2015 17:41 Péťa
20. 1. 2015 13:16 Ondra
Jeden můj klient tvrdil, že to je do 50 tisíc a já se msuel vejít. :(